Spring naar bijdragen

Advent 2008


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

In Matteüs 24:27, bijvoorbeeld

Sicut enim fulgur exit ab oriente et paret usque in occidente ita erit et
adventus
Filii hominis.

Want zoals de bliksem vanuit het oosten komt en tot in het westen zichtbaar is, zo zal het zijn met de komst van de Mensenzoon.

(en ja, daar staat -us achter omdat het Latijn wat kwistiger is met uitgangen/naamvallen)

Kijk, daar houd ik van, onderbouwen vanuit de Bijbel sjoerule.gif

(Hoewel dit naar mijn mening gaat over de tweede komst van Christus en iemand zich zou kunnen afvragen of dat betekent dat ieder jaar aan de eerste komst van Jezus moeten worden gedacht met daaraan vooraf een speciale periode smile.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Sjaloom Barbapapa,

Het mooie is dan ook dat in elk geval de katholieke Kerk tijdens de adventstijd heel nadrukkelijk zich extra wil voorbereiden op die tweede komst. Heel veel gebeden en lezingen gaan dan over het Oordeel, de wederkomst, dat je waakzaam moet zijn, de eeuwige gelukzaligheid, et cetera.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kijk, daar houd ik van, onderbouwen vanuit de Bijbel
sjoerule.gif

(Hoewel dit naar mijn mening gaat over de tweede komst van Christus en iemand zich zou kunnen afvragen of dat betekent dat ieder jaar aan de eerste komst van Jezus moeten worden gedacht met daaraan vooraf een speciale periode
smile.gif
)

Als je niet weet wat Advent is hou je mond liever en ga eerst na wat het is voordat je onzin gaat uitkramen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Sjaloom Barbapapa,

Het mooie is dan ook dat in elk geval de katholieke Kerk tijdens de adventstijd heel nadrukkelijk zich extra wil voorbereiden op die tweede komst. Heel veel gebeden en lezingen gaan dan over het Oordeel, de wederkomst, dat je waakzaam moet zijn, de eeuwige gelukzaligheid, et cetera.

Lees, bijvoorbeeld, eens de verkondiging op de eerste zondag van de advent die je hier kan vinden: link

Je zal zien dat nadrukkelijk verbinding wordt gelegd met de wederkomst.

Ik vond dat toevallig een heel aardige homilie, maar dat komt ook omdat ik bevooroordeeld ben widegrin.gif , maar belangrijker is dat de homilie strikt verbonden is met de lezingen van die zondag. Het is dus maar één voorbeeld, maar in alle katholieke kerken over de hele wereld, zal oneveer in die richting gesproken moeten zijn, aangezien overal de lezingen gelijk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben maar even zo vrij om het te copy-pasten, het ráákt me, ik vind het erg mooi. smile.gif

Niemand is er die uw naam nog aanroept, niemand heeft de moed om op U te steunen.

Jesaja spreekt over Gods volk, lang voor Christus’ geboorte. Maar spreekt hij niet net zozeer over Gods volk, vandaag de dag? In duizend jaar groeide een kleine, onopvallende gemeenschap in Palestina, uit tot een Kerk die Europa domineerde. In heel Europa wisten mensen zich gesteund door Christus. Ouders gaven hun babies in Zijn handen, stervenden keken op naar het kruis van Zijn offer, en bij iedere stap, iedere beslissing, iedere gebeurtenis wisten mensen zich in Zijn handen. De tijd die wij nu kennen als de donkere middeleeuwen waren de hoogtijdagen van het geloof in de gekruisigde Heer.

Nog eens duizend jaar later heeft Gods woord de hele wereld bereikt. Ongeveer een derde van de wereldbevolking rekent zichzelf tot het christelijk geloof, zo’n 2 miljard mensen. Ruim de helft daarvan rekent zich tot de katholieke Kerk. Alleen al in een stad als Tilburg kunnen we op ieder moment dat we willen een kerk binnen stappen, en neerknielen voor de Heer. Dagelijks wordt de Mis gevierd, wie wil biechten kan dat zonder moeite. We hebben katholieke scholen, katholieke verenigingen, christelijke vakbonden, christelijke ondernemersverenigingen. Niemand is er die uw naam nog aanroept, niemand heeft de moed om op U te steunen.

Dat zegt Jesaja drieduizend jaar geleden, maar zou hij vandaag iets anders zeggen?

Vandaag begint een nieuw liturgisch jaar, en vandaag begint de Advent. Wat is de Advent eigenlijk? De voorbereidingsperiode voor Kerst? Natuurlijk. Maar we bereiden ons niet voor op de geboorte van Christus. De Advent is géén periode waarin we als het ware spelen dat we de geboorte van Christus nog verwachten. Nee, de Advent is een periode van echte voorbereiding. We gebruiken deze weken om ons nadrukkelijk voor te bereiden op de wederkomst van Christus, de dag die ook wel de Dag des Oordeels werd genoemd.

De Evangelielezing verwijst naar die dag. Wees dus waakzaam, zegt de Heer. Daarbij bedoelde Hij niet dat u tijdens de kerstnachtmis wakker moet blijven. Het Evangelie van vandaag roept ons op waakzaam te zijn voor het einde der tijden. Zo beginnen we het nieuwe liturgische jaar precies waar we het vorige eindigden. Tijdens het feest van Christus, koning, afgelopen zondag, hebben we gehoord hoe wij geoordeeld zullen worden op die laatste dag. Wie Christus heeft herkend in de minste der mensen zal bij de schapen geplaatst worden. En wie Christus niet herkend heeft in de minste der mensen zal bij de bokken geplaatst worden. De schapen gaan het hemelse rijk binnen, de bokken worden buiten geworpen.

De Advent is een periode om onze waakzaamheid te hernieuwen. Waakzaamheid voor onze naasten. Niet alleen aardig zijn voor een goede vriend. Niet alleen gulheid voor de collectant. Maar steeds opnieuw Christus proberen te zien in de minste onder de mensen.

Maar ook: waakzaamheid voor ons zelf. “Blijf wakker en bid dat jullie in de beproeving niet bezwijken†zegt Christus tot de apostelen. En wij mogen ons die oproep persoonlijk aantrekken. Waakzaamheid voor de laatste dag, betekent waken over ons geloof. Waken over ons vertrouwen op God. Want het vergt moed om op God te vertrouwen.

Zorg voor de naaste is nodig. We kunnen geen gemeenschap zijn, geen Kerk zijn, als we niet voor elkaar zorgen. We kunnen geen Kerk zijn als we niet naast mensen gaan staan, gelovig of niet gelovig, landgenoot of vreemdeling, medestander of tegenstander. Maar we kunnen evenmin Kerk zijn als we niet Gods naam aanroepen. Als we de moed niet hebben op God te steunen, dan zijn we geen Kerk.

Wees dus waakzaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

aangezien overal de lezingen gelijk zijn.

Ook maar gelijk de lezingen bij bovenstaande preek (dus die van eerste Adventszondag in jaar B) gepost smile.gif

U, HEER, onze vader,

van oudsher heet U onze verlosser.

17 Waarom, HEER, liet U ons van uw wegen afdwalen,

waarom liet U ons hart verstenen,

zodat het U niet meer vreest?

Keer terug, omwille van uw dienstknechten,

de stammen die uw eigendom zijn.

Als U de hemel toch openscheurt om af te dalen!

De bergen zouden wankelen voor uw aangezicht.

Geen oor heeft het vernomen,

en geen oog heeft een god buiten U gezien,

die zo optreedt voor de mensen die op Hem vertrouwen.

4 U ontmoet mensen die recht doen,

en uw wegen gedenken.

U bent kwaad, want wij zondigden.

U bent kwaad op ons omdat we zondigden, toch worden wij gered.

5 Wij hebben ons allemaal verontreinigd,

heel onze gerechtigheid werd als bevlekte kleren;

wij zijn allen als verwelkte bladeren

de wind van onze zonden blaast ons weg.

6 Niemand is er die uw naam nog aanroept,

niemand heeft de moed om op U te steunen;

want U hebt uw gelaat voor ons verborgen,

en ons prijsgegeven aan onze schuld.

7 En toch, HEER, bent U onze vader.

Wij zijn de leem, U bent de boetseerder,

wij zijn allen het werk van uw hand.

8 HEER, wees niet te zeer kwaad.

Gedenk niet eeuwig onze schuld;

kijk op ons neer, wij zijn allen uw volk.

(Js 63:16b-17,19b; 64:3b-7)

Kijk uit, wees waakzaam. Want je weet niet wanneer het moment daar is. 34 Het is als met iemand die naar het buitenland is, zijn huis heeft achtergelaten en het beheer heeft overgedragen aan zijn knechten, ieder zijn eigen taak, en aan de poortwachter heeft opgedragen om waakzaam te zijn. 35 Wees dus waakzaam, want je weet niet wanneer de heer des huizes komt, ’s avonds laat of midden in de nacht of bij het kraaien van de haan of bij het eerste ochtendlicht, 36 zodat hij niet onverwacht komt en jullie in slaap vindt. 37 Wat Ik jullie zeg, zeg Ik tegen iedereen: wees waakzaam.’

(Mc 13:33-37)

Wij rusten onze koffer smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Helaas is het jou gelukt om die boodschap en wens die je met kerst boven laat drijven hard weg te trappen...

Ik, als protestant, zat vanmorgen eens na te denken over de kerstwens en wat dit allemaal inhoud. Ook ik had het idee om een topic te openen om dit bespreekbaar te maken, maar iemand is mij voor...

Het afsluiten van het kerkelijk jaar, waarin je de doden herdenkt en verdriet een plaatsje krijgt binnen een gemeente, die dan opgevolgd wordt door het kerstfeest. Ja de eerste kaart richting kerst werd aangestoken, die de start opmaakt voor de blijde verwachting die we mogen hebben.

Bij kerst en de blijde verwachting, gaat toch heel vaak mijn gedachten uit naar de kersttijd dat ik geen blijde verwachting kende. Dan voel ik me toch altijd heel veilig geborgen bij God, die mij heeft gegeven dat ik die koude stenen kerst mag inruilen voor dat wat Hij mij op mijn pad heeft gebracht. Het lichtje wat ik mag uitstralen naar de wereld om mij heen, naar de mensen die in nood zijn. Dat ondanks je moeilijke momenten er een blijde verwachting mag zijn, die je vaak later pas ziet en niet als je er middenin zit.

Ja, Sacerdos, ik heb blijde verwachting, ik hoop jij ook en dat je dat ook zal mogen uitdragen naar de mensen om je heen. Zodat ook zij de blijde verwachting mogen hebben
smile.gif

@ Sacerdos: wat verwacht jij deze kerst?...

Wat wij verwachten van Kerst is niet voor de openbaarheid.

Maar mensen zouden zich in alle ernst moeten afvragen waarom komt Hij in het vlees,en dan kan de mens zeggen omdat ik een verloren zondaar ben,en Hij zo goed is om Verlossing te brengen,kerst is ten diepste op weg gaan naar de Stille Week.

En dan maar bidden en hiopen dat de kerken met Goede Vrijdag ook zo vol zitten als met de kerstnacht en de andere dagen van Kerstmis.

Advent is niet voor niets ook een tijd van boete en inkeer en vasten om Hem in alle Glorie te kunnen ontvangen ,elk jaar weer een realiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid