Spring naar bijdragen

Het eigen nest bevuilen


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hoi Mo,

Er zijn er nogal wat.

2 Korinthen 3:17

Welnu, met de Heer wordt de Geest bedoeld, en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid.

JG hebben geen vrijheid, maar allerlei plichten (zoals velddienst inleveren0, schema's. e.d.

1 Thes 5:21 Onderzoek alles, behoud het goede

Er werd mij geleerd, dat het niet verstandig is alles te onderzoeken. Ik moest eigenlijk alleen Wachttorenlectuur onderzoeken. Dat staat niet zwart op wit, maar werd op congressen gezegd... (het voortreffelijke voedsel, vs de 'wereld')

Psalm 146:3

Vertrouw niet op mensen met macht, op een sterveling bij wie geen redding is

Dus, ook niet op het besturende lichaam, dat de Wachttoren schrijft.

Galaten 4:16

Ben ik dan nu ineens uw vijand geworden, omdat ik u de waarheid zeg?

Ik werd ineens in hun ogen vijand, omdat ik wat vraagjes over de 'waarheid' stelde.

Romeinen 14

12 Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.

Ik besefte, dat ik mijn hele leven bezig was, andere mensen te vertellen wat God van hen verlangde, en impliciet, veroordeelde ik hen door mijn prediking.

Mattheüs 18:20

Want waar er twee of drie in mijn naam zijn vergaderd, daar ben ik in hun midden.

JG leren, dat God alleen met je is, als je alle vergaderingen bezoekt. Jezus niet.

42 En ze volhardden in het onderwijs van de zendelingen en bleven gezamenlijk bidden en brood breken, en alle mensen toonden respect.

In de NWV stond er 'maaltijden gebruiken' De zinsnede 'brood breken' was er bewust uitgelaten, want dat staat er in het grieks. Het blijkt, dat de Christenen Lukas 22:19 steeds deden. Maar dat paste niet in de leer van JG, die de OT-traditie volgen, ipv de nieuwe door Jezus gegeven leer.

Zo genoeg? ER zijn nog meer teksten hoor smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Egbert, echt alleen puur uit nieuwsgierigheid en interesse: eerst geloof je dus nogal vast X, en verkondig je met tamelijk grote heftigheid X. Vervolgens ontdek je dat er aspecten aan X zijn die niet kloppen. Vervalt heel X nu? Of wat komt daar dan voor in de plaats? En hoe weet je nu, voor jezelf!, dat je nu niet net zo "verblind" bent als je was toen je X nog geloofde? Tenslotte was je toen ook al een intelligent persoon die er vermoedelijk nogal van overtuigd was dat je het allemaal wel erg goed wist?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi Mo,

Er zijn er nogal wat.

2 Korinthen 3:17

Welnu, met de Heer wordt de Geest bedoeld, en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid.

JG hebben geen vrijheid, maar allerlei plichten (zoals velddienst inleveren0, schema's. e.d.

Schema's? Wat moest je allemaal precies doen dan?

Quote:

1 Thes 5:21 Onderzoek alles, behoud het goede

Er werd mij geleerd, dat het niet verstandig is alles te onderzoeken. Ik moest eigenlijk alleen Wachttorenlectuur onderzoeken. Dat staat niet zwart op wit, maar werd op congressen gezegd... (het voortreffelijke voedsel, vs de 'wereld')

Dat zijn nogal dubieuze stellingen ja.

Quote:

Galaten 4:16

Ben ik dan nu ineens uw vijand geworden, omdat ik u de waarheid zeg?

Ik werd ineens in hun ogen vijand, omdat ik wat vraagjes over de 'waarheid' stelde.

Denk je dat internet een bedreiging vormt voor de JG?

Quote:

Zo genoeg? ER zijn nog meer teksten hoor
smile.gif

Ga je gang, als je zin hebt! Wat ik ook wel graag van je zou willen weten is of de positie van Jezus ook een rol voor je speelde in je besluit? Waren er verzen waardoor je niet om Zijn goddelijkheid heen kon?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Schema's? Wat moest je allemaal precies doen dan?

[...]

Iedere verkondiger, heeft een studieschema, bijbellezen, persoonlijke studie, wachttorenstudie, gezinsstudie, en andere voorbereidingen, wekelijkse velddienst (staat ook op de jaarlijkse calender van JG)

Ik was (helaas) ouderling, en moest nog meer dingen doen.

Eens in het jaar, moest de statistiek uitgewerkt worden, hoeveel inactief waren geworden, en omgekeerd, vooruitgang, achteruitgang en wat er aan gedaan was, onder het mom van 'herder zijn'.

Quote:

Denk je dat internet een bedreiging vormt voor de JG?

Jazeker, internet wordt, vooral op congressen, beschreven als een gevaarlijk medium.

Quote:

Ga je gang, als je zin hebt! Wat ik ook wel graag van je zou willen weten is of de positie van Jezus ook een rol voor je speelde in je besluit? Waren er verzen waardoor je niet om Zijn goddelijkheid heen kon?

JG geloven (tegen de verwachting van velen) wel dat Jezus goddelijk is, maar zij geloven niet dat God onze Vader is geworden door hem, voor iedereen, maar alleen voor de 144.000.

Er waren dus niet zozeer versen die Jezus goddelijkheid,

als iets nieuws voor me aandroegen, maar wel het feit, dat er niet 'twee klassen' waren in de 1e eeuw, 'gezalfden' (hemelse hoop) en 'grote schare' (aardse hoop)

Jezus heeft het slechts over 'de kleinste in het koninrijk' maar iedereen, kan het koninkrijk beërven, zelfs die misdadiger aan de paal. Nou, dat snapte ik niet

Ik moest elk jaar publiekelijk Jezus bloed en brood aan mij voorbij laten gaan, als een verklaring: "Ik weiger dit!" En dat stootte me zeer toen ik Lukas 22 las.

Overigens, in het algemeen: Ik werd vrij toen ik de bijbel zelf ging vertalen, als hobby. Dat begon in 2005.

Link naar bericht
Deel via andere websites

zijn er nog andere mensen die misschien aan nestbevuiling hebben gedaan? Het valt me op dat in dit topic de mensen die een protestantse of katholieke kerk hebben verlaten nog niet aan het woord zijn geweest. Persoonlijk denk ik dat mijn eigen verhaal hier wel inmiddels bekend is, om dat nog een keer te gaan vertellen......

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
zijn er nog andere mensen die misschien aan nestbevuiling hebben gedaan? Het valt me op dat in dit topic de mensen die een protestantse of katholieke kerk hebben verlaten nog niet aan het woord zijn geweest. Persoonlijk denk ik dat mijn eigen verhaal hier wel inmiddels bekend is, om dat nog een keer te gaan vertellen......

Je vergeet mij, Marlies. knipoog_dicht.gif Ben immers ook als protestant naar de katholieke Kerk overgegaan. Met enkel positieve gevoelens over mijn vorige gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Iedere verkondiger, heeft een studieschema, bijbellezen, persoonlijke studie, wachttorenstudie, gezinsstudie, en andere voorbereidingen, wekelijkse velddienst (staat ook op de jaarlijkse calender van JG)

Ik was (helaas) ouderling, en moest nog meer dingen doen.

Eens in het jaar, moest de statistiek uitgewerkt worden, hoeveel inactief waren geworden, en omgekeerd, vooruitgang, achteruitgang en wat er aan gedaan was, onder het mom van 'herder zijn'.

Echt een systeem dus wat je eigenwaarde ondermijnt tot je je nietig en totaal verloren voelt. Ook duidelijk een juk wat je opgelegd krijgt, terwijl Paulus een juk associeert met de ongelovigen. Het blijft me verbazen dat jij wel inziet dat de JG niet deugt, maar iemand als Aime heeft een blinde vlek voor de waarheid.

Quote:

Jazeker, internet wordt, vooral op congressen, beschreven als een gevaarlijk medium.

Dat kan ik me levendig voorstellen, het wekt bij mij daarom ook de suggestie dat men van hogerhand tegen beter weten in handelt. Vermoed jij dat de leiders van de JG seculier zijn?

Quote:

JG geloven (tegen de verwachting van velen) wel dat Jezus goddelijk is, maar zij geloven niet dat God onze Vader is geworden door hem, voor iedereen, maar alleen voor de 144.000.

Er waren dus niet zozeer versen die Jezus goddelijkheid,

als iets nieuws voor me aandroegen, maar wel het feit, dat er niet 'twee klassen' waren in de 1e eeuw, 'gezalfden' (hemelse hoop) en 'grote schare' (aardse hoop)

Jezus heeft het slechts over 'de kleinste in het koninrijk' maar iedereen, kan het koninkrijk beërven, zelfs die misdadiger aan de paal.
Nou, dat snapte ik niet

Ik moest elk jaar publiekelijk Jezus bloed en brood aan mij voorbij laten gaan, als een verklaring: "Ik weiger dit!" En dat stootte me zeer toen ik Lukas 22 las.

Ja die 144.000 uitverkorenen, dat is echt bizar. Een ex-collega van me is nog steeds JG (en zal dat denk ik ook blijven) en vertelde mij dat in dit leven bij hun bekend is wie er een hemelse bestemming krijgen. Echter was hij daar nogal vaag over hoe dat nu precies zat. Wil je mij eens uitleggen hoe ze dat zien en waarop ze dat baseren dat iemand uitverkoren is?

Quote:

Overigens, in het algemeen: Ik werd vrij toen ik de bijbel zelf ging vertalen, als hobby. Dat begon in 2005.

Prachtige reden, maar wat een Monnikenwerk! Is het je gelukt de Bijbel helemaal te vertalen? Toen ik met het bestuderen van de grondtekst begon ging er ook een wereld voor me open. Er is zoveel onbegrip omtrent christenen, dat de eenheid waar men op hoopt een mooie droom lijkt, maar nooit de realiteit zal worden.

Joh 17,21       

Opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Waarom moest die eenheid er zijn? Zodat de wereld geloven zou dat Jezus de Zoon van God is, oftewel zodat men het evangelie zou aannemen. Was dit niet de taak van de apostelen? We lezen in hetzelfde hoofdstuk duidelijk dat Christus niet over het geestelijke lichaam spreekt, maar over de apostelen!

Joh 17

6 Ik heb Uw Naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uwe, en Gij hebt ze Mij gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

De eenheid welke er was onder de apostelen is ons overgeleverd door hun geschriften. Het is immers net alsof ze elkaars werken kenden! Denk ook aan Petrus die het over de brieven van Paulus heeft, maar zelf niet eens kon lezen! Deze eenheid sprak Jezus over, welke Hij hen zond middels de Trooster. De meningsverschillen onderling in de gemeente worden door Paulus juist aangemoedigd en we weten dat hij Jezus nooit tegen zou spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Echt een systeem dus wat je eigenwaarde ondermijnt tot je je nietig en totaal verloren voelt. Ook duidelijk een juk wat je opgelegd krijgt, terwijl Paulus een juk associeert met de ongelovigen. Het blijft me verbazen dat jij wel inziet dat de JG niet deugt, maar iemand als Aime heeft een blinde vlek voor de waarheid.

Dat is identiek aan de vraag: "Waarom gaan mensen in een sekte?"

Aimee heeft laten doorschemeren, dat hij er niet meer was geweest, als hij JG niet was tegen gekomen. JG bieden een bepaalde zekerheid, die prettig aanvoelt, zolang je het nodig hebt.

Respect voor zijn standpunt. Als hij gelukkig is, moet hij zich niet aangevallen voelen, door mijn woorden, hoop ik.

Quote:

[...]

Dat kan ik me levendig voorstellen, het wekt bij mij daarom ook de suggestie dat men van hogerhand tegen beter weten in handelt. Vermoed jij dat de leiders van de JG seculier zijn?

Zodra iemand 'op zijn plek' zit, ook al is dat in een high-control, hoog dictaat, dat een magneetwerking heeft op zichzelf.

Van een ander forum, is door een ex-betheliet wel eens gemeld, dat iemand van het BL heeft beweerd, dat alles zou moeten worden herzien... (de leer).

Quote:

Wil je mij eens uitleggen hoe ze dat zien en waarop ze dat baseren dat iemand uitverkoren is?

Ik heb het ook nooit begrepen. Degenen die de symbolen gebruikten, met pasen (14 nisan dan) die waren gezalfd. Ik heb ze zelf echter nooit gezien, maar wel enkelen gekend.

En zijzelf zouden het zeker weten, want je wist 'toch ook of je een jongetje of meisje was?'

Er zijn al meer dan tien jaar, ongeveer 8500 JG (van de bijna 7 miljoen JG), die 'te kennen hebben gegeven' gezalfd te zijn, met de hemelse hoop. Omdat dit getal constant bleef, terwijl de leer was dat dit getal sinds 1935 zou afnemen, is die leer gewoon veranderd.

Quote:

Prachtige reden, maar wat een Monnikenwerk! Is het je gelukt de Bijbel helemaal te vertalen? Toen ik met het bestuderen van de grondtekst begon ging er ook een wereld voor me open. Er is zoveel onbegrip omtrent christenen, dat de eenheid waar men op hoopt een mooie droom lijkt, maar nooit de realiteit zal worden.

Het grootste deel, doe ik in de trein smile.gif onderweg.

Ik streef naar het NT te vertalen op basis van de aramees-engelse tekst, en dan stop ik.

Quote:

Joh 17,21
      

Opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Waarom moest die eenheid er zijn? Zodat de wereld geloven zou dat Jezus de Zoon van God is, oftewel zodat men het evangelie zou aannemen. Was dit niet de taak van de apostelen? We lezen in hetzelfde hoofdstuk duidelijk dat Christus niet over het geestelijke lichaam spreekt, maar over de apostelen!

Ik denk dat Jezus eenheid wenste, gezien de toen al bestaande afscheidingen / geloven / sekten.

gegeven hebt, van U is.[/u]

Quote:

De eenheid welke er was onder de apostelen is ons overgeleverd door hun geschriften. Het is immers net alsof ze elkaars werken kenden! Denk ook aan Petrus die het over de brieven van Paulus heeft, maar zelf niet eens kon lezen! Deze eenheid sprak Jezus over, welke Hij hen zond middels de Trooster. De meningsverschillen onderling in de gemeente worden door Paulus juist aangemoedigd en we weten dat hij Jezus nooit tegen zou spreken.

Men kon toen, dankzij heilige geest, meningsverschillen oplossen. Later is dat gedaan door oorlog. Helaas boosrood.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Egbert_Free: is het verhaal wat jij vertelt exemplarisch voor de JG of denk je dat dit op andere kerken ook van toepassing is? Het is trouwens niet de bedoeling dat dit een JG-bash topic wordt, dus laten we de discussie alsjeblieft breder trekken dan alleen JG of charismaten. Uit elke mogelijke kerk zijn wel mensen vertrokken met negatieve ervaringen. Zeker als het om leiderschap gaat is en blijft het zo dat leiders mensen zijn die fouten maken. Dat zijn wel is waar fouten met enorme consequenties, maar het is in elke kerk wel is gebeurd, hoe triest dat ook is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hoi Marlies,

Ik herken veel bij zwarte kousengeloven. Ook zij worden afgeschermd maar ook gecontroleerd in de eigen groep, en leven met dualistische normen en waarden. Eentje voor de buitenwereld, eentje voor binnen, zo is er de beruchte TV op zolder smile.gif

Daarnaast, herken ik veel van het JG-gevoel ook bij moslems. Zij kunnen beiden -zeer oprecht- zijn, maar het is hen helaas, opgelegd door mensen. Het navigeren in 'de boze goddeloze wereld' die pas schoon wordt, als iedereen van 'hun geloof' is, is bij zulke religies erg sterk.

Ik heb momenteel 2 islamitische collega's, die gewoon lekker samen met de collega's in de pauze eten. Een 3e is erg fanatiek en eet niet mee vanwege het ontbreken van het halal-gebeuren.

JG's hebben dat ook, op bepaalde gebieden. Voorbeeld: Niet verjaardag feliciteren. Maar een JG wil ook weer 'normaal' zijn, dus tracteert deze 'gewoon zomaar' op een doordejaarse dag.

Dat is het dualisme wat ik bedoel. snappie?

En ik besef ook heeel goed, dat er gematigde kerken zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is identiek aan de vraag: "Waarom gaan mensen in een sekte?"

Aimee heeft laten doorschemeren, dat hij er niet meer was geweest, als hij JG niet was tegen gekomen. JG bieden een bepaalde zekerheid, die prettig aanvoelt, zolang je het nodig hebt.

Respect voor zijn standpunt. Als hij gelukkig is, moet hij zich niet aangevallen voelen, door mijn woorden, hoop ik.

Dat vind ik netjes van je, maar desondanks zou jij niet terug gaan krijg ik de indruk.

Quote:

Zodra iemand 'op zijn plek' zit, ook al is dat in een high-control, hoog dictaat, dat een magneetwerking heeft op zichzelf.

Van een ander forum, is door een ex-betheliet wel eens gemeld, dat iemand van het BL heeft beweerd, dat alles zou moeten worden herzien... (de leer).

Eindelijk! Dat zou tijd worden inderdaad. Het blijft knap hoe ze hun aanhangers met leugens weten te manipuleren zodat men het WTG blad meer zeggenschap toekent als de Bijbel. Heb je hier meer info over?

Quote:

Ik heb het ook nooit begrepen. Degenen die de symbolen gebruikten, met pasen (14 nisan dan) die waren gezalfd. Ik heb ze zelf echter nooit gezien, maar wel enkelen gekend.

En zijzelf zouden het zeker weten, want je wist 'toch ook of je een jongetje of meisje was?'

Er zijn al meer dan tien jaar, ongeveer 8500 JG (van de bijna 7 miljoen JG), die 'te kennen hebben gegeven' gezalfd te zijn, met de hemelse hoop. Omdat dit getal constant bleef, terwijl de leer was dat dit getal sinds 1935 zou afnemen, is die leer gewoon veranderd.

Moet de uitverkorenheid van een bepaald lid ook bevestigt worden door de leiding? En wat als iemand die niet tot de JG behoort meent uitverkoren te zijn? Wat vinden de JG bijvoorbeeld van de joden, zijn zij uitverkoren?

Quote:

Het grootste deel, doe ik in de trein
smile.gif
onderweg.

Ik streef naar het NT te vertalen op basis van de aramees-engelse tekst, en dan stop ik.

Ik heb even op je site gekeken, vind het zeer interessant dat je de Aramese tekst in het Nederlands overzet.

Quote:

Ik denk dat Jezus eenheid wenste, gezien de toen al bestaande afscheidingen / geloven / sekten.

gegeven hebt, van U is.
[/u]

Door onenigheid blijven de eerlijke mensen over (1 kor 11,19) volgens Paulus.

Quote:

Men kon toen, dankzij heilige geest, meningsverschillen oplossen. Later is dat gedaan door oorlog. Helaas
boosrood.gif

Elke Christen die eerlijk met het geloof bezig is, zal in mijn optiek genoeg aan zichzelf hebben, laat staan aan een oorlog meedoen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid