Spring naar bijdragen

Geld moet rollen!?


Aanbevolen berichten

Nav een post van mij in 't GLJH-topic ontstond er een discussie over hoe je omgaat met je geld. Ben jij iemand die vooruit planned en een gevulde kous achter de hand heeft? Of wil je je geld zodra je 't hebt 't liefst weer uitgeven aan leuke dingen die je leven veraangenamen? En hoe zuinig ben je? Kijk je op elke cent en reken je alles na, of geloof je 't wel en maak je jezelf verder niet druk om wat je uitgegeven hebt.

barst los, want ieder heeft z'n eigen dingen! knipoog_dicht.gif

(kon geen geschikt subforum vinden, deze leek me nog 't best puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het mijne rolt iets te veel vrees ik. Cd's (welja, dan ga je de Bilbo binnen omdat je vindt dat je wel een cd'tje mag kopen en kom je buiten met elf cd'tjes, oeps), kleren, uitgaan, en lekker eten (ik eet veel te graag om daar zuinig in te zijn, meestal) zijn wel m'n ergste verliesposten. En boeken soms ook, maar tegenwoordig heb ik niet zo'n boekenkoopbui, ik heb dat nogal met periodes. En ja, ik hou zelden geld over aan het einde van de maand, in tegendeel, het gebeurt wel eens dat het een week te vroeg eigenlijk al stilaan op is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sacerdos rofl.gif

Tsja, geld... ik had altijd een hekel aan geld. Als ik aan geld denk dan denk ik aan arme mensen. Als kind vond ik het al lastig om kadootjes te vragen voor mijn verjaardag omdat ik dan bang was dat mijn moeder minder geld zou hebben. bloos.gif

Maar ja, nu wil het lot dat ik getrouwd ben met een man die van geld zijn werk heeft gemaakt. widegrin.gif Sindsdien ben ik wel iets volwassener geworden. Ik zie meer de waarde van geld en de aanzienlijke voordelen van verstandig omgaan met je inkomsten. Dat betekent niet dat je geen leuke dingen meer mag kopen of nóóit impulsief iets leuks aan kunt schaffen, maar wel dat je realistisch bent, enigszins vooruit kijkt en weet wat je met je geld kunt doen.

Ik heb tot nu toe nog geen bakken met geld verdiend om dat ik studeer en slechts bijbaantjes kan hebben. Vanaf dat ik geld verdiende, heb ik wel gespaard. Niet alles, want ik wil ook wel nieuwe kleren en leuke spullen kopen dus het ging gestaag. Maar ik vond het toch zonde om alles uit te geven aan dingen waar ik een jaar later niet eens meer aan zou denken. Achteraf ben ik daar wel heel blij mee. Voor het beeld: mijn man heeft voor ons huis gewerkt en ik voor de piano. Maar daar ben ik dan toch heel "trots" op. party.gif

Los daarvan ben ik momenteel mijn geweten wat betreft geld een beetje aan het onderzoeken. Wij hebben het voor onze leeftijd echt heel erg goed. Maar ja, welke keuzes maak je vervolgens, waar geef je het geld dat je naast je vaste lasten kunt uitgeven, aan uit? Wat kun je met goed geweten doen? Wat doe je jezelf aan door geld zo makkelijk voor lief te nemen of er zoveel waarde aan te hechten?

Dat houdt mij wel bezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nav een post van mij in 't GLJH-topic ontstond er een discussie over hoe je omgaat met je geld. Ben jij iemand die vooruit planned en een gevulde kous achter de hand heeft? Of wil je je geld zodra je 't hebt 't liefst weer uitgeven aan leuke dingen die je leven veraangenamen? En hoe zuinig ben je? Kijk je op elke cent en reken je alles na, of geloof je 't wel en maak je jezelf verder niet druk om wat je uitgegeven hebt.

barst los, want ieder heeft z'n eigen dingen!
knipoog_dicht.gif

(kon geen geschikt subforum vinden, deze leek me nog 't best
puh2.gif
)

Er tussen in. Ik blijf in principe van m'n spaarrekening af. Op m'n lopende rekening heb ik over het algemeen redelijk wat staan. Ik geef redelijk wat uit, maar wel bewust. Ik geef nooit meer uit dan dat ik heb en ik heb een bepaald bedrag voor mezelf gesteld waar ik boven moet blijven (Dus wat altijd op m'n rekening moet staan). Het gebeurde deze week voor het eerst dat dat niet lukte, mede doordat ik boeken moest kopen voor school. Dat was van te voren wel geplanned, dus an sich is er nog steeds geen paniek. M'n geld rolt wel dus, maar ik weet wel altijd wat ik doe en hoeveel ik nog heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf probeer ik krenterig te zijn als ik iets voor mezelf moet kopen en vrijgevig als ik iets voor een ander mag kopen. Ik denk dat dat wel een mooie vuistregel is, ook al lukt dat niet altijd (wat ook weer niet zó erg hoeft te zijn). Op dit moment kan ik waar nodig meer op kwaliteit letten en niet enkel op prijs, maar in principe koop ik duurdere dingen alleen als ik ze echt nodig heb. Nu is "nodig" vaak ook weer relatief natuurlijk, maar het gaat er voornamelijk om dat ik bescheiden aan probeer te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Gij rijkert!
widegrin.gif

Ja maar, ja maar... het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan dood.gif

Maar vergeleken met heel veel mensen in de rest van de wereld zijn wij met een computer voor onze smoel toch allemaal best rijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ja maar, ja maar... het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan
dood.gif

Maar vergeleken met heel veel mensen in de rest van de wereld zijn wij met een computer voor onze smoel toch allemaal best rijk?

Jep. Volgens iemand anders zou ik niet eens gelovig kunnen zijn, zo rijk widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Als ik nog even mag reageren op de reacties uit het GLJH-topic; ik hoor veel mensen altijd zeggen dat de stuffi nooit genoeg is, maar de hele bedoeling van die tegemoetkoming is dat studenten hun huur en hun studie ervan kunnen betalen. Als je ouders niet teveel verdienen krijg je iets van 480 euro per maand, 300 euro aan huur, hou je nog 180 per maand over. Dat is 2160 euro in 1 jaar. Collegegeld is ongeveer 1500, dan hou je nog 670 euro over voor studieboeken. Dus dat klopt dan toch helemaal? De rest verdien je dan bij met een bijbaantje.


Samengevoegd:

Over rollend geld; Ik hou niet van oppotten als het niet echt een doel op korte termijn heeft... is ook niet goed voor de economie toch? Heb het laatste jaar wel gespaard, ging maanden niet naar de stad.. maar ik werd daar echt niet gelukkig van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Balen.
puh2.gif
Dan moet je je geld maar heel hard laten rollen.

Can. 282 - § 1 Clerici dienen de eenvoud van leven te beoefenen en zich ver te houden van alles wat zweemt naar ijdelheid.

§ 2 Zij dienen bereid te zijn goederen die hun bij gelegenheid van de uitoefening van een kerkelijk ambt te beurt vallen en die overblijven, nadat hieruit in een behoorlijk levensonderhoud en in het nakomen van alle plichten van hun eigen staat voorzien is, aan het welzijn van de Kerk en aan werken van caritas te besteden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik nog even mag reageren op de reacties uit het GLJH-topic; ik hoor veel mensen altijd zeggen dat de stuffi nooit genoeg is, maar de hele bedoeling van die tegemoetkoming is dat studenten hun huur en hun studie ervan kunnen betalen. Als je ouders niet teveel verdienen krijg je iets van 480 euro per maand, 300 euro aan huur, hou je nog 180 per maand over. Dat is 2160 euro in 1 jaar. Collegegeld is ongeveer 1500, dan hou je nog 670 euro over voor studieboeken. Dus dat klopt dan toch helemaal? De rest verdien je dan bij met een bijbaantje.

En met driehonderd euro huur per maand heb je toch ook al wel aardig wat luxe, of liggen de huurprijzen zo hoog bij jullie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over rollend geld; Ik hou niet van oppotten als het niet echt een doel op korte termijn heeft... is ook niet goed voor de economie toch?

hangt een beetje af van welke econoom je het vraagt, maar als je bedenkt dat het totaal van de besparingen van de gezinnen gelijk is aan het totaal van de investeringen van de bedrijven (geabstraheerd van buitenland en overheid) dan betekent nul-sparen dat investeren onmogelijk wordt en de economie naar zijn grootje gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En met driehonderd euro huur per maand heb je toch ook al wel aardig wat luxe, of liggen de huurprijzen zo hoog bij jullie?

Ik denk dat het ligt aan de locatie en uiteraard aan de faciliteiten, maar de huur van mijn kamer was inderdaad 300 euro.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Can. 282 - § 1 Clerici dienen de eenvoud van leven te beoefenen en zich ver te houden van alles wat zweemt naar ijdelheid.

§ 2 Zij dienen bereid te zijn goederen die hun bij gelegenheid van de uitoefening van een kerkelijk ambt te beurt vallen en die overblijven, nadat hieruit in een behoorlijk levensonderhoud en in het nakomen van alle plichten van hun eigen staat voorzien is, aan het welzijn van de Kerk en aan werken van caritas te besteden.

Ik bedoelde uiteraard ook rollen richting de Kerk en zo. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn 2.5 maand durende zomervakantie (examenspuh2.gif) heb ik 2 maand fulltime gewerkt. Daarvan heb ik mijn kamer ingericht aangezien ik sinds 2 weken uit huis woon. Dat zijn een paar aankopen 'for life' (hoop ik), of waar ik in elk geval de komende paar jaar mee vooruit kan. De rest van 't geld is, op wat kleine uitgaven na, mijn spaarrekening terecht gekomen. Zodoende heb ik een -voor mij- flink bedrag bij elkaar gespaard. Nou heb ik pas sinds april een spaarrekening, dus da's even wennen, maar wel fijn omdat het echt een aparte rekening is en ik als mn betaal rekening leeg is moet inloggen etc om geld over te maken.

Luxuria, je hebt gelijk over die bijbaantjes. Maar waar ik momenteel mee zit is dat ik vrijwel geen bijbaantje kan nemen. Ik doe een diaconaal jaar en werk fulltime als theatertechnicus bij een scholentheater. Dat is erg vermoeidend en om dan naast mijn gewone baan ook een betaalde bijbaan te nemen is haast niet te doen. Daarnaast wil ik niet elk weekend verplicht naar mn ouders toe oid. Ik ben niet voor niets uit huis gegaan. Maar ik wil ook weer niet dat ik nooit naar huis kan omdat ik moet werken. Oh, en ik wil ook in de weekenden bij mijn vriend en zijn familie kunnen zijn. Altijd fijn om je a.s. schoonfamilie een beetje te leren kennen. smile.gif

Maar goed, dit jaar geen extra inkomsten van weekendbaantjes (sowieso nooit gehad, veel te druk voor). Misschien wat vakantiewerk, maar ik denk dat ik daar ook niet echt aan zal toekomen (mijn eerste vakantie is met de kerst!). En wel het vooruitzicht van starten met een studie in een andere stad (=verhuizing), op kamers gaan (=huur + levensonderhoud!), boeken (meestal een prijzige aangelegenheid) en het collegegeld(oké, kan in termijnen, maar dan moet je alsnog 't bedrag bij elkaar schuiven).

Ik ga er vanuit dat ik dit jaar vrijwel geen inkomsten zal hebben. Ik krijg wel stufi, maar moet ook woongroepgeld en verzekeringen betalen. Vorig jaar spekte ik mijn portemonnee erg goed met wat oppas-adresjes a 80 euro in de maand, maar da's verleden tijd omdat ik ben verhuisd en nu al helemaal geen tijd meer heb (yeah, oppassen tot 11 uur en de volgende dag om 5 uur op!). Om volgend jaar niet met een lege bankrekening te starten spaar ik dus nu al mijn geld op. En ontzeg ik mezelf dingen als een rijbewijs of professionelere camera. Of ben ik nu overdreven bezig?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]Ik ben wel benieuwd naar jouw motivatie daarachter.
smile.gif

Sjaloom Hester,

Bij deze dan. smile.gif Het heeft eigenlijk twee redenen. De eerste is dat ik het eenvoudig weg leuker vind om iets voor iemand anders te kopen dan iets voor mezelf. Oké, af en toe vind ik het wel aardig om bijvoorbeeld een nieuw boek te kopen, of iets leuks te doen, maar over het algemeen kijk ik vaak toch wel uit naar momenten dat ik iets kan weggeven. Ook al weet ik dan niet altijd wat ik nu weer moet kopen. puh2.gif

Daarom hou ik het zelf ook graag eenvoudig en ben dus niet zo gediend van ik weet niet hoeveel spullen om me heen waar ik toch maar weinig mee doe. Neemt alleen maar ruimte in. Als ik bij verhuizingen soms zie hoeveel troep mensen wel niet meenemen, wagens vol, dan denk ik: dat nooit alsjeblieft... Daarbij vind ik het ook niet erg gepast om al te luxe te willen leven; ik heb het idee dat je daar uiteindelijk niet gelukkiger van wordt. Een gewone televisie brengt uiteindelijk net zoveel plezier als een plasmascherm, zeg maar.

En aan de andere kant geloof ik dat het goed is om te geven, hoe veel of weinig ook. Dat je uiteindelijk ook gelukkiger wordt als je je geluk enkel kunt halen uit het blij maken van je naasten. Of je nu je tijd geeft of een mooi geschenk. Daarin slaag ik misschien maar matig, en dat kan behoorlijk frustrerend werken, maar dat betekent niet dat ik het dan maar niet meer moet doen. Want als het dan wel eens lukt, dan is dat gewoon simpelweg heel erg leuk. Vandaar dus. smile.gif

Overigens ben ik, als het om geld uitgeven gaat, van mening dat als je iets leuks voor jezelf wilt doen, je eigenlijk beter nog bijvoorbeeld een bijzondere vakantie kunt boeken dan een extra luxe televisie kopen, want aan mooie, leuke en bijzondere herinneringen kun je je leven lang laven, terwijl die grote televisie al snel weer gewoon wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

@Joëlle; Ik snap dat je dit jaartje geen zin hebt in een bijbaantje hoor, maar ik bedoelde dat als je 'gewoon' studeert je dan 1 kan nemen en dan kom je elke maand wel rond. Maar goed, je moet ook gewoon doen waar jij je goed bij voelt denk ik.. iets kopen en je schuldig voelen is ook niet leuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ligt er ook aan wat voor studie je doet, lijkt me.. Sommige studies schijn je echt amper wat aan te moeten doen, maar er zijn vast ook studies die vet veel inzet vergen.. knipoog_dicht.gif

En dan heb ik 't niet over de luie student die feest en uitslaapt en vervolgens twee weken over houd aan 't eind van de maand. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geld moet rollen!

Ik werk sinds drie jaar fulltime maar sparen zit er voor mij niet in. Een kleine verleiding is al voldoende om mijn hele spaar ideeën overboord te zetten.

Tijdens het uitgaan bijvoorbeeld geef ik zo euro.png 50 a euro.png 70 uit. Drank is duur en shoarma is lekker knipoog_dicht.gif. Zonde eigenlijk, want het beland uiteindelijk in het riool, en met bier is dat zelfs een kwestie van een half uurtje.

Het is niet dat ik veel verdien. Integendeel, mijn leeftijdsgenoten verdienen soms meer dan mij, maar omdat ik toch wel een vrij eenvoudig bestaan heb hou ik gewoon geld over.

Tijden zullen misschien veranderen. Als ik bijvoorbeeld een vriendin zou krijgen en het is serieus dan is het misschien slim om na te denken over de toekomst. Je wilt je toekomstige vrouw (en kind) toch wel wat perspectief bieden knipoog_dicht.gif

Oke, zover is het niet en wie weet blijf ik eeuwig vrijgezel, dus ik laat het geld rollen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid