Spring naar bijdragen

Advent 2008


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Is paars weer in? Tussen 1994 en 2002 was het ook al in.

Oh, je hebt gelijk. Volgens
:

"Paars

Periode : vroeger alleen in de veertig dagen voor Pasen, later ook in de Advent voor Kerstmis".

knipoog_dicht.gif

p'cies big-smile.gif

Ik draag wel vaker de liturgische kleur als ik naar de kerk ga. Zeker als ik moet lezen. Nog meer mensen die dat doen?

Roze (rosaceus) - mag op zondag Gaudete (derde zondag van de Advent)

Mmm, dan moet ik lezen, dus die roze bloes en jurk maar 'ns uit de kast trekken widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De desktop van mijn PC is nu prachtig paars. knipoog_dicht.gif

Advent. Van menig kansel en ambo zal vandaag gepredikt zijn dat we ons serieus moeten voorbereiden op de wederkomst van Christus en dat we waakzaam moeten zijn. Niet enkel op Hem, maar ook op elkaar. Teksten uit de katholieke lezingen zullen de komende vier weken weer spreken over die wederkomst, het oordeel, het verlangen naar Hem, de verwachting. Een tijd van inkeer, bezinning, voorbereiding.

Toch zijn er de komende weken extra spanningen binnen vele gezinnen te voelen. De opmaat naar kerst doet veel mensen weer worstelen met allerlei verplichtingen en offers. Sowieso maken mensen het zich erg druk met kerst: cadeau's halen, het kerstdiner bereiden, data plannen van wie waar op bezoek gaat... Het neemt veel tijd in beslag en wie neemt dan nog regelmatig de tijd voor de geestelijke voorbereiding? Voor de stilte, de eenzaamheid, de rust?

Nog erger is dat veel mensen geen mooie, feestelijke kerst gegund is. Ik spreek dan niet enkel over arme mensen. Ik spreek over mensen die verplicht zijn die vervelende schoonmoeder uit te nodigen, die met haar voortdurende geklaag alleen maar stress en spanning vóór, tijdens en na het feest oplevert. En maar zeggen dat ze anders zo eenzaam is. Ja, vind je het gek. Ik spreek over mensen die van hot naar her moeten reizen, omdat per se iedereen bezocht wil worden.

En als ze in dat soort dingen volkomen terecht geen zin zouden hebben, dan worden ze wel emotioneel flink aangepakt en wordt er aan hun geweten gewroet. Die schoonmoeder gaat lopen jammeren dat ze anders helemaal alleen is met kerst en het samen vieren altijd zo fijn vond. Die familie gaat lopen roepen dat je kerst niet zonder familie kunt vieren en dat je niet egoïstisch moet zijn. Kerst wordt voor veel mensen dus een dwang, een bron van spanningen, een zware beproeving.

Als je je geestelijk voorbereid tijdens de advent, is het daarom goed je eens af te vragen in hoeverre jij mensen op zo'n manier wilt claimen. Vind jij ook dat je per se uitgenodigd moet worden door die en die? Klaag jij ook over van alles en nog wat? Kunnen mensen zich erop verheugen als jij langskomt, of als ze bij jou langskomen? Ben je bereid jezelf óók eens grondig te onderzoeken als mensen je liever niet uitnodigen en je alleen thuis zit?

En andersom kun je je ook vragen stellen. Moet kerst echt altijd weer een offer, een zware beproeving zijn? Moet je echt die schoonmoeder steeds weer uitnodigen, moet je echt overal langsgaan? Ik denk dat dat niet hoeft. Je kunt best grenzen stellen daarin. Ten eerste door te verwachten dat als iemand bij jou op bezoek is, hij of zij dan niet steeds klaagt en opmerkingen maakt. Ten tweede door paal en perk te stellen aan het aantal bezoeken dat je aankunt. Dat zijn eigenlijk toch doodnormale omgangregels?

Kerst mag voor jou ook een mooi, ontspannen en écht feest zijn. Maar ook voor de ander. Het is goed om je dáár eens op te bezinnen met advent, voordat je weer gaat plannen en stressen. Wees zelf altijd bijzonder dankbaar, beschouw niets als vanzelfsprekend, klaag nooit over iets wat je zomaar om niet krijgt, en eis nooit aandacht of liefde op. En stel zelf grenzen in wat je van je gasten verwacht of wat je van jezelf mag verwachten.

Durf nee te zeggen en voel je niet schuldig als die ander dan zo eenzaam zou zijn. Dan is het goed voor die ander om eens na te gaan waarom niemand hem of haar wil uitnodigen. Nee, ik meen het echt hoor. Er zijn veel te veel mensen bij wie door dit soort dingen het kerstfeest heel erg is gaan tegenstaan. En dat is gewoon zonde van zo'n prachtig, sfeervol feest. Het moet een feest zijn, waarin je de vervulling van de Belofte gedenkt, geen bron van spanning en stress. Een offer moeten brengen is niet slecht, maar er zijn toch ook grenzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een nieuw kerkelijk jaar en zijn wij met ons hart bij de blijde verwachting van de Heer ter behoudenis van onze ziel.

Toch vind ik Pasen veel belangrijker dan Kerstmis, daar middels Pasen Zijn werk volbracht werd.

Quote:
Advent is ook een vastentijd.

Oh, dat is nieuw voor mij. Is er voor elke Christelijk feest een vaste periode?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Toch vind ik Pasen veel belangrijker dan Kerstmis, daar middels Pasen Zijn werk volbracht werd.[...]Oh, dat is nieuw voor mij. Is er voor elke Christelijk feest een vaste periode?

Klopt Pasen is het Hoogfeest der feesten.Er wordt wel groots het Hoogfeest van Kerstmis gevierd Zijn verjaardag maar met Zijn komst in het vlees begon Zijn lijden al,Advent is ook niet voor niets een vastentijd.

Vasten tijden zijn Advent,40 dagentijd of de Grote Vasten en elke vrijdag van de week.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Klopt Pasen is het Hoogfeest der feesten.Er wordt wel groots het Hoogfeest van Kerstmis gevierd Zijn verjaardag maar met Zijn komst in het vlees begon Zijn lijden al,Advent is ook niet voor niets een vastentijd.

Vasten tijden zijn Advent,40 dagentijd of de Grote Vasten en elke vrijdag van de week.

Aha, duidelijk. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Voor alle volledigheid: in welke takken van de catholica dat precies zo is weet ik niet, in de RKK geldt de Adventsperiode niet als vastenperiode. Het kerkelijk recht zegt hierover:

Quote:
Can. 1251 - Onthouding van het eten van vlees of van een ander voedsel volgens de voorschriften van de bisschoppenconferentie, dient onderhouden te worden op elke vrijdag van het jaar, tenzij deze met een dag vermeld onder de feestdagen, samenvalt; onthouding echter samen met vasten op Aswoensdag en op de Vrijdag van het Lijden en de Dood van Onze Heer Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor alle volledigheid: in welke takken van de catholica dat precies zo is weet ik niet, in de RKK geldt de Adventsperiode niet als vastenperiode. Het kerkelijk recht zegt hierover:

[...]

Wat ik al zei wel in de keltische traditie. Andere weet ik niet, wie wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor alle volledigheid: in welke takken van de catholica dat precies zo is weet ik niet, in de RKK geldt de Adventsperiode niet als vastenperiode. Het kerkelijk recht zegt hierover:

[...]

Niet heel de Katholieke Kerk is rooms,en dat RK veel dingen bij het vuilnisvat hebben gezet is het verwijt van de RK zelf.De Katholiek zondermeer houden zich graag aan de Traditie van de Apostelen af.

Hen die even verder zoeken en de boeken induiken weten dat de genoemde vastentijden dus ook de Advent juist zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Niet heel de Katholieke Kerk is rooms,en dat RK veel dingen bij het vuilnisvat hebben gezet is het verwijt van de RK zelf.De Katholiek zondermeer houden zich graag aan de Traditie van de Apostelen af.

Hen die even verder zoeken en de boeken induiken weten dat de genoemde vastentijden dus ook de Advent juist zijn.

Zoals uit mijn bericht al volstrekt helder was, weet ik dat er meer kerken tot de katholieke Kerk behoren dan de RKK. Zoals uit mijn bericht ook al volstrekt helder was bestrijd ik niet dat vasten tijdens de Advent buiten de RKK voorkomt. En zoals uit mijn bericht ook al volstrekt helder was, gaf ik slechts een aanvulling door te vertellen hoe het bij de RKK zit.

Waarom zo vijandig doen als ik gewoon wat extra toelichting geef?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zoals uit mijn bericht al volstrekt helder was, weet ik dat er meer kerken tot de katholieke Kerk behoren dan de RKK. Zoals uit mijn bericht ook al volstrekt helder was bestrijd ik niet dat vasten tijdens de Advent buiten de RKK voorkomt. En zoals uit mijn bericht ook al volstrekt helder was, gaf ik slechts een aanvulling door te vertellen hoe het bij de RKK zit.

Waarom zo vijandig doen als ik gewoon wat extra toelichting geef?

Neen geen vijandigheid flower.gif , en je aanvulling is goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: @ P.Strootman: off topic post worden verwijderd. Daarnaast is het niet de bedoeling om op deze negatieve manier je uit te laten over een andermans kerkelijke achtergrond.



@ P.Strootman: wanneer je wilt reageren op een admodnote, dan kun je een e-mail sturen richting mij of de gehele crew. Of je post nu wel of niet negatief was, hij was off topic en niet gepast.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wij zijn advent begonnen met het avondmaal

Waarom met een avondmaal? Bedoel je de zaterdagavond daarmee, zoals de Joden ook de sabbat vrijdags al laten beginnen als het avond wordt? Of bedoel je, zoals bij mein Schatz in haar kerk, die 's morgens een avondmaal vieren? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar in de Bijbel staat 'advent'?
knipoog_dicht.gif

In Matteüs 24:27, bijvoorbeeld

Sicut enim fulgur exit ab oriente et paret usque in occidente ita erit et adventus Filii hominis.

Want zoals de bliksem vanuit het oosten komt en tot in het westen zichtbaar is, zo zal het zijn met de komst van de Mensenzoon.

(en ja, daar staat -us achter omdat het Latijn wat kwistiger is met uitgangen/naamvallen)


Samengevoegd:

Quote:

Admod note:
Postings verwijderd, die toch wilde gaan discussieren over de Bijbelse basis van advent. Daar dat in deze draad niet de bedoeling is, zoals ik al aangaf is dat dus opgeruimd.

En is inhoudelijk inmiddels ook al opgelost want Advent (=de komst van Christus) is hartstikke bijbels (zie hierboven).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom met een avondmaal? Bedoel je de zaterdagavond daarmee, zoals de Joden ook de sabbat vrijdags al laten beginnen als het avond wordt? Of bedoel je, zoals bij mein Schatz in haar kerk, die 's morgens een avondmaal vieren?
verbaasd.gif

Waarschijnlijk meer in de buurt van het tweede. Het is ook niet een avondmaal, maar het avondmaal. Brood en wijn zoals dat is ingesteld op "witte donderdag".

Iets wat we doen tot Zijn nagedachtenis en zo kan je op een goede manier het kerkelijk jaar beginnen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zijn nog niet zo ver maar de 3e Advent wordt ook wel klein kerstmis genoemd de kleur is dan rose,de andere adventsweken is de kleur paars. Even de blijdschap van nog even we zijn er haast hij komt,van de 4 adventszondagen de mooiste Zondag de voorsmaak van het Hoogfeest van Kerstmis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid