Spring naar bijdragen

Het eigen nest bevuilen


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Naar aanleiding van onderwerp, werd verweten dat iemand in zijn nest schijt.

Dat is iemand die vroeger een fanatiek lid was, en nu juist exact tegenovergesteld, een fanatiek tegenstander.

Stel dat iemand uit een sekte/religie stapt, denken julile dat het 'ondankbaar' ongepast is om die religie aan de kaak te stellen?

Is het klokkenluider zijn, over de misstanden (vuile was buitenhangen) iets, wat een christen t.a.v. zijn vorige religie (kerk) iets wat iemand te allen tijden moet voorkomen?

Of moeten we zo'n ex-lid, als 'afvallige' betitelen, iemand die zijn ex-broeders en zusters vals bejegent?

Wat denken jullie?

(Ik denk dat er oorspronkelijk maar 1 gemeente van Jezus is, maar dat wie beweert de enige ware kerk te zijn, op -dit- moment, problemen gaat veroorzaken in het priveleven van haar kerkleden!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik denk is dat met kritiek niks mis is.

Alleen het probleem met dergelijke mensen is dat het helemaal niet bij kritiek blijft. Het lijkt alsof ze een persoonlijke oorlog tegen hun voormalige kerk lopen te voeren. Bij elke discussie kun je gewoon er op wachten dat er uit hun mond iets lelijks komt over die kerk. Ze hebben enkel oog voor de negatieve kanten, vergroten die en laten alles wat maar iets positief klinkt achterwege, of als iemand wat positiefs noemt, staan ze klaar om er wat negatiefs tegenover te zetten. De aandacht richt zich ook onverdeeld op die groep. Stel, je zou kunnen stellen dat er een andere groep is die voor die persoon minstens zoveel kritiek zou moeten verwachten, dan kun je er op rekenen dat die groep die kritiek niet in die mate zou krijgen.

Ze denken dat ze met hun voormalige groep gebroken zijn, maar dat zijn ze helemaal niet. Het domineert hun leven, maar dan in negatieve zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je weg bent bij een of andere sekte of kerkgemeenschap,waarom zal je dan dat nest bevuilen,het is dan zaak te zeggen waarom je weg bent maar niet op een kwaadaardige wijze.Bij sekte kan het wat anders liggen,maar ook bij de verlaten kerkgemeenschap heeft hij/zij goede jaren gehad,ook dat moet men nooit vergeten.

Dus nest bevuilen is niet kies en ook niet doen; als men er los van is echt los is die behoefte er ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik denk is dat met kritiek niks mis is.

Alleen het probleem met dergelijke mensen is dat het helemaal niet bij kritiek blijft. Het lijkt alsof ze een persoonlijke oorlog tegen hun voormalige kerk lopen te voeren. Bij elke discussie kun je gewoon er op wachten dat er uit hun mond iets lelijks komt over die kerk.

Precies. Degene die het had over nestbevuiling, over het op de hoofden schijten van je voormalige geloofsbroeders, ik dus, vind het nogal onnodig om in een discussie over de RKK even uit te halen naar de JG. waarom deed Egbert dat? Nestbevuiling, en niets anders, imho.

Quote:
Ze denken dat ze met hun voormalige groep gebroken zijn, maar dat zijn ze helemaal niet. Het domineert hun leven, maar dan in negatieve zin.

Precies. Ik zei eerder iets dergelijks richting Egbert, en dat was tegen het zere been. Maar daarmee nog niet onwaar.


Samengevoegd:

Quote:

Als je weg bent bij een of andere sekte of kerkgemeenschap,waarom zal je dan dat nest bevuilen,het is dan zaak te zeggen waarom je weg bent maar niet op een kwaadaardige wijze.Bij sekte kan het wat anders liggen,maar ook bij de verlaten kerkgemeenschap heeft hij/zij goede jaren gehad,ook dat moet men nooit vergeten.

Dus nest bevuilen is niet kies en ook niet doen; als men er los van is echt los is die behoefte er ook niet.

party.gif en alweer eens met Sacerdos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Wat ik denk is dat met kritiek niks mis is.

Alleen het probleem met dergelijke mensen is dat het helemaal niet bij kritiek blijft. Het lijkt alsof ze een persoonlijke oorlog tegen hun voormalige kerk lopen te voeren. Bij elke discussie kun je gewoon er op wachten dat er uit hun mond iets lelijks komt over die kerk. Ze hebben enkel oog voor de negatieve kanten, vergroten die en laten alles wat maar iets positief klinkt achterwege, of als iemand wat positiefs noemt, staan ze klaar om er wat negatiefs tegenover te zetten. De aandacht richt zich ook onverdeeld op die groep. Stel, je zou kunnen stellen dat er een andere groep is die voor die persoon minstens zoveel kritiek zou moeten verwachten, dan kun je er op rekenen dat die groep die kritiek niet in die mate zou krijgen.

Ze denken dat ze met hun voormalige groep gebroken zijn, maar dat zijn ze helemaal niet. Het domineert hun leven, maar dan in negatieve zin.

Het is dat mormonen of 'church of God' hier niet komen. (volgens mij) maar het punt is, meestal komen die christen niet op internet (dat mag namelijk niet, vaak). Als zij hier wel kwamen, had ik ook constructieve vragen gesteld (die sommigen als kritiek zouden zien).

Juist vanuit mijn geheel persoonlijk genomen beslissing, zie ik dan ook, veel sneller dan iemand die dat niet heeft besloten, in veel redenaties, overeenkomsten met de redenaties van, ik noem maar, de RKK.

Het is dus niet 'ik tegen 1 kerk' maar ik (en ik hoop vele anderen) tegen alle kerken, die hun leden met propaganda (wij-zij) voor het lapje houden.

Zo was ik in een EBG waar de voorganger, zeer bescheiden was over zijn eigen rol. Nergens retoriek en propaganda voor de eigen kerk. Zo mag ik het graag zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is dat mormonen of 'church of God' hier niet komen. (volgens mij) maar het punt is, meestal komen die christen niet op internet (dat mag namelijk niet, vaak). Als zij hier wel kwamen, had ik ook constructieve vragen gesteld (die sommigen als kritiek zouden zien).

Juist vanuit mijn geheel persoonlijk genomen beslissing, zie ik dan ook, veel sneller dan iemand die dat
niet
heeft besloten, in veel redenaties, overeenkomsten met de redenaties van, ik noem maar, de RKK.

Het is dus niet 'ik tegen 1 kerk' maar ik (en ik hoop vele anderen) tegen alle kerken, die hun leden met propaganda (wij-zij) voor het lapje houden.

Zo was ik in een EBG waar de voorganger, zeer bescheiden was over zijn eigen rol. Nergens retoriek en propaganda voor de eigen kerk. Zo mag ik het graag zien.

Anders gezegd: "ik open een topic dat klinkt alsof ik interesse heb in de visies van anderen, en ik hoop daar bevestiging te krijgen van mijn visie. Maar mochten andere mensen een andere visie hebben, dan ga ik die bestrijden."

Wat is precies het doel van dit topic?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Precies. Degene die het had over nestbevuiling, over het op de hoofden schijten van je voormalige geloofsbroeders, ik dus, vind het nogal onnodig om in een discussie over de RKK even uit te halen naar de JG. waarom deed Egbert dat? Nestbevuiling, en niets anders, imho.

[...]Precies. Ik zei eerder iets dergelijks richting Egbert, en dat was tegen het zere been. Maar daarmee nog niet onwaar.

Ik moet je teleurstellen, in geen van jouw groteske beweringen t.o. mij, geef ik je gelijk, omdat je gebruik maakt van voorveronderstellingen.

Ik merk dat jij moeite hebt met diverse stellingen van de RKK, terwijl ik die weg, allang achter mij heb, ik heb namelijk ook een periode moeite gehad met 'mijn moederkerk'. Daarna heb ik begrepen, dat het niet gaat om 'de ware kerk' maar om 'het ware geloof'

Dat is de overeenkomst. Dat is geen schijt, vriend. Maar ik denk, dat je in al je wijsheid en psychisch inzicht, de plank misslaat en loyaliteit aan de 'moeder'kerk belangrijker vindt dan aan Jezus zelf. Als het niet zo is, hoor ik het wel.

Jouw reactie lijkt ook 90% op die van een fanatieke JG, die geregeld dergelijke retoriek, als die van jou, naar mij uiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik moet je teleurstellen, in geen van jouw groteske beweringen t.o. mij, geef ik je gelijk, omdat je gebruik maakt van voorveronderstellingen.

Je stelt me alleen teleur omdat je geen antwoord geeft op mijn vraag.

Het gebruik van termen als "groteske beweringen" vind ik wel lief, alleen doe ik niet zo veel beweringen over je. Ik snap je vijandigheid ook niet zo.

Quote:
Ik merk dat jij moeite hebt met diverse stellingen van de RKK, terwijl ik die weg, allang achter mij heb, ik heb namelijk ook een periode moeite gehad met 'mijn moederkerk'. Daarna heb ik begrepen, dat het niet gaat om 'de ware kerk' maar om 'het ware geloof'

rofl.gif je had nauwelijks minder kunnen begrijpen van wat ik geschreven heb.

Quote:
Dat is de overeenkomst. Dat is geen schijt, vriend.

Nee, echt, je bent mijn vriend niet. Ik heb je altijd wel gemogen, maar van vrienden verwacht ik toch iets anders.

Quote:
Maar ik denk, dat je in al je wijsheid en psychisch inzicht, de plank misslaat en
loyaliteit aan de 'moeder'kerk belangrijker vindt dan aan Jezus zelf
. Als het niet zo is, hoor ik het wel.

Denkfout: als ik het nodig vind om verantwoording aan je af te leggen hoor je het wel. Ik zou rond Sint Juttemis eens kijken.

Quote:
Jouw reactie lijkt ook 90% op die van een fanatieke JG, die geregeld dergelijke retoriek, als die van jou, naar mij uiten.

Ik kan me levendig voorstellen waarom JG ook vaststellen dat je een nestbevuiler bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

als ex-charismaat kan ik je hele verhalen vertellen over machtsmisbruik in bepaalde kerken. Daar heb ik alleen geen zin in omdat niemand er blij en gelukkig van wordt. Wel ben ik eerlijk dat ik het soms wat lastig vind om met kwesties om te gaan zoals bijvoorbeeld tongentaal en gebedsgenezing.

En ja de goede herinneringen uit mijn charismatische tijd hebben een zwart randje (of andersom mijn negatieve herinneringen uit mijn charismatische tijd zijn best zoet). Ik weet wel dat ik door God geplaatst ben in mijn huidige kerk en dat het goed is waar ik nu ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Sommige dingen kun je ook gewoon denken. Net zoals Diakio (en ik ook overigens) het niet nodig vindt om in een topic over de RKK te beginnen over de JG , vind ik het niet nodig om te zéggen dat diegene dan een schaamteloze nestbevuiler is, zonder zelfsrespect. Waarom zou je???? Kon je zelf niet bedenken dat iemand die uit de JG stapt het zwaar te verduren heeft gehad en cynisch is en dat dit soort woorden hard aankomen? Dan kun je je toch wel een beetje inhouden met je beledigingen? Beledigen en ze 'nestbevuilers' noemen doen de mensen uit dat nest waar ze uit zijn gestapt al genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sommige dingen kun je ook gewoon denken. Net zoals Diakio (en ik ook overigens) het niet nodig vindt om in een topic over de RKK te beginnen over de JG , vind ik het niet nodig om te zéggen dat diegene dan een schaamteloze nestbevuiler is, zonder zelfsrespect. Waarom zou je???? Kon je zelf niet bedenken dat iemand die uit de JG stapt het zwaar te verduren heeft gehad en cynisch is en dat dit soort woorden hard aankomen? Dan kun je je toch wel een beetje inhouden met je beledigingen? Dat doen de mensen uit dat nest waar ze uit zijn gestapt al genoeg.

Heb je ook weer gelijk in.

Eggie, sorry!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Je stelt me alleen teleur omdat je geen antwoord geeft op mijn vraag.

Het gebruik van termen als "groteske beweringen" vind ik wel lief, alleen doe ik niet zo veel beweringen over je. Ik snap je vijandigheid ook niet zo.

[...]
rofl.gif
je had nauwelijks minder kunnen begrijpen van wat ik geschreven heb.

[...]Nee, echt, je bent mijn vriend niet. Ik heb je altijd wel gemogen, maar van vrienden verwacht ik toch iets anders.

[...]Denkfout: als ik het nodig vind om verantwoording aan je af te leggen hoor je het wel. Ik zou rond Sint Juttemis eens kijken.

[...]Ik kan me levendig voorstellen waarom JG ook vaststellen dat je een nestbevuiler bent.

Diakio, ik ken jou niet. Jij beweert dat je mij wel kent. Aangezien dit forum geen PM's kent (personal messages) vraag je om mijn geheugen even op te frissen. Dus nogmaals, een vraag die jij negeerde en beantwoorde met 'ik ben benieuwd!', waar kennen wij elkaar van?

Jouw houding, is stuitend. Iemand die uit een sekte is gestapt zal van mij nooit een trap na krijgen, en het label 'nestbevuiler'. Dat getuigt niet van christelijke liefde.

Ik ben uit zo'n sekte gestapt, en heb geen behoefte aan mensen die, terwijl ze beter konden weten, dat in de eerste eeuw er ook sektes waren, waar Christenen -uit- waren gekomen (zoals Farizeen) en dat zo iets prijsenswaardig is.

Ik stel dat je je maar verantwoordt, voor dit label tegenover God. Het is voor jouw rekening.

Het is eerder zo, dat ik jouw vijandige houding niet begrijp. Daarnaast is het pakkertje op woorden, spelen, niet mijn hobby.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen die uit sektes komen zo als de JG hebben soms jarenlang in een geestelijk concentratiekamp gezeten,en kunnen daar niets goed over melden.En dat is heel goed te begrijpen.

Maar laten we de discussie schoon houden en spreken over hen die weg zijn gegaan bij een kerkgemeenschap moet men dan nest bevuilen of niet,neen geen nest bevuilen totaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Diakio, ik ken jou niet. Jij beweert dat je mij wel kent. Aangezien dit forum geen PM's kent (personal messages) vraag je om mijn geheugen even op te frissen.

Aangezien dit forum geen PM's kent, zal ik dat toch maar niet doen.

Quote:
Jouw houding, is stuitend. Iemand die uit een sekte is gestapt zal van mij nooit een trap na krijgen, en het label 'nestbevuiler'. Dat getuigt niet van christelijke liefde.

Ik ben uit zo'n sekte gestapt, en heb geen behoefte aan mensen die, terwijl ze beter konden weten, dat in de eerste eeuw er ook sektes waren, waar Christenen -uit- waren gekomen (zoals Farizeen) en dat zo iets prijsenswaardig is.

wat een sekte is, is veelal een kwestie van oordeel van de buitenstaander. Volgens Van Dale is de RKK in ieder geval een sekte, het Wachttorengenootschap niet, zo te zien.

Quote:
Ik stel dat je je maar verantwoordt, voor dit label tegenover God. Het is voor jouw rekening.

Het is eerder zo, dat ik jouw vijandige houding niet begrijp. Daarnaast is het pakkertje op woorden, spelen, niet mijn hobby.

Tsk, bied ik mijn excuses aan, is het nog niet goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

diakio, je kunt gewoon even reageren via de contact 2001translation.nl

misschien buiten je verwachting, maar op die site, wordt met geen enkel woord over het wtg gesproken.

wat een sekte is, staat niet aan de Van Dale. Het is zeer subjectief. Volgens de bijbel is een sekte iemand die volgelingen trekt, daaronder werden ook nazarenen genoemd.

Volgens sekte/religie deskundigen, zijn sekten groepen die het 'ik-zijn' tot nihil reduceren, en te allen tijde de belangen van de groep boven het individu plaatsen, zelfs als het individu gelijk heeft.

link <-- wiki

link <-- een studiegroep over sekten

ik accepteer je excuus, en zal volgende keer JG niet noemen als eht over de rkk gaat, ok?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wat een sekte is, staat niet aan de Van Dale.

tsk, tsk.

Quote:
sek·te (de; sekten, sektes)

1 (pejoratief) gesloten religieuze groepering met een sterke leider

Quote:
ik accepteer je excuus, en zal volgende keer JG niet noemen als eht over de rkk gaat, ok?

Wat jij wil, ik zeg daar niets meer over. Anders was mijn excuus wat leeg he.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naar aanleiding van onderwerp, werd verweten dat iemand in zijn nest schijt.

Dat is iemand die vroeger een fanatiek lid was, en nu juist exact tegenovergesteld, een fanatiek tegenstander.

Stel dat iemand uit een sekte/religie stapt, denken julile dat het 'ondankbaar' ongepast is om die religie aan de kaak te stellen?

Is het klokkenluider zijn, over de misstanden (vuile was buitenhangen) iets, wat een christen t.a.v. zijn vorige religie (kerk) iets wat iemand te allen tijden moet voorkomen?

Of moeten we zo'n ex-lid, als 'afvallige' betitelen, iemand die zijn ex-broeders en zusters vals bejegent?

Wat denken jullie?

(Ik denk dat er oorspronkelijk maar 1 gemeente van Jezus is, maar dat wie beweert de enige ware kerk te zijn, op -dit- moment, problemen gaat veroorzaken in het priveleven van haar kerkleden!)

Ik vind het goed dat jij zegt wat je ervaringen met de JG zijn en wanneer je hun beweringen met de Schrift weerlegt is dat in mijn optiek zeker geen nestbevuilen. Een groep die roept een eenheid te vormen en de Schrift te bestuderen, mag daar aan getoetst worden, sterker; men zou niets liever moeten willen! Natuurlijk kan je de toetsing van Egbert subjectief vinden, maar iemand die nooit vanbinnen heeft gezien hoe het er reilt en zeilt bij de JG is ook niet objectief. Dus nee Egbert, ik vind je geen nestbevuiler, ik heb bewondering voor je en hoop alleen maar dat je niet weer dezelfde fout maakt als toen je bij de JG ging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja...

Ik zelf heb geluk gehad. Voordat ik katholiek werd, zat ik in een gemeente waar ik enkel mooie herinneringen aan heb. Mijn overweging om tot de katholieke Kerk te treden waren dan ook niet negatief, maar positief. En dat werd daar ook gelukkig zo ervaren. Men vindt het daar wel jammer, maar niet zo erg als je naar een andere kerk gaat en dat heeft voor mij veel goed gedaan. Dus heb ik werkelijk geen enkele reden om ook maar íéts negatiefs over mijn nest te zeggen.

Maar wat nu als je in een kerk of gemeente hebt gezeten, waar je heel veel nare ervaringen gehad hebt? Waar je het gevoel had gemanipuleerd te worden, of waar je écht gemanipuleerd of misschien zelfs (seksueel) misbruikt werd? Dan wordt het natuurlijk een heel stuk lastiger om nog positief over je nest te praten. En dan wil je toch je frustraties, je pijn en al je negatieve gevoelens kunnen uiten. En dat doe je dan op fora, websites, bij je nieuwe vrienden, et cetera.

Ik denk dat het ook een stuk verwerking is. Hoe meer je leven op negatieve wijze in beslag werd genomen door die vorige gemeente, hoe meer je dat moet verwerken. Stel dat je álles gaf voor die groep, maar je besluit daarna dat je eraan kapot gaat en dus uit moet stappen, dan veranderd er ontzettend veel. Je komt erachter dat je jezelf helemaal gaf aan iets waar je nu niet meer in gelooft, je gaat een periode van grote onzekerheid in en je moet je langzaam zien te onthechten van de denkpatronen uit die gemeente.

Misschien ligt de verhouding wel zó, dat als je laten we zeggen 3 jaar van je leven voor 80% in beslag werd genomen door die gemeente, je daarna dan ook 3 jaar 80% van je tijd nodig hebt om het te verwerken en je gevoelens daarover te uiten. Zodat je daarna zeg maar weer in evenwicht bent en ook genuanceerder naar je nest kunt kijken. Of misschien waren die 3 jaar wel zó intensief, dat je wel voor 6 jaar aan verwerking nodig hebt, omdat die 3 jaar wel voor 6 jaar leken te tellen.

De Jehovah's Getuigen staan er redelijk om bekend dat ze behoorlijk veel vrije tijd besteden aan het bestuderen van Wachttoren-lectuur, het bezoeken van vergaderingen en het verkondigen aan de deuren. Dat ze het Wachttoren Genootschap absolute gehoorzaamheid verschuldigd zijn en dat ze ook banden doorsnijden met vrienden en familieleden die geen Getuigen zijn. Dat legt dus heel veel beslag op je geestelijk, mentaal én sociaal leven en daarom vinden veel mensen dat het WTG een (gevaarlijke) sekte is.

Het is daarom ook absoluut niet vreemd dat mensen die zich heel intensief hebben ingezet voor het WTG, daardoor ook in een heel diep gat vallen als ze besluiten uit het WTG te stappen. Al hun Getuigen-vrienden vallen weg, alle zekerheden vallen weg en dan zitten ze met de nare ervaringen die ze op hebben gedaan. Moeten wij dan van deze mensen verlangen dat ze meteen genuanceerd en weloverwogen over het WTG praten? Nee, natuurlijk niet. Dat komt later misschien wel.

Daarom wil ik best wel wat nuances aanbrengen in de algemene stelregel dat je je nest niet mag bevuilen. Als iemand écht klote-ervaringen heeft gehad in zijn vorige nest, dan kun je niet van diegene verlangen dat hij zomaar weer vrolijk en positief over zijn verleden praat. Hij kan dan inderdaad nog vast zitten in de denkpatronen die hij zo verafschuwt, maar vergeet nooit dat je die denkpatronen ook echt niet zomaar kwijtraakt. Daar moet tijd overheen gaan. Dat moet verwerkt worden. Desnoods met professionele hulp.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Robert, je schrijft goed.

Ik zal ietsje vertellen.

Ik was vroeger ouderling, en heb op congressen aandelen zoals de dooplezing gehad. Ik was dus aardig fanatiek smile.gif

Heb nooit gespijbeld, altijd gestudeerd, geen enkele maand een velddienstrapportje overgeslagen.

Ik was welliswaar flexibel, en niet bang voor andersdenkenden (wat veel JG wel zijn), maar het eenzijdig verbreken van contact met familie is zuur.

En dat gat valt social gezien in mijn geval reuze mee, maar van 'laat anderen (de leiding) maar denken' naar zelf-denken, is erg lastig. Het idee, dat 'het einde' niet nabij is, ook.

Tegelijkertijd een grote opluchting en troost dat god niet 7 miljard mensen gaat vernietigen omdat ze geen JG zijn.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dus nee Egbert, ik vind je geen nestbevuiler, ik heb bewondering voor je en hoop alleen maar dat je niet weer dezelfde fout maakt als toen je bij de JG ging.

thanks. Maar ik ben er in opgegroeid. De keuze was dus min of meer logisch.

Mensen die opgroeien in een sekte, en eruit komen, hebben het vaak lastiger dan wie er volwassen ingingen.

Niet voor mijzelf hoor, maar ik vind dat er veel te weinig aandacht in de nederlandse zorg is, voor uittredende sekteleden (of religies met een hoog congrole gehalte)!

Depressies en zelfmoord, zijn daar niet ongewoon.

Wat dacht je van een JG zuster, die besluit in de Heer te trouwen (dat schreef Paulus) maar zij vindt geen geschikte 'JG-broeder' (die zijn er tekort).

Stel dat ze veertig wordt, en besluit eruit te gaan. Ze had -allang- 20 jaar geleden dan, een leuke man kunnen vinden en een gezin kunnen hebben!

Dit soort zaken, gebeuren bij JG.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een leuke zuster die in de Heer wil trouwen wat dat dan ook moge zijn,is dan allang vertrokken uit die sekte van JG; zij is dan Christin geworden en wil Jezus Christus volgen ook in haar aan te gane huwelijk,en zal echt los zijn van deze verschrikkelijke sekte de JG s, en zal dan ook geen behoefte hebben aan nestbevuiling daar zijn door Jezus Christus bevrijdt is in totaliteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hoi Sacerdos, helaas ken ik van vroeger, JG-zusters die dolgraag willen trouwen, maar ze denken dat JG de enige ware Christenen zijn... boosrood.gif

En zij worden of te oud, of plegen gewoon 'hoererij' (dan volgt 1 jaar een restrictie of uitsluiting) met een 'wereldse man', maar enkelen houden echt keihard vol.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Jehovah's Getuigen staan er redelijk om bekend dat ze behoorlijk veel vrije tijd besteden aan het bestuderen van Wachttoren-lectuur,

En zo Leren we heel goed Gods Woord kennen!Moest er niemand van Jehovah's Getuigen bij mij aan de deur geweest zijn zat ik daar nog te wachten!Of ik bestond al lang niet meer!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een beetje nestbevuilen hoort er natuurlijk wel bij. widegrin.gif

Dat ik wat kritisch ben ten opzichte van het links-seculiere samenlevingsmodel dat langzaamaan op instorten staat, heeft niet zovel met mijn katholiek geloof te maken (al helpt het wel), maar alles met m'n opvoeding. En toch blijf je de idealen zélf, de waardes, wel bij je houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

En zo Leren we heel goed Gods Woord kennen!Moest er niemand van Jehovah's Getuigen bij mij aan de deur geweest zijn zat ik daar nog te wachten!Of ik bestond al lang niet meer!

Aimée, ik geloof wat je hier zegt, en dat is mooi dat iemand je heeft gered.

Echter, dit soort redding, gebeurt niet exclusief bij of door JG.

De geschiedenis staat vol van redding door en voor onbaatzuchtige mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid