Spring naar bijdragen

Advent 2008


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Sacerdos, wat wil je met dit topic? Wat wil je precies bespreken?

Zie hier het verschil tussen protestanten en Katholieken;protestanten begrijpen niet wat deze wens vraag gaat inhouden;Maar Marlies lees nou is goed.

Oja voor de protestanten die het nog niet weten vandaag is de Advent begonnen een nieuw kerkelijk jaar.

Op een Christelijk forum zou dat heel nomaal moeten zijn dat daar aandacht aan geschonken wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zie hier het verschil tussen protestanten en Katholieken;

Misschien moet je dan toch maar een ander forum opzoeken? Want dit is geen katholiek forum, maar een christelijk forum, dat is dus wat breder en daar zul je dan ook wat meer begrip en inlevingsvermogen voor mogen tonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zie hier het verschil tussen protestanten en Katholieken;protestanten begrijpen niet wat deze wens vraag gaat inhouden;Maar Marlies lees nou is goed.

Oja voor de protestanten die het nog niet weten vandaag is de Advent begonnen een nieuw kerkelijk jaar.

Op een Christelijk forum zou dat heel nomaal moeten zijn dat daar aandacht aan geschonken wordt.

ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een beetje denigrerend over vind komen richting de protestanten.

In de protestantse kerk wordt ook aandacht besteed aan eerst de laatste zondag van het kerkelijk jaar (vorige week dus, in de meeste kerken worden dan alle doden van het afgelopen jaar herdacht), en nu aan advent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een beetje denigrerend over vind komen richting de protestanten.

In de protestantse kerk wordt ook aandacht besteed aan eerst de laatste zondag van het kerkelijk jaar (vorige week dus, in de meeste kerken worden dan alle doden van het afgelopen jaar herdacht), en nu aan advent.

De doden worden in de Kerk herdacht op 1 november en 2 november 1 november Aller Heiligen en 2 november Aller Zielen.

Maar hier gaat het over Advent een vastentijd een tijd van blijde verwachten en wat doet het de forumleden persoonlijk,daar zou het in deze draad over moeten gaan .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zie hier het verschil tussen protestanten en Katholieken;protestanten begrijpen niet wat deze wens vraag gaat inhouden;Maar Marlies lees nou is goed.

Oja voor de protestanten die het nog niet weten vandaag is de Advent begonnen een nieuw kerkelijk jaar.

Op een Christelijk forum zou dat heel nomaal moeten zijn dat daar aandacht aan geschonken wordt.

Helaas is het jou gelukt om die boodschap en wens die je met kerst boven laat drijven hard weg te trappen...

Ik, als protestant, zat vanmorgen eens na te denken over de kerstwens en wat dit allemaal inhoud. Ook ik had het idee om een topic te openen om dit bespreekbaar te maken, maar iemand is mij voor...

Het afsluiten van het kerkelijk jaar, waarin je de doden herdenkt en verdriet een plaatsje krijgt binnen een gemeente, die dan opgevolgd wordt door het kerstfeest. Ja de eerste kaart richting kerst werd aangestoken, die de start opmaakt voor de blijde verwachting die we mogen hebben.

Bij kerst en de blijde verwachting, gaat toch heel vaak mijn gedachten uit naar de kersttijd dat ik geen blijde verwachting kende. Dan voel ik me toch altijd heel veilig geborgen bij God, die mij heeft gegeven dat ik die koude stenen kerst mag inruilen voor dat wat Hij mij op mijn pad heeft gebracht. Het lichtje wat ik mag uitstralen naar de wereld om mij heen, naar de mensen die in nood zijn. Dat ondanks je moeilijke momenten er een blijde verwachting mag zijn, die je vaak later pas ziet en niet als je er middenin zit.

Ja, Sacerdos, ik heb blijde verwachting, ik hoop jij ook en dat je dat ook zal mogen uitdragen naar de mensen om je heen. Zodat ook zij de blijde verwachting mogen hebben smile.gif

@ Sacerdos: wat verwacht jij deze kerst?...

Link naar bericht
Deel via andere websites

* marlies komt net terug van de kerk, waar ze een hele mooie preek heeft gehoord over de lofzang van Maria en het feit dat Christus gekomen is om redding te brengen aan de hele wereld.

@Sacerdos: ik stelde je de vraag als moderator omdat ik je openingspost te summier vond, dan wil ik graag meer en duidelijkere informatie zien om dit topic goed op te kunnen starten. Ik weet prima wat advent is en ja ik ga naar een kerk waar ze dat zeker weten vieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zie hier het verschil tussen protestanten en Katholieken

Hou daar nou gewoon eens mee op, wil je! boosrood.gif Splitsing en tegenstellingen verzinnen waar ze niet zijn en constant de liturgie en geloofsbeleving van je protestantse broeders en zusters in Christus afkraken. Je ziet in dit topic zo al dat je ongelijk blijkt te hebben. Ik wil hier als katholiek niet mee geassocieerd worden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een tijd om vooruit te kijken, in hoopvolle verwachting, niet alleen om terug te kijken en te vieren dat het heil gebracht is, maar tevens naar de toekomst, in de hoop dat Jezus terugkomt.

Die beide aspecten ja, maar ook - zoals onze pastoor vandaag preekte - de komst van Jezus in het hier en nu, in ieders eigen leven. En daarmee is de Advent ook een uitstekende tijd voor een serieuze bezinning op hoe je in het leven en het geloof staat. Je kunt daarbij vasten, zoals Sacerdos aangeeft, al vind ik dat uit sociaal opzicht erg lastig in deze tijd van het jaar (juist met alle pernoten, chocoladeletters, glühwein, kerstetentjes enz).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja?

Ja. Het keltsiche advent begint 40 dagen voor kerst en zie daar de overeenkomst met de 40 dagen voor pasen. Waarom de meeste kerek daar nu van afwijken is me onbekend. Meeste protestanten kennen ook advent, uitgezonderd sommige evangelischen.

Vasten betekend voor mij concentreren op iets wat komen gaat, in dit geval de komst van Jezus.

Kan iemand mij vertellen of het rijden van een fiets bijbels geoorloofd is. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ah ja, dat is ook een mooi aspect inderdaad. Daar had ik nog niet eens zo direct aan gedacht
smile.gif

Wij hebben kort voor Kerst een boeteviering. Dit jaar eindelijk voor het eerst aangekondigd met mogelijkheid tot Biecht party.gif (anders maakte ik wel een individuele afspraak daarvoor, indien nodig)

Quote:
Oh en niet te vergeten: schattige kindertjes uit de bijbelklas die elke week een kaars erbij aansteken en een gedichtje voor lezen
clown.gif

Aaaahhh flower.gif

1571.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

[...]

Aaaahhh
flower.gif

yes.gif. Das de leeftijdscategorie groter dan crèche tot een jaar of 7 (groep vier meen ik), dus dat is zéker aaaaaaaaaaahw (en geheel offtopic: maar één zo'n jongentje had zó'n schattige gebreide trui aan vandaag. Wit met een groot bruin rendier widegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid