Spring naar bijdragen

Klassieke muziek


Aanbevolen berichten

Ik heb gezocht en gezocht, maar er was kennelijk geen open topic meer over.

Maar goed, het mag kennelijk onder één noemer worden geschaard, het is zó breed en divers dat ik zou denken dat er voor iedereen wel iéts zou moeten bijzitten.

Bij mij varieëert het ook nogal. Van het donker-romantische werk van Wagner, het zware werk van Mahler, het statige van Beethoven (de 9e), het gebrokene van Schönberg (Mozes & Aaron), het melancholische van Mussorgsky tot aan het bigger, better & faster van Berlioz, het wufte van Rossini (La gazza ladra), het romantische van Ravél en Bizet tot aan het truttige van Johann Strauss en Franz Lehár.

Oh en dan vergeet ik vader en zoon (Wilhelm Friedemann) Bach natuurlijk nog, en Mozart natuurlijk. Ook het werk van moderne componisten als Arvo Pärth, Phillip Glass en Karlheinz Stockhausen kan me boeien. Nu ja, ga zo maar door, en dan ben ik niet eens een kenner.

Wat vinden jullie mooi?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Wat vinden jullie mooi?

Zoveel, en ook heel divers! Het leukste vind ik het als ik een voor mij totaal onbekend iets vind, bijv bij een concert, op TV of als iemand mij iets uitleent. Dan gelijk die CD kopen en grijsdraaien widegrin.gif

Enkele ontdekkingen en ook waar ik ze gevonden heb:

* Telemann - Missa Brevis (een stuk uit het Gloria werd als achtergrondmuziek gedraaid in Kruispunt bij een interview met Mgr Muskens, en ik ging er prompt van huilen (niet omdat het zo lelijk was). Als de wiedeweerga de lyrics genoteerd - die me al zo bekend voorkwamen - en gemaild naar de KRO wat dat toch was!)

* Andriessen - Miroir de peine (onlangs gehoord bij een concert in de OKK; het gaat over het lijden van Jezus uit Maria's perspectief ... zó ontroerend! Franse tekst, maar ik kan je aan een Nederlandse vertaling helpen)

* het Gloria van Mozart (geen idee of die meerdere Gloria's heeft geschreven, misschien wel een stuk of 50, maar deze staat op een heel obscuur CD'tje 'You raise me up' van Hour of Power wat ik voor 2 euro op een boekenbeurs op de kop heb getikt)

* de zangeres Montserrat Figueras - The voice of emotion/La voix de l'émotion (geleend van de buurvrouw)

* Pärt - Berliner Messe, De Profundis, Summa, de zaligsprekingen, Magnificat (vorig jaar tijdens de Vespers bij de Willibrordprocessie het Magnificat gehoord - práchtig!)

* Van Eyck - Der fluyten lust-hof (gespeeld door Erik Bosgraaf, oftewel: hoe kun je hemels op een blokfluit spelen! Toevallig op zaterdagochtend op TV gehoord bij 'Vrije geluiden' van de VPRO, dacht ik).


Samengevoegd:

Quote:

Arvo Pärth

Pärt Pärt, er zit een banaan in je oor! puh2.gif En ga die arme Est nou niet een niet-fonetische h in zijn maag (naam) splitsen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn geval gaat klassieke muziek zwaar boven popmuziek.

Ik speel op het moment altviool in drie studentenorkesten. Mijn voorkeur gaat dan ook naar symfonische werken en met name laatromantiek.

Door de symfonieën van Mahler en Bruckner ben ik van klassieke muziek gaan houden. Erg zware werken, die tijd nodig hebben, maar die je diep kunnen raken. Sleutelwerken voor mij zijn de negende symfonie van Bruckner en de tweede symfonie van Mahler geweest. In het algemeen kan ik van Bruckner symfonieën 4,5,7,8 en 9 aanraden. Van Mahler symfonieën 2,3,4,7,8 en 9. Die laatste is erg bijzonder, omdat hij hier de eerste uitstapjes naar atonale muziek neemt, zonder aan emoties in te boeten, integendeel!

Ook Sibelius is zo'n componist. Heel erg intens en vol met emoties. Een goed startpunt voor Sibelius is zijn 2e symfonie. Brahms heb ik wat later ontdekt, eerst vond ik hem niets, maar toen ik eenmaal in de ban van zijn vierde symfonie was, volgde de andere symfonieën ook snel.

Impressionistische componisten als Debussy en Ravel kan ik ook erg waarderen. In een bepaalde zin minder emotioneel (in een ander opzicht eigenlijk ook weer niet), maar het is fantastisch om te horen hoe goed zij konden instrumenteren (bepalen welke melodie door welk instrument gespeeld moet worden), waardoor je prachtige klankcombinaties te horen krijgt. Wat instrumentatie betreft kan ik ook Richard Strauss noemen. Hij was geen familie van walsenkoning Johann Strauss en schreef zware stukken als "Also sprach Zarathustra" (naar het boek van Nietzsche), de eerste paar maten zijn bekend van de film 2001 a Space Odyssey.

Sommige Russische componisten zijn ook erg gaaf. De 4e en 5e symfonie van Tsjaikovski vallen ook in de categorie "erg emotioneel", en behoren daarom ook tot mijn favoriete werken. Strawinsky is vooral erg opwindend met zijn soms absurde ritmes. Erg sterke melodieën kon hij niet schrijven, maar die jatte hij dan en verwerkte die heel knap. Een mooi voorbeeld is het stuk Baiser de la Fée, waarin hij meerdere melodieën van uiteenlopende werken van Tsjaikovski door elkaar heen laat lopen. Andere mooie werken van hem zijn de Vuurvogel en natuurlijk de Sacre.

In de muziek van Sjostakovitsj kan je horen hoe moeilijk hij het heeft gehad met de Sovjet autoriteiten. Het leed spat van de muziek, mijn favoriete symfonieën zijn 7,10 en 11.

Met Prokofiev heb ik helemaal niets. Ik ken hem nog niet echt goed, maar wat ik van hem met diverse orkesten heb gespeeld, vond ik oppervlakkige rotzooi.

Van de moderne componisten heb ik het meeste met Messiaen, die net als Bruckner een zeer katholieke organist was. Hij zit een beetje tussen Strawinsky en Debussy in. Een goed voorbeeld hiervan is de Turangalila symfonie. Erg veel rare ritmische stukken, die afgewisseld worden door verstilde passages met prachtige klankkleuren, net als Debussy.

Kamermuziek begin ik te ontdekken. De late strijkkwartetten en het strijkkwintet van Schubert behoren tot het mooiste wat ooit is geschreven. Ik ga echt dood als ik de eerste twee delen van het strijkkwintet hoor, zo mooi!

Debussy en Ravel hebben ook elk een prachtig strijkkwartet geschreven. Verder zijn de strijkkwartetten van Bartók erg gaaf en opwindend. Die van Beethoven moet ik nog ontdekken.

De vioolsonate van Franck behoort tot de mooiste stukken die ooit voor viool geschreven zijn. Debussy heeft ook een mooie vioolsonate geschreven alsook een prachtsonate voor fluit, harp en altviool. Nu ik het toch over mijn eigen instrument heb, Brahms heeft ook twee sonates geschreven, voor altviool en piano, die bloedmooi zijn. Oorspronkelijk voor klarinet en piano, maar hij heeft zelf de altvioolversie uitgebracht, waar ik hem eeuwig dankbaar voor ben.

Veel mensen menen dat je met het lichte werk moet beginnen. Bach en Mozart dus. Bij mij werkt dat dus niet zo. Ik ga van zwaar naar licht. Inmiddels heb ik ook Beethoven ontdekt, hij heeft fantastische symfonieën geschreven, maar Mozart gaat nog moeizaam. Ik vind het vaak te blij. Ik houd meer van depressieve muziek, om het zo maar eens te zeggen. Eine kleine Nachtmusik is een zwaar gedrocht. Verschrikkelijk. De meeste stukken van Mozart zijn in majeur geschreven, de weinige stukken die hij in mineur heeft geschreven zijn daarentegen fantastisch. Voorbeeld is het strijkkwintet in g mineur, de blazersserenade nr. 12 en het Requiem.

Ik heb een gruwelijke hekel aan barokmuziek. Telemann, Vivaldi, verschrikkelijk. Oppervlakkige rotzooi! Er is één uitzondering en dat is Bach. En dan nog lang niet alles. Zijn klavecimbelconcerten vind ik verschrikkelijk. Zijn beide Passies daarentegen zijn fantastisch. Ook erg gaaf zijn de sonata's en partita's voor viool en de cellosuites, waarvan (blij!) ook altvioolversies te verkrijgen zijn! Erg knap om te horen hoe muziek voor één enkel instrument niet alleen melodie maar ook harmonie kan bevatten.

Misschien wel het meest bijzondere stuk dat ooit is geschreven is "Die Kunst der Fuge" van Bach. Dit is een collectie fuga's van een niveau dat nooit meer is gehaald. De meeste muziekstukken hebben, maar één enkele melodielijn, een fuga daarentegen is een muziekstuk waarin meerdere melodielijnen door elkaar lopen. Bach was een meester in het schrijven van fuga's. Ik heb een uitvoering van Die Kunst der Fuge gespeeld door een strijkwartet, maar je hebt ook versies voor piano en voor klavecimbel (argh dat laatste!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Telemann [...] verschrikkelijk. Oppervlakkige rotzooi!

Oh, die rotzooi waar ik prompt van in huilen uitbarstte hamer.gifflower.gif

Maar, erg bedankt voor je overzicht! Daar gaan weer wel wat CD-aankoopjes uit volgen, denk ik zo. Zoals je aan mijn opsomming kunt zien, ben ik meer van de 'toevallige' ontdekkingen w.b. klassieke muziek. Totaal niet mee opgegroeid en ik weet er dus ook geen fluit (!) van. Vergelijkbaar met mijn wijnkennis: hij is lekker of hij is niet lekker. Dus dan is het wel handig om wat tips van een degelijker kenner te krijgen. Alleen van Telemann snap je niks puh2.gif (al moet ik toegeven dat ik lang niet al zijn muziek mooi vind hoor ... misschien heb jij gewoon de Missa Brevis niet gehoord knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oh, die rotzooi waar ik prompt van in huilen uitbarstte
hamer.gifflower.gif

Zo zie je maar weer eens dat over smaak wel te twisten, maar niet te discussiëren valt.

Quote:
[...]Alleen van Telemann snap je niks
puh2.gif
(al moet ik toegeven dat ik lang niet al zijn muziek mooi vind hoor ... misschien heb jij gewoon de Missa Brevis niet gehoord
knipoog_dicht.gif
)

Die heb ik inderdaad niet gehoord. De man is de meest productieve componist ooit. Wellicht bevalt me jouw stuk wel, een mis is niet zomaar een stukje muziek, maar is meteen een stuk serieuzer. Een vriend van mij speelt in het Concertgebouworkest en wij hebben ongeveer dezelfde muzieksmaak. Hij is bijvoorbeeld ook gek op de laatste strijkkwartetten van Schubert. Toen ik zei dat ik helemaal niets met Haydn had, dat ook hij alleen maar oppervlakkige muziek schreef, zei hij dat hij precies hetzelfde had met Haydn. Maar hij zei dat hij een uitzondering had ontdekt: een stuk voor strijkkwartet met de naam "Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuz". Zoals de titel al aangeeft een erg serieus stuk. Volgens deze vriend dacht hij de eerste keer dat hij het hoorde dat het Schubert was, maar het bleek dus Haydn te zijn. Ik heb die cd meegekregen en was erg sceptisch, maar toen ik hem opzette kon ik niets anders dan hem gelijk geven.

Kortom, Haydn heeft niet alleen oppervlakkige stukken geschreven.

Zo wil ik ook geloven dat die mis van Telemann de moeite waard is. De meeste stukken die ik van hem ken, doen mij echter helemaal niets. Maar wellicht is het met hem net als met Haydn en ook met veel stukken van Bach, dat de wereldse stukken mij over het algemeen weinig doen, terwijl de religieuze stukken prachtig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zo zie je maar weer eens dat over smaak wel te twisten, maar niet te discussiëren valt.

Twisten is ook niet nodig, want verder lezende, geloof ik dat we het toch wel aardig met elkaar eens zijn! smile.gif

Quote:
Die heb ik inderdaad niet gehoord. De man is de meest productieve componist ooit. Wellicht bevalt me jouw stuk wel, een mis is niet zomaar een stukje muziek, maar is meteen een stuk serieuzer.

Je moet wel houden van mannen die klinken of ze in hun ... getrapt zijn (ik dacht aanvankelijk dat het een vrouw was die het zong widegrin.gif). Van de 3-CD-box die ik gekocht hebt en waar dit op staat, draai ik verder inderdaad weinig, het verveelt me al snel.

Jammer dat ik geen geluidsfragmenten meer online kan vinden van die Mis ...

Quote:
Een vriend van mij speelt in het Concertgebouworkest en wij hebben ongeveer dezelfde muzieksmaak. Hij is bijvoorbeeld ook gek op de laatste strijkkwartetten van Schubert. Toen ik zei dat ik helemaal niets met Haydn had, dat ook hij alleen maar oppervlakkige muziek schreef, zei hij dat hij precies hetzelfde had met Haydn. Maar hij zei dat hij een uitzondering had ontdekt: een stuk voor strijkkwartet met de naam "Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuz". Zoals de titel al aangeeft een erg serieus stuk. Volgens deze vriend dacht hij de eerste keer dat hij het hoorde dat het Schubert was, maar het bleek dus Haydn te zijn. Ik heb die cd meegekregen en was erg sceptisch, maar toen ik hem opzette kon ik niets anders dan hem gelijk geven.

Kortom, Haydn heeft niet alleen oppervlakkige stukken geschreven.

LOL, dit is gelijk ook het enige wat ik van Haydn heb en inderdaad heel mooi! Zou je op 't eerste gezicht niet verwachten met zo'n naam (ff fonetisch denken) knipoog_dicht.gif

Quote:
Zo wil ik ook geloven dat die mis van Telemann de moeite waard is. De meeste stukken die ik van hem ken, doen mij echter helemaal niets. Maar wellicht is het met hem net als met Haydn en ook met veel stukken van Bach, dat de wereldse stukken mij over het algemeen weinig doen, terwijl de religieuze stukken prachtig zijn.

Nou zoek ik - om waarschijnlijk nogal voor de hand liggende redenen - vaak juist de religieuze stukken van bekende componisten uit. Van Bach ken ik bijv. de Hohe Messe en verder niet zoveel. Ja, één of ander orgelconcert waar ik niks aan vind.

Zoals gezegd, zitten er enorme hiaten in mijn klassieke-muziekkennis en -verzameling. Maar met dat wat ik wél heb (of heb gehoord), lijken we qua smaak toch wel aardig overeen te komen. Alleen het 'zware' werk heb ik wat minder mee, omdat ik toch vaak muziek als achtergrond luister. Zulke muziek moet je puur luisteren om het luisteren en niets anders doen. Als ik dáár eens de tijd voor ga zoeken, dan weet ik zeker dat ik het zware gedoe ook kan waarderen. De Bolero van Ravel vind ik bijv al superdelux smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Argh, de Bolero vind ik dan weer het slechtste stuk dat Ravel ooit heeft geschreven (vond ie zelf trouwens ook). Ik moet erbij zeggen dat het verschrikkelijk is om te spelen (één keer gedaan, en ik weiger het nog één keer vaker te spelen).

Mijn favoriete werken van Ravel zijn Daphnis et Chloe, Rhapsodie Espagnole en La Valse.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Argh, de Bolero vind ik dan weer het slechtste stuk dat Ravel ooit heeft geschreven (vond ie zelf trouwens ook). Ik moet erbij zeggen dat het verschrikkelijk is om te spelen (één keer gedaan, en ik weiger het nog één keer vaker te spelen).

Ah, kunnen we toch verder twisten (al kan ik over het zelf spelen niets zinnigs zeggen) puh2.gif

Quote:
Mijn favoriete werken van Ravel zijn Daphnis et Chloe, Rhapsodie Espagnole en La Valse.

Het zal je inmiddels niet verbazen: ik ken er geen één van!

* Weg2 voelt zich een lompe boer widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik 15 was, hield ik van klassieke muziek, ook al was de variatie heel beperkt. Ik had enorm veel bewondering voor Mozart, vooral zijn requiem. Maar dat is niet zo origineel hè? Tegenwoordig heb ik nog steeds respect voor klassieke muziek maar ik kan er niet vol passie naar luisteren zoals toen. Het boeit me niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toen ik 15 was, hield ik van klassieke muziek, ook al was de variatie heel beperkt. Ik had enorm veel bewondering voor Mozart, vooral zijn requiem. Maar dat is niet zo origineel hè? Tegenwoordig heb ik nog steeds respect voor klassieke muziek maar ik kan er niet vol passie naar luisteren zoals toen. Het boeit me niet meer.

Heb je wel eens geprobeerd te luisteren naar Bruckner of Mahler?

In zekere zin lijkt dat nog het meeste op metal. Bijvoorbeeld het tweede deel van de negende symfonie van Bruckner is gewoon metal in een driekwarts maat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik houd niet zo van grootse werken (met name opera's krijg ik niet weg), tenzij het een oratorium is. De wat stillere, verfijndere, tragischere dingen raken mij vaak het meest.

Componisten: Bach, Mozart maar dan alleen het drama, Rameau, Buxtehude, Monteverdi, Chopin, Brahms als het niet té zoet is, Fauré, Sibelius, Dvorak, Messiaen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In zekere zin lijkt dat nog het meeste op metal. Bijvoorbeeld het tweede deel van de negende symfonie van Bruckner is gewoon metal in een driekwarts maat.

Las ik niet laatst ergens dat mensen die graag naar dit soort klassieke muziek luisteren, vaak qua karakter veel overeenkomen met metalliefhebbers? Eén of ander onderzoek ofzo? Ik meen me te herinneren dat er op credible ook over gepost is.


Samengevoegd:

Quote:

@Leidje, had jij hier niet zelfs ooit een topic over geopend?
smile.gif

Euh, oh dat moet het geweest zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hé, ik ben nog iets vergeten: de Peer Gynt Suite van Edvard Grieg! Heb hier een CD 'Nordisk romantik' liggen, die ik sowieso heel mooi en ontspannend vind om naar te luisteren!

CD 3 - Nordisk romantik

1. Dimman lättar (Nielsen)

2. Rokokomenuett (Danning)

3. I den blå grotte (Gade)

4. Förspel till Förklädd gud (L-E Larsson)

5. Romans ur Pastoralsviten (L-E Larsson)

6. Vid Frösö kyrka (Peterson-Berger)

7. Gammal fäbodpsalm från Dalarna (O. Lindberg)

8. Sentimental romans för violin och orkester nr 1 (Stenhammar)

9. Vaggsång ur Fyra akvareller (Aulin)

10. Adagio ur Vaknatten (Blomdahl)

11. Åses död ur Peer Gynt (Grieg)

12. Anitras dans ur Peer Gynt (Grieg)

13. VÃ¥ren (Grieg)

14. Romans för violin och orkester (Svendsen)

15. Valse lente (Merikanto)

16. Berceuse (Järnefelt)

17. Finsk bön (Kuusisto)

18. Bröllopsvals för Akseli och Elina (Aaltoila)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hé, ik ben nog iets vergeten: de Peer Gynt Suite van Edvard Grieg! Heb hier een CD 'Nordisk romantik' liggen, die ik sowieso heel mooi en ontspannend vind om naar te luisteren!

Dat is toch Noors? Dat ligt akelig dicht in de buurt van Zweden. dis.gif

Maar het is wel mooi, maar ook een beetje zoet. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat kan kloppen, maar dat betekent niet dat het ook echt werkt als introductie. Weer veel andere mensen vinden dat je met Bach en Mozart moet beginnen. Dat kan bij sommige mensen werken, maar niet bij iedereen. Mijn ouders draaiden alleen maar Bach en Mozart en dat heeft bij mij niet gewerkt. Ik vond er niets aan en heb zelfs een tijd niet naar klassiek geluisterd, totdat ik dus in aanraking kwam met Mahler en Bruckner. Een vriend van mij vond ook niets aan klassiek en die heb ik toen meegenomen naar concerten van Bruckner en Mahler in het concertgebouw en die was toen ook helemaal om.

Ik ken ook een iemand die begonnen is met Töd und Verklärung van Richard Strauss, een zwaarder stuk is nauwelijks te bedenken.

Oftewel, lichte klassieke muziek is niet altijd een goede instap voor mensen die klassieke muziek niet kennen. Bij sommigen kan dat zo zijn, maar ik ben toch al aardig wat mensen tegengekomen die niets aan klassiek dachten te vinden omdat ze alleen Mozart kenden, en klassiek toch gaaf bleken te vinden toen ze met zwaarder werk in aanraking kwamen.

Mensen denken vaak: zwaarder, dat is dus ook moeilijker. Maar Mozart is misschien wel een van de moeilijkste componisten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid