Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Dat betekent in de praktijk toch voornamelijk groei van allerlei persoonlijke spiritualiteiten waarin de kerk geen of een marginale rol in speelt.

Is een aspect idd. Absoluut. yes.gif

Maar daarnaast blijft ook het christendom groeien.

Gebeurtenissen die tot de val van het 'secular era' denkbeeld hebben geleid waren oa. de revolutie in Iran, die 'born again' golf in de VS, etc.


Samengevoegd:

Quote:

Volgens mij kun je prima niet in god geloven als je nooit van een god gehoord hebt, de vraag is alleen of dat atheisme of agnosticisme is.

Vind ik zelf van niet.

Die twee groepen zijn reacties op een godsbeeld. Als je het idee van een god niet kent, kun je ook niet concluderen dat je niet weet of zoiets bestaat en kun je het ook niet afwijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 157
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

de revolutie in Iran

Ja, dat was nog eens een vooruitgang widegrin.gif Wel, zonder die revolutie hadden we geen zwavelzuuroogdruppeltjes gehad


Samengevoegd:

Quote:

Vind ik zelf van niet.

Die twee groepen zijn reacties op een godsbeeld. Als je het idee van een god niet kent, kun je ook niet concluderen dat je niet weet of zoiets bestaat en kun je het ook niet afwijzen.

Dan is agnosticisme de oudste.


Samengevoegd:

Een agnostisch bus daarentegen.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En nu nog een onafhankelijke bron Barba....

Dat hoeft toch niet altijd. Er zijn meerdere topics hier waar mensen (van verschillende stanpunten) bronnen aandragen die niet per definitie onafhankelijk zijn smile.gif

Cees

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaad. Sommigen denken dat 'atheïstisch' onafhankelijk betekent.

Bogus, onafhankelijk is gewoon onafhankelijk. Het CBS of zo, zoiets.


Samengevoegd:

Quote:

Ik vind het een heel geslaagde samenvatting van hoe verkrampt christenen tegen het leven in feite kunnen aankijken.

Probeer eens niet-selectief te lezen dan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Barbapapa's bron schat het aantal ongelovigen anders wel héél gul in: "Ontkerkelijking grijpt om zich heen. Minstens 70 procent van de bevolking leeft volstrekt buiten de sfeer van Gods Woord". Zo chique staan de zaken er nu ook niet voor, denk ik. Of storten ze ons atheïsten en agnosten soms op één hoop met katholieke randkerkelijken, new-agers, moslims en andere andersgelovigen?

Jongens, ik ga effe googlen. Als ik betrouwbare cijfers vind, laat ik nog wel ff-en van me horen bye.gif


Samengevoegd:

Ik heb het volgende gevonden in de publicatie van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) godsdienstige veranderingen in Nederland- N.B. ik ben nu dus even op zoek naar Nederlandse gegevens - :

Quote:
De informatie over iemands gezindte kan in één

dan wel in twee fasen worden ingewonnen. Bij de zogenoemde eentrapsvraag vraagt

men de respondent bij welke gezindte of groep hij wil horen, waarbij hij meteen

kiest uit een lijstje waarvan ‘geen gezindte’ of ‘buitenkerkelijk’ deel uitmaakt. Deze

vraag was met een enkele variatie in gebruik bij de Volkstellingen en komt ook voor

in onderzoeken die nog steeds worden gehouden. Bij de tweetrapsbenadering vraagt

men eerst of de respondent zichzelf tot een kerk of levensbeschouwelijke groepering

rekent met de antwoordmogelijkheden ja of nee. Degenen die op deze sluisvraag ‘ja’

zeggen, kiezen uit een lijstje van gezindten waaruit ‘geen’ is weggelaten. Dit gegeven

is immers bekend uit de eerste vraag. De beide benaderingen leveren sterk verschillende

uitkomsten op. Volgens de tweetrapsvraag zijn er momenteel ongeveer 60%

buitenkerkelijken in Nederland. Volgens de eentrapsvraag zou dat percentage 40

moeten zijn. Naar wordt aangenomen, brengt de tweetrapsvraag ondervraagden die

alleen nog in naam kerklid zijn er eerder toe om zich buitenkerkelijk te noemen dan

de eentrapsvraag.

Dus zo heel duidelijk is het nog niet. Afhankelijk van de vraag geven mensen verschillende antwoorden. Zou het zo zijn dat een groot aantal mensen zich in een schemergebied tussen rand-kerkelijkheid, desinteresse en ongeloof bevinden? Ik weet wel dat het aantal mensen dat zich volmondig atheïst of vrijdenker noemt, kléiner is dan de totale groep die niet tot een kerk behoort.

En eigenlijk wil ik helemaal niet weten wie buitenkerkelijk is, maar wie níet gelooft in bovennatuurlijke machten. Sorry new-agers, moslims en andere anders-gelovigen. Cijfers over atheïsme zoek ik. Ik hou jullie op de hoogte.


Samengevoegd:

Na een uur lang zoeken voel ik me f***ing gefrustreerd en deel van een bedreigde minderheid waar geeneens aandacht voor is. Over atheïsme is natuurlijk heel veel op het web te vinden, maar aantallen geconcludeerd uit betrouwbaar statistisch onderzoek is zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Het enige exacte getal wat ik vond is 151,6 miljoen wereldwijd, uit een onderzoek dat is uitgevoerd door de Duitse Evangelische Alliantie en is gepubliceerd in het tijdschrift “Evangelische Verantwortungâ€, maar een link naar de bron heb ik niet kunnen vinden en ik zocht naar onafhankelijke onderzoeken, geen evangelische bronnen. muur.gif

Nou ja, tabee, ik ga wat anders doen bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Studenten counteren met advertenties

Tholen - Christelijke studenten nemen deel aan een massale evangelisatie-actie in reactie op de 'no God' advertenties op bussen in het Verenigd Koninkrijk.

Christelijke vakbonden hebben op universiteiten in het hele land 400.000 exemplaren van een speciale uitgave over het het evangelie van Markus uitgegeven om studenten te laten nadenken over God. De actie volgt op een atheïstische advertentiecampagne dat werd georganiseerd door British Humanist Association.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Studenten counteren met advertenties

Tholen - Christelijke studenten nemen deel aan een massale evangelisatie-actie in reactie op de 'no God' advertenties op bussen in het Verenigd Koninkrijk.

Dat lijkt wel een pre-emptive strike in de strijd om de publieke opinie. De humanistische campagne alhier is nog niet eens van start gegaan. Ik ben persoonlijk overigens sterk gekant tegen de slogan

"Er is waarschijnlijk geen God".

Puur kentheoritisch is het waar dat we er geen zekerheid over hebben, maar voor een reclamecampagne is dat niet stellig genoeg. Christenen zijn toch ook heel stellig met hun "Jezus is dé weg (- waarheid, - leven)". Evenals wasmiddelfabriekanten dat hún wasmiddel het schoonste wast.

Helaas ligt de slogan al vast. Alternatieven worden hier gemeld Op een weblog-pagina die alweer uit de lucht is (waarschijnlijk om de aandacht te verlegen naar de net door mij gelinkte officiële campagnesite) deed Herman Philipse de volgende suggestie die ik volledig onderschrijf:

DURF ZELF TE DENKEN. Er IS geen God

Zul je dus helaas niet op de bussen terug zien. De officiële slogan wordt: Er is waarschijnlijk geen god.

Durf zelf te denken. En geniet van dit leven!

Link naar bericht
Deel via andere websites

plus dat ik het een béétje jammer vind dat men z'n geloof steeds moet spiegelen aan dat van een ander. Het is beter dan niets, maar het zou consequenter zijn om de navelstreng door te knippen en om van eigen kracht uit te gaan.

Nu is het net alsof seculier humanisme gewoon de zoveelste Christelijke afsplitsing is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

plus dat ik het een béétje jammer vind dat men z'n geloof steeds moet spiegelen aan dat van een ander. Het is beter dan niets, maar het zou consequenter zijn om de navelstreng door te knippen en om van eigen kracht uit te gaan.

Nu is het net alsof seculier humanisme gewoon de zoveelste Christelijke afsplitsing is.

Ik denk niet dat je nu goed de motivatie beschrijft van de mensen achter dergelijke acties.

Het gaat er om dat er bepaalde zaken zijn die de laatste paar jaar via de politiek en andere wegen meer invloed krijgen in het dagelijks leven; op dat punt zijn er mensen die zich daar tegen willen verzetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Volgens mij kun je prima niet in god geloven als je nooit van een god gehoord hebt, de vraag is alleen of dat atheisme of agnosticisme is.


Samengevoegd:

[...]

Het bestond al voordat duivels en demonen werden bedacht denk ik.

duivels en demonen zijn niet bedacht

die zijn ontstaan door dat de engel lucifer God wou envenaren waardoor hij van zijn plek is verstoten en engelen met zich mee nam demonen nu.

en het is nog al lastig als God de mens nog niet geschapen heeft dat er al atheisme was

Link naar bericht
Deel via andere websites

Britse predikant start advertentie-campagne

Tholen - Een Londense predikant heeft 50 busadvertenties ingekocht, waarmee hij mensen erop wil wijzen dat God bestaat. De advertentie is onderdeel van een golf van reacties op atheïstische busreclames. Dominee George Hargreaves heeft 15.000 pond betaalt om de advertenties op 50 bussen te plaatsen.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op diezelfde site lees ik:

Dawkins was niet voor het gebruik van het word ‘probably’. “Ik wilde een sterker statement. Maar van de Reclame Code Commissie kregen we te horen dat het woord ‘probably’ noodzakelijk was. Maar desondanks vind ik het nu wel grappig, omdat het iets van humor in zich heeft. Het heeft iets van een Carlsberg bier reclame: “Waarschijnlijk het beste bier ter wereld.†Ik denk dat uiteindelijk meer mensen praten over de campagne dan wanneer er het definitieve “er is geen God†had gestaan.â€

link

Dus de Reclame Code Commissie bepaalt in Engeland de mate van waarschijnlijkheid dat God bestaat? Tja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op diezelfde site lees ik:

Dawkins was niet voor het gebruik van het word ‘probably’. “Ik wilde een sterker statement. Maar van de Reclame Code Commissie kregen we te horen dat het woord ‘probably’ noodzakelijk was. Maar desondanks vind ik het nu wel grappig, omdat het iets van humor in zich heeft. Het heeft iets van een Carlsberg bier reclame: “Waarschijnlijk het beste bier ter wereld.†Ik denk dat uiteindelijk meer mensen praten over de campagne dan wanneer er het definitieve “er is geen God†had gestaan.â€

Dus de Reclame Code Commissie bepaalt in Engeland de mate van waarschijnlijkheid dat God bestaat? Tja.

Als dit zo is, vind ik het ook vrij schandalig eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als God niet bestaat zoals zovelen zeggen? Bestond Jezus ook niet. Maar het is wetenschappelijk bewezen dat Jezus wel bestaan heeft. En God en Jezus zijn met elkaar verbonden.

Een paar probleempjes met je verhaal:

Ten eerste is het bestaan van Jezus niet bewezen en volgens mij zelfs niet eens erg waarschijnlijk.

Ten tweede, mocht hij bestaan hebben dan nog is zijn goddelijkheid niet bewezen.

Ten derde: God bewijzen is imho ketterij, dus gaat heen en zondigt niet meer copper2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ten eerste is het bestaan van Jezus niet bewezen en volgens mij zelfs niet eens erg waarschijnlijk.

Vanuit mijn studie gezien is het redelijk geaccepteerd dat Jezus heeft geleefd.

Dat te ontkennen zou ik vanuit mijn studie gezien wat krampachtig vinden. Als je kijkt naar het bewijs wat voor handen is, dan zijn er zat historische personen waarvan even hard of zelfs minder bewijs voor aanwezig is. Toch worden die minder vaak ontkent.

Of Jezus dan vervolgens God is, al die wonderen ook daadwerkelijk gedaan heeft en uit de dood is op gestaan, dat zijn geloofszaken, daar houdt de wetenschap zich niet mee bezig. Maar dat Jezus bestaan heeft is wel redelijk geaccepteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

godfriend, je loopt in verscheidene topics te roepen dat het bestaan van jezus bewezen is, kom nu dan ook eens met de onderzoeken waaruit dat gebleken is, onderbouw het eens. en er werden meerdere vragen over gesteld (hoe was jezus dan? gewoon een man?) en die beantwoord je niet.

Dat doen mensen meestal niet als ze offline zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid