Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Is het indoctrinatie als je als atheïst je kind niet vertelt over de mogelijkheid dat God bestaat?

Is het indoctrinatie als je als christen je kind niet vertelt over de mogelijkheid dat God niet bestaat?

Is het indoctrinatie als je als theïst je kind niet verteld over de mogelijkheid dat er andere goden bestaan?

Barst los.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het indoctrinatie als je als atheïst je kind niet vertelt over de mogelijkheid dat God bestaat?

Nee.

Quote:

Is het indoctrinatie als je als christen je kind niet vertelt over de mogelijkheid dat God niet bestaat?

Nee.

Quote:

Is het indoctrinatie als je als theïst je kind niet verteld over de mogelijkheid dat er andere goden bestaan?

Nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

in·doc·tri·na·tie de; v -s systematische beïnvloeding met het doel eigen ideeën kritiekloos te laten aanvaarden

Elke ouder indoctrineert eigen kinderen. Leraren indoctrineren leerlingen. Coaches indoctrineren sporters. De staat en de media indoctrineren burgers. Sprekers indoctrineren (on)gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

in·doc·tri·na·tie de; v -s systematische beïnvloeding met het doel eigen ideeën kritiekloos te laten aanvaarden

Nee, daar heb ik geen behoefte aan, aangezien mijn eigen ideeën vloeibaar zijn.

Ik heb geen kinderen, maar in mijn contact met anderen als evangelist, missionair werker, getuige of hoe je het ook wilt noemen, wat je ook bent, zou ik altijd benadrukken dat er meer is dan jouw overtuiging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het indoctrinatie als je als atheïst je kind niet vertelt over de mogelijkheid dat God bestaat?

Is het indoctrinatie als je als christen je kind niet vertelt over de mogelijkheid dat God niet bestaat?

Is het indoctrinatie als je als theïst je kind niet verteld over de mogelijkheid dat er andere goden bestaan?

Barst los.

Wetenschappers geloven dat in het middelpunt van een zogenaamd “Zwart Gat†er een punt aanwezig is die oneindig klein is, ja nog veel kleiner dan een speldenkopje. Maar dit kleine, kleine punt heeft volgens geleerden een enorme grote massa: miljoenen maal miljoenen ton, waarin alle materie van dat zwarte gat is verdwenen.

Kunt u zoiets begrijpen?

En omdat je het niet kan begrijpen gaat je daarom niet geloven dat het bestaat?

Gaat je daarover zwijgen tegen je kinderen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Is het indoctrinatie als je als atheïst je kind niet vertelt over de mogelijkheid dat God bestaat?

Is het indoctrinatie als je als christen je kind niet vertelt over de mogelijkheid dat God niet bestaat?

Is het indoctrinatie als je als theïst je kind niet verteld over de mogelijkheid dat er andere goden bestaan?

Barst los.

Nee, je vertelt alleen bepaalde zaken (nog) niet, zoals het ook géén indoctrinatie is wanneer je een jong kind niet vertelt dat de Goedheiligman niet echt bestaat. Veel kinderen ontdekken op een gegeven moment zelf dat Sinterklaas niet echt bestaat: ze zien pa of ma 's nachts snoepgoed in de schoen doen of stellen kritische vragen: die cadeau's passen toch nooit door de schoorsteen?

Wanneer die mogelijkheid om kritische vragen te stellen er niet is/kritische vragen niet in alle eerlijkheid worden beantwoord/mogelijkheid zelf te onderzoeken of de ideeën juist zijn totaal is beperkt, dán is er volgens mij sprake van indoctrinatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

in·doc·tri·na·tie de; v -s systematische beïnvloeding met het doel eigen ideeën kritiekloos te laten aanvaarden

Elke ouder indoctrineert eigen kinderen. Leraren indoctrineren leerlingen. Coaches indoctrineren sporters. De staat en de media indoctrineren burgers. Sprekers indoctrineren (on)gelovigen.

Tsja, bij kinderen heet het opvoeding, op bepaalde leeftijden geloven ze alles kritiekloos zonder het te overdenken wat hun voorbeeld zegt omdat ze nog geen benul hebben van waarheid of geen waarheid.

Systematische beïnvloeding bij personen die redenatievermogen bezitten heet dan wel indoctrinatie. Ik heb er wel eens over nagedacht, volgens mij is dit best wel een van de lastigste dingen van een bepaalde levensovertuiging hebben, het overbrengen op kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

op bepaalde leeftijden geloven ze alles kritiekloos zonder het te overdenken wat hun voorbeeld zegt omdat ze nog geen benul hebben van waarheid of geen waarheid.

Kennelijk geen enkel benul hoe kinderen werkelijk zijn.

Kinderen die door hun ouders worden misbruikt of mishandeld ook op zeer jonge leeftijd weten maar al te goed dat er iets niet klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kennelijk geen enkel benul hoe kinderen werkelijk zijn.

Kinderen die door hun ouders worden misbruikt of mishandeld ook op zeer jonge leeftijd weten maar al te goed dat er iets niet klopt.

Mijn excuses dat ik niet precies weet hoe en wat over kinderen, ik heb pas een periode ontwikkelingspsychologie gehad op school en moet mijn eerste tentamen over een week maken. widegrin.gif

Nu vind ik de gevallen die jij noemt ook wel wat extremer dan een idee overbrengen. Sowieso wordt bij misbruik/mishandeling geen idee over gebracht wat kritiekloos wordt geaccepteerd maar wordt er door omstandigheden gedwongen om een beeld over de situatie te vormen wat alle kanten op kan gaan, afhankelijk van het kind. Dat is naar mijn bescheiden mening volstrekt iets anders dan kritiek vormen over een levensbeschouwing die kinderen wordt geleerd. smile.gif

DISCLAIMER: het merendeel van dit verhaal is speculatief en niet echt te onderbouwen, dat het maar gezegd is. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nu vind ik de gevallen die jij noemt ook wel wat extremer dan een idee overbrengen. Sowieso wordt bij misbruik/mishandeling geen idee over gebracht wat kritiekloos wordt geaccepteerd maar wordt er door omstandigheden gedwongen om een beeld over de situatie te vormen wat alle kanten op kan gaan, afhankelijk van het kind. Dat is naar mijn bescheiden mening volstrekt iets anders dan kritiek vormen over een levensbeschouwing die kinderen wordt geleerd.
smile.gif

OK, dan zitten we toch meer op 1 lijn. Toch denk ik dat dit ook over levensbeschouwing gaat aangezien in dit soort gevallen door de ouders wordt voorgehouden dat ze goed bezig zijn en dat soort ideeën. Dit is ons geheimpje, het is allemaal jouw schuld, je verdiend niet beter en dat soort flauwekul.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft zijn er teveel verschillende en uiteenlopende reacties, contexten, motivaties en vooral mogelijkheden die meespelen bij misbruik/mishandeling om dit bij indoctrinatie te betrekken waarin het volgende relatief simpele feit de hoofdzaak is; de levensbeschouwing van de ouders en de nuances vanuit respect voor andere mensen erin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet alleen de ouders, maar er is ook een omgeving die het niet lijkt te accepteren. En dat schuldgevoel, dat lijkt ook prima te functioneren, die kinderen geloven maar al te vaak dat het hun schuld is.

Ook mensen die geen geweten hebben ontwikkeld (psychopaten enzo) is de oorzaak daarvan toch voor een groot deel terug te leiden naar hun kinderjaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het indoctrinatie als je als atheïst je kind niet vertelt over de mogelijkheid dat God bestaat?

Is het indoctrinatie als je als christen je kind niet vertelt over de mogelijkheid dat God niet bestaat?

Is het indoctrinatie als je als theïst je kind niet verteld over de mogelijkheid dat er andere goden bestaan?

Barst los.

Zodra dat indoctrinatie is, is de hele opvoeding an sich indoctrinatie. Op dat moment is die term dus totaal nutteloos geworden aangezien elk mens die slimmer is dan de gemiddelde venusplant, kan nagaan dat er altijd opvoeding bestaat zolang er contact is met anderen. En wil je dat contact voorkomen, dan ben je paradoxaal toch ook bezig met opvoeden. En de rampzalige gevolgen van gebrekkige opvoeding is ook helaas maar al te vaak te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zodra dat indoctrinatie is, is de hele opvoeding an sich indoctrinatie. Op dat moment is die term dus totaal nutteloos geworden aangezien elk mens die slimmer is dan de gemiddelde venusplant, kan nagaan dat er altijd opvoeding bestaat zolang er contact is met anderen. En wil je dat contact voorkomen, dan ben je paradoxaal toch ook bezig met opvoeden. En de rampzalige gevolgen van gebrekkige opvoeding is ook helaas maar al te vaak te zien.

Mijn punt exactement.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het indoctrinatie als je als atheïst je kind niet vertelt over de mogelijkheid dat God bestaat?

Is het indoctrinatie als je als christen je kind niet vertelt over de mogelijkheid dat God niet bestaat?

Is het indoctrinatie als je als theïst je kind niet verteld over de mogelijkheid dat er andere goden bestaan?

Barst los.

Is geen indoctrinatie, maar wel een slechte opvoeding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kunt u zoiets begrijpen?

En omdat je het niet kan begrijpen gaat je daarom niet geloven dat het bestaat?

Gaat je daarover zwijgen tegen je kinderen?

Ik denk dat dergelijke kosmologische kwesties gemiddeld gezien geen deel uitmaken van de opvoeding.. het wel of niet 'bestaan er van' of 'geloof er in' veranderd ook niets in het handelen en denken van een kind; valt dus niet echt te vergelijken met een godsgeloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

in·doc·tri·na·tie de; v -s systematische beïnvloeding met het doel eigen ideeën kritiekloos te laten aanvaarden

Als dit de definitie is van indoctrinatie dan denk ik dat mijn antwoorden op de openingspost "nee" is.

Tijdens het omgaan met elkaar, dus ook tijdens de opvoeding, zul je hoe dan ook je mening/ levensinstelling meegeven, bewust en onbewust. Op dat moment hoeft het niet zo te zijn dat je doel is je ideeen kritiekloos te laten aanvaarden door de ander.

Een voorbeeld: Ik werkte een tijdje met kinderen van groep 7 en 8 op een niet christelijke school. Een aantal leerlingen vroeg na godsdienstles of ik in een God geloof. Ik heb ja gezegd en we hebben erover gepraat. Mijn doel daarbij is niet indoctrinatie, maar het open zijn naar hen toe en henzelf laten kiezen/ ontwikkelen van een mening. Er was een meisje bij die resoluut zei dat ze er niet in geloofde, daar ga ik dan niet keihard tegen in. Ik denk dat het belangrijker is dat je elkaar de ruimte geeft voor eigen keuzes maken. Door er keihard tegenin te gaan, zet je denk ik juist kwaad bloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kennelijk geen enkel benul hoe kinderen werkelijk zijn.

Kinderen die door hun ouders worden misbruikt of mishandeld ook op zeer jonge leeftijd weten maar al te goed dat er iets niet klopt.

Dat is niet altijd zo; sommige kinderen zijn gewoonweg vrij eenvoudig te sturen door de ouders. Evolutionair gezien is dit maar goed ook, telkens kritiek hebben en vragen stellen over 'waarom' iets niet mag kan gevaarlijke situaties opleveren. In de ideale situatie nemen kinderen gewoonweg alles wat de ouders hen vertellen aan voor waarheid, zij zijn immers al een tijdje op de wereld en hebben al die tijd ook overleefd. Genetisch gezien heb je bij kinderen ook verschillende eigenschappen die doorwerken in de persoonlijkheid; iemand die genetisch gepredispositioneerd is om alles aan te nemen van de ouders zal vrij snel een werkend wereldbeeld krijgen, maar zal op latere leeftijden in andere situaties minder voordeel behalen. Hen die juist wat sceptischer zijn en zelf op ontdekking gaan (een wat extravertere, avontuurlijkere, nieuwschierige persoonlijkheid) zal als kind een wat minder compleet beeld hebben maar uiteindelijk zal die drang naar eigen ervaring nieuwe situaties opleveren die op andere manieren weer voordeel kunnen bieden. Het is een wisselwerking tussen genetische trekken, eigenschappen van de ouders, de omgeving enzovoort..

Er zijn dus weldegelijk kinderen die in de categorie 'nemen alles aan van de ouders' vallen, zoals Andreas zei. En ook wat betreft misbruik is het niet zo zwart wit te stellen dat kinderen altijd weten dat er iets mis is.. daarvoor zijn er gewoonweg te veel factoren in het spel, en er zijn altijd kinderen waarbij het zo loopt dat dit gevoel er niet zal komen.

Of iets indoctrinatie is en of indoctrinatie succes heeft hangt eveneens van veel dingen af. Echt zwart-wit voorbeelden zijn er wel te noemen, een kind dat opgroeit in de Bible Belt van de VS en op geen enkele andere manier in contact komt met de buitenwereld dan via de informatie die vanaf de ouders komt.. ja, dat lijkt aardig op eenzijdige informatie en indoctrinatie. En als het ook zelfs zo gaat dat een kind wordt verstoten wanneer het wat sceptischer wordt en er andere visies op na houdt.. sja.. Maar wat nou als iemand als kind wordt geboren van een natuurkundig wetenschapper.. een wetenschapper die er zelf vrij fundamentalistische trekjes op na houdt.. het is lastig om de grens te trekken bij wat nog als indoctrinatie beschouwd moet worden, hoe breed je ideeen moet zien, enzovoort.

Ik heb zelf op een Christelijk Protestanste middelbare school gezeten, en ik moet eerlijk zeggen dat ik tot mijn 14e nog nooit eigenlijk wist wat mijn ouders eigenlijk geloofden, zelfs toen ik lessen godsdienst kreeg op school.. dus ja, in hoeverre is het 'geen aandacht besteden aan het bestaan van goden' indoctrinatie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Wetenschappers geloven dat in het middelpunt van een zogenaamd “Zwart Gat†er een punt aanwezig is die oneindig klein is, ja nog veel kleiner dan een speldenkopje. Maar dit kleine, kleine punt heeft volgens geleerden een enorme grote massa: miljoenen maal miljoenen ton, waarin alle materie van dat zwarte gat is verdwenen.

Kunt u zoiets begrijpen?

En omdat je het niet kan begrijpen gaat je daarom niet geloven dat het bestaat?

Gaat je daarover zwijgen tegen je kinderen?

Hoi Aimée,

Iets dat onbegrijpelijk is, zou je idealiter niet aan kinderen als 'feit' moeten vertellen.

Grappig is het boek, de bijbel het OT met name, helemaal niet gaat of iets wel of niet waar is, maar gaat over de leerzame lessen die je leert uit het verhaal.

Dus... Geldzucht komt tot val. Hoogmoed komt tot val, erken je relatieve positie als sterfelijk mens. Die lessen zijn nog steeds nuttig.

Toch, ook jouw religie zit vol met indoctrinatie over onbewijsbare zaken. Zo leert het Wachttorengenootschap dat in 1918, de opstanding van de heiligen heeft plaatsgevonden en dat sindsdien eht 'restant' van de 144.000 wordt verzameld. Zit hier iets leerzaams in, of dient het de doelen van de leiders?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid