Spring naar bijdragen

Klassieke muziek


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ja dat kan kloppen, maar dat betekent niet dat het ook echt werkt als introductie. Weer veel andere mensen vinden dat je met Bach en Mozart moet beginnen. Dat kan bij sommige mensen werken, maar niet bij iedereen. Mijn ouders draaiden alleen maar Bach en Mozart en dat heeft bij mij niet gewerkt. Ik vond er niets aan en heb zelfs een tijd niet naar klassiek geluisterd, totdat ik dus in aanraking kwam met Mahler en Bruckner. Een vriend van mij vond ook niets aan klassiek en die heb ik toen meegenomen naar concerten van Bruckner en Mahler in het concertgebouw en die was toen ook helemaal om.

Ik ken ook een iemand die begonnen is met Töd und Verklärung van Richard Strauss, een zwaarder stuk is nauwelijks te bedenken.

Oftewel, lichte klassieke muziek is niet altijd een goede instap voor mensen die klassieke muziek niet kennen. Bij sommigen kan dat zo zijn, maar ik ben toch al aardig wat mensen tegengekomen die niets aan klassiek dachten te vinden omdat ze alleen Mozart kenden, en klassiek toch gaaf bleken te vinden toen ze met zwaarder werk in aanraking kwamen.

Helemaal mee eens hoor. smile.gif Ik word van de genoemde stukken en van pianosonates van Mozart ook niet echt nieuwsgierig naar de rest. Het ligt me te makkelijk in het gehoor om me te pakken. Maarja, ik ben met klassiek opgegroeid dus ik heb eigenlijk geen idee wat mijn ingangsmuziek was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nummer vier ... Zeg, moet ik dan nu mijn creditcard al trekken om het te gaan bestellen ... widegrin.gif

Nee, eerst maar ff slapen. Ik denk dat ik een keer dit topic uitprint en bij de dichtsbijzijnde Kruidvat 'ns wat ga sjoppen, daar hebben ze vaak ook vanalles, en nog goed betaalbaar ook! Verder zit hier < 1 km vandaan een boekhandel met klassieke-muziekafdeling die een regionale functie heeft (en zelfs nog verder), dus da's ook handig knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Alles wat nét zo oud óf ouder is dan jou valt onder klassiek.
devil.gif

Nou, laten we het over Genesis (niet het bijbelboek) hebben, dan widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ik vind het wel iets hebben om gebeld te worden met de boodschap: dag der wrake, zojuist aangebroken!

Bwaaah, Dies Irae op je telefoon, da's nog erger dan het Wilhelmus (wat ik had toen ik in Zweden woonde) widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik gebeld wordt, terwijl ik in een pastorie oid ben, blijken vooral priesters er onmiddelijk de humor van in te zien heb ik nu al vaker gemerkt
widegrin.gif

worshippy.gif

Maaruh, serieus ... Als je een gesprek over een uitvaart aan het voeren bent met de nabestaanden (en zeker als het wat oudere mensen zijn), hoop ik wel dat je je telefoon uitzet ...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb maar een top drie gemaakt (hoewel ik niet direct deze uitvoeringen zou kiezen in de CD-shop):

1.

2.

3.

Nou, en als toegift de ringtone van mijn telefoon:

Ik vind het wel iets hebben om gebeld te worden met de boodschap: dag der wrake, zojuist aangebroken!

Als we het over dag der wrake hebben, beeldt het Dies Irae uit het Requiem van Verdi dat veel meer uit dan Mozart

link

Let ook op het Tuba Mirum hetgeen gelijk na komt, oftewel de bazuinen die klinken om het laatste oordeel aan te kondigen. Bij Mozart één enkel trombonetje, bij Verdi begint het met één enkele trompet, maar eindigt met acht! Dat is pas een laatste oordeel!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Let ook op het Tuba Mirum hetgeen gelijk na komt, oftewel de bazuinen die klinken om het laatste oordeel aan te kondigen. Bij Mozart één enkel trombonetje, bij Verdi begint het met één enkele trompet, maar eindigt met acht! Dat is pas een laatste oordeel!

widegrin.gif Forget it! Als het om kwantiteit gaat, wint Berlioz het altijd. puh2.gif

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal ook wat linkjes plaatsen naar stukken die ik mooi vind van de componisten die ik heb genoemd:

Bach: Concert voor twee violen, Matthaus Passion - Erbarme Dich

Mozart: Laudate Dominum, Requiem - Lacrimosa

Monteverdi: Lamento della Ninfa

Rameau: Menuet

Buxtehude: Prelude in Gm

Chopin: Mazurka

Brahms: Requiem - Den alles Fleish es ist wie Gras

Sibelius: Vioolconcert in D deel I

Fauré: Requiem - Sanctus

Messiaen: Quatuor pour la fin du temps - Louange a l'Immortalité de Jésus


Samengevoegd:

Oh, dit is wel heel melodramatisch maar ik vind het toch erg mooi bloos.giflink Tip: niet kijken widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid