Spring naar bijdragen

Inspirerende heiligen


Aanbevolen berichten

Ik denk Kurillos.

Kurillos/Cyrillus Patriarch van Alexandrië (18 januari, 9 juni, 30 juli, 24 november): Groot theoloog en voorvechter van de Alexandrijnse miaphysitische (één-natuur) christologische traditie. Zijn afwijzen van de Antiocheense dyophysitische (twee-naturen) christologie bracht hem in conflict met Nestorius, de patriarch van Constantinopel, wiens afzetting hij bewerkstelligt had bij het Concilie van Efese (431). Veel van zijn geschriften werden in het Syrisch vertaald. Hij werd in 412 gekozen tot Patriarch van Alexandrië en stierf in 444.

Waarom, nou ik denk dat hij de ene, kerk, bewaart heeft van dwalingen, want in 431 splitsen de Assyriers zich af, voor mij zijn de Assyriers, net zoals alle andere denominaties die niet Katholiek of Orthodox zijn, een dwaalleer, en ik ben blij dat Kurillos dus Nestorius heeft afgezet, hij heeft het (orthodoxe of katholieke) geloof bewaard, dat de Assyriers zich afsplitsen, jah dat ligt aan hun, ik had liever gezien dat ze bleven, maar 20 jaar later splitsen de Orientaals Orthodoxen zich ook af, etc...goed dit is in het kort mijn verhaal

Alles denk ik en sorry

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik wel wel heel benieuwd naar de verhalen achter de heiligen die genoemd worden. Ik ben echt totaal onbekend met de RK heiligen en de meeste namen zeggen me niets.. Ik kom niet verder dan de apostelen en de algemene feestdagen-heiligen.. (dierendag, sinterklaas etc) Maar ik vind het wel interessant om te lezen, dus.. Zou er iets uitleg kunnen komen over wat wat 'jouw' heilige heeft gedaan? (en waarop die heilige/n jou aanspreekt/ken? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Persoonlijk vind ik van wel. Laten we hier nou gewoon eens de katholieke definitie aanhouden.

Dan valt Jezus daar, als tweede Persoon Gods, niet onder.


Samengevoegd:

Op verzoek van Joelle:

Quote:

Als inspiratie zou ik willen noemen:

- De martelaren van Gorcum

Een groep geestelijken uit, vooral, Brabant, die door de geuzen werden gemarteld, onder druk gezet in schijnprocessen met enkele dominees als tegenstanders, en tenslotte vermoord, omdat ze weigerden het katholieke geloof te verlaten en protestant te worden.

Quote:
- Thomas van Aquino

Vertegenwoordiger van het hoogtepunt van de scholastiek, schreef nogal invloedrijk over theologie

Quote:
- Augustinus van Hippo

De kerkvader van het westen, uitermate belangrijk auteur van werken die het gehele westerse christendom diepgaand hebben beinvloed.

Quote:
- Thomas a Kempis

Belangrijk vertegenwoordiger van de Moderne Devotie, schrijver van de Navolging van Christus, naast de Bijbel het werk met de grootste verspreiding onder christenen.

Quote:
- Ignatius van Loyola

Grondlegger van de Jezuieten, belangrijke uitvoerder van de contrareformatie, schrijver van de Geestelijke Oefeningen

Quote:
- Maria, de moeder Gods

Als je die niet kent, helpt toelichting ook niet meer

Quote:
- Bernardus van Clairvaux

Hoewel niet de stichter, wel de belangrijkste motor achter de Orde van Citeaux, een hervormingsbeweging binnen de Benedictijner wereld. Heeft het westers christendom zwaar in de richting van de devotie tot de lijdende Christus gezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Persoonlijk vind ik van wel. Laten we hier nou gewoon eens de katholieke definitie aanhouden. Wie zich dan niet geïnspireerd wordt door een heilige in die zin van het woord, of er geen één kent, die moet daar maar eens wat tijd en werk in steken.

Ik dacht aan Pelagius, Johannes Hus, Maarten Luther, Maarten Luther King, Geert Grote. Dat de RK daar wellicht anders over denkt is nog geen reden dat ze niet heilig zijn.

Uiteraard zijn er nog wel een paar die de RK wel ziet zitten: Franciscus van Assisi, Johannes van het kruis,

Columba.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is niet de definitie van 'Heiligen' die Bonaventura waarschijnlijk bedoelt gezien zijn openingspost.

Het is net als 'wat vind jij het mooiste aspect van God' en één of andere hindoe gaat vertellen wat hij zo mooi vind aan God.

Geen idee wat Bonaventura bedoeld, lijkt me handig als hij/zij dat zelf uitlegt.

Een hindoe heeft meerdere goden, dus jouw vraag is hoor hem/haar lastig te beantwoorden. Wellicht is de vraag welke god hem/haar het meeste aanspreekt makkelijker te beantwoorden. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Onder het mom "Weest heilig, want ik ben heilig", val ik in elk geval onder de groep heiligen
flower.gif
Of ik ook altijd zo inspirerend ben.....
big-smile.gif

De oproep tot heiligheid betekent niet dat iedereen daaraan voldoet. Maar meldt even als je gaat hemelen, dan bidden we om je voorspraak, en zien we wat er gebeurt widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In de Bijbel schreven werd wel geschreven over de heiligen als mensen die nog op aarde leefden.

Ja, maar dat zijn een ander soort heiligen. In dit topic hebben we het over die gelovigen die nu lid zijn van de zegevierende Kerk. smile.gif Ik geloof best dat er best heiligen zijn in de strijdende Kerk, maar die zijn niet het onderwerp van dit topic. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik beschouw haar misschien niet als een Heilige, (ben ook niet katholiek), maar een vrouw waar ik bijzonder veel waardering voor heb is moeder Theresia!

Daar wordt aan gewerkt, als ik het goed heb is ze al zalig, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar wordt aan gewerkt, als ik het goed heb is ze al zalig, toch?

Ik geloof zeker dat ze zalig is, een gelovige vrouw die veel voor de medemens heeft gedaan.

Mijn gedachte over Heiligen is dat iedereen die geloofd in Christus in feite heilig is voor God. Heilig betekent niets minder dan Apart gezet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid