Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Heej, 'k ben nu geloof ik een dag in aanraking met jullie forum, en er borrelen allemaal vragen naar boven.

Ik las de topic over het vragenvuur, en hierin werd iets door rindert gezegd dat het geloof in Jezus de basis is.

Dat Jezus de weg naar God is.

Hierop werd gereageerd dat de bijbel veel dikker is.

En dat het verschrikkelijk veel iritatie opwekte.

En dat je beter geen vragen kan stellen over onderwerpen die je niet begrijpt

(al denk ik dan knipoog_dicht.gif 't is toch juist goed dat je vragen stelt over onderwerpen die je niet begrijpt, zodat je ze leert begrijpen. Wat heeft het voor zin om vragen te stellen over onderwerpen die je toch al helemaal begrijpt...maar dat ben ik maar knipoog_dicht.gif)

Oke, maar even terugkomend op de reacties:

wanneer ga je naar de hemel?

en 'k zou het tof vinden om de dikke bijbel uitleg te horen knipoog_dicht.gif

please let me know your visions ('k bedoel geen visioenen, maar visies knipoog_dicht.gif)

groetjes en Gods zegen

Arjen

PS: of was er al zo'n topic knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 109
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Zie onder andere dit:

Dus:

- oprecht wandelen (wet houden)

- Roep de Naam des Heeren aan

- Geloof alleen!

- Door Jezus ingaan (dwz: door het geloof in Jezus, Jezus als Heer aannemen)

Je noemt 4 punten en 1 daarvan is "geloof alleen"...

Waarom noem je dan 4 punten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pas op voor de valse profeten, die naar jullie toe komen in schaapskleren, maar van binnen roofzuchtige wolven zijn. Aan hun vruchten zul je ze kennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken en geen vijgen van distels? Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de zieke boom brengt slechte vruchten voort. Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een zieke boom geen goede. Iedere boom die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur gegooid. Aan hun vruchten zul je ze dus kennen.

Niet ieder die Heer! Heer! tegen Mij zegt, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar alleen hij die de wil doet van mijn Vader in de hemel. Velen zullen Mij op die dag zeggen: “Heer! Heer! Hebben we niet in uw naam geprofeteerd, hebben we niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben we niet in uw naam veel machtige daden gedaan?†Maar dan zal Ik hun openlijk zeggen: “Nooit heb Ik u gekend. Verdwijn uit mijn ogen, overtreders van Gods wet!â€

(Matteüs 7:15-23)

Maar evenals Mozes in de woestijn de slang omhoog geheven heeft, zo moet ook de Mensenzoon omhoog worden geheven, zodat iedereen die gelooft, in Hem eeuwig leven bezit. Zoveel immers heeft God van de wereld gehouden, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft geschonken, zodat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven bezit. Want God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gezonden om de wereld te veroordelen, maar om door Hem de wereld te redden.

Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; maar wie niet gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de naam van de eniggeboren Zoon van God. En dit oordeel bestaat hierin: het licht is in de wereld gekomen, maar de mensen waren meer gesteld op de duisternis dan op het licht, omdat hun daden slecht waren. Wie kwaad doet, haat het licht: hij komt niet naar het licht toe, want dan worden zijn daden openbaar gemaakt; 21 maar wie de waarheid doet, komt wel naar het licht toe, want dan zal blijken dat zijn daden in God zijn verricht.’

(Jannes 3:14-21)

Ik ben het brood om van te leven. Uw voorouders hebben in de woestijn het manna gegeten, en toch zijn ze gestorven. Zo is het niet met het brood dat uit de hemel neerdaalt: wie daarvan eet zal niet sterven. Ik ben het levende brood, dat uit de hemel is neergedaald. Als men van dát brood eet, zal men leven in eeuwigheid. En het brood dat Ik zal geven, is mijn vlees, voor het leven van de wereld.’ Toen ontstond er onder de Joden een discussie: ‘Hoe kan Hij ons zijn vlees te eten geven?’

Daarop hernam Jezus: ‘Waarachtig, Ik verzeker u: als u het vlees van de Mensenzoon niet eet, als u zijn bloed niet drinkt, is er geen leven in u. Maar wie mijn vlees en bloed eet en drinkt, die bezit eeuwig leven: op de laatste dag laat Ik hem opstaan, want mijn vlees is echt voedsel, mijn bloed is echte drank. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft met Mij verbonden en Ik met hem.

Zoals Ik leef uit de Vader, de Levende, die Mij gezonden heeft, zo zal ook hij die zich met Mij voedt, leven uit Mij. Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald, niet dat wat uw voorouders hebben gegeten, die niettemin gestorven zijn. Wie zich met dit brood voedt, zal leven in eeuwigheid.

(Johannes 6:48-58)

Al spreek ik de taal van mensen en engelen – als ik de liefde niet heb, ben ik een galmend bekken of een schelle cimbaal. Al heb ik de gave van de profetie, al ken ik alle geheimen en alle wetenschap, al heb ik het volmaakte geloof dat bergen zou kunnen verzetten – als ik de liefde niet heb, ben ik niets Al deel ik al mijn bezit uit, al geef ik mijzelf prijs om mij daarop te kunnen beroemen – als ik de liefde niet heb, helpt het mij niets.

De liefde is geduldig en vriendelijk; de liefde is niet afgunstig, zij praalt niet, zij verbeeldt zich niets. Zij gedraagt zich niet onfatsoenlijk, zij zoekt zichzelf niet, zij laat zich niet kwaad maken en rekent het kwade niet aan. Zij verheugt zich niet over onrecht, maar vindt vreugde in de waarheid. Alles verdraagt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verduurt zij.

De liefde vergaat nooit. De gave van de profetie, ze zal verdwijnen; het spreken in talen, het zal verstommen; de kennis, ze zal ooit hebben afgedaan. Want ons kennen is stukwerk, en stukwerk ons profeteren. Maar wanneer het volmaakte komt, heeft het stukwerk afgedaan. Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, voelde ik als een kind, dacht ik als een kind; nu ik volwassen ben, heb ik het kinderlijke achter mij gelaten. Nu kijken wij nog in een spiegel, we zien raadselachtige dingen, maar straks zien we van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik nog slechts ten dele, maar dan zal ik ten volle kennen zoals ik zelf gekend ben. Deze drie dingen blijven altijd bestaan: geloof, hoop en liefde; maar de liefde is het voornaamste.

(1 Korintiërs 13:1-13)

Broeders en zusters, wat baat het een mens te beweren dat hij geloof heeft, als hij geen daden kan laten zien? Kan zo’n geloof hem soms redden? Stel dat een broeder of zuster geen kleren heeft en niets om te eten, en iemand van u zou hun zeggen: ‘Ga in vrede, houd u warm en eet maar goed’, zonder hun te geven wat ze nodig hebben, wat heeft dat voor zin? Zo is ook het geloof, op zichzelf genomen, als het zich niet uit in daden, dood.

Maar iemand zal zeggen: ‘U hebt het geloof, maar ik heb de daad.’ Bewijs me eens dat u geloof hebt, als u geen daden kunt tonen; dan zal ik u uit mijn daden mijn geloof bewijzen. U gelooft dat er slechts één God is? Uitstekend! Ook de demonen geloven dat, en sidderen! Dwaas, wilt u het bewijs dat het geloof zonder daden waardeloos is?

Is onze vader Abraham niet gerechtvaardigd vanwege zijn daden, omdat hij zijn zoon Isaak op het altaar ten offer bracht? Het is duidelijk dat zijn geloof zich in daden uitte en pas door zijn daden volkomen werd. Zo ging het woord van de Schrift in vervulling, dat luidt: Abraham geloofde God en het werd hem als gerechtigheid aangerekend; en hij werd Gods vriend genoemd. Het is duidelijk dat een mens door daden wordt gerechtvaardigd en niet alleen door geloof.

Werd ook de hoer Rachab niet gerechtvaardigd vanwege haar daden, omdat zij de spionnen in haar huis opnam en langs een andere weg liet vertrekken? 26 Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is het geloof dood zonder de daad.

(Jakobus 2:14-26)

Zomaar een paar aanwijzingen uit de Schrift.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je noemt 4 punten en 1 daarvan is "geloof alleen"...

Waarom noem je dan 4 punten?

Omdat die 4 punten in de Bijbel staan?

En vergeet niet: oprecht wandelen en de Naam aanroepen doe je uit geloof in Jezus.

Dus het heeft alle 4 met elkaar te maken.

Ps: Ieder die in Jezus geloof wordt behouden.

Wie worden er dan niet behouden?

Wie dus niet in Jezus gelooft, wordt die behouden?

We kennen wel weer lief gaan zijn, maar dat is wat er staat!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat die 4 punten in de Bijbel staan?

En vergeet niet: oprecht wandelen en de Naam aanroepen doe je uit geloof in Jezus.

Dus het heeft alle 4 met elkaar te maken.

Ps: Ieder die in Jezus geloof wordt behouden.

Wie worden er dan niet behouden?

Wie dus niet in Jezus gelooft, wordt die behouden?

We kennen wel weer lief gaan zijn, maar dat is wat er staat!

Draai er dan niet om heen, maar zeg dan gewoon dat mensen die niet in Jezus geloven naar de hel gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Draai er dan niet om heen, maar zeg dan gewoon dat mensen die niet in Jezus geloven naar de hel gaan.

Mwoah, ik vraag me dan weer af hoe dat zit met mensen die wel in Jezus geloven maar niet 'oprecht wandelen'.

(en nu ik er over nadenk: wat houdt 'geloof alleen' eigenlijk in?).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat die 4 punten in de Bijbel staan?

En vergeet niet: oprecht wandelen en de Naam aanroepen doe je uit geloof in Jezus.

Dus het heeft alle 4 met elkaar te maken.

Dus eigenlijk zou je antwoord ook afkunnen met "alleen geloof"?

Quote:

[...]

En vergeet niet: oprecht wandelen en de Naam aanroepen doe je uit geloof in Jezus.

Mat 7,21: Niet ieder die Heer! Heer! tegen Mij zegt, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar alleen hij die de wil doet van mijn Vader in de hemel.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Mwoah, ik vraag me dan weer af hoe dat zit met mensen die wel in Jezus geloven maar niet 'oprecht wandelen'.

(en nu ik er over nadenk: wat houdt 'geloof alleen' eigenlijk in?).

Lees Jakobus 2, al betwijfel ik dat je dat nog nooit gedaan hebt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Draai er dan niet om heen, maar zeg dan gewoon dat mensen die niet in Jezus geloven naar de hel gaan.

Beetje zelf nadenken mag ook.

Quote:

[...]

Mwoah, ik vraag me dan weer af hoe dat zit met mensen die wel in Jezus geloven maar niet 'oprecht wandelen'.

(en nu ik er over nadenk: wat houdt 'geloof alleen' eigenlijk in?).

'Oprecht wandelen' is een vrucht van de geest.

Oordeelt men een boom niet aan zijn vruchten?

Oprecht staat ook tussen haakjes, want volkomen zonder zonden leven gaat niet lukken (maar toch willen we het doen/proberen).

Maar je kan wel eerlijk tegenover God leven en dat is oprecht. Je kan mensen wel voorliegen, maar God voorliegen is nogal zinloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach. Ik kan wel alles voorkauwen terwijl je dat zelf ook kan invullen. Tenslotte hoeven we toch niet alles voor te kauwen?

Een socialere reactie als: "Die zullen er warmpjes bij zitten" kan natuurlijk ook weer averechts gaan werken widegrin.gif .

Maar goed, het effect is en blijft hetzelfde.

@ Freefly4fun: dat zei ik dus ook al: Naam aanroepen ÉN oprecht wandelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid