Spring naar bijdragen

Je studie en je geloof


Aanbevolen berichten

(ergens staat me bij dát er al een topic over was, maar soit...)

Wat ik me afvraag, je wereldbeeld heeft natuurlijk invloed op je studie en vice versa.

Mijn studie heeft mij (mede) naar het katholicisme gebracht. Ook als ik essays of andere opdrachten moet maken, dan kan ik m'n geloof ook niet thuislaten, en zou het ook niet willen. Nu is de interactie tussen geloof en m'n studie in mijn opleiding (Cultuurwetenschappen) misschien méér manifest dan bij anderen, maar toch ben ik wel benieuwd in hoeverre en op welke manier je je geloof uit in je studie. Een voorbeeldje; ik moest ooit een essay schrijven over cultuurfilosofie en toen heb ik voor een verdediging van het Bijzonder onderwijs gekozen. In een essay over Collingwood heb ik zijn a-centralistische visie afgewezen vanuit een katholiek standpunt. Als ik m'n scriptie doe, en met een beetje geluk zal dat gaan over een katholiek antwoord op het postmoderne denken, dan zal daar uiteraard ook nadrukkelijk m'n geloof in terug komen. Op zich is het tegenwoordig ook wel goed gebruik om je eigen stellingname helder naar voren te brengen i.p.v. te versluieren onder een semi-objectieve houding, dus dat hoeft geen problemen op te leveren.

Hoe zit het met jullie?

1. Op welke manier heeft je studie je geloof verrijkt?

2. Voedt je geloof ook je (academische) creativiteit? Zoja; hoe?

3. Vind je het ook wel eens moeilijk om actief stellingname te nemen vanuit je geloof? Of geeft de 'underdog'-positie van een minderheidsgroep ook weer voordelen?

Ook verdere op/aanmerkingen zijn welkom uiteraard. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Niet.

2. Niet.

3. Het is beide; enerzijds is het weleens lastig. Je redeneert immers vaak vanuit een heel ander kader; anderzijds bevalt de underdogpositie mij wel. Wat tegengas dwingt je ook je eigen posities te verkennen en uit te diepen.

Maar dat is verder weinig studiegerelateerd, wat te wijten kan zijn aan de aard van een studie/opleiding op MBO-niveau. Weinig theoretisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(ergens staat me bij dát er al een topic over was, maar soit...)

Wat ik me afvraag, je wereldbeeld heeft natuurlijk invloed op je studie en vice versa.

Mijn studie heeft mij (mede) naar het katholicisme gebracht. Ook als ik essays of andere opdrachten moet maken, dan kan ik m'n geloof ook niet thuislaten, en zou het ook niet willen. Nu is de interactie tussen geloof en m'n studie in mijn opleiding (Cultuurwetenschappen) misschien méér manifest dan bij anderen, maar toch ben ik wel benieuwd in hoeverre en op welke manier je je geloof uit in je studie. Een voorbeeldje; ik moest ooit een essay schrijven over cultuurfilosofie en toen heb ik voor een verdediging van het Bijzonder onderwijs gekozen. In een essay over Collingwood heb ik zijn a-centralistische visie afgewezen vanuit een katholiek standpunt. Als ik m'n scriptie doe, en met een beetje geluk zal dat gaan over een katholiek antwoord op het postmoderne denken, dan zal daar uiteraard ook nadrukkelijk m'n geloof in terug komen. Op zich is het tegenwoordig ook wel goed gebruik om je eigen stellingname helder naar voren te brengen i.p.v. te versluieren onder een semi-objectieve houding, dus dat hoeft geen problemen op te leveren.

Hoe zit het met jullie?

1. Op welke manier heeft je studie je geloof verrijkt?

Met het oog op ontwikkelingswerk voedt het vooral hersens, maar ergens gaat dat bij mij ook hand in hand met geloof. Ik studeer deze studie (Culturele antropologie en ontwikkelingsstudies) omdat ik denk dat ik, sja, toch een roeping heb. Al klinkt dat altijd wat zwaar. Een directe invloed op het geloof zie ik niet echt.

Quote:

2. Voedt je geloof ook je (academische) creativiteit? Zoja; hoe?

3. Vind je het ook wel eens moeilijk om actief stellingname te nemen vanuit je geloof? Of geeft de 'underdog'-positie van een minderheidsgroep ook weer voordelen?

Ook verdere op/aanmerkingen zijn welkom uiteraard.
smile.gif

Wat bedoel jemet academische creativiteit?

3) Enerzijds ja, anderzijds nee. Ik vind het moeilijk om christen te zijn omdat er vaak een beetje neerbuigend over wordt gedaan door docenten. Bijvoorbeeld bij een vak als sociologie. Nee omdat ik twee ontzettend leuke christelijke vriendinnen heb op de opleiding en we elkaar wel staande houden hierin smile.gif. Daarnaast is de kennis van religies van m'n socio docent nou ook niet je van het, dus ik kan het wel hebben. Maar soms vind ik het wel lastig om me te handhaven in het wetenschappelijk onderwijs, met zoiets onwetenschappelijks als het christelijk geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Karin, maar juist in vakken als sociologie is er toch ook en hoop door Christenen gepubliceerd?

En dat je het Christendom als iets onwetenschappelijks ziet, dat lijkt me een heel problematisch uitgangspunt. Heb je dan wel eens dat je in feite in gescheiden werelden denkt?

Quote:

Maar dat is verder weinig studiegerelateerd, wat te wijten kan zijn aan de aard van een studie/opleiding op MBO-niveau. Weinig theoretisch.

Wat voor studie doe je dan? Iets juridisch toch? smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Wat bedoel jemet academische creativiteit?

Dat het geloof je laat nadenken over onderwerpen van je studie en het wellicht ook gebruikt om de gevestigde opinie te bewerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Karin, maar juist in vakken als sociologie is er toch ook en hoop door Christenen gepubliceerd?

Ik ben ze nog niet tegengekomen knipoog_dicht.gif Maar dat zegt niet alles natuurlijk.

Overigens, zolang mijn socio docent denkt dat katholieken de bijbel verwerpen en boos worden als die toch gebruikt wordt op bijv. een basisschool, vind ik het allemaal prima knipoog_dicht.gif

Quote:

En dat je het Christendom als iets onwetenschappelijks ziet, dat lijkt me een heel problematisch uitgangspunt. Heb je dan wel eens dat je in feite in gescheiden werelden denkt?

Naar maatstaven op het WO, kun je geloof volgens mij niet als wetenschappelijk aanduiden. Waarom is het problematisch? Ik zie geloof én als onderdeel van wetenschap en als iets wat breder is. Zo zegmaar :

aaaaaaaaaaaaááááááááá

Een beetje vaag, maar zie de a als geloof en het ' als wetenschap, misschien vat je dan min of meer waar ik op doel smile.gif.

Quote:
Dat het geloof je laat nadenken over onderwerpen van je studie en het wellicht ook gebruikt om de gevestigde opinie te bewerken.

Ah ja, dat sowieso. Nadenken over ontwikkeling, verschillende volkeren, divergentie in ongelijkheid etc. Dit benader ik ook zeker vanuit m'n christelijk perspectief smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1. Op welke manier heeft je studie je geloof verrijkt?

Ik ben in het tweede jaar gestopt met theologie aan de KTUA, destijds, omdat hier mijn geloof in de Schrift, Leer en Traditie van de Romana totaal in de knel kwam. Dus moest ik kiezen; óf mijn geloof, óf mijn studie! Daarvoor, tijdens de PA-studie, koos ik ook al bepaalde onderwerpen, omdat die mij vanuit het geloof iets zeiden. En nu, nu ik mijn Master schrijf, is mijn geloof weer heel belangrijk. Niet, dat ik nu theologische verhandelingen schrijf, of kijk, hoe een bepaalde heilige tegenover onderwijs stond, maar het is de gist, die door het kneden van mijn leven er helemaal doorheen is geraakt, en ieder facet raakt en verrijkt.

Quote:

2. Voedt je geloof ook je (academische) creativiteit? Zoja; hoe?

Behoorlijk, denk ik. Vanuit mijn geloof probeer ik me te ontwikkelen, en me aan de zwaartekracht van het alledaagse te ontworstelen. Kijk maar eens op mijn webstek (www.vegalogie.nl). Vanuit de status quo die ik vorig jaar had, weet ik nu, dat ik me meer richting muziek(therapie) wil gaan ontwikkelen, om nóg meer te kunnen betekenen voor hen die ik daarmee en daardoor iets positiefs kan brengen.

Quote:

3. Vind je het ook wel eens moeilijk om actief stellingname te nemen vanuit je geloof? Of geeft de 'underdog'-positie van een minderheidsgroep ook weer voordelen?

Ja, maar niet zozeer vanuit het geloof, meer vanuit het weten, dat de RKK zo vaak niet geaccepteerd wordt. Het je het over homofilie, dan wordt de RKK aangevallen. Heb je het over voorbehoedsmiddelen, dan wordt de RKK aangevallen. Heb je het over abortus, dan wordt de RKK aangevallen. In vele van zulke situaties kun je wel je mening - dus de Leer van de RKK - willen verdedigen, maar er is toch niemand die naar je luistert en de waarheid wil horen. Ja, dan baal ik wel eens, en vind het moeilijk om de mensen de waarheid dusdanig te vertellen, dat ze het ook accepteren.

Voor ons Roomschen geeft de onderhond-plaats geen voordelen, m.i. De doorsneemens, kerkelijk of onkerkelijk, is oppervlakkig, op genot gefixeerd, en hedonistisch. Maar af en toe zie je iets opvlammen, binnen een kleine groep, een teken van hoop, dat de Geest nog steeds in ons midden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor ons Roomschen geeft de onderhond-plaats geen voordelen, m.i. De doorsneemens, kerkelijk of onkerkelijk, is oppervlakkig, op genot gefixeerd, en hedonistisch. Maar af en toe zie je iets opvlammen, binnen een kleine groep, een teken van hoop, dat de Geest nog steeds in ons midden is.

Is die onderhond positie niet iets dat katholieken delen met ander orthodoxe (met kleine o) gelovigen als bijv. gereformeerden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1. Op welke manier heeft je studie je geloof verrijkt?

A. Ik kom bronnen en teksten tegen mbt geloof. Leert meer over de kerkgeschiedenis, over andere stromingen.

B. Het laat zien dat bepaalde beweringen over het christendom (vanuit bijv. atheïstische hoek) nogal op los zand gebouwd zijn.

Quote:

2. Voedt je geloof ook je (academische) creativiteit? Zoja; hoe?

Nee, behalve dat het me wellicht beïnvloed in welke onderwerpen me interessant lijken om te onderzoeken.

Quote:

3. Vind je het ook wel eens moeilijk om actief stellingname te nemen vanuit je geloof? Of geeft de 'underdog'-positie van een minderheidsgroep ook weer voordelen?

Welke richting bedoel je deze vraag precies? In het gewone leven? In academische context?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm, eerste en tweede vraag vergen even meer nadenk- en schrijfwerk dan ik nu wil (en zou mogen) doen, maar ik vond de derde vraag wel grappig. Ik merk inderdaad dat ik er soms moeite mee heb om uit te komen voor mijn veel meer agnostische overtuiging bij professoren die vaak spreken vanuit 'wij, katholieken' ja, maar dat is natuurlijk niet wat je met deze vraag bedoelde. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1. Op welke manier heeft je studie je geloof verrijkt?

Ik studeerde informatietechnologie. Die studie heeft geen invloed gehad op mijn (on)geloof omdat ik toen daar totaal niet mee bezig was.

Quote:
2. Voedt je geloof ook je (academische) creativiteit? Zoja; hoe?

het geloof heeft zeker bij mij de behoefte om dingen op wtenschappelijke manier te bekijken aangespoord

Quote:
3. Vind je het ook wel eens moeilijk om actief stellingname te nemen vanuit je geloof? Of geeft de 'underdog'-positie van een minderheidsgroep ook weer voordelen?

nvt

Quote:
Ook verdere op/aanmerkingen zijn welkom uiteraard.
smile.gif

Ik vind het een goed topic. Ik zie studie (volgens academische normen) wel als bedreiging voor het geloof. Al kunnen sommigen het goed combineren. Een vriendin van me heeft iets in de moleculaire biologie gestudeerd en ook creationistische boeken in haar kast. Dat snap ik dan weer niet, hoe kan je dat combineren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het een goed topic. Ik zie studie (volgens academische normen) wel als bedreiging voor het geloof. Al kunnen sommigen het goed combineren.

Als dat zo blijkt te zijn, zal het dus ook wel mee vallen met die bedreiging. knipoog_dicht.gif

Quote:

Een vriendin van me heeft iets in de moleculaire biologie gestudeerd en ook creationistische boeken in haar kast. Dat snap ik dan weer niet, hoe kan je dat combineren.

Creationisme is niet het zelfde als christendom he. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
1. Op welke manier heeft je studie je geloof verrijkt?

Het heeft me heel veel achtergrondkennis van het OT en NT bijgebracht, ik ben in aanraking gekomen met veel denkbeelden van andere christenen (theologen) die mijn denkkader hebben verruimt. Ik word dagelijks gestimuleerd om mijn relatie met God te onderhouden etc etc...

Quote:
2. Voedt je geloof ook je (academische) creativiteit? Zoja; hoe?

Ik heb regelmatig dat als ik de Bijbel lees, dat ik denk: "daar zou ik over kunnen preken of iets over schrijven"...

Quote:

3. Vind je het ook wel eens moeilijk om actief stellingname te nemen vanuit je geloof? Of geeft de 'underdog'-positie van een minderheidsgroep ook weer voordelen?

Underdog? Valt wel mee op GPW...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als dat zo blijkt te zijn, zal het dus ook wel mee vallen met die bedreiging.
knipoog_dicht.gif

Dat is voor elk persoon anders. Ik zei dat ik het als een bedreiging zie, en tegelijk dat anderen het blijkbaar niet zo zien.

Quote:
[...]

Creationisme is niet het zelfde als christendom he.
knipoog_dicht.gif

Ben ik het mee eens. Moslims doen er ook aan. En veel christenen niet. Ik deed hier dan ook geen uitspraak over, ik verwonderde me alleen dat een moleculair biologe boeken over creationisme leest, maar ik geef toe dat ik niet heb gevraagd of ze ook instemt met de standpunten van die boeken, misschien wil ze gewoon beide kanten van die materie bestuderen en dat is alleen maar toe te juichen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1. Op welke manier heeft je studie je geloof verrijkt?

Ik ben aan de ene kant vrij behavioristisch en neuro-reductionistisch geworden.. veel minder hoge dunk gekregen van ons 'bewustzijn', en dus ook wat minder positief gaan denken over de mens als geheel (zo geweldig zitten we nu ook weer niet in elkaar).. en dat heeft wel gevolgen voor mijn 'levensbeschouwing'. Ik kan trouwens ook nog steeds geen vrije wil met waarde toe aan mensen.. ben tot nu toe niets tegen komen wat mij van gedachten heeft doen veranderen.

Quote:

2. Voedt je geloof ook je (academische) creativiteit? Zoja; hoe?

Ik ga wat verder dan de gemiddelde student op het fundamentele vlak; vooral door het hele 'vrije wil/verantwoordelijkheid'-gedoe dus je discussies al snel in een richting waar de meesten graag uit weg blijven. Het is een wisselwerking tussen hobby en studie.. beiden dragen aan elkaar bij.

Quote:

3. Vind je het ook wel eens moeilijk om actief stellingname te nemen vanuit je geloof? Of geeft de 'underdog'-positie van een minderheidsgroep ook weer voordelen?

Mijn geloof wankelt voortdurend op veel vlakken, daarom toch altijd vrij 'fundamentalistisch' qua nuanceren.. Ik ben dus altijd wel voorzichting met een stellingname, maar doe dat meer uit vrees te stellig over te komen en mij achteraf in mijn voet zal schieten..


Samengevoegd:

Quote:

Dat snap ik dan weer niet, hoe kan je dat combineren.

Iemand waar ik wel eens naast zit tijdens hoorcolleges kwam laatst met een boek van Ben Hobrink aanzetten.. aan de ene kant begrijp ik dan niet wat hij met dat boek doet, maar aan de andere kant schijnt deze Hobrink ook met succes gestudeerd te hebben..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik me afvraag, je wereldbeeld heeft natuurlijk invloed op je studie en vice versa.

Hoe zit het met jullie?

1. Op welke manier heeft je studie je geloof verrijkt?

Mijn studie heeft mijn geloof niet verrijkt. Het heeft er eerder voor gezorgd dat ik wat cynischer ben geworden met betrekking tot geloof; maar ik kan eerder zeggen dat mijn geloof mijn studie heeft verrijkt.

Ik denk namelijk dat ik een behoorlijk negatieve kijk op het leven zou hebben wanneer ik mijn levensovertuiging volledig zou aanpassen op mijn studie. De mens is daarin tenslotte niet meer dan genen en wat aangeleerd is. Welliswaar zijn mensen intelligenter dan dieren (alhoewel niet alle bio-psychologen dat zelfs geloven) maar verder is het verschil niet al te groot. Ik ben blij dat ik vanuit mijn geloof ook heb geleerd dat de mens meer is dan een dier, maar dat een mens een ziel heeft. Dat het leven niet enkel wat geluid is tussen twee stiltes, maar dat het verder gaat. Dat is wel wat mijn leven meer zin geeft. En ik vind het ook waarde hebben om op zo'n manier naar mensen te kijken ipv de kille wetenschappelijke manier. Net zoals Jezus zegmaar: En Hij, de scharen ziende, werd innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, gelijk schapen, die geen herder hebben.

Quote:

2. Voedt je geloof ook je (academische) creativiteit? Zoja; hoe?

Volgens mij heb ik deze vraag al deels beantwoord. Overigens gebruik ik mijn geloof (nog) niet in essays en dergelijke, omdat het ook passend moet zijn en ik er daadwerkelijk iets zinnigs over te zeggen wil hebben. Het lijkt me wel mooi om later eens onderzoek te doen naar de bevindelijk-gereformeerde gezindte. Ik ken de sub-cultuur, die voor buitenstaanders best gesloten is, van binnenuit tenslotte.

Quote:

3. Vind je het ook wel eens moeilijk om actief stellingname te nemen vanuit je geloof? Of geeft de 'underdog'-positie van een minderheidsgroep ook weer voordelen?

Ik hoef niet echt actief stellingname te nemen omdat ik aan deze universiteit niet veel contact met andere studenten heb. Groepsopdrachten heb ik nog niet gehad en wanneer je al een keer iemand spreekt in een collegezaal, kom je diegene verder niet meer tegen door het grote aantal studenten. Verder denk ik dat het ook wel voordelen kan hebben omdat je iets te bieden hebt wat verder gaat dan wetenschap en uitkomsten van onderzoek. En het is natuurlijk voor buitenstaanders altijd interessant wanneer je niet bij de massa hoort maar tot een minderheidsgroep knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn studie (Technische Informatica) had eigenlijk niet veel te zeggen over mijn geloof en omgekeerd. Tijdens die studie was er wel de mogelijkheid om filosofische vakken te volgen waaronder Reformatorische Wijsbegeerte (o.a. de filosoof Pascal) en vakken van de Radboudstichting (o.a. de filosoof Whitehead) olv prof. Munnik. In combinatie met de intellectuele sfeer op mijn toenmalige studentenvereniging (de VGST in Enschede) droeg dat wel bij aan de ontwikkeling van mijn geloof. Verder heb ik een minor filosofie gevolgd waarin ook de godsbeelden van verschillende filosofen aan de orde kwamen. Daar kon ik mijn gelovige ei in kwijt door een essay te schrijven over de overeenkomsten en verschillen in het denken van Augustinus en Plato.

Kortom, de studie die ik volgde was an sich niet echt relevant voor mijn geloof, maar wel de keuzeruimte eromheen heeft mijn geloof eigenlijk alleen maar verrijkt en ook andersom gaf mijn geloof uitdaging om er academisch mee bezig te zijn.

Moeilijk om stellingname te nemen of voordeel vanuit een underdogpositie? Ik denk beide, aangezien ik zelf niet de neiging heb om op straat te gaan evangeliseren, maar ik steek mijn mening ook niet onder stoelen of banken als het eropaan komt. Verder zijn er genoeg andere underdogs in het intellectuele landschap, dus als christen ben je echt niet de enige. Iedereen werd daarin wel gerespecteerd en daarin was je dus niet echt een uitzondering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn studie heeft mijn geloof niet verrijkt. Het heeft er eerder voor gezorgd dat ik wat cynischer ben geworden met betrekking tot geloof; maar ik kan eerder zeggen dat mijn geloof mijn studie heeft verrijkt.

Ik denk namelijk dat ik een behoorlijk negatieve kijk op het leven zou hebben wanneer ik mijn levensovertuiging volledig zou aanpassen op mijn studie.
De mens is daarin tenslotte niet meer dan genen en wat aangeleerd is.

Is dat een noodzakelijke uitkomst van je studie? Of is dat meer een deelwaarheid die (vanuit het Christendom?) aanvulling behoeft? Ik ga over niet al te lange tijd het vak Inleiding in de psychologie doen, en ik ben al een tijdje gefascineerd door de epistemologische wortels die het vak heeft, en die me ook ten dele hebben verbaasd eigenlijk.

Als ik zou zeggen dat je als mens, als Christen de etische én vakinhoudelijke plicht hebt, juist ómdat het over mensen gaat (zegt er ééntje die momenteel aan de andere kant van de lijn staat puh2.gif ) om het geen je geleerd hebt te verrijken met bijvoorbeeld dit, zet ik het dan te zwaar aan? smile.gif

@Pascal: Eigenlijk, behalve natuurlijk dat de specifieke insteek van het Christendom voor jou niet zo van toepassing is, heb ik, wanneer ik jouw stukje lees, toch ook wat aanverwante vragen. Ik bedoel, lees je wel eens wat uit deze hoek? Ik ken wel de 'makke' van deze specifieke richting, en hoe dat in de jaren '70 allemaal wat uit de hand gelopen is, maar voor mijn gevoel gaat het nu soms een beetje teveel de tegengestelde richting op.


Samengevoegd:

Quote:

Ik zie studie (volgens academische normen) wel als bedreiging voor het geloof.

Interessant. smile.gif Ik hang tegenwoordig, op mijn vakgebied precies het tegenovergestelde aan. Kan je hier misschien iets meer over vertellen? smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Hmmm, eerste en tweede vraag vergen even meer nadenk- en schrijfwerk dan ik nu wil (en zou mogen) doen,

Niettemin, u maakt me nieuwsgierig. widegrin.gif

Quote:
maar ik vond de derde vraag wel grappig. Ik merk inderdaad dat ik er soms moeite mee heb om uit te komen voor mijn veel meer agnostische overtuiging bij professoren die vaak spreken vanuit 'wij, katholieken' ja, maar dat is natuurlijk niet wat je met deze vraag bedoelde.
widegrin.gif

Nou, ik vind het wel een goed punt. smile.gif Wat doe je met dit punt? Ik kan me namelijk voorstellen dat jouw wereldbeeld, wát dat ook is, ook straks een zeer grote rol gaat spelen in je academische werk. Is het overdreven om te zeggen dat dit misschien een teken is dat je meer persoonlijke reflectie zou moeten toepassen op je levensbeschouwelijke standpunten in relatie met je studie? smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Nee, behalve dat het me wellicht beïnvloed in welke onderwerpen me interessant lijken om te onderzoeken.

Quote:
Welke richting bedoel je deze vraag precies? In het gewone leven? In academische context?

Primair dat laatste. smile.gif Ik zit dan bijvoorbeeld te denken aan mensen zoals Lodewijk Rogier of Thomas Woods. (of Karin, let op, op sociologisch gebied Rodney Stark). Dat zijn historici wiens vakmanschap eigenlijk onbetwist is, maar die heel duidelijk hun vak bedrijven (bedreven) vanuit een katholiek wereldbeeld, niet alleen in hun onderwerpkeuze, maar op de manier waarop ze het behandelen. Is dat in een postmoderne academische setting niet alleen aanvaardbaar, maar zelfs een 'must'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Primair dat laatste.
smile.gif
Ik zit dan bijvoorbeeld te denken aan mensen zoals Lodewijk Rogier of Thomas Woods. (of Karin, let op, op sociologisch gebied Rodney Stark). Dat zijn historici wiens vakmanschap eigenlijk onbetwist is, maar die heel duidelijk hun vak bedrijven (bedreven) vanuit een katholiek wereldbeeld, niet alleen in hun onderwerpkeuze, maar op de manier waarop ze het behandelen. Is dat in een postmoderne academische setting niet alleen aanvaardbaar, maar zelfs een 'must'?

Maar geschiedenis bestaat niet louter in een postmoderne setting. Tis slechts een (beperkte) stroming, eentje waar ik ook geen aanhanger van ben trouwens.

De namen die je noemt: Ik niet thuis in hun werk dus kan er weinig over zeggen. Ik weet dus ook niet precies hoe je precies bedoelt met het vak bedrijven vanuit een katholiek wereldbeeld. Heb je daar misschien een klein voorbeeldje van?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt een antwoord van me te goed (herinner me daar later nog eens aan) maar vandaag heb ik er geen tijd voor, moet nog een psalm vertalen en een presentatie voorbereiden en straks naar een lunchafspraak en dan naar de les en dan een poging tot sociaal leven doen met vrienden en dan nog wat. Maar ik zeg dus alvast dat het nog wel komt als ik de tijd (en de rust in mijn hoofd) heb om na te denken over wat ik schrijf. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe zit het met jullie?

1. Op welke manier heeft je studie je geloof verrijkt?

mijn studie heeft mij geleerd analytisch te kijken naar cultuur, het christendom ook te beoordelen als een stuk cultuur. Mijn studie heeft mij zeker aan het begin van mijn studie gedwongen om na te gaan denken over mijn geloof ipv te bouwen op ervaringen. Als je als charismaat met filosofie in aanraking komt heb je een probleem als je je geloof niet rationeel kan onderbouwen. Inmiddels is ratio en ervaring enigzins in evenwicht met een lichte overhelling naar de ratio.

Quote:
2. Voedt je geloof ook je (academische) creativiteit? Zoja; hoe?

ja ik heb een persoonlijk interesse ontwikkeld in de relatie tussen het christendom en cultuur. Dat heeft als eindresultaat een scriptie over jezusfilms opgeleverd.

Quote:

Vind je het ook wel eens moeilijk om actief stellingname te nemen vanuit je geloof? Of geeft de 'underdog'-positie van een minderheidsgroep ook weer voordelen?

ja, je raakt er natuurlijk aan gewend dat je de enige bent die gelooft. Maar het is best lastig geweest, zeker als je in werkcolleges actief de relatie tussen geloof en cultuur bespreekt, vanuit het standpunt als christen stelling te nemen. Des al niet te min, is me in het schrijven van essays en mijn scriptie mij geen strobreed in de weg gelegd om daar in mijn geloofsovertuiging te laten blijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1. Op welke manier heeft je studie je geloof verrijkt?

2. Voedt je geloof ook je (academische) creativiteit? Zoja; hoe?

3. Vind je het ook wel eens moeilijk om actief stellingname te nemen vanuit je geloof? Of geeft de 'underdog'-positie van een minderheidsgroep ook weer voordelen?

Ook verdere op/aanmerkingen zijn welkom uiteraard.
smile.gif

Ik studeer (net) Geneeskunde.

1. Deze studie verrijkt mijn geloof in de zin van: ik raak meer en meer onder de indruk van hoe geweldig groot GOD is. Als je leert hoe een cel, een orgaan, het menselijk lichaam in elkaar zit en functioneert... Wat een geweldig "Intelligent Design"!

Hoewel in de leerboeken wordt gesuggereerd dat dit alles in miljoenen, miljarden jaren zo geëvolueerd is, kan ik me die ongelooflijke toevalligheid steeds minder goed voorstellen. Dat er mensen geloven dat de evolutietheorie "bewezen" is, raar! (Hoewel, het wordt ook gepresenteerd als zijnde bewezen terwijl dat niet zo is.) Dat er mensen geloven dat het aannemelijk is... vreemd! Ga maar eens kansberekening toepassen. Best grappig. Volgens mij hebben mensen die in de evolutietheorie geloven een groter geloof nodig dan christenen.

2. weet ik niet

3. Ik weet waar ik voor sta, en ik schaam me er niet voor. Maar tot nu toe heb ik niet erg actief stellingname moeten nemen. Komt misschien nog wel.

Het studentenleven beleef ik wel anders dan veel van mijn niet-gelovige medestudenten. Ik ben getrouwd, wat al erg bijzonder is als student-zijnde. En bovendien heb ik niet zoveel met de hele week feestje hier feestje daar tot in de vroege ochtenduurtjes, je bezatten en met een slaperig hoofd en een kater (of gewoon helemaal niet) op college verschijnen. Misschien ben ik van nature wat 'serieuzer', maar ook m'n (geloofs)principes dragen bij aan mijn keuzes. En ja, sommigen kijken er misschien raar tegenaan. Maar dat maakt me niet zo veel uit!

Ik ben ik en jij bent jij! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat er mensen geloven dat de evolutietheorie "bewezen" is, raar! (Hoewel, het wordt ook gepresenteerd als zijnde bewezen terwijl dat niet zo is.)

Je krijgt je colleges wetenschapsfilosofie/theorie nog. knipoog_dicht.gif

Quote:

[...]

applaus-smiley.gif

Dan zie je dat katholieken een dubbel groot geloof nodig hebben. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid