Spring naar bijdragen

Koninkrijk Gods


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Maar houdt er rekening mee dat Jezus zijn lijden en dood al tot 3 keer toe vooraf voorzegde en dat het dus van te voren bepaald is dat Jezus met dat doel naar de aarde zou komen. Vandaar dat Jezus zich bijvoorbeeld ook geen vrouw genomen heeft (omdat hij haar dan levend achter zou laten). Het doel was om zich te offeren als een volmaakt offer om voor ons het leven te verwerven zodat iedereen door hem het leven zou hebben. Ook de mensen van voor zijn tijd op de aarde hebben in hem het leven, omdat God's wil onveranderlijk is.

Bedankt voor je vrijmoedige woorden, je bent een van de ondervertegenwoordigde die overal liefde in ziet. Ik tracht hetzelfde te doen, maar ik ben nog lang niet op het niveau waar jij je begeefd. De manier waarop jij je kritiek brengt, is zo bijzonder uitgedrukt, dat ik spontaan zin krijg om deze te bewerkstelligen. De volgende post hier is voor jou!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Haha joh, geen dank! Je bent welkom! Dat mag je weten.

God had al voor de grondlegging van de wereld bepaald dat hij zijn zoon (ergens in de tijd) zou gaan opofferen en door dit plan in zijn geweten vast te zetten, kon hij het leven gaan scheppen op de aarde. Filosofisch gezien kun je Jezus als een graankorrel beschouwen die gezaaid wordt en waar weer nog meer nieuwe korrels uit zijn gegroeid. Die nieuwe zaden dat zijn wij, de mensen. Maar om uit een korrel nieuw graan te krijgen, moet je hem opofferen en in de aarde stoppen. God heeft van zijn eigen leven genomen om dat aan ons door te geven.

Kijk! En je hoeft niet te denken dat je nu al je materiële zaken moet weg doen om Jezus te kunnen volgen, want Jezus is in de hemel. Als wij hem willen volgen, dan zullen we dat in geest moeten doen.

Als ik die rijke was geweest en Jezus zei tegen mij: Verkoop alles en geef het geld aan de armen! dan zou ik hem bijvoorbeeld ook kunnen vragen of ik die spullen niet mag gebruiken om de armen te helpen. Misschien had die rijke jongen wel veel vee en landgoederen om voedsel op te verbouwen.

Maar ja, dan zou Jezus misschien hebben gezegd: Laat mij nu maar voor de armen zorgen, want zolang ik op de aarde ben is het feesttijd en zodra ik terug in de hemel ben is het vastentijd.

Ik denk dus niet dat je letterlijk je bezittingen moet verkopen (is wel een mogelijkheid), maar dat je die ook mag gebruiken om armen te helpen. De volmaaktheid zit hem in het volgen van Jezus, dus als je je aan de armen kunt toewijden, zal dat een schat in de hemel zijn. Materialisme vergaat, maar wat je voor een ander gedaan hebt, zal die ander nooit vergeten. Dus het hoeft niet per sé alleen maar 'geven' te zijn wat ons geestelijk rijk maakt. Om Jezus te volgen is toewijding nodig. De tijd die je in je medemensen steekt, maakt je geestelijk rijk (dat kan dus ook 'geven' zijn). Als je iets voor een ander doet, dan ziet Jezus het zo alsof je het voor hem gedaan hebt.

En toewijding kan vanalles zijn, dat uit zich in allerlei vormen. Zolang je God's belofte voor ogen kunt houden, dat hij ons een eeuwige toekomst gaat geven, is er niets om voor te vrezen.

Als je bang bent dat je niet voldoende kunt genieten in dit korte aardse leventje en niet gelooft in een eeuwige toekomst, zul je er alles aan doen om genot aan te grijpen... ook over lijken gaan.

Als je een ander iets ergs aandoet, ziet God het ook zo alsof je hem dat aandoet.

En als je zondigt, dan neem je eigenlijk heel stiekempjes een deel van andermans leven, iets van andermans tijd, maar God wilt ons allemaal voor altijd behouden en het eeuwig leven maakt zondigen als het ware overbodig.

Het is niet nodig, maar wel heel begrijpelijk dat mensen zondigen, want het is zoals jij al heb gezegd dat alle angsten zijn te herleiden naar de dood. En veel mensen zondigen, al is het om maar heel even te vergeten dat we ook nog eens moeten sterven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

\"gemakkelijker gaat een kameel door het oog ener naald,

dan dat een rijke het Koninkijk Gods binnengaat\"

waarom wordt hier bij rijk, materieel rijk bedoelt, en niet geestelijk rijk?

Gods koninkrijk is een hemelse regering die straks hier over de aarde zal heersen.

Daarom gaan er sommigen naar de hemel.

Straks wordt gans de aarde onder deze regering een paradijs!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

[...]

Gods koninkrijk is een hemelse regering die straks hier over de aarde zal heersen.

Daarom gaan er sommigen naar de hemel.

Straks wordt gans de aarde onder deze regering een paradijs!

Het Koninkrijk van God of in een betere vertaling de Heerschappij van God, is al in het hier en nu, maar de mensen sluiten zich ervoor af.

Het menselijke bewustzijn dus ook je eigen ik-bewustzijn is al één met God, maar je ego vernauwt die realisatie. Die eenheid met God noemt Jezus 'de Heerschappij van God'.

God is almachtig, dus er is geen sprake van een mythisch "koninkrijk" in de toekomst, maar Zijn alomtegenwoordigheid vindt ook nu plaats in het diepste van je ziel.

Jezus is de sleutel tot die realisatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het Koninkrijk van God of in een betere vertaling de Heerschappij van God, is al in het hier en nu, maar de mensen sluiten zich ervoor af.

Het menselijke bewustzijn dus ook je eigen ik-bewustzijn is al één met God, maar je ego vernauwt die realisatie. Die eenheid met God noemt Jezus 'de Heerschappij van God'.

God is almachtig, dus er is geen sprake van een mythisch "koninkrijk" in de toekomst, maar Zijn alomtegenwoordigheid vindt ook nu plaats in het diepste van je ziel.

Jezus is de sleutel tot die realisatie.

Hoe bezie je de volgende tekst dan?

(Daniël 2:44) . . . En in de dagen van die koningen zal de God des hemels een koninkrijk oprichten dat nooit te gronde zal worden gericht. En het koninkrijk zelf zal aan geen ander volk worden overgedragen. Het zal al deze koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken, en zelf zal het tot onbepaalde tijden blijven bestaan, 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja en die universele heerschappij zal ook nog gaan komen, Aimé, maar dat wat Zendeling zegt klopt ook.

In Lukas 17,21 vind je een vers dat zegt dat het Koninkrijk midden onder ons is en ik denk dat je het Koninkrijk moet zien als een soort geest of handelswijze vanuit welke je leeft.

Wanneer je met gelovigen bij elkaar gaat leven zal het Koninkrijk voor die gelovigen zichtbaar worden in de manier hoe ze met elkaar omgaan.

Alleen zijn er nu helaas nog heel veel mensen die het Koninkrijk niet zien, omdat ze die christelijke levenswijze verachten en daardoor alleen hun eigen dingen willen zien.

Daniëls woorden zullen daarom ook nog in vervulling gaan, maar ik denk dat Zendeling je probeert uit te leggen dat het voor een gelovige zo zeker is dat Daniëls woorden in vervulling gaan, dat dat maakt dat het Koninkrijk in feite al in je is, omdat je er van binnen mee bezig bent dat die vervulling gaat komen en je daar dus ook al op instelt door je naar je medemens te gedragen alsof het er al was.

En in dat gedrag, in die levenswijze, zie je dan ook werkelijk het Koninkrijk onder de mensen die God volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Adveniat regnum tuum! Het koninkrijk van God wordt gevestigd op de plaatsen waar Jezus naam beleden wordt. Het is Gods heerschappij in de harten van Zijn volk.

(Lukas 17:21) 21 noch zal men zeggen: ’Ziet hier!’, of: ’Daar!’ Want ziet! het koninkrijk Gods is in UW midden.â€

Tegen wie antwoord Jezus Hier?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hij antwoordt aan de farizeeën die hem vroegen wanneer het Koninkrijk van God zou komen.

Dus ....?

Was Gods koninkrijk in hun hart?

En zo niet wat bedoelde Jezus?


Samengevoegd:

Quote:

Is dit een quiz?
smile.gif

Nu gaan we over tot de hoofdvraag.

Deze stel ik aan Barpapa. smile.gif

Wie zijn de regeerders in het Koninkrijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nu gaan we over tot de hoofdvraag.

Deze stel ik aan Barpapa.
smile.gif

Wie zijn de regeerders in het Koninkrijk?

Ten eerste zijn dat God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.

Rom 15,12

En verder zegt Jesaja: Komen zal de wortel van Isaï, en Hij, die opstaat, om over de heidenen te regeren; op Hem zullen de heidenen hopen.

Ten tweede zijn het de gelovigen die met God regeren.

Rom 5,17

Want, indien door de overtreding van de ene de dood als koning is gaan heersen door die ene, veel meer zullen zij, die de overvloed van genade en van de gave der gerechtigheid ontvangen, leven en als koningen heersen door de ene, Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ten eerste zijn dat God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.

Rom 15,12

En verder zegt Jesaja: Komen zal de wortel van Isaï, en Hij, die opstaat, om over de heidenen te regeren; op Hem zullen de heidenen hopen.

Ten tweede zijn het de gelovigen die met God regeren.

Rom 5,17

Want, indien door de overtreding van de ene de dood als koning is gaan heersen door die ene, veel meer zullen zij, die de overvloed van genade en van de gave der gerechtigheid ontvangen, leven en als koningen heersen door de ene, Jezus Christus.

U scoort redelijk goed.

Jehovah God is sowieso altijd de universele soeverein.

Gods koninkrijk bestaat uit Jezus Christus met gelovigen zoals je zei.

Als het een regering is,waarover gaan ze dan regeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over de heidenen, volken, koningen, oversten.

Hand. 4

24 En toen dezen het hoorden, verhieven zij eenparig hun stem tot God en zeiden: Gij, Here, zijt het, die geschapen hebt de hemel, de aarde, de zee en al wat daarin is; 25 die door de heilige Geest bij monde van onze vader David, uw knecht, gezegd hebt:

Waarom hebben de heidenen gewoed

en de volken ijdele raad bedacht?

26 De koningen der aarde hebben zich opgesteld en de oversten zijn tezamen vergaderd

tegen de Here en tegen zijn Gezalfde.

27 Want inderdaad zijn in deze stad vergaderd tegen uw heilige knecht Jezus, die Gij gezalfd hebt, Herodes zowel als Pontius Pilatus met de heidenen en de volken van Israël, 28 om te doen al wat uw hand en uw raad tevoren bepaald had, dat geschieden zou.

Over de overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam.

Ef. 1

21 boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw. 22 En Hij heeft alles onder zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, 23 die zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt.

Over de wereld, de engelen, de dood, de duivel, oftewel: alles.

Hebr. 2

5 Want niet aan engelen heeft Hij de toekomende wereld, waarvan wij spreken, onderworpen. 6 Maar, iemand heeft ergens betuigd, zeggende:

Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, of des mensen zoon, dat Gij naar hem omziet?

7 Gij hebt hem voor een korte tijd beneden de engelen gesteld,

met heerlijkheid en eer hebt Gij hem gekroond,

8 alle dingen hebt Gij onder zijn voeten onderworpen.

Want bij dit: alle dingen [hem] onderworpen, heeft Hij niets uitgezonderd, dat hem niet onderworpen zou zijn. Doch thans zien wij nog niet, dat hem alle dingen onderworpen zijn; 9 maar wij zien Jezus, die voor een korte tijd beneden de engelen gesteld was vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor een ieder de dood zou smaken, met heerlijkheid en eer gekroond.

10 Want het voegde Hem, om wie en door wie alle dingen bestaan, dat Hij, om vele zonen tot heerlijkheid te brengen, de Leidsman hunner behoudenis door lijden heen zou volmaken. 11 Want Hij, die heiligt, en zij, die geheiligd worden, zijn allen uit één; daarom schaamt Hij Zich niet hen broeders te noemen, 12 en Hij zegt:

Uw naam zal ik aan mijn broeders verkondigen,

in het midden der gemeente zal ik U lofzingen;

13 en wederom:

Ik zal op Hem vertrouwen,

en wederom:

Ziehier ik en de kinderen, die God mij gegeven heeft.

14 Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, 15 en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren. 16 Want over de engelen ontfermt Hij Zich niet, maar Hij ontfermt Zich over het nageslacht van Abraham. 17 Daarom moest Hij in alle opzichten aan zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en getrouw hogepriester zou worden bij God, om de zonden van het volk te verzoenen. 18 Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen.

En:

Mat 16,19

Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen, en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen.

Mat 18,18

Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus ....?

Was Gods koninkrijk in hun hart?

En zo niet wat bedoelde Jezus?

Nee, misschien was het dus niet in hun hart. Het Koninkrijk was in hun midden zoals Jezus dat zelf zei.

Wat Jezus bedoelde was dat het Koninkrijk niets met een uiterlijk vertoon te maken heeft.

Blijkbaar verwachtten de farizeeën dat er ook ergens een paleis gevestigd zou worden of iets dergelijks...

Maar Jezus vertelt in allerlei gelijkenissen hoe het Koninkrijk der hemelen is.

Hij legt o.a. uit dat het iets te maken heeft met vergeven in het verhaal over de onbarmhartige dienstknecht (vanaf Mat. 18, 21), en ook met rechtvaardig handelen, en met gelijk behandelen (niemand is meer of minder (zie hiervoor de uitleg over de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard vanaf Mat. 20)).

Wat je ook leest in de gelijkenis van het onkruid en de uitleg daarvan (in Mat. 13, 24 - 30 en Mat. 13, 36 - 43) is dat het Koninkrijk op de wereld gevestigd is en dat de kinderen van het Koninkrijk samen met de onrechtvaardigen opgroeien met alle gevolgen en ergenissen van dien. Maar dat de ergenissen en al het onrechtvaardige wat nu ook nog in het Rijk is (vs. 41) daaruit weggenomen zal worden. In de gelijkenis wordt dat de oogsttijd genoemd en in de uitleg wordt het de voleinding van de wereld genoemd.

Naar mijn gevoel bedoelt Jezus dat het Koninkrijk iets te maken heeft met de manier hoe je met elkaar omgaat en je kunt dus ook stellen dat het Koninkrijk bestaat uit een groep mensen.

Mensen die bereid zijn om hun gebied in te leveren omdat ze zich niet willen verlagen tot het nivo van de onrechtvaardigen door eventueel met ongerechtigheid hun gebied terug te roven, terwijl de kinderen van het Rijk toch wel de mogelijkheid hebben om zich aan de onrechtvaardigen gelijk te maken.

Dat heeft dus niets met uiterlijk vertoon te maken, want je zult toch echt een tijdje met iemand om moeten gaan wil je te weten komen of hij een kind van het Koninkrijk is.

Om dat van je medemens te weten te komen, zul je moeten weten hoe hij is in zijn doen en laten. En wat dat betreft komt Bonaventura toch heel dichtbij met zijn uitspraak dat het in de mens zijn hart ligt.

Het belijden van Jezus uit hem zich ook in de manier hoe je je gedraagt.

Belijden is niet alleen maar bla-bla-bla zou ik zeggen, want iedereen kan van zichzelf zeggen dat hij goed is, maar een goede boom herken je aan zijn vruchten.

Om het Koninkrijk te kunnen zien, moet je op een bepaalde manier leren kijken en aan de hand van gelijkenissen legt Jezus uit waar het mee te maken heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid