Spring naar bijdragen

Vladimir Putin Christen?


Aanbevolen berichten

Volgens Time Magazine is Vladimir Putin gedoopt en Russisch Orthodox christelijk.

Bron

Sommigen weten misschien niet wat Russisch Orthodox precies inhoudt, dus hier volgt in een kleine notendop een omschrijving:

Geschiedenis

De Russische Kerk ontstond in 988, toen grootvorst Vladimir I van Kiev het christelijke geloof officieel als staatsreligie aannam.

De wortels van de Kerk liggen in de Kerk van Byzantium en in oorsprong maakte ze deel uit van het Oecumenisch patriarchaat van Constantinopel. In 1054 verbraken ook de Russen de band met Rome in navolging van Constantinopel. In 1448 maakten de Russische bisschoppen zich dan los van het Patriarchaat Constantinopel. Sindsdien wordt de Russisch-orthodoxe Kerk als een zelfstandige kerk beschouwd. Vijf jaar later viel Constantinopel in handen van de Turken. In Rusland ontstond de theorie van 'het derde Rome'. Moskou zou het christelijk (orthodoxe) keizerrijk moeten voortzetten. In 1589 nam de metropoliet van Moskou met toestemming van de patriarch van Constantinopel de titel patriarch aan.

Bron

Wat denken jullie, is premier Putin een echte christen of alleen voor de buitenwereld?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Is niet aan mij om over te oordelen.

Als hij zegt dat hij dat is, dan zal dat ook wel zo zijn...

Dat is niet altijd waar hoor.

Crypto-judaïsme is de geheime aanhang van het judaïsme, terwijl men publiekelijk een ander geloof uitoefent.

link

Zo zijn er ook crypto-moslims en in de Bijbel had je immers al crypto-christenen, denk aan de 'bedekte discipel Jozef (joh 19,38) van Arimathéa.

Ik zeg niet dat Vladimir Putin een crypto-jood of moslim is, maar ik sluit het niet direct uit omdat hij gedoopt is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor je iets zal kunnen zeggen over het wel of niet werkelijk christen zijn van iemand, zul je eerst een goede definitie moeten hebben van een christen. Daarnaast zul je werkelijk de persoon in kwestie wat meer moeten kennen om echt iets over de realiteit van zijn christen zijn te zeggen. Natuurlijk kun je bepaalde gedragingen van mensen typeren als niet of weinig christelijk, maar dat maakt nog niet dat die persoon meteen geen christen meer is. Je hebt immers enkel iets aan te merken op bepaalde gedragingen bij die persoon.

Maar laten we, als we toch zo graag willen bepalen wie wel of geen christen is, gewoon eens bij onszelf beginnen en niet steeds maar op anderen wijzen, zeker niet zomaar anderen als niet-christen afschilderen die hier niet kunnen reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is niet altijd waar hoor.

Crypto-judaïsme
is de geheime aanhang van het judaïsme, terwijl men publiekelijk een ander geloof uitoefent.

Dan mis je mijn punt:

Ik mag en kan daar niet over oordelen, daar gaat het om.

Als hij zelf zou toegeven dat hij een crypto-christen was, dan is dat een ander verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niet aan ons is het oordeel;God door Zijn Zoon Jezus Christus ziet het hart aan,meer niet.

Of Putin Christen is ja hij is gedoopt dus is hij Christen.

Dan heb je toch een ander beeld bij de doop als ik (en waarschijnlijk vele anderen).

Door de doop wordt je geen christen oftewel aanhanger van Christus, oftewel aanhanger van het Christelijk geloof.

Mijn broer is ook gedoopt maar is ook geen christen (meer). (helaas)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zeg maar een ding:

Aan de Vrucht herkent men de boom ... Dat geldt mijnsinziens m.b.t. het onderscheidend vermogen of je iemand Christen kan noemen of niet.

De Heilige Geest is diegene die een Christen op het juiste pad houd ... dus ik geloof dat in het leven van een Christen de Vrucht v.d Heilige Geest zichtbaar moet zijn, in welke mate dan ook.

Is bovengenoemde niet zichtbaar in iemands leven terwijl hij/zij wel zegt Christen te zijn, dan denk ik dat je gerede twijfel mag hebben of die persoon daadwerkelijk Wedergeboren is of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo zijn er ook crypto-moslims en in de Bijbel had je immers al crypto-christenen, denk aan de 'bedekte discipel Jozef (joh 19,38) van Arimathéa.

Ik zeg niet dat Vladimir Putin een crypto-jood of moslim is, maar ik sluit het niet direct uit omdat hij gedoopt is.

Mmmmm! crypto-moslim, jood christen verbaasd.gif Dit gaat mijn verstand te boven, ben ik bang nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar laten we, als we toch zo graag willen bepalen wie wel of geen christen is, gewoon eens bij onszelf beginnen en niet steeds maar op anderen wijzen, zeker niet zomaar anderen als niet-christen afschilderen die hier niet kunnen reageren.

Putin profileert zichzelf als christen en heeft een belangrijke positie. Als ik zeker weet dat hij christen is zijn sommige zaken toch uit te sluiten? Immers, Jezus zei dat Zijn schapen Zijn stem horen (Joh 10,27) of is dat voor een christen soms lariekoek?


Samengevoegd:

Quote:

Ok! Ik zal een poging wagen.

Thnx!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dan heb je toch een ander beeld bij de doop als ik (en waarschijnlijk vele anderen).

Door de doop wordt je geen christen oftewel aanhanger van Christus, oftewel aanhanger van het Christelijk geloof.

Amen.

Quote:

Mijn broer is ook gedoopt maar is ook geen christen (meer). (helaas)

Jammer en ik vind dat ook altijd moeilijk te begrijpen, want in mijn optiek, als je je in het christendom verdiept krijg je een aantal zekerheden. Anderen zien dat toch anders.


Samengevoegd:

Quote:

Nee dat kan zijn. Echter moet je kerken soms hun eigen definities laten hanteren. Hij is christen volgens de Russisch Orthodoxe Kerk, over de rest kunnen wij heel weinig zeggen.

Is hij wedergeboren? Geen idee. Is dat belangrijk, voor ons om te weten?

Ja dat is zeker belangrijk, wanneer blijkt dat Putin geen christen is, dan is dat een aanleiding om ook te twijfelen of Bush wel christelijk is, al is die aanleiding ook wel op andere manieren te vinden. Doch is het in mijn optiek zeer belangrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zeg maar een ding:

Aan de Vrucht herkent men de boom ... Dat geldt mijnsinziens m.b.t. het onderscheidend vermogen of je iemand Christen kan noemen of niet.

De Heilige Geest is diegene die een Christen op het juiste pad houd ... dus ik geloof dat in het leven van een Christen de Vrucht v.d Heilige Geest zichtbaar moet zijn, in welke mate dan ook.

Is bovengenoemde niet zichtbaar in iemands leven terwijl hij/zij wel zegt Christen te zijn, dan denk ik dat je gerede twijfel mag hebben of die persoon daadwerkelijk Wedergeboren is of niet.

Zeker weten, voor de buitenwereld is iemand snel christelijk en dat is ergens wel jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Putin profileert zichzelf als christen en heeft een belangrijke positie. Als ik zeker weet dat hij christen is zijn sommige zaken toch uit te sluiten? Immers, Jezus zei dat Zijn schapen Zijn stem horen (Joh 10,27) of is dat voor een christen soms lariekoek?

Je legt me weer eens woorden in de mond door te doen alsof ik dat laatste lariekoek zou vinden. Nergens valt dat namelijk terug te lezen...

Punt blijft dat het blijft gaan om bepaalde gedragingen die volgens jouw of mijn definities vanuit de Bijbel wellicht niet of nauwelijks christelijk te noemen zijn. Maar dat raakt nog niet de mens als persoon. Daarover kunnen wij gewoonweg niets zeggen. We kunnen enkel minder christelijk gedrag herkennen, waarbij het echter altijd wel nodig is om vooral ook kritisch naar onszelf te blijven kijken en niet enkel op anderen te wijzen, hoe belangrijk ze voor de wereld ook zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je legt me weer eens woorden in de mond door te doen alsof ik dat laatste lariekoek zou vinden. Nergens valt dat namelijk terug te lezen...

Punt blijft dat het blijft gaan om bepaalde gedragingen die volgens jouw of mijn definities vanuit de Bijbel wellicht niet of nauwelijks christelijk te noemen zijn. Maar dat raakt nog niet de mens als persoon. Daarover kunnen wij gewoonweg niets zeggen. We kunnen enkel minder christelijk gedrag herkennen, waarbij het echter altijd wel nodig is om vooral ook kritisch naar onszelf te blijven kijken en niet enkel op anderen te wijzen, hoe belangrijk ze voor de wereld ook zijn.

Voor mij wordt het moeilijk te rijmen als iemand bv een oorlog begint en volhoudt christen te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Voor mij wordt het moeilijk te rijmen als iemand bv een oorlog begint en volhoudt christen te zijn.

God is geen christen dan he clown.gifknipoog_dicht.gifrofl.gif

Ofwel: een oorlog op zich zegt nog niet alles...

Je voorbeeld bevestigd in zekere zin alleen maar wat ik al stelde. Want het is een beoordeling obv jouw interpretatie van het begrip christen die voor jou maakt dat oorlog daar niet in past.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

God is geen christen dan he
clown.gifknipoog_dicht.gifrofl.gif

Ofwel: een oorlog op zich zegt nog niet alles...

Je voorbeeld bevestigd in zekere zin alleen maar wat ik al stelde. Want het is een beoordeling obv jouw interpretatie van het begrip christen die voor jou maakt dat oorlog daar niet in past.

Ik heb het niet over het oude verbond HenkG, want volgens mij heeft Jezus, immers God in het vlees, niet opgeroepen om oorlog te voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid