Spring naar bijdragen

Nieuw Sanhedrin


Is het nieuwe Sanhedrin een goede zaak?  

  1. 1. Is het nieuwe Sanhedrin een goede zaak?

    • Ja, want...
      1
    • Nee, omdat...
      1


Aanbevolen berichten

Sanhedrin

Het Sanhedrin (Grieks: synedrion; Latijn: synedrium) was de Joodse (rechterlijke) raad. Deze raad diende als rechtbank tijdens het Romeinse bestuur. Het Sanhedrin volgde dus de Joodse wet onder supervisie van de Romeinen. Het Sanhedrin had geen bevoegdheid tot het uitspreken van doodstraffen, behalve voor tempelschennis.

Jezus

Het Sanhedrin is met name bekend vanuit de tijd van Jezus. Met zijn triomfale intocht in Jeruzalem bracht Jezus veel beroering teweeg onder de opperpriester en de andere religieuze autoriteiten. Jezus voor de Sanhedrin Zijn zuivering van de tempel van kooplieden, geldwisselaars etc, was een uitdaging aan het gezag van de Sanhedrin, die toestemden in de handel en daarvoor provisie ontvingen. Marcus en Matthéüs beschrijven hoe Jezus aan de vooravond van het joodse paasfeest werd gearresteerd en 's nachts voor de hogepriester en het volledige Sanhedrin, werd geleid.

Napoleon

Een Keizerlijke commissie bereide in 1806 op last van de keizer de plechtige installatie van een "Grand Sanhedrin" voor. De keizer zou, in zijn eigen woorden "comme Moïse mon prédécesseur en Israël", vanaf een hoge troon neerkijken op zeventig Israëlieten die in de gehele wereld het gezag van de Talmoed en zelfs van de Pentateuch zouden moeten krijgen.

Recente poging tot het oprichten nieuw Sanhedrin

Op 13 oktober 2004 is een groep van 71 religieus-zionistische en Lubavitcher-zionistische rabbijnen in Tiberias bijeengekomen die zichzelf het nieuwe Sanhedrin noemt.

De meeste leden zijn anoniem, maar na enige tijd werd wel groep van zeven vertegenwoordigers aangewezen die het Sanhedrin naar de buitenwereld moeten vertegenwoordigen. Drie van de zeven vertegenwoordigers zijn leiders van extreem-rechtse religieus-zionistische bewegingen, die de vernietiging van de al-Aqsamoskee en Koepel van de Rots nastreven om op de Tempelberg de derde joodse Tempel te kunnen bouwen.

Bronnen: Arutz Sheva IsraelNationalNews.com, Sanhedrin Launched In Tiberias, 22 oktober 2004. Israel heute Newsletter, 12 januari 2005. link Grote Spectrum Encyclopedie, deel 9, Uitgeverij Het Spectrum, de Meern. Wikipedia: link

Vindt men het een goede of een slechte zaak dat de joden het Sanhedrin weer op willen richten?

En wat betekent het voor de christenen als de joodse priesters weer gaven offeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Het zal me een koosjere worst wezen.

Hahaha. Oy gevalt!

Ik kan me er ook niet echt druk om maken, behalve dan dat ik het echt bizar vind dat mensen zichzelf blijkbaar zo serieus nemen. Ik vraag me ook af wat de normale Joden er van vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hahaha. Oy gevalt!

Ik kan me er ook niet echt druk om maken, behalve dan dat ik het echt bizar vind dat mensen zichzelf blijkbaar zo serieus nemen. Ik vraag me ook af wat de normale Joden er van vinden.

In de maand april van afgelopen jaar, heeft een joodse religieuze groepering, de Tempel Beweging een jong lammetje geslacht in wat een 'oefening' werd genoemd voor het opnieuw instellen van het Paasoffer-ritueel als de derde Tempel in Jeruzalem eenmaal is herbouwd.

Diverse dierenbeschermingsorganisaties stelden dat het lammetje onacceptabel zou lijden en wilden een verbod, maar de hoogste rechter in Israël gaf toch toestemming voor het offerritueel.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In de maand april van afgelopen jaar, heeft een joodse religieuze groepering, de Tempel Beweging een jong lammetje geslacht in wat een 'oefening' werd genoemd voor het opnieuw instellen van het Paasoffer-ritueel als de derde Tempel in Jeruzalem eenmaal is herbouwd.

Diverse dierenbeschermingsorganisaties stelden dat het lammetje onacceptabel zou lijden en wilden een verbod, maar de hoogste rechter in Israël gaf toch toestemming voor het offerritueel.

Waar wil je die tempel neerzetten dan? En dan gelijk de bulldozer over de Al-Aksa Moskee. Dat gaat gezellig worden in Jeruzalem dan.

En een ander praktisch punt. Voordat je een derde tempel bouwt, zul je toch eerst de Verbondsark weer terug moeten vinden... anders heeft die tempel ook niet veel nut.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar wil je die tempel neerzetten dan? En dan gelijk de bulldozer over de Al-Aksa Moskee. Dat gaat gezellig worden in Jeruzalem dan.

En een ander praktisch punt. Voordat je een derde tempel bouwt, zul je toch eerst de Verbondsark weer terug moeten vinden... anders heeft die tempel ook niet veel nut.

Niet ik hoor, ik ben geen rechts-extremistische zionist.

Maar inderdaad, de Moslims zullen wel niet staan te juichen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als de Sanhedrin er weer komt, dan zullen er ook weer joodse priesters zijn, dat lijkt mij toch wel een opmerkelijke situatie nietwaar?

Die zijn er nu ook. De cohenniem geven nog steeds aan het einde van liturgische plechtigheden in de synagoge de priesterzegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar wil je die tempel neerzetten dan? En dan gelijk de bulldozer over de Al-Aksa Moskee. Dat gaat gezellig worden in Jeruzalem dan.

En een ander praktisch punt. Voordat je een derde tempel bouwt, zul je toch eerst de Verbondsark weer terug moeten vinden... anders heeft die tempel ook niet veel nut.

De tempel van Ezechiel, lees dat stuk maar eens. Zie je ineens dat die tempel er heel anders uitziet dan wat men tegenwoordig over de 3e tempel schrijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid