Spring naar bijdragen

Hoogfeest Kruisverheffing.


Aanbevolen berichten

Quote:

beste sacerdos, wat wil je met dit topic?

Goede Marlies; wat wij daar mee willen is gewoon een mededeling en mensen zo kennis laten maken met de gang van het kerkelijk jaar en haar feesten en gedenk dagen meer niet.Op een algemeen Christelijk forum is dat toch mogelijk,en wij houden toch van de Kerk en bovendien het Hoofd van de Kerk Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een korte toelichting door jezelf had ik wel passend gevonden gezien het doel dat je met dit topic hebt.

Je hebt mij in ieder geval wel nieuwsgierig gekregen.

Van katholieknederland.nl:

14 september: Kruisverheffing

Dit feest gaat terug op de inwijding van de Heilig Grafkerk in Jeruzalem op 13 september 335. Tijdens de gedachtenissen van deze inwijding werd het H. Kruis getoond aan het gelovige volk. Chistenen vereren het Kruis van Golgotha, omdat daarop de Verlossing tot stand werd gebracht. De verheffing van het Kruis, is het tonen van Jezus als Heiland. Door zijn sterven werd de dood vernietigd. "De Mensenzoon moet omhoog geheven worden, zoals Mozes eens de slang omhoog hief in de woestijn, opdat een ieder die gelooft in Hem eeuwig leven zal hebben" (Joh. 3:14).

En wiki heeft natuurlijk ook een toelichting:

Kruisverheffing

De Heilige Kruisverheffing is een feest in de liturgie van de Katholieke Kerk dat op 14 september wordt gevierd. Het wordt eveneens gevierd in de Oosterse orthodoxie. De liturgische kleur op dit feest is rood.

De oorsprong van dit feest ligt in de jaarlijkse viering van de kerkwijding van de basiliek van het Heilig Graf in Jeruzalem, die samenviel met de vondst van het Heilig Kruis door Sint-Helena. De wijding vond plaats op 13 september 335. Deze basiliek staat volgens de overlevering op de plaats waar Christus tussen kruisdood en verrijzenis lag opgebaard.

Gedurende het jaarlijkse kerkwijdingsfeest werd het kruis aan het volk getoond. Volgens de traditie heeft aan dit kruis Jezus geleden. Het kruis is volgens de traditie gevonden door Helena, moeder van Constantijn de Grote, die rond 324 naar Jeruzalem pelgrimeerde. Daar liet zij uitgravingen doen, waarbij ook de grafkelder ontdekt zou zijn. Voor het eerst wordt hierover bericht in 325 door Eusebius van Caesarea. Uit de 4e eeuw stammen ook de verslagen van bisschop Cyrillus van Jeruzalem, Ambrosius van Milaan, Socrates Scholasticus en Theodoretus van Cyrrhus. Uit het jaar 383 is een verslag van de religieuze Egeria bewaard, die een bedevaart naar Jeruzalem maakte.

Op de plaats van de gevonden grafkelder, achter Golgotha, liet Helena de basiliek van het Heilig Graf bouwen. Het kruis werd door Helena gedeeld; een deel bleef in Jeruzalem en twee andere delen schonk zij aan Constantinopel en Rome. De vondst van het heilig kruis leidde vooral vanaf de kruistochten tot een onstuitbare verspreiding van kruis-relieken en daarmee ook tot verspreiding van het feest van de Kruisverheffing. Bovendien heeft de verspreiding van de Cisterciënzers en Trappisten over Europa een rol gespeeld, aangezien in hun spiritualiteit de Kruisverheffing van bijzonder belang is. Het tonen van het kruis als teken van verlossing door Christus, verspreidde zich zo door de hele Kerk.

Rechtstreeks aansluitend op het feest van de Kruisverheffing is de gedachtenis van Onze-Lieve-Vrouw van Smarten, gewijd aan het verdriet en lijden van Maria. Deze gedachtenis is steeds op 15 september.

Viering in de Oosters-orthodoxe Kerken

Het feest van de Kruisverheffing is één van twaalf grote feesten binnen de Oosterse orthodoxie.

Het wordt echter niet in alle kerken op dezelfde dag gevierd. De zogenaamde "Oosters-orthodoxe Kerken - nieuwe stijl" vieren het feest zoals de rooms-katholieken op 14 september, de "Oosters-orthodoxe Kerken - oude stijl" 13 dagen later namelijk op 27 september. Dit laatste is het geval voor de Kerken van Jeruzalem, Rusland en Servië. Zie ook Gregoriaanse kalender / Juliaanse kalender.

De dag van het feest zelf is een vastendag. Er is een na-feest op de tweede en derde dag (respectievelijk 15 en 16 september of 28 en 29 september)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Goede Marlies; wat wij daar mee willen is gewoon een mededeling en mensen zo kennis laten maken met de gang van het kerkelijk jaar en haar feesten en gedenk dagen meer niet.Op een algemeen Christelijk forum is dat toch mogelijk,en wij houden toch van de Kerk en bovendien het Hoofd van de Kerk Jezus Christus.

Jij ook een fijne dag toegewenst Sacerdos. Ik ben me aan het klaarmaken voor de H. Mis met aansluitend feest. party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Goede Marlies; wat wij daar mee willen is gewoon een mededeling en mensen zo kennis laten maken met de gang van het kerkelijk jaar en haar feesten en gedenk dagen meer niet.Op een algemeen Christelijk forum is dat toch mogelijk,en wij houden toch van de Kerk en bovendien het Hoofd van de Kerk Jezus Christus.

Beste Sacerdos, misschien is het dan wijs om een algemeen topic over het kerkelijk jaar te openen waar feesten en gedenkdagen een plek kunnen krijgen, aangezien zowel protestanten als katholieken als orthodoxen een kerkelijke kalender hebben. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

31 oktober is lutherdag. Advent wordt gevierd. Al wordt er tijdens lijdenstijd niet gevast, toch wordt er wel degelijk veel aandacht aan het lijden van Christus besteed in de zeven zondagen voor pasen. En niet te vergeten, biddag en dankdag.

In SoW-kerken gebruiken ze ook de liturgishe kleuren die bij het kerkelijk jaar horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iemand uit ons parochieverband had wel een mooie overweging over Kruisverheffing smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Hoe dan ook, van harte gefeliciteerd en nog een hele fijne kruisverheffingsdag.

rofl.gif en jij ook alvast een fijne Goede Vrijdag, voor volgend jaar puh2.gif


Samengevoegd:

Quote:

Hebben protestanten een kerkelijke kalender? Daar heb ik in die tien jaar dat ik protestant was nooit iets van gemerkt,
afgezien van Kerstmis, Pasen en Pinksteren.
knipoog_dicht.gif

.. en die hebben ze dan nog van de katholieken gejat widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Beste Sacerdos, misschien is het dan wijs om een algemeen topic over het kerkelijk jaar te openen waar feesten en gedenkdagen een plek kunnen krijgen, aangezien zowel protestanten als katholieken als orthodoxen een kerkelijke kalender hebben.
flower.gif

Dat is geen slecht idee,wij zullen dat waarschijnlijk gaan doen bij het begin van het nieuwe kerkelijke jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

zelfs ik weet dat 31/10 een feestdag is, en dat je dankdag voor gewas en arbeid hebt.

Dat zijn geen feestdagen, maar gedenkdagen. engel.gif

31/10 hebben we destijds nooit gevierd, dat zal iets Luthers zijn, het werd wel in de preek genoemd, maar daar bleef het dan ook bij. Gereformeerden en liturgische kalenders zijn twee elkaar uitsluitende begrippen, vermoed ik zo. Geen idee waarom dat is trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de zogenaamde Hervormingsdag dag zijn de protestantse kerkgebouwen gewoon dicht de handelaren in woorden hebben dan geen zin in preken daar ze dan met heel anderen dingenbezig zijn ,niets ter zake doende vergaderingen.

Alleen in de gereformeerde gezindte worden er diensten gehouden en soms flink uit gehaald naar de Romana.

Maar wat dat alles nou met het Hoogfeest van de Kruisverheffing te maken heeft is een raadsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat zijn geen feestdagen, maar gedenkdagen.
engel.gif

31/10 hebben we destijds nooit gevierd, dat zal iets Luthers zijn, het werd wel in de preek genoemd, maar daar bleef het dan ook bij. Gereformeerden en liturgische kalenders zijn twee elkaar uitsluitende begrippen, vermoed ik zo. Geen idee waarom dat is trouwens.

Dan heb jij toch heel andere ervaringen dan ondergetekende.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Willen Barnard is niet gereformeerd maar Oud Katholiek.

En hebben gereformeerden een liturgie neen niet bepaald,zouden ze die wel hebben zouden hun kerken er al geheel anders uit zien.

En dat is nog maar een aspect.

De Litugie (als we ons beperken tot de Westerse Kerk) vinden we die in de Oud Katholieke Kerk binnen en buiten de UvU,Rooms Katholieke Kerk,Anglicaanse Kerk,Lutherse Kerk.Tevens vinden we in de meeste van de bovengenoemde kerken het Hoogfeest van de Kruisverheffing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had op het HAVO een leraar gs en ak, die in de brugklas een keer een overhoring gaf op 31-10, en toen zei, dat we bij de datum moesten invullen; Lutherdag. Volgens mij was die gast, Van der Vegt, gereformeerd. (Natuurlijk schreef ik; 31 oktober widegrin.gif ) Maar bij al mijn koren, waar toch heel wat protestanten bij zitten, merk ik nix van een kerkelijk jaar, behalve KPP... Dat is trouwens in de Evangelisch Lutherische Kirche (mijn vriendin haar kerk wel anders; die hebben nog veel meer liturgie en kerkelijk jaar dan de calvinisten in NL)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Willen Barnard is niet gereformeerd maar Oud Katholiek.

En hebben gereformeerden een liturgie neen niet bepaald,zouden ze die wel hebben zouden hun kerken er al geheel anders uit zien.

Jij maakt de fout om elk liturgisch gebruik dat de jouwe niet is af te doen als ware het geen liturgisch gebruik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jij maakt de fout om elk liturgisch gebruik dat de jouwe niet is af te doen als ware het geen liturgisch gebruik.

Laten we dit dan anders omschrijven; calvinistische kerkdiensten zijn liturgisch arm, liturgische woestijn, liturgisch kaal, liturgisch sober, liturgisch onaantrekkelijk, liturgisch slaapverwekkend?

Ik heb als musicus veel te maken met gereformeerde, hervormde, lutherse, PKNse (nieuw woord...), baptistische en doopsgezinde liturgie. en ik kan niet zeggen, dat er veel liturgie gebeurt; votum, groet, gebed, gezang, preek. En dan houdt het al op. En de deelname van de bezoekers wordt beperkt tot; zitten, staan, zingen (hard!), meebidden (in stilte). Hmmm... Dan is de liturgie van de RKK (en OKK, Oosterse Orthodoxie enz) toch heel wat afwisselender. Maar daarover kunnen we weer een heel ander topic vullen. Anders gewoon maar weer eens een keertje afspreken om met een hele club naar een goede H. Mis te gaan, en je dan te laten verklaren wat er eigenlijk allemaal gebeurt tijdens deze vorm van eredienst. Je zult er versteld van staan. En dat varieert dan ook nog eens tijdens het kerkelijk jaar. En als Roomschen dan zeggen, dat 'protestantse kerken geen liturgie' hebben, dan is dat wellicht een klein beetje kort door de bocht, maar toch heel begrijpelijk.

Quote:

Met oogkleppen op leeft het wat makkelijker, vermoed ik
smile.gif

Ik zou zeggen, doe je oogkleppen dan af, en word óók Roomsch! Je zult verbaasd zijn van de ruimte en vrijheid die de Moederkerk te bieden heeft! bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid