Spring naar bijdragen

Waar blijft de Belofte van David?


Aanbevolen berichten

Quote:

Ja, we zijn het wel eens vaker met elkaar eens geweest, terwijl het leek of we het niet met elkaar eens waren. Alleen heb ik dan het idee dat we het net iets anders schrijven.

Ik geloof inderdaad dat -zoals in Hebr. 8:13 staat- dat het eerste verbond verouderd is en nabij verdwijning.

Toen nabij de verdwijning inderdaad, dus is het niet logisch om dat vers even tweeduizend jaar op te rekken om het op het hier en nu te betrekken. Daar gaat apostel Johannes ook niet mee akkoord, lees maar mee:

1 Joh 2,18       

Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure is.

Quote:

Maar ik geloof dat de joden nog wel onder de oude wet leven en daardoor ook worden geoordeeld.

Dat is prima met elkaar te rijmen, zoals ik eerder opmerkte er zijn nog kopieën van de wet immers, maar de stenen tafelen, waar God met Zijn eigen vinger op had geschreven, zijn met de joodse tempel in 70 verwoest. De wet in inzettingen bestaande, was de doorn in het vlees!

1 Kor 15,55       

Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?

Nog even samenvattend: we hebben vastgesteld dat de oorzaak van ziekten het zondigen was en dat de kracht van de zonde de wet is. Dus door de wet is er zonde en:

'het loon, dat de zonde geeft, is de dood...' (rom 6,23)

Het loon van de zonde is de dood, dus als de wet er niet meer is, dan is er geen zonde meer en geen loon van de zonde.

Quote:

Zelfs geloof ik dat er mensen zijn die zich christenen noemen, maar wel oudtestamentisch, wettisch leven. Ook deze mensen kunnen (nog) niet leven in de volheid van het evangelie zolang ze niet met beide handen alle beloften van het Nieuwe Verbond vastgrijpen.

Met wat jij schrijft, concludeer jij toch ook dat de macht van de ziekte gebroken is en dat wij daarom de mogelijkheid hebben in volkomen gezondheid te leven?

Zeker weten is de macht van de ziekte en dood gebroken, daar ben ik het volkomen mee eens!

En ja er zijn in mijn beleving ook zat van zulke christen te vinden, die helaas onder de wet willen leven en niet beseffen dat ze 'barsten' (Mat 9,17) als niet oppassen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 118
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het aardse lichaam zal wel worden omgeruild voor een verheerlijkt lichaam.

Daarnaast zou je kunnen zeggen dat het hele aardse leven een afleggen van oude dingen is en een aandoen van nieuwe dingen. Soms zijn bepaalde dingen in het leven ook ´sterven aan jezelf´. Daardoor kan het ook voor sommigen pijnlijk zijn als er woorden worden geschreven over genezing en gezondheid, omdat je daarbij de keuze voorgelegd krijgt: Ga ik geloven dat er inderdaad gezondheid en genezing voor mij en mijn omgeving is en ga ik breken met oude tradities, of blijf ik vasthouden aan wat voor mij vertrouwd is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet zoveel met tradities, althans niet klakkeloos overnemend. Ook geloof ik wel degelijk dat God het beste met ons voorheefte en dus op zoek is naar ons welzijn. Alleen blijf ik ook nog leven in de gebrokenheid van het hier en nu, hoezeer ik daar ook van vrijgekocht ben. Ik blijf het echt gevaarlijk vinden zoals jij gezondheid en rijkdom welhaast blijft prediken als enige vorm van puurheid van christen zijn. Want zo blijf je wel overkomen op mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Toen
nabij de verdwijning inderdaad, dus is het niet logisch om dat vers even tweeduizend jaar op te rekken om het op het hier en
nu
te betrekken. Daar gaat apostel Johannes ook niet mee akkoord, lees maar mee:

1 Joh 2,18
      

Kinderkens, het is
de laatste ure;
en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen, dat het
de laatste ure
is.

[...]

Dat is prima met elkaar te rijmen, zoals ik eerder opmerkte er zijn nog kopieën van de wet immers, maar de stenen tafelen, waar God met Zijn eigen vinger op had geschreven, zijn met de joodse tempel in 70 verwoest. De wet in inzettingen bestaande, was de doorn in het vlees!

1 Kor 15,55
      

Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?

Nog even samenvattend: we hebben vastgesteld dat de oorzaak van ziekten het zondigen was en dat de kracht van de zonde de wet is. Dus door de wet is er zonde en:

'het loon, dat de zonde geeft,
is de dood
...' (rom 6,23)

Het loon van de zonde is de dood, dus als de wet er niet meer is, dan is er geen zonde meer en geen loon van de zonde.

[...]

Zeker weten is de macht van de ziekte en dood gebroken, daar ben ik het helemaal mee eens!

Ja, hierin heb ik niet het idee dat we fundamenteel van mening verschillen, maar dat het om hier en daar een accentje gaat. En sommige dingen heb jij misschien heel goed uitgezocht en als je die zo voor mij uitschrijft, kan ik vooral alleen maar vaak reageren met ´ja, waarom niet? Niet gek geredeneerd` smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ik heb niet zoveel met tradities, althans niet klakkeloos overnemend. Ook geloof ik wel degelijk dat God het beste met ons voorheefte en dus op zoek is naar ons welzijn. Alleen blijf ik ook nog leven in de gebrokenheid van het hier en nu, hoezeer ik daar ook van vrijgekocht ben. Ik blijf het echt gevaarlijk vinden zoals jij gezondheid en rijkdom welhaast blijft prediken als enige vorm van puurheid van christen zijn. Want zo blijf je wel overkomen op mij.

Ik zie het niet als puurheid van christen zijn. Ik geloof dat alle christenen kunnen groeien in hun leven met Christus en kunnen toenemen van heerlijkheid tot heerlijkheid. Ik kan ook nog volop toenemen en groeien.

2 Kor 3,18

En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.

Ik geloof dat God met alle christenen een plan heeft en Zijn kinderen allemaal op een hoger plan wil brengen en steeds meer en meer Zijn beloften in het leven van Zijn kinderen wil manifesteren en hen steeds meer in Zijn glorie en overwinning wil doen leven smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het aardse lichaam zal wel worden omgeruild voor een verheerlijkt lichaam.

Daarnaast zou je kunnen zeggen dat het hele aardse leven een afleggen van oude dingen is en een aandoen van nieuwe dingen. Soms zijn bepaalde dingen in het leven ook ´sterven aan jezelf´. Daardoor kan het ook voor sommigen pijnlijk zijn als er woorden worden geschreven over genezing en gezondheid, omdat je daarbij de keuze voorgelegd krijgt: Ga ik geloven dat er inderdaad gezondheid en genezing voor mij en mijn omgeving is en ga ik breken met oude tradities, of blijf ik vasthouden aan wat voor mij vertrouwd is?

Bedankt voor je verduidelijking, dat waardeer ik heel erg. smile.gif

Toch is het me nog niet duidelijk waarom "dood" níet de fysieke dood betekent, maar "ziekte" wél fysieke genezing. Natuurlijk, God kan genezen en daar zijn gevallen van bekend. De vraag is alleen in hoeverre Gods belofte om genezing te brengen inhoudt dat iedere christen volledig fysiek gezond kan zijn. God kan mensen zelfs behoeden voor de dood, zoals Hij bij Henoch gedaan heeft (iedereen stierf, maar hij werd door God weggenomen). Zou een christen volgens jou dan ook reden kunnen hebben om te geloven dat hij werkelijk niet hoeft te sterven?

En nog een klein dingetje ter overweging: geloof in fysieke genezing kan ook vertrouwd, traditie worden. Wellicht is het soms ook zaak om dat juist los te laten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, ik geloof dat de wijsheid en openbaring alleen maar toe zullen nemen, naarmate de tijd dichterbij komt dat Jezus terugkomt. Naast geloof in genezing en gezondheid, neemt het geloof op aarde toe in Gods beloften voor voorziening en voorspoed. Daarnaast ontstaat meer geloof voor bedieningen als profeten, apostelen enz. . Ook geloven meer mensen dat God je al hier op aarde een lang leven wil geven, bv. 120 jaar.

Heel nieuwe dingen die ik me ook zou kunnen voorstellen - maar nu ga ik even heel ver in het denken hoor, dit zijn geen dingen die algemeen worden geloofd -

zijn:

- leeftijden tot bv. 1000 jaar, net als mensen in het OT knipoog_dicht.gif

- inderdaad, niet sterven, maar opgenomen worden of opgehaald worden met een vlammende wagen widegrin.gif

- enz.

Quote:

En nog een klein dingetje ter overweging: geloof in fysieke genezing kan ook vertrouwd, traditie worden. Wellicht is het soms ook zaak om dat juist los te laten?

Jouw denkwijze kan ik begrijpen. Maar fysieke genezing staat te overduidelijk verweven door het OT en NT en God kan niet tegen Zijn Woord ingaan. Als Hij heeft gezegd dat Hij de Heelmeester is (in exodus), gaat Hij niet meer veranderen in ´Hij-die-niet-de-Heelmeester-is´.

Maar er kunnen inderdaad tradities sluipen/ontstaan in evangelische/pinkster-/charismatische en andere christengemeenten. Daarom moeten gemeenten waakzaam blijven en altijd blijven toetsen aan het Woord van God en gevoelig blijven voor Gods Geest, blijven horen naar Zijn stem en gewillig zijn om te bekeren als Hij zegt dat iets anders is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, hierin heb ik niet het idee dat we fundamenteel van mening verschillen, maar dat het om hier en daar een accentje gaat. En sommige dingen heb jij misschien heel goed uitgezocht en als je die zo voor mij uitschrijft, kan ik vooral alleen maar vaak reageren met ´ja, waarom niet? Niet gek geredeneerd`
smile.gif

Ik vind het mooi dat mijn exegese geloofwaardig op je overkomt, bedenk je ook eens wat het concreet voor ons inhoudt dat de wet voorbij is en wij in Christus mogen zijn. Jezus heeft het bewijsstuk wat tegen ons getuigde en ons bedreigde uitgewist (Kol 2,14) en aan het kruis genageld en de Romeinen hebben het laatste wat aan de wet en het oud verbond herinnerde tussen 66-70 'opgeruimd'. Vanaf toen was er dus geen wet meer maar behalve de puinhopen van de oorlog was er ogenschijnlijk niks veranderd. Toch was dit het moment 'de gerechtigheid' waar apostel Petrus reikhalzend (2 pet 3,13) naar uitkeek. Een andere benaming voor het oude verbond was 'hemel en aarde', ik heb daar een topic over waarin ik die stelling onderbouw, dus daar zal ik hier verder niet op ingaan, maar de reden waarom ik daar even naar verwijs is om de volgende passage uit Openbaring. Daarin wordt de situatie beschreven waarin de wet, de oude hemelen en aarde/het oude verbond, niet meer zijn:

Op 21

1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer. 2 En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is. 3 En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn, 4 en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. 5 En Hij, die op de troon gezeten is, zeide: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide: Schrijf, want deze woorden zijn getrouw en waarachtig. 6 En Hij sprak tot mij: Zij zijn geschied. Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Ik zal de dorstige geven uit de bron van het water des levens om niet. 7 Wie overwint, zal deze dingen beërven, en Ik zal hem een God zijn en hij zal Mij een zoon zijn. 8 Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.

Let goed op het onderste gedeelte, het zijn allemaal zonden die Jezus opnoemt 'de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars' stuk voor stuk zonden die door de wet veroordeelt worden, maar Jezus zegt dat ze voorbijgegaan zijn, de dood is voorbijgegaan, de som van de zonde en ziekten. En als de zonden voorbijgegaan zijn, dan betekent dit dat de kracht van de zonde gebroken is, wat de wet is. Het resultaat is dus inderdaad dat er geen ziekten en dood meer zijn in Christus, want dat kwam zoals heel duidelijk vastgesteld door de som van de zonden.

Het moment waarop de tempel viel en de handtekening die tegen ons getuigde voorgoed uitgewist was, was het tijdstip waarop Openbaring in vervulling ging. Er restte vanaf toen nog een situatie van in Christus of buiten Christus. Voor ons in Christus is het oude voorbijgegaan, de wet, de oude hemelen en aarde, maar de nieuwe hemel en aarde zijn aangebroken, waar geen dood en ziekte meer is.

Maar, ik ben van mening dat dit in Christus zelfs met name op onze geestelijke gesteldheid slaat, op het onvergankelijke. Ik zie het zo, we krijgen af en toe alle symptomen van een griepje, misschien wel tot veertig graden koorts, maar ziek zijn we niet. We vallen van de fiets en komen in het ziekenhuis, maar we hebben niks. De dood is niet meer, maar we verliezen nog wel ons vlees. Dat is de enige besnijdenis die een christen nog moet ondergaan, de besnijdenis van het hart!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als Hij tijdelijk zou stoppen met genezen, zou Hij daarin tijdelijk werkloos zijn. Maar Hij is nog nooit gestopt met genezen. In het OT, NT en daarna heeft Hij genezen.

Ex 15,26

terwijl hij zeide: Indien gij aandachtig luistert naar de stem van de HERE, uw God, en doet wat recht is in zijn ogen, en uw oor neigt tot zijn geboden en al zijn inzettingen onderhoudt, zal Ik u geen enkele van de kwalen opleggen, die Ik de Egyptenaren opgelegd heb; want Ik, de HERE, ben uw Heelmeester.

Hij is niet veranderd.

Heb 13,8

Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid.

En waarom zou Hij anders de een wel genezen en de ander niet? Als je ziet dat God een ander geneest, weet je dat Hij jou ook zal genezen. En als je ziet dat God een andere ziekte geneest, weet je dat de ziekte bij jou ook weggenomen kan worden.

Hand 10:34

En Petrus opende zijn mond en zeide: Inderdaad bemerk ik, dat er bij God geen aanneming des persoons is

Aan het leven van Jezus op aarde hebben we kunnen zien dat waar Hij is, mensen worden genezen. Dus als Jezus in het leven hier op aarde is in deze tijd, kun je ook worden genezen. En Hij wil het.

Matt. 8

2 En zie, een melaatse kwam tot Hem en viel voor Hem neder, zeggende: Here, indien Gij wilt, kunt Gij mij reinigen. 3 En Hij strekte de hand uit en raakte hem aan en zeide: Ik wil het, word rein. En terstond werd hij rein van zijn melaatsheid.


Samengevoegd:

Mo, ik ben het weer in alles met je eens, totdat je zelf gaat redeneren en schrijft ´ik ben van mening..´. Zolang je God Zelf aan het Woord laat in de Bijbel, klopt alles nog smile.gif maar daarna kom je met je eigen conclusie. Ik had het mooier gevonden als je met Gods conclusie was gekomen.

Mat 8,17

opdat vervuld zou worden, hetgeen gesproken werd door de profeet Jesaja, toen hij zeide: Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen en onze ziekten heeft Hij gedragen.

Zelfs van koorts heeft God Zijn kinderen bevrijd.

Mat 8,15

En Hij vatte haar hand en de koorts verliet haar, en zij stond op en diende Hem.

In de besnijdenis van het hart zie ik het afleggen van de wil van de mens voor de Wil van God; het wegdoen van alle menselijke redeneringen en aannemen wat God zegt, het goede, welgevallige en volkomene.

Rom 12,2

En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mo, ik ben het weer in alles met je eens, totdat je zelf gaat redeneren en schrijft ´ik ben van mening..´. Zolang je God Zelf aan het Woord laat in de Bijbel, klopt alles nog
smile.gif
maar daarna kom je met je eigen conclusie. Ik had het mooier gevonden als je met Gods conclusie was gekomen.

Quote die stukken dan eens, want volgens mij is wat ik heb geschreven in overeenstemming met de verzen die ik geciteerd heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie heeft het over stoppen met genezen?

Ik heb het enkel over andere methodes van herstel.

Ik geloof in al Gods methoden van herstel; redding, genezing (fysiek en geestelijk), bevrijding, het geven van rust, vrede, blijdschap, voorspoed enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom dan toch blijven hameren op de fysieke kant? Want daar blijf je toch veelal op terugkomen. En zoals al door iemand anders is aangegeven, doe je dat met name op het gebied van ziekte, waar je het op het gebied van het fysieke sterven wel loslaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat het geestelijke wel geloofd wordt. Maar het is juist een verrijking (ook financieel knipoog_dicht.gif ) als christenen in Nederland weten dat ze ook lichamelijk gezond kunnen worden. Ik kan best de basisbeginselen van redding aan christenen vertellen, maar die weten christenen al. Ik kan ook wel interessante bijbelstudies gaan schrijven, maar daarmee worden levens van christenen in Nederland niet drastisch ten positieve veranderd.

Ja, op het gebied van het fysieke sterven moet ik het wel loslaten, want dat staat gewoon in de Bijbel. We krijgen een nieuw eeuwig leven als we Christus aannemen. Alleen moet nog ooit eens het lichaam omgeruild worden voor een nieuw lichaam. De geest is dan al vernieuwd. En het nieuwe lichaam is al helemaal vrij van ziekte, dus dan is er geen genezing meer nodig. Maar lichamelijke genezing is er juist voor de mensen nu in dit leven op aarde.

Ps. 103

5 die uw ziel verzadigt met het goede,

zodat uw jeugd zich vernieuwt als die van een arend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welk tekstvoorbeeld? Ik lees overal in de Bijbel dat fysieke genezing vanzelfsprekend is voor het leven van hier en nu.

En wat betreft het voorbeeld van Bethesda..

Joh. 5

3 Daarin lag een menigte zieken, blinden, verlamden en verschrompelden, [die wachtten op de beweging van het water. 4 Want van tijd tot tijd daalde een engel des Heren neder in het bad; dan bewoog het water; wie er dan het eerst in kwam na de beweging van het water, werd gezond, wat voor ziekte hij ook had.] 5 En daar was een man, die reeds achtendertig jaar lang ziek geweest was. 6 Hem zag Jezus liggen en daar Hij wist, dat hij daar reeds lange tijd was, zeide Hij tot hem: Wilt gij gezond worden? 7 De zieke antwoordde Hem: Here, ik heb geen mens om mij, zodra er beweging komt in het water, in het bad te werpen; en terwijl ik onderweg ben, daalt een ander vóór mij af. 8 Jezus zeide tot hem: Sta op, neem uw matras op en wandel. 9 En terstond werd de man gezond en nam zijn matras op en ging zijns weegs.

Er staat niet dat Jezus die andere mensen niet genas. Daarnaast leken die andere mensen meer geobsedeerd door de engel voor genezing. En die man had geen mens om hem te helpen. Deze man heeft niks aan een engel en niets aan mensen. Jezus is zijn enige hoop. Er zijn mensen die hun hoop op de medische wetenschap hebben gevestigd. Daar is niets mis mee. Jezus veroordeelt ook niet de mensen die meer hun hoop op de engel hebben gevestigd. Maar Jezus is gekomen voor de hulpbehoevenden, niet voor de mensen die Hem niet nodig hebben.

Luc 5,31

En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn.

En de man werd niet (alleen) geestelijk genezen, maar (ook) fysiek.

En er staat zelfs nog meer in het Woord dan over genezing. Eerder schreef ik:

Quote:

Ook in het volgende voorbeeld is er een vrouw die vol geloof Jezus wil aanraken in de verwachting dat ze genezing zal ontvangen.

Mat 9,21

Want, zeide zij bij zichzelf, indien ik slechts zijn kleed aanraak, zal ik behouden zijn.

'Behouden' is hier het woord 'soothésomai' (Gr.), wat betekent 'behouden/genezen'.

Maar daarin heb ik eigenlijk maar een beperkte uitleg gegeven. Er zijn mensen die denken dat in de Bijbel maar heel weinig staat dat God je voorspoedig wil maken, maar zelfs in deze tekst staat dat. Het woord 'soothésomai' is veel rijker en betekent ook 'voorspoedig'. Het woord komt van 'soothería' en betekent 'genezing, voorspoed, bevrijding, vrede, blijdschap, rust enz.' Het woord is vergelijkbaar met het Hebreeuwse woord 'shalom' in het OT, wat ook niet alleen 'vrede' betekent.

In feite zegt deze vrouw:

indien ik slechts zijn kleed aanraak, zal ik behouden zijn.

indien ik slechts zijn kleed aanraak, zal ik genezen zijn.

indien ik slechts zijn kleed aanraak, zal ik voorspoedig zijn.

indien ik slechts zijn kleed aanraak, zal ik bevrijd zijn.

indien ik slechts zijn kleed aanraak, zal ik rust hebben.

indien ik slechts zijn kleed aanraak, zal ik vrede hebben.

indien ik slechts zijn kleed aanraak, zal ik blijdschap hebben.

...

Deze vrouw gelooft dat, alles wat zij nodig heeft, te vinden is in Jezus. Voor alles is haar hoop gevestigd op Hem.

Deze vrouw werd overigens niet alleen geestelijk genezen, maar ook fysiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid