Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Iran plukt vruchten van gekibbel Rusland-VS

WASHINGTON, 29 augustus 2008 (IPS) - Eén land kan als grote winnaar uit de bus komen van de snel escalerende spanning tussen de Verenigde Staten en Rusland: Iran. Zolang de Georgische kwestie niet uitgepraat is tussen beide grootmachten, hoeft Iran niet te vrezen voor een militaire aanval. Zo denken althans de meeste analisten erover.

De kleine kans die de regering-Bush nog had op een militaire operatie in Iran, slinkt zienderogen zolang het conflict rond Georgië niet beëindigd is. Bovendien wordt nu ook de kans erg klein dat Moskou nieuwe sancties van de VS en Europa tegen Teheran zal steunen. Rusland is lid van de Veiligheidsraad en heeft er vetorecht.

De confrontatie tussen Washington en Moskou heeft Iran niet alleen naar achteren geschoven op de Amerikaanse buitenlandse agenda, maar heeft ook Teherans geopolitieke gewicht vergroot. “Toen de VS binnenvielen in Irak, deden ze dat niet om Irans positie te verstevigen, maar dat was wel het resultaatâ€, zegt Gary Sick, Iranexpert aan de Universiteit van Columbia en voormalig lid van de Veiligheidsraden van de Amerikaanse presidenten Ford, Carter en Reagan. “En hoewel ook niet zo bedoeld, kan de Russische invasie van Georgië hetzelfde effect hebben.â€

Wantrouwen

Tot nog toe heeft Teheran nauwelijks gereageerd op de crisis in Georgië. Ondanks de oproep van rechtse stemmen om zich aan de zijde van Rusland te scharen, heeft president Ahmadinejad de Russische actie afgekeurd, met name de erkenning van Abchazië en Zuid-Ossetië. “De reden daarvoor is principieelâ€, zegt Farideh Farhi, Irandeskundige aan het Woodrow Wilson International Centre for Scholars. “Als Iran begint met het steunen van separatistische regio’s, dan kan het zelf te maken krijgen met gelijkaardige afscheuringsbewegingen.â€

Bovendien ziet een groot deel van het politieke establishment in Teheran Rusland niet als een betrouwbare partner, zegt ze. Het land mag dan steun geven aan de nucleaire ambities van Iran, het gebruikt Iran ook als pasmunt in de relaties met de VS.

“Iran is slim: ze zullen Rusland pas te hulp schieten als het daarom vraagt, en dan kunnen ze meteen ook iets terug vragenâ€, zegt ze. Dat kan bijvoorbeeld een versnelde afwerking van de nucleaire installatie in Bushehr zijn, of de levering van geavanceerde luchtafweersystemen.

De invloed van Teheran is niet enkel te danken aan de rol die het land speelt in een strategisch belangrijke regio, maar ook aan het feit dat Iran een grote olie- en gasproducent is en een belangrijk transitland voor energie naar Europa. Die positie is nog sterker geworden nu Rusland heeft gedemonstreerd hoe snel het de toevoer via de Bakoe-Tbilisi-Ceyhan (BTC)-pijpleiding in het gedrang kan brengen. Dat is de enige pijpleiding die niet via Rusland of Iran naar het Westen loopt.

“Als de BTC en Georgië geen betrouwbare energieleveranciers meer zijn, zal Iran ongetwijfeld het spel hard spelenâ€, voorspelt Professor William Beeman, van de University of Minnesota. “‘Als je gas wilt, kunnen wij het leveren’, zal hun positie zijnâ€, zegt de professor, die erop wijst dat Zwitserland onlangs een 25-jaar durende overeenkomst getekend heeft met Teheran voor de levering van 42 miljard dollar aan gas, tot grote ergernis van de VS. “Ik denk dat de Zwitsers een goede barometer zullen blijken voor de rest van Europa.â€

Keerzijde van de medaille

Sommige deskundigen waarschuwen echter dat het voordeel voor Iran van korte duur kan zijn. Nu een Russisch veto over nieuwe sancties tegen Iran zo goed als zeker is, kan Washington immers beslissen om de moeilijke route via de Verenigde Naties te laten vallen en zelf een “coalition-of-the-willing†op te zetten, zegt Trita Parsi, voorzitter van de National Iranian American Council (NIAC).

Michael Klare, auteur van "Rising Powers, Shrinking Planet: The New Geopolitics of Energy", denkt dan weer dat de unilaterale inval van Rusland in Georgië de Amerikaanse president Bush en zijn vice-president Cheney juist kunnen overtuigen om sneller voor een militaire actie in Iran te kiezen. “De vraag is of Bush en Cheney zich door de aanpak van Rusland gesterkt voelen in hun oorlogsplannen of nietâ€, zegt hij.

Bron: mondiaal nieuws zie http://www.mo.be/index.php?id=63&tx_uwnews_pi2[art_id]=22251&c Hash=78c9f5e414

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Geen idee trouwens hoe onbetrouwbaar Iran is. Ze zijn redelijk consequent streng islamitisch, antisemitisch en toch, zo is mijn indruk, vooral op zichzelf gericht. Ze willen uiteraard een invloedssfeer om ze positie van de VS aan te tasten en daar gaat dan de grootste dreiging van uit. Denk ik, maar ik weet er eigenlijk te weinig van.

Ik vraag mij dat ook af, Putin die zichzelf profileert als christen heeft Iran geholpen bij de ontwikkelingen van kernwapens. Als hij een eerlijke christen is, dan is dat volgens mij best veelzeggend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Israël lijkt betrouwbaarder dan Iran:

Israël is gericht op voortbestaan, en daardoor redelijk voorspelbaar.

ALS, maar we wachten nog op onderbouwing, zoals wel vaker beweerd wordt, de leiding van Iran vol verwachting de eindtijd op korte termijn verwacht, maakt ze dat minder betrouwbaar. Islamitisch of "rapture-christen" dondert daarbij niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ALS Iran inderdaad rond 2010 een inzetbaar kernwapen heeft

ALS de leiding van Iran inderdaad uit de eindtijd-hoek van de Islam komt

dan is een preventieve aanval misschien wel zo gezond.

de vraag is niet of er kern wapens worden gebruikt maar waneer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens de bijbelse profetieen zal ook de antichrist en zijn legermachten uit Iran komen.

God zal de Eufraat droog leggen zodat de vijanden uit het oosten zullen komen. De rivier Eufraat ligt in irak en over de grens van Irak ligt?

Iran.

Nou, dat lijkt me duidelijk: nuke 'em!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nou, dat lijkt me duidelijk: nuke 'em!

Jesaja 7

Teken van Immanuel

18 Op die dag zal de HEER de vliegen van de verste waterstromen van Egypte bijeenfluiten, en uit Assyrië een zwerm bijen. 19 Ze zullen allemaal komen en neerstrijken in steile rivierdalen en in rotsspleten, bij iedere drinkplaats en op elke doornstruik. 20 Op die dag zal de Heer met een aan de overkant van de Eufraat gehuurd scheermes – de koning van Assyrië – alle haren van hoofd en baard en zelfs het schaamhaar afscheren.

Jesaja 8

7 zal de Heer de koning van Assyrië en zijn geweldige legermacht over hen uitstorten als de grote watermassa’s van de Eufraat: ze zullen buiten hun oevers treden en over alles heen stromen. 8 Ze zullen Juda binnendringen en het overspoelen, zodat het water ieder tot de lippen stijgt. Ze zullen je land over de volle breedte overvleugelen, Immanuel.’

9 Roep op tot de strijd, volken, beef van angst. Luister, volken van de verste hoeken van de aarde. Gord je wapens aan en beef van angst, ja, gord je wapens aan en beef van angst. 10 Smeed een plan – het zal verijdeld worden; sluit een verbond – het zal nergens toe leiden. Want God is met ons.

De uitverkoren 144.000 de losgekochten uit de stam Israel/Jakob. De OPNAME!

Jesaja 11

11 Op die dag heft de Heer opnieuw zijn hand op

om de overlevenden van zijn volk vrij te kopen

uit Assyrië en Egypte,

uit Patros, Nubië en Elam,

uit Sinear en Hamat, en van de eilanden in zee.

12 Dan steekt hij een vaandel op voor de volken.

Hij brengt bijeen wie uit Israël verdreven waren,

de vluchtelingen uit Juda brengt hij samen,

van de vier uiteinden van de aarde.

15 Dan zal de HEER de zeearm van Egypte splijten;

de Eufraat bedwingt hij met zijn machtige adem,

hij slaat het water uiteen in zeven beken

waar men droogvoets door kan gaan.

Ook deze profetie moet nog komen!

Jeremia 51

Profetie over Babylon

36 Daarom ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>“ dit zegt de HEER:

Ik zal voor jullie recht opkomen,

ik zal jullie wreken.

Ik zal de Eufraat laten opdrogen,

de watertoevoer leg ik droog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

jaja, rapture-christenen, ayatollahs, allemaal heel gezellig, zolang ze maar geen kernwapen hebben.

Micha 5

1 Uit jou, Betlehem in Efrata,

te klein om tot Juda’s geslachten te behoren,

uit jou komt iemand voort die voor mij over Israël zal heersen.

Zijn oorsprong ligt in lang vervlogen tijden,

in de dagen van weleer.

Dit gaat over de Christus!!

3 Hij zal aantreden en hen als een herder weiden,

bekleed met de macht van de HEER, zijn God,

met de majesteit van diens verheven naam.

Zij zullen veilig wonen,

want hij zal heersen tot aan de einden der aarde,

4 en hij brengt vrede.

Wanneer Assyrië ons land binnenvalt

en zijn voet in onze paleizen zet,

zullen wij zeven herders doen opstaan,

5 Met het zwaard zullen zij Assyrië kaalslaan,

met blinkende wapens Nimrod vernietigen.

Hij zal ons bevrijden van Assyrië

wanneer het ons land binnenvalt

en onze grenzen overschrijdt.

9 Op die dag zal het gebeuren ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>“ spreekt de HEER ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>“

dat ik je paarden zal afslachten

en je strijdwagens vernietigen.

10 Ik zal de steden in je land verwoesten

en je vestingen neerhalen.

11 Je tovermiddelen zal ik je ontnemen,

ik laat geen waarzeggers meer toe.

12 Je godenbeelden zal ik vernietigen,

evenals je gewijde stenen,

en je zult niet langer knielen voor wat je zelf hebt gemaakt.

13 Je Asjerapalen zal ik verwijderen,

je tempelburchten zal ik verwoesten,

14 en in mijn hevige toorn neem ik wraak

op alle volken die niet hebben geluisterd.

Nimrod VS YAHUSHUA.

Dit gaat over dag des oordeels wannneer de Christus komt, die ene uit Bethelem!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee hoor, daar was het totaal geen antwoord op.

Je zei rapture christenen,

Wanneer de opname is geweest zal de wereld in handen zijn van de antichrist en zal proberen met zijn leger Jeruzalem over te nemen, maar voordat hij tot die daad overgaat zal God de Rivier eufraat droogleggen zodat allen vijanden van God uit het oosten aankomen als zwermen, niet alleen uit het oosten maar uit heel de wereld. Ze zullen de Heilige stad Jeruzalem omsingelen zoals geschreven in de bijbelse openbaringen.

Micha 5

14 en in mijn hevige toorn neem ik wraak

op alle volken die niet hebben geluisterd.

Jezus zegt het hier goed;

Lucas 19

27 En die vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier en dood ze voor mijn ogen.â€â€™

Hij komt terug samen met de Christenen/Israel om te oordelen over iedereen die slecht omging met zijn volk en niet die niet hebben geloofd en niet hebben geluisterd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

jaja, rapture-christenen, ayatollahs, allemaal heel gezellig, zolang ze maar geen kernwapen hebben.

Het risico dat er 'rapture' christenen zijn die de beschikking krijgen over kernwapens én de rapture als een dusdanige realiteit in hun leven ervaren dat ze gevaarlijk zijn is op z'n best minimaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat eerste is best een reëel, in de VS is het een best populaire theorie, dat rapture gebeuren.

Alleen zullen ze, denk ik zo, vanuit die visie geen motief zien om kernwapens te gebruiken, lijkt me. Want die openbaring ligt nou eenmaal vast. Het is een gegeven, waar je niks aan kunt veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je zei rapture christenen,

Wanneer de opname is geweest zal de wereld in handen zijn van de antichrist en zal proberen met zijn leger Jeruzalem over te nemen, maar voordat hij tot die daad overgaat zal God de Rivier eufraat droogleggen zodat allen vijanden van God uit het oosten aankomen als zwermen, niet alleen uit het oosten maar uit heel de wereld. Ze zullen de Heilige stad Jeruzalem omsingelen zoals geschreven in de bijbelse openbaringen.

Micha 5

14 en in mijn hevige toorn neem ik wraak

op alle volken die niet hebben geluisterd.

Jezus zegt het hier goed;

Lucas 19

27 En die vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier en dood ze voor mijn ogen.â€â€™

Hij komt terug samen met de Christenen/Israel om te oordelen over iedereen die slecht omging met zijn volk en niet die niet hebben geloofd en niet hebben geluisterd.

Moet Johannes de Doper nog komen dan?

Mat 11,13       

Want al de profeten en de wet hebben tot Johannes toe geprofeteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk dat er toch een verschil is tussen mensen onderling en het optreden van leger en politie. De politie moet ook optreden tegen mogelijk te onstane gevaren.

[...]

Een christen is nooit gefrustreerd, want Jezus heeft elke frustratie gedragen.

Ook zitten christenen vaak in hooggeplaatste posities, omdat christenen behoren te heersen en omdat christenen overwinnaars zijn en als koningen regeren met Christus. Christenen zijn gewend het volk te leiden.

[...]

Een christen krijgt alles 7-voudig terug.

Ik heb blijkbaar nog nooit een christen ontmoet knipoog_dicht.gif. Ik ken genoeg christenen op hoge posities om me daar idd ernstig zorgen over te maken. Het niveau en de intelligentie van sommigen cry.gif Als een christen alles zevenvoudig terugkrijgt verklaart dat wellicht de ellende die velen ervaren puh2.gif en de frustratie die er heerst engel.gif Blijft wicca alsnog een milder alternatief rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het risico dat er 'rapture' christenen zijn die de beschikking krijgen over kernwapens én de rapture als een dusdanige realiteit in hun leven ervaren dat ze gevaarlijk zijn is op z'n best minimaal.

Daarom ben ik er ook minder bang voor dan voor Iran widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb blijkbaar nog nooit een christen ontmoet
knipoog_dicht.gif
. Ik ken genoeg christenen op hoge posities om me daar idd ernstig zorgen over te maken. Het niveau en de intelligentie van sommigen
cry.gif
Als een christen alles zevenvoudig terugkrijgt verklaart dat wellicht de ellende die velen ervaren
puh2.gif
en de frustratie die er heerst
engel.gif
Blijft wicca alsnog een milder alternatief
rofl.gif

Ieder mens krijgt alles zevenvoudig terug.

Deut. 28

2 De volgende zegeningen zullen alle over u komen en uw deel worden, indien gij luistert naar de stem van de HERE, uw God: [...]

7 De HERE zal uw vijanden, die tegen u opstaan, verslagen aan u overleveren. Langs één enkele weg zullen zij tegen u optrekken, maar langs zeven wegen voor u vluchten.[...]

15 Maar indien gij niet luistert naar de stem van de HERE, uw God, en niet al zijn geboden en inzettingen, die ik u heden opleg, naarstig onderhoudt, dan zullen de volgende vervloekingen alle over u komen en u treffen: [...]

25 De HERE zal u verslagen aan uw vijanden overleveren. Langs één enkele weg zult gij tegen hen optrekken, maar langs zeven wegen voor hen vluchten, zodat gij tot een schrikbeeld zult wezen voor alle koninkrijken der aarde.

Gal 6,7b

Want wat een mens zaait, zal hij ook oogsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over dat eindtijdgebeuren, Ahmedinejad schijnt zichzelf te zien als een soort van wegbereider van de Mahdi, dat zou dan een of andere grote en laatste imam zijn de de Joden eindelijk eens de zee in zal drijven en ook de rest van de wereld onder de heerschappij van de Islam zal brengen. En als Ahmedinejad die taak serieus neemt, zou hij best wel een vreemde dingen kunnen gaan doen. Dat over de tweede als.

Wat betreft de eerste als, ik denk dat daar alleen een aantal verschillende inlichtingendiensten echt goede informatie over kunnen geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over dat eindtijdgebeuren, Ahmedinejad schijnt zichzelf te zien als een soort van wegbereider van de Mahdi, dat zou dan een of andere grote en laatste imam zijn de de Joden eindelijk eens de zee in zal drijven en ook de rest van de wereld onder de heerschappij van de Islam zal brengen. En als Ahmedinejad die taak serieus neemt, zou hij best wel een vreemde dingen kunnen gaan doen. Dat over de tweede als.

Wat betreft de eerste als, ik denk dat daar alleen een aantal verschillende inlichtingendiensten echt goede informatie over kunnen geven.

Kortom, we hebben een "schijnt" en enorm veel vertrouwen in verschillende mogelijk niet geheel belangeloze inlichtingendiensten, die al eens eerder Weapons of Mass Absence zagen. Lijkt me net niet genoeg reden om een (nucleaire) holocaust op te starten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid