Spring naar bijdragen

katholieke kerk en rk cultuur


Aanbevolen berichten

Er bestaat een Rooms Katholieke Kerk en er bestaat een katholieke cultuur. Dat laatste stel ik me zo voor als dat ik in een Calvinistische cultuur woon zoals de meeste Nederlanders die niet in het Zuiden en in Twente wonen doen. Het staat los van of je gelovig bent.

Mensen binnen katholieke 'gebieden' het zelfde.

Kortom, cultuur impliceert niet het geloof.

Wat ik me dan afvraag: kun je een perfect lid van de RKK zijn, zonder dat je je thuis voelt in de katholieke cultuur? Of er zelfs een beetje weerstand tegen hebt? Of een calvinistische katholiek bent?

Ik zou me zo kunnen voorstellen van wel, omdat het christendom al bij haar prille begin prima kon inblenden in een vreemde cultuur, zonder haarzelf te verloochenen. Daarbij, als ik 'katholieke cultuur' van Italië met NL vergelijk zie ik ook best verschil.

Dan kom ik bij mijn hoofdvraag aan:

Wat is de katholieke cultuur precies?

En hoe en waar kan ik als niet katholiek, geboren en getogen in de calvinistische gebieden, de cultuur van het geloof onderscheiden, op punten waar als ik zou snijden in die culturele aspecten, ik het rk geloof onbeschadigd zou laten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er bestaat een Rooms Katholieke Kerk en er bestaat een katholieke cultuur. Dat laatste stel ik me zo voor als dat ik in een Calvinistische cultuur woon zoals de meeste Nederlanders die niet in het Zuiden en in Twente wonen doen. Het staat los van of je gelovig bent.

Mensen binnen katholieke 'gebieden' het zelfde.

Ik ben op veel plaatsen in de wereld geweest waar katholieken leven, en de culturele overeenkomsten lijken mij niet zo enorm groot. Het is mijn vak niet, natuurlijk, maar ik heb niet de indruk dat we een wereldwijde katholieke cultuur hebben. Hooguit zijn er cultuur-elementen te vinden die "katholiek" zijn.

Quote:
Kortom, cultuur impliceert niet het geloof.

Wat ik me dan afvraag: kun je een perfect lid van de RKK zijn, zonder dat je je thuis voelt in de katholieke cultuur?

Dat hangt er dus maar helemaal van af wat je onder die katholieke cultuur verstaat. Een volksfeest als carnaval wordt hier vaak als typisch katholiek gezien, maar in het grootste deel van de wereld vieren katholieken geen carnaval zoals de Limburgers of Brabanders (die het ook weer verschillend vieren).

Dat wat alle katholieken in de wereld delen aan cultuur-elementen, is verbonden aan geloof, liturgie of zedenleer, en als je je daar niet bij thuis voelt, kan je moeilijk katholiek zijn.

Quote:
Of er zelfs een beetje weerstand tegen hebt? Of een calvinistische katholiek bent?

Calvinisme is een theologie die strijdig is met het katholicisme, dus dat kan niet. Maar dat wat tegenwoordig "calvinistische cultuur" mag heten, is, voorzover het niet verbonden is aan calvinistisch geloof, liturgie of zedenleer, niet anders dan lokale cultuur. Het is geen toeval dat veel van wat we nu "calvinistisch" noemen, bijvoorbeeld allang bestond in de Moderne Devotie. Inderdaad, een Nederlandse "uitvinding".

Quote:
Wat is de katholieke cultuur precies?

Een onbruikbaar etiket.

Quote:
En hoe en waar kan ik als niet katholiek, geboren en getogen in de calvinistische gebieden, de cultuur van het geloof onderscheiden, op punten waar als ik zou snijden in die culturele aspecten, ik het rk geloof onbeschadigd zou laten?

Als je wil kan je het katholieke geloof kennen. Alles daarbuiten kan je dus weglaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een onbruikbaar etiket.

Toch heb ik het woord niet verzonnen, ben het hier wel op dit forum meerdere malen tegen gekomen, als ik het me goed herinner zelfs in bepaalde posts van jou.

Maar kortom, ik zal een RK kenner / deskundige moeten worden wil ik het onderscheid kunnen zien? nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Toch heb ik het woord niet verzonnen, ben het hier wel op dit forum meerdere malen tegen gekomen, als ik het me goed herinner zelfs in bepaalde posts van jou.

Zou heel goed kunnen. Ik hoop dat dan de context duidelijk was, en anders moet ik erkennen: ik ben niet consequent widegrin.gif

Quote:
Maar kortom, ik zal een RK kenner / deskundige moeten worden wil ik het onderscheid kunnen zien?
nosmile.gif

Ik denk dat er wel katholieke cultuur-elementen zijn, in die zin dat bepaalde cultuuruitingen mede zijn te verklaren uit de katholieke liturgie, moraal of geloof. Als je die wil herkennen is enige kennis terzake wel nuttig

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oké.

Heb jij misschien een paar voorbeeldjes van zaken die heel misschien ik, of iig een hoop mensen (misschien inclusief katholieken zelf?) als katholiek zien, maar in werkelijkheid culturele aspecten zijn die niet noodzakelijk deel uit maken van het katholicisme?

(Ik ben er wel al achter dat een priester niet noodzakelijk met een zachte 'g' hoeft te praten wil hij priester zijn. puh2.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat er wel katholieke cultuur-elementen zijn, in die zin dat bepaalde cultuuruitingen mede zijn te verklaren uit de katholieke liturgie, moraal of geloof. Als je die wil herkennen is enige kennis terzake wel nuttig

En die kennis doen we op door dergelijke topics te openen en een kenner te raadplegen over de materie. knipoog_dicht.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kermis (feestdag van de kerkwijding smile.gif ) lijkt me ook vrij katholiek (in Nederland dan)

Sinterklaas is natuurlijk een puur katholiek feest, Amsterdams om precies te zijn.

De voorliefde voor boeken met een structuur waar niemand iets van begrijpt, en een massa leeslinten om er nog iets van te kunnen maken schijnt katholiek te zijn.

Vis op vrijdag

Een nieuwe fiets/horloge vanwege je eerste Communie.

Nooit in discussie met de pastoor, nooit kritische vragen stellen, maar wel achter zijn rug roddel, achterklap, zieken, onderuit trappen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor de reacties!

Zijn er ook zaken die katholieken of niet-katholieken vaak zien als aspecten van het katholieke geloof an sich, terwijl ze dat niet zijn?

Dan bedoel ik zaken die een aanvulling zijn (niet misverstanden die niet katholiek zijn), maar niet an sich deel uit maken.

(stapje verder dan cultuur: niet zozeer bijv. vis op vrijdag, maar bijv. dingen die als leer worden gezien, of bijvoorbeeld de thaumaturgische werking van beelden. Dat laatste is een fout(!) voorbeeld van wat ik bedoel, want ik bedoel zaken die niet in strijd zijn met het katholieke geloof. Maar zoiets, maar dan dus niet de dwalingen zeg maar.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De cultuur is Christelijk met al zijn verscheidenheid.Willen we gereformeerde gezindte cultuur mee maken gaan logeren bij dat soort mensen.wil men Katholieke Cultuur mee maken dan een klooster of abdij in. er is altijd sprake van de Cultuur de Christelijk is en die oneindig groots is en heel de wereld die over aan het nemen zijn,dus in alle opzichten de Cultuur Christelijk/Katholiek.

Voor de rest is deze draad om de draad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid