Spring naar bijdragen

Gebed verhoord?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik had een vraag over het gebed en wilde graag de katholieke uitleg hierover.

In de Bijbel wordt wel eens gesproken over dat als je een rotsvast geloof hebt dat je krijgt waar je om hebt gevraagd. Dat je zelfs al ervan uit moet gaan dat je hetgene waarom je had gevraagd al ontvangen zou hebben.

Nu kun je meerdere dingen vragen. Je kunt vragen om hulp voor je medemens, maar je kunt ook dingen voor jezelf vragen (en dan bedoel ik geen auto of andere materiele zaken..) Ook is het een vereiste dat hetgeen waarom je had gevraagd in overeenstemming moet zijn met Gods wil.

Dit laatste vind ik heel onduidelijk, want hoe weet je wat God precies wil? En hoe weet je dan of Zijn wil in overeenstemming is met wat jij wil? Hoe kun je dan een rotsvast vertrouwen hebben en er al vanuit gaan dat je hetgeen waar je om vroeg al ontvangen hebt terwijl je helemaal niet weet of het wel in overeenstemming is met wat God wil? Is dit niet een beetje tegenstrijdig?

Mijn vraag is dus of je ervan uit kunt gaan dat je hetgeen waar je om gevraagd had sowieso gaat krijgen als je een rotsvast vertrouwen op Hem hebt dat Hij je dat zal geven? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, ik had een vraag over het gebed en wilde graag de katholieke uitleg hierover.

In de Bijbel wordt wel eens gesproken over dat als je een rotsvast geloof hebt dat je krijgt waar je om hebt gevraagd. Dat je zelfs al ervan uit moet gaan dat je hetgene waarom je had gevraagd al ontvangen zou hebben.

Nu kun je meerdere dingen vragen. Je kunt vragen om hulp voor je medemens, maar je kunt ook dingen voor jezelf vragen (en dan bedoel ik geen auto of andere materiele zaken..) Ook is het een vereiste dat hetgeen waarom je had gevraagd in overeenstemming moet zijn met Gods wil.

Dit laatste vind ik heel onduidelijk, want hoe weet je wat God precies wil? En hoe weet je dan of Zijn wil in overeenstemming is met wat jij wil? Hoe kun je dan een rotsvast vertrouwen hebben en er al vanuit gaan dat je hetgeen waar je om vroeg al ontvangen hebt terwijl je helemaal niet weet of het wel in overeenstemming is met wat God wil? Is dit niet een beetje tegenstrijdig?

Mijn vraag is dus of je ervan uit kunt gaan dat je hetgeen waar je om gevraagd had sowieso gaat krijgen als je een rotsvast vertrouwen op Hem hebt dat Hij je dat zal geven? Alvast bedankt!

gr. mackie

{waarschuwing: ik probeer een katholieke visie te geven, omdat je daar om vraagt. Die visie is niet noodzakelijkerwijs juist, niet noodzakelijkerwijs katholiek, en niet noodzakelijkerwijd erg prettig voor christenen met een andere overtuiging. Daarvoor op voorhand mijn oprechte excuses}

Ja, je mag er van uit gaan dat je dat wat je ten diepste vraagt, dat wat je ten diepste nodig hebt, ontvangt. En inderdaad, je zou kunnen zeggen dat je ontvangt vóór je vraagt, want je ontvangt wat je nodig hebt, ongeacht of je vraagt. Je bidden wordt zo geen verzoek, maar een ontdekken van je vraag, het herkennen in wat je krijgt wat je nodig had.

Er zijn wetenschappelijke experimenten gedaan om te toetsen "als ik bid om X, krijg ik dan ook X", en de uitkomsten zijn bedroevend. Het blijkt wetenschappelijk in ieder geval niet aantoonbaar dat als je om X bidt, je X krijgt.

Maar misschien hadden die wetenschappers, en ook de gelovigen die beweren dat het zo werkt, een paar belangrijke passages in de Schrift beter tot zich door moeten laten dringen.

Quote:
Heer, leer ons bidden

Quote:
maak je niet bezorgd over wat je zult eten of drinken om in leven te blijven, en ook niet over de kleding voor je lichaam. Is het leven niet meer dan het eten, en het lichaam niet meer dan de kleding? Kijk naar de vogels van de hemel: ze zaaien niet en maaien niet en oogsten niet, je hemelse Vader voedt ze. Zijn jullie niet meer waard dan vogels? Wie van jullie kan met al zijn zorgen een el toevoegen aan zijn leven? En wat maak je je bezorgd over je kleren? Leer van de lelies op het veld hoe ze groeien. Ze werken niet, ze spinnen niet. Maar Ik zeg jullie: zelfs Salomo met al zijn pracht en praal ging niet gekleed als een van hen. Als God nu het gras op het veld, dat er vandaag staat en morgen in de oven wordt gegooid, zo kleedt, hoeveel te meer kleedt Hij dan jullie, kleingelovigen? Vraag je dus niet bezorgd af: Wat zullen we eten? Wat zullen we drinken? Wat zullen we aantrekken? Want naar dat alles zijn de heidenen op zoek. Jullie hemelse Vader weet wel dat je dat allemaal nodig hebt. Zoek eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan krijg je dat alles erbij. Maak je dus niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal zich wel bezorgd maken over zichzelf. Iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

Ons gebed is een leerweg, wij kunnen niet bidden, het is Jezus die in ons bidt, die ons leert bidden. Bidden is geen formule uitspreken die tot rijkdom, gezondheid, etc. leidt. Bidden is aan de hand van Jezus onszelf afstemmen op Gods wil. Het is God die ons kleedt en voedt, zoals het Hem goed dunkt, NIET zoals het ons goed dunkt. We kunnen bidden tot we een ons wegen, maar het verlengt ons leven niet, het maakt ons rijk noch gezond. Het is de grote leugen van de aartsleugenaar van het begin, die mensen oproept de Heer te verzoeken, die mensen wijs maakt dat ze "Christelijk" zijn als ze aardse rijkdom en gezondheid verwachten door zich aan te sluiten bij iets dat op het oog een christelijke kerk is. De aantrekkingskracht van dat soort, niet zelden in de VS ontsproten, "welvaartsevangelie-kerken" is evident, maar ze leidt mensen weg van Jezus.

Jezus leert waarnaar te streven: het rijk Gods en Zijn gerechtigheid. Dat iedere dag zijn eigen kwaad kent verliest dan belang, God geeft ons wat we nodig hebben, en het is aan ons dat te herkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Het is de grote leugen van de aartsleugenaar van het begin, die mensen oproept de Heer te verzoeken, die mensen wijs maakt dat ze "Christelijk" zijn als ze aardse rijkdom en gezondheid verwachten door zich aan te sluiten bij iets dat op het oog een christelijke kerk is. De aantrekkingskracht van dat soort, niet zelden in de VS ontsproten, "welvaartsevangelie-kerken" is evident, maar ze leidt mensen weg van Jezus.

Interessant. Ik wil twee dingen opmerken.

In de bergrede, zei Jezus nog zo iets als 'vragen.../kloppen'

Tweede opmerking = vraag. Geldt dat alleen voor welvaartsevangelie-kerken uit de US? Of zijn er ook zuiver europese kerken, waar de aartsleugenaar (klaarblijkelijk) gebruik van maakt voor een euforisch christelijk gevoel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tweede opmerking = vraag. Geldt dat alleen voor welvaartsevangelie-kerken uit de US? Of zijn er ook zuiver europese kerken, waar de aartsleugenaar (klaarblijkelijk) gebruik van maakt voor een euforisch christelijk gevoel?

Ik heb niet gezegd dat er een verband is met de VS, anders dan dat veel van dergelijke "kerken" (naar mijn waarneming) daar hun wortels hebben.

Wat daarbij mijn beeld sterk kan beïnvloeden, maar dat weet ik dus niet, is dat ik dergelijke kerken vooral actief bezig heb gezien in hoofdzakelijk engelstalige ontwikkelingslanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gebed bidden is altijd eerst danken meer niet, en Hij zal altijd geven wat men nodig heeft Hij voorziet in alles ,en altijd beter dan men zal vragen.

Het belangrijkste om te vragen is een bekeerd hart,de rest krijgt men toe geworpen om niet.

Mensen zouden is moeten vragen om een bekeerd hart en vergeving van hun zonden,vragen om de eeuwige zaken,de tijdelijk is leeftoch op weg naar Eeuwigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Diakio, je zei dit: "Ons gebed is een leerweg, wij kunnen niet bidden, het is Jezus die in ons bidt, die ons leert bidden. Bidden is geen formule uitspreken die tot rijkdom, gezondheid, etc. leidt. Bidden is aan de hand van Jezus onszelf afstemmen op Gods wil. Het is God die ons kleedt en voedt, zoals het Hem goed dunkt, NIET zoals het ons goed dunkt. We kunnen bidden tot we een ons wegen, maar het verlengt ons leven niet, het maakt ons rijk noch gezond. Het is de grote leugen van de aartsleugenaar van het begin, die mensen oproept de Heer te verzoeken, die mensen wijs maakt dat ze "Christelijk" zijn als ze aardse rijkdom en gezondheid verwachten door zich aan te sluiten bij iets dat op het oog een christelijke kerk is. De aantrekkingskracht van dat soort, niet zelden in de VS ontsproten, "welvaartsevangelie-kerken" is evident, maar ze leidt mensen weg van Jezus."

Waarom zou je geen goede gezondheid mogen wensen/ vragen? Ik snap niet wat je bedoelt met die aartsleugenaar van het begin en die ogenschijnlijke christelijke kerk? Kun je me dat nog uitleggen? Je kunt toch vragen of Hij je ergens bij zou willen helpen?

@Sacerdos, ik snap dat Hij altijd zal geven wat men nodig heeft, maar je kunt daarnaast toch wel dingen vragen? Bijvoorbeeld of een ruzie tussen twee mensen wordt beslecht of dat mensen in bepaalde landen het beter krijgen? Kijk ik heb het hier niet over materiele zaken ofzo. En ook al is het allemaal tijdelijk, je kunt er toch het beste van maken? Hoezo zouden we het moeten verwaarlozen?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Diakio, je zei dit: "Ons gebed is een leerweg, wij kunnen niet bidden, het is Jezus die in ons bidt, die ons leert bidden. Bidden is geen formule uitspreken die tot rijkdom, gezondheid, etc. leidt. Bidden is aan de hand van Jezus onszelf afstemmen op Gods wil. Het is God die ons kleedt en voedt, zoals het Hem goed dunkt, NIET zoals het ons goed dunkt. We kunnen bidden tot we een ons wegen, maar het verlengt ons leven niet, het maakt ons rijk noch gezond. Het is de grote leugen van de aartsleugenaar van het begin, die mensen oproept de Heer te verzoeken, die mensen wijs maakt dat ze "Christelijk" zijn als ze aardse rijkdom en gezondheid verwachten door zich aan te sluiten bij iets dat op het oog een christelijke kerk is. De aantrekkingskracht van dat soort, niet zelden in de VS ontsproten, "welvaartsevangelie-kerken" is evident, maar ze leidt mensen weg van Jezus."

Waarom zou je geen goede gezondheid mogen wensen/ vragen?

Stel dat je dat doet. Als je geluk hebt, en vervolgens gezond bent, zal je zeggen "zie je wel, dat is Gods werk, Hij doet dat omdat ik bid/braaf ben/geloof/etc.!", en als je vervolgens ziek wordt/blijft? Dan heb je twee keuzes: je kan het jezelf kwalijk nemen (en de boosheid op jezelf, dat is niet Gods wens, maar die van de satan) of je moet concluderen dat God blijkbaar toch maar niet bestaat. Zie hoe atheïsten hun lol niet op kunnen als het om bidden gaat: bidden heeft geen wetenschappelijk aantoonbaar effect dus God bestaat niet!

Toen Jezus door de satan vezocht werd, was Zijn antwoord heel simpel: verzoek God niet. Wij zijn geroepen Jezus te volgen. Dus misschien beter als wij God ook maar niet verzoeken.

Quote:
Ik snap niet wat je bedoelt met die aartsleugenaar van het begin en die ogenschijnlijke christelijke kerk? Kun je me dat nog uitleggen? Je kunt toch vragen of Hij je ergens bij zou willen helpen?

Zeker! En hulp krijg je. Maar via Christus je binding aan de wereld proberen te versterken, kortom je via Christus méér onder de dwingelandij van de vorst van de wereld, de satan, proberen te brengen, lijkt me niet Gods weg.

(kortom, wat Sacerdos ook zegt)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@diakio, maar mag je dan uberhaupt niets vragen aan God. Zo ja wat mag je dan zoal vragen aan Hem? Alvast bedankt!

gr. mackie

ps. mag je dan ook niet vragen om iemand anders gezondheid?

Ik denk dat je alles mag vragen wat je wil, maar dat je toe moet groeien naar niets anders willen dan het rijk Gods.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je bidden wordt zo geen verzoek, maar een ontdekken van je vraag, het herkennen in wat je krijgt wat je nodig had.

@Mackie

Ik kan me prima aansluiten bij de uitleg van Diakio. Bij je vervolgvragen (of je helemaal niets mag vragen, om het even wat gechargeerd samen te vatten) denk ik dat het goed is om vooral ook de hierboven geciteerde zin van Diakio in je op te nemen. Daar sluit het gedeelte dat Hij uit de bergrede citeert ook naadloos op aan. Want we moeten niet gaan vragen om het vragen, maar om te leren accepteren wat we krijgen. Dit gebed past ook prima bij de leefregels die God ons gegeven heeft, als Hij zegt "Gij zult niet begeren". Ook David verstond dit heel goed toen Hij de bekende herderspsalm (Psalm 23) zong:

Quote:
The LORD is my shepherd; I shall not want.

Bewust kies ik hier voor de Engelse versie (King James), omdat het tweede deel van de zin vanuit het Engels veel beter weergeeft wat hier bedoeld wordt: "ik zal niet willen". Zo wordt werkelijkheid wat Jezus ons ook leerde bidden, namelijk "Uw wil geschiede". Zo is ons bidden inderdaad een leerweg in afhankelijkheid, waarbij we zeker ook mogen vragen, zoals ook uit het Onze Vader wel blijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ik ben nog niet zo beleerd enzo (ben eigenlijk gewoon een beginneling als je begrijpt wat ik bedoel), maar je mag wel alles vragen, maar eigenlijk ook weer niet? Of hoe moet ik dat zien? Kunnen jullie niet concreet zeggen wat je wel mag vragen en wat je beter niet kunt vragen? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals aangegeven, mag je alles vragen. Je zult je alleen steeds af moeten vragen waarom je ergens om vraagt. En daarnaast moet bidden niet enkel en alleen vragen zijn, zelfs niet in eerste instantie. In eerste instantie is het het communicatiemiddel om God te bedanken voor wat Hij geeft. Vanuit dat besef mag je leren vragen wat je werkelijk nodig hebt. En dat is een groeiproces omdat te leren verstaan. Bidden is in die zin meer dan communiceren met God. Het is ook echt communiceren met jezelf, leren over jezelf.

Overigens jammer dat je jezelf zo naar beneden haalt met die eerste opmerking van je over het niet zo beleerd zijn. Want met intelligentie heeft deze materie nu niet direct van doen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nouja het is nu eenmaal een groeiproces in mijn optiek en ik ben daarin nog niet zover als anderen dat ik al veel weet en begrijp. Vandaar dat ik ook zoveel vragen stel...

Is het slim om te vragen of God je ergens bij wilt helpen? Bijvoorbeeld bij het beslechten van een ruzie tussen twee mensen of bij het maken van een belangrijk tentamen?

ps. behoren priesters ook niet een bepaald intelligentie niveau te hebben willen ze hun ambt uitoefenen? Lijkt mij sterk dat intelligentie helemaal geen rol speelt of wel?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ja ik ben nog niet zo beleerd enzo (ben eigenlijk gewoon een beginneling als je begrijpt wat ik bedoel), maar je mag wel alles vragen, maar eigenlijk ook weer niet? Of hoe moet ik dat zien? Kunnen jullie niet concreet zeggen wat je wel mag vragen en wat je beter niet kunt vragen? Alvast bedankt!

Sjaloom mackie,

Mag ik je een tip geven? Stop met het je voortdurend afvragen van dit soort dingen, alsof het gebed een juridische procedure is, waarbij je afgestraft wordt als je iets fout zou doen. Bid gewoon. Elke dag. Praat met Hem, bid een psalm of een ander formuliergebed, wees gewoon stil, maakt niet uit. Maar bid gewoon minimaal één keer per dag tot Hem. En probeer elke dag minimaal een kwartier zo in eenzaamheid bij Hem te blijven. Gewoon nutteloos tijd met Hem te vullen.

En bid dan niet te voorzichtig, maar vraag en zeg wat in je hart opkomt. Niet meer, niet minder. En als er niks opkomt dan enkel leegte, hou dan gewoon je mond en heb zo in stilte gemeenschap met Hem. Als je zo élke dag bidt, zin of geen zin, dan zul je vanzelf wel antwoorden krijgen, hoe dan ook. De enige manier om iets over het bidden te weten te komen, is door het simpelweg gewoon te dóén. Dan zul je uiteindelijk ontdekken, meteen of heel veel later, wat diakio hier nu gepost heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het slim om te vragen of God je ergens bij wilt helpen? Bijvoorbeeld bij het beslechten van een ruzie tussen twee mensen of bij het maken van een belangrijk tentamen?

Het bidden hiervoor kan je helpen om er voor jezelf bij stil te staan wat je staat te doen om tot dat doel te komen en te bedenken wat de meerwaarde van de gevraagde situatie is in het eren van God.

Quote:

ps. behoren priesters ook niet een bepaald intelligentie niveau te hebben willen ze hun ambt uitoefenen? Lijkt mij sterk dat intelligentie helemaal geen rol speelt of wel?

Hoezo moeten priesters een bepaald intelligentieniveau hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nouja, het beslechten van een ruzie lijkt mij nooit een slecht idee dus waarom zou ik dan langer bij stil moeten staan of ik dat wel zou kunnen vragen. Dat tentamen is alleen voor mijzelf belangrijk, daar eer ik denk ik God niet mee dus kan ik dat dan niet vragen ook al is het belangrijk voor mijzelf?

gr. mackie

ps. je moet toch als priester theologie hebben gedaan of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het vragen om het beslechten van een ruzie kan iets in jezelf wakker schudden wat jij er ook in zou kunnen doen. En dat tentamen kan belangrijk zijn in de ontwikkeling van de gaven en talenten die jij van God gekregen hebt om te benutten. Ook daarbij kan er dus iets in jezelf wakker geschud worden. Zo blijft bidden vooral ook een leerproces van jezelf, net als bijvoorbeeld bepaalde gesprekken die je als kind met je ouders voert om dingen te leren begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Robert, maar je moet toch als priester ook het Evangelie kunnen uitleggen aan leken? Dan moet je er toch wel alles van weten en snappen? Waarom worden er anders zoveel moeilijke exegeses geschreven? Lijkt mij dat dat toch een doel dient en dat niet iedereen dat zou kunnen maken...

@Henkg, zou je je eerste zin nog een keer uitleggen? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het vragen om het beslechten van een ruzie kan iets in jezelf wakker schudden wat jij er ook in zou kunnen doen.

Even in anderen woorden

Door die ruzie in je gesprek met God te betrekken, ga je ook nadenken over de mogelijke rol die jij zou kunnen vervullen in het beslechten van die ruzie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bidden is praten én luisteren.

En dat laatste wordt nogal eens vergeten/overgeslagen/weggeduwd.

Luisteren moet je ook leren (óók in het kader van "Heer, leer ons bidden").

Maar God spreekt wel terug, maar dan wel op Zijn manier.

Vaak door de werking van de Heilige Geest.

Ps dit is niet Bijbels verantwoord, maar uit eigen ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid