Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Stel je voor, je bent als 20 jarige heel actief in een milieu vereniging, die wel erg fel, radicaal is en verrekte weinig vrienden maakt in bepaalde milieus, maar wel volstrekt legaal is. Brengt dat niet schade toe voor bepaalde carrière moves in bepaalde gebieden?

Of je zet je erg in voor een bepaalde politieke partij. Dan kom je bij een sollicitatie in een milieu waar je onderzoek moet doen op een gebied die je intresses kruizen: politiek (journalist of wetenschapper) ze graag willen dat je zo onpartijdig en objectief mogelijk bent. Er zijn daar veel aanmeldingen voor die vacature. Kan je politieke betrokkenheid je carrière kansen dan niet beschadigen?

Of je bent lid van een organisatie die jou belangen behartigd en die juist veel kritiek heeft op het management beleid. Ze hebben zelfs zoveel succes dat het in de politiek een rel heeft veroorzaakt en dat die managers de bui al zien hangen. Nu ga je solliciteren en nu moet zo'n persoon waar je belangenorganisatie zoveel vuur op heeft geschoten jou gaan aannemen.

Of je hebt in je vrije tijd een leefstijl, volslagen legaal, maar niet representatief voor het milieu van bedrijf waar je voor wilt werken. Nu voldoe je prima aan de norm van het bedrijf binnen de bedrijfsuren. Je ziet er uit als iedereen daar met je pak, kapsel, taal, etc. Maar in je vrije tijd heb je een andere lifestyle. Zou zo'n bedrijfsleider je dan misschien stiekem gewoon niet willen hebben? Ook al scheidt jij juist werk en privé leven, maar doet je baas dat officieel misschien wel maar in de praktijk niet?

Kortom, je hebt een hoop vrijheid, zolang je genoegen neemt met de paria in de maatschappij te zijn. Wil je bepaalde beroepen of functies hebben in de toekomst, bedenk dan goed wat je in het heden doet, hoe legitiem ze ook zijn, want ze zullen je hele leven blijven achtervolgen. Luister niet naar aanmoedigingen in de samenleving. Want wat voor de één wenselijk is, kan voor de ander een reden zijn je carrière te verwoesten.

Stelling: (Het is alleen een stelling, geen waarheidsclaim oid)

Je keuzes in het verleden (hoe legaal ze ook zijn) kunnen je kansen in de toekomst verzieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Of je hebt in je vrije tijd een leefstijl, volslagen legaal, maar niet representatief voor het milieu van bedrijf waar je voor wilt werken. Nu voldoe je prima aan de norm van het bedrijf binnen de bedrijfsuren. Je ziet er uit als iedereen daar met je pak, kapsel, taal, etc. Maar in je vrije tijd heb je een andere lifestyle. Zou zo'n bedrijfsleider je dan misschien stiekem gewoon niet willen hebben? Ook al scheidt jij juist werk en privé leven, maar doet je baas dat officieel misschien wel maar in de praktijk niet?

Wat ik dan wel bijzonder vind, is waarom je dan bij zo'n bedrijf zou willen werken, waar je niet representatief voor kunt zijn. Een bedrijf wiens ideeen niet stroken met wie jij bent dus.

Natuurlijk vormen en beinvloeden de keuzes die je maakt de rest van je leven en zullen die keuzes inderdaad ook dingen uitsluiten. Maar of dat echt zo'n probleem is, vraag ik me af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat ik dan wel bijzonder vind, is waarom je dan bij zo'n bedrijf zou willen werken, waar je niet representatief voor kunt zijn. Een bedrijf wiens ideeen niet stroken met wie jij bent dus.

Natuurlijk vormen en beinvloeden de keuzes die je maakt de rest van je leven en zullen die keuzes inderdaad ook dingen uitsluiten. Maar of dat echt zo'n probleem is, vraag ik me af.

Deels kan het opgaan wie je was terwijl wie je bent iets anders is. Ik wilde mijn topic post niet te lang maken, maar ik had ook een voorbeeldje van een ver verleden in gedachten.

Daarbij is de kwestie of het bedrijf je representatief vindt. Jij kan het mooi werk vinden.

Een gemiddelde werknemer met een kantoorbaan leeft ook in het weekend anders dan in het kantoor. Ik neem aan dat hij niet in pak in huis rond loopt in z'n vrije dag. knipoog_dicht.gif Stel nu, de persoon heeft een wat meer extrafagantie leefstijl: Hij is gek om met zijn motor vrienden te touren naar een metal festival, zit onder de tatoo's (die op zijn werk gewoon allemaal onzichtbaar onder zijn pak zitten) etc. Stel dat een bedrijf daar moeite mee zou hebben. Al was het maar dat ze bang zijn voor hun goede naam, omdat ze iemand met zo'n lifestyle op de werkvloer hebben, ook al zie je het niet aan die persoon als je hem op het werk ziet, of zelfs in het verkeer er heen/terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Stelling: (Het is alleen een stelling, geen waarheidsclaim oid)

Je keuzes in het verleden (hoe legaal ze ook zijn) kunnen je kansen in de toekomst verzieken.

yes.gif Als ik een carriere in de kunstwereld had gewild had ik vrijwilliger moeten worden bij het Rotterdams filmfestival ipv lid te worden van een christelijke studentenvereniging. De kans is nu klein dat ik ooit nog in de kunstwereld terecht ga komen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedere keuze bepaalt je toekomst en daardoor worden sommige deuren gesloten, maar als je achter de keuze staat dan zou ik niet spreken over "verzieken" maar over "richting geven". Als je een domme keuze hebt gemaakt dan is dat balen, maar moet je er verder gewoon het beste van maken. Het is niet anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk niet met blixemschicht en ook niet bij de voordeur.

1 Kor 6,2

Of weet gij niet, dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien bij u het oordeel over de wereld berust, zijt gij dan onbevoegd voor de meest onbetekenende rechtspraak?

Wat heeft dit te doen met rechter zijn bij een Nederlandse rechtbank?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat vond ik even een leuke tekst. Heeft er niet zo direct mee te maken. Maar het is wel leuk dat in feite elke christen een rechtsprekende taak heeft.

Ex 2,14

Deze echter zeide: Wie heeft u tot overste en rechter over ons aangesteld? Denkt gij soms mij te doden, zoals gij de Egyptenaar gedood hebt? Daarop werd Mozes bevreesd, want hij dacht: Voorwaar, de zaak is bekend geworden.

Maar los daarvan.. ik geloof inderdaad, omdat God de Voorzienaar is, dat Hij Zijn kinderen elke baan kan geven die maar gewenst is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joz 1,8

Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel bereiken en zult gij voorspoedig zijn.

Als je doet wat God zegt, zul je voorspoedig zijn en op je wegen je doel bereiken.

Ook kun je beter geloven in God, dan op mensen vertrouwen.

Ps 118,8

Het is beter bij de HERE te schuilen dan op mensen te vertrouwen

Spr 29,25

Vrees voor mensen spant een strik, maar wie op de HERE vertrouwt, is onaantastbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat lijkt mij eigenlijk ook een beetje
stating the obvious
.

Mijn indruk is dat het niet voor iedereen zo 'obvious' is. Zeker degene die 'vrijheid' hoog in het vaandel heeft staan.

Mijn indruk dan. Daarom dit topic ook, kijken of die indruk klopt, of het zo 'obvious' is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mijn
indruk
is dat het niet voor iedereen zo 'obvious' is. Zeker degene die 'vrijheid' hoog in het vaandel heeft staan.

Mijn indruk dan. Daarom dit topic ook, kijken of die indruk klopt, of het zo 'obvious' is.

Ik zit ook een beetje te wachten op Barbapa die komt vertellen dat wie echt gelooft alles zelf in de hand heeft.

Maar het lijkt me dat de wet van karma en vipaka een moeilijk weerlegbare is. Oorzaak en gevolg zitten nogal vast aan elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones you did so. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.†- Mark Twain

Ben ik het helemaal mee eens...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zit ook een beetje te wachten op Barbapa die komt vertellen dat wie echt gelooft alles zelf in de hand heeft.

Volgens mij schrijf ik nooit dingen als 'echt/onecht' geloven. Maar ik geloof inderdaad wel dat een mens alles zelf in de hand heeft.

Rom 5,17

Want, indien door de overtreding van de ene de dood als koning is gaan heersen door die ene, veel meer zullen zij, die de overvloed van genade en van de gave der gerechtigheid ontvangen, leven en als koningen heersen door de ene, Jezus Christus.

Quote:
Maar het lijkt me dat de wet van karma en vipaka een moeilijk weerlegbare is. Oorzaak en gevolg zitten nogal vast aan elkaar.

Oorzaak en gevolg zitten inderdaad heel vast aan elkaar. Daarom: verander je leven, dan zul je een goede toekomst krijgen.

Kor 9,6

(Bedenkt) dit: wie karig zaait, zal ook karig oogsten, en wie mildelijk zaait, zal ook mildelijk oogsten.

Gal 6,7b

Want wat een mens zaait, zal hij ook oogsten.

Gal 6,8

Want wie op (de akker van) zijn vlees zaait, zal uit zijn vlees verderf oogsten, maar wie op (de akker van) de Geest zaait, zal uit de Geest eeuwig leven oogsten.

In Jezus Christus hebben wij een goede toekomst.

Mat 21,21

Maar Jezus antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, indien gij geloof hebt en niet twijfelt, zult gij niet alleen doen wat met de vijgeboom is gebeurd, maar zelfs indien gij tot deze berg zegt: Hef u op en werp u in de zee, het zal geschieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid