Spring naar bijdragen

Bezoek Lourdes.... wie centraal?


Aanbevolen berichten

Zoals ik het nu begrijp, is Maria degene geweest die Jezus in zich heeft gehad en gebaard. En daarmee/daardoor kan ze vergeleken worden met de Kerk. Maar wie weet benader ik het nu te protestants knipoog_dicht.gif.

@Ere: volgens mij blijft Jezus binnen de katholieke kerk de Verlosser, de Zoon van God etcetera, maar gaat het er meer om hoe Zijn genade komt. (onder andere?) door Maria dus. Maar wederom: waarschijnlijk heb ik het niet helemaal goed begrepen knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Volgens mij begrijpen de Katholieken zelf niet eens wat de positie van Maria nu precies is, is ze nu wel of niet een medeverloster de ene Paus vindt van wel, de huidige weer niet..

Daar staat dan weer tegenover dat jij niet zoveel van het katholicisme begrijpt dat jouw mening veel zegt op dit punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus als ik het kort mag samenvatten:

De mens wordt verlost door de kerk en haar sacramenten, en niet door het geloof in Jezus?

Nee. De mens wordt verlost door Christus. Of niet.

Quote:
Maar wat moet ik dan met dit soort teksten?

(puur geloof)

of
(waar ook de daden bij komen)

Dat soort knippartijtjes moet je vooral serieus nemen als je dat wil. Maar als je iets van het katholieke geloof wil begrijpen, is dat zinloos.

Geloof is inderdaad waar het om draait. Het is precies dat geloof dat je bij jezelf steeds opnieuw moet onderzoeken, zegt Paulus al:

Quote:
Telkens als u dus dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer totdat Hij komt. Wie dan op onwaardige wijze het brood eet of uit de beker van de Heer drinkt, bezondigt zich aan het lichaam en het bloed van de Heer. Iedereen moet zichzelf onderzoeken alvorens van het brood te eten en uit de beker te drinken. Wie eet en drinkt zonder het lichaam te onderkennen, eet en drinkt zijn eigen vonnis.

anders gezegd: wie deelneemt aan de maaltijd van de Heer, de Eucharistie, zonder geloof in de Eucharistie, is vrij kansloos, qua redding, verlossing, en dat soort fraais.

En overigens, wie dan maar helemaal niet aan de Eucharistie deelneemt, heeft ook een klein probleempje met eeuwig zieleheil enzo, volgens Jezus tenminste, en die geloven we dan maar:

Quote:
‘Waarachtig, Ik verzeker u: als u het vlees van de Mensenzoon niet eet, als u zijn bloed niet drinkt, is er geen leven in u. Maar wie mijn vlees en bloed eet en drinkt, die bezit eeuwig leven: op de laatste dag laat Ik hem opstaan, want mijn vlees is echt voedsel, mijn bloed is echte drank. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft met Mij verbonden en Ik met hem. Zoals Ik leef uit de Vader, de Levende, die Mij gezonden heeft, zo zal ook hij die zich met Mij voedt, leven uit Mij.

Let wel, je hoeft dat allemaal niet te geloven natuurlijk. Maar als je probeert iets van het katholicisme te begrijpen, dan helpt het als je je dit soort zaken realiseert.

Of het katholieke geloof klopt of niet, merken we wel op de laatste dag. Klopt het niet, jammer voor de katholieken. Klopt het wel, dan wordt dat sunblock factor 666 voor wie op de hoogte was maar het afwees.

Quote:
Maria staat dus als bemiddelaar tot Jezus?

Nee, zei iemand dat?

Quote:
En Jezus is dan weer de Bemiddelaar tot God?

Ja, Jezus is onze enige Middelaar.

Quote:
Maria is dus, volgens jouw alinea, een soort 'werktuig' van Jezus, net zoals de Heilige Geest?

Pfff, ik moet toch niet ook nog protestantse theologie gaan uitleggen? De heilige Geest is de derde Persoon Gods. Niks werktuig.

En aangezien katholieken in de vrije wil geloven, is het ook nogal een godslasterlijk idee om Maria als werktuig te presenteren.

Quote:
Is het daarom dat ze Maria ook de woonplaats van de Heilige Geest noemen?

Iedere gevormde katholiek is woonplaats van de heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wij gaan ons niet mengen in deze kwaje jongens ruzie,maar op grond van de Heilige Traditie en de Heilige Schrift is ons Eeuwig Heil alleen in Jezus Christus de Heilige Verlosser in Eeuwigheid en meer niet.

Volledig mee eens.

Quote:

[...]Nee. De mens wordt verlost door Christus. Of niet.

Maar Diakio schreef letterlijk: Zonder de Kerk zouden wij Christus niet kennen, het is dóór de Kerk, middels de Kerk, via de Kerk, dat Christus de sacramenten bedient, waardoor wij verlost worden..

Vandaar dat ik dat dacht. Ik vond het al zo raar en onlogisch klinken.

Quote:
[...]Pfff, ik moet toch niet ook nog protestantse theologie gaan uitleggen? De heilige Geest is de derde Persoon Gods. Niks werktuig.

Bij gebrek aan beter woord van 'werktuig' dan.

Dat de Heilige Geest de Derde Persoon van de Drieenigheid is weet ik ook wel.

Maar het geloof verkrijg je via de Heilige Geest (of door de prediking/woord/Bijbel, maar de Heilige Geest doet het dat in je hart bevestigen).

Quote:
Maria staat dus als bemiddelaar tot Jezus?

Quote:
Nee, zei iemand dat?

Ja, Diakios zei: Ad Jesum per Mariam: dóór Maria tot Jezus..

Zoals we ook lezen: dóór Jezus tot God.

Vandaar dat ik die parralel trek.

Quote:
En aangezien katholieken in de vrije wil geloven, is het ook nogal een godslasterlijk idee om Maria als werktuig te presenteren.

[...]Iedere gevormde katholiek is woonplaats van de heilige Geest.

Zoals iedere gelovige het huis is waar de Heilige Geest woont. Maar daar doelde ik niet op.

Dat Maria de Heilige Geest in zich had staat buiten kijf. Echter, wat ze in Lourdes bedoelden leek het erop dat de Heilige Geest op 3 plaatsen is:

1. Hemel (bij de Vader en de Zoon)

2. In Maria (op aarde)

3. In de harten van de gelovigen

Tussen 2 en 3 zit dus wel een onderscheid, ondanks dat Maria ook bij de 3e-groep hoort.

Vergeef me het gebruik van het woord 'werktuig', maar ik kon even geen beter woord bedenken.

En omdat dit ook naar voren kwam in Lourdes behoort het tot dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar Diakio schreef letterlijk:
Zonder de Kerk zouden wij Christus niet kennen, het is dóór de Kerk, middels de Kerk, via de Kerk, dat Christus de sacramenten bedient, waardoor wij verlost worden.
.

Vandaar dat ik dat dacht. Ik vond het al zo raar en onlogisch klinken.

wellicht helpt het dan als je bedenkt dat "door" kan wijzen op een route (het water stroomt door het kanaal) en op een middel (het water stroomt door de zwaartekracht).

Quote:
Maar het geloof verkrijg je via de Heilige Geest (of door de prediking/woord/Bijbel, maar de Heilige Geest doet het dat in je hart bevestigen).

Kijk, en daar komt de aap uit de mouw. Je wil graag je eigen visie als norm neerzetten? prima, heb je mij verder niet bij nodig. Als je nog even op me wil schelden ga je je gang maar. Voor de rest: vraag het eens aan de priester (Sacerdos is een ander woord voor priester), die weet het je vast uitstekend uit te leggen, op een manier waar je heel tevreden mee zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af of de discussie zo fundamenteel is.

Het gaat volgens mij niet OF om Jezus OF om Maria.

Als ik het goed begrijp heeft Maria zich aan God beschikbaar gesteld om Jezus (en dus genade en verlossing) op de wereld te zetten. Het kanaal waarover gesproken werd dus enigszins letterlijk en misschien ietwat oneerbiedig als daadwerkelijk geboorte kanaal.

En dat maakt voor de RKK Maria heel belangrijk.

Ik snap het nut niet in theologische zin om bijvoorbeeld tijdens een bruiloftsdienst je heel intensief te richten op een Maria altaar, maar ja, een katholiek snapt ongetwijfeld sommige dingen waar ik belang aan hecht ook niet.

Maar de keren dat ik in een Katholieke dienst optreedt met band of koor, valt het me iedere keer weer op dat dat Maria altaar toch een prominente plaats inneemt in een dienst. Evenals de eucharistie.

En dus is symboliek heel belangrijk, in plaats van de boodschap. want in beide diensten was er geen sprake van enige persoonlijke noot in het verhaal. Alles was voorgedrukt in de liturgie (zelfs de antwoorden van het paar, wat sec gezien natuurlijk nogal vreemd is).

En daar ligt wellicht ook een belangrijk verschil.

Ik ben het persoonlijk op bijbelse grond en mijn interpretatie daarvan niet eens met de prominente plek die Maria en andere heiligen innemen in de RKK, maar goed... Ieder zijn overtuiging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om nog even te reageren op Diakio:

Het beeld dat je gebruikt van het kanaal/zwaartekracht is duidelijk.

Het was niet mijn bedoeling om Maria te beledigen/kleineren door haar 'werktuig' te noemen.

Ik gebruikte dat woord alleen omdat ik geen beter omschrijvend woord kon bedenken.

Betreffende de genoemde norm: dat is een norm gebaseerd op de Bijbel. Niet louter op mijn waarden en normen.

Immers de Bijbel zegt dat dat "Wie horen zal" én waarin de Heilige Geest werkt (wat doet de HG daar dan?), geloven zal.

Wellicht is dat een beperkte blik, maar het is wel een discussiepunt (voor een ander topic!).

@ Strootman:

Abraham is behouden om zijn geloof. Zoals de anderen.

In het Oude Verbond (OT) kon men (uiteraard) ook zalig worden.

In het Nieuwe Verbond (NT) uiteraard ook, maar dan door het werk wat Jezus heeft gedaan.

Ik ben het met Matthijs eens dat het geen kwestie is van OF Jezus OF Maria.

Ook in Lourdes worden beide genoemd. Maar naar mijn norm (ja, die heb ik ook), vond ik dat Maria nogal op de voorgrond staat. In Lourdes dus.

Of Maria zich beschikbaar heeft gesteld.... als ik link lees zie ik niet dat Maria haar beschikbaar stelde, maar dat God (met de engel Gabriel als 'werktuig' knipoog_dicht.gif) haar koos.

Wellicht dat ze er voor kon kiezen, immers in vers 38 stemt ze er wel mee toe. Maar het initief kwam van God.

Niet echt belangrijk, maar wel dusdanig dat we dat niet vergeten.

@ Mohamed: dank u.

@ Strootman: zie bijvoorbeeld link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik snap het nut niet in theologische zin om bijvoorbeeld tijdens een bruiloftsdienst je heel intensief te richten op een Maria altaar, maar ja, een katholiek snapt ongetwijfeld sommige dingen waar ik belang aan hecht ook niet.

Wat valt er niet te snappen? Iemand als Strootman wordt verguist, maar soms heeft ie wel degelijk gelijk, want zo staat het er:

1 Tim 2,5       

Want er is één God, er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;

De Katholieken stellen dat Maria slechts een voorspreekster is en dat zij Jezus altijd erkennen als de ware Middelaar. Desondanks wordt Maria tussen neus en lippen door behoorlijk wat macht toegekend door de Katholieken, men acht haar in staat om Jezus te beïnvloeden anders heeft het gebed geen zin. Doch ziet God daar ook doorheen in mijn beleving, geen ding zal verborgen blijven. Bovendien is het volgens de joden wel degelijk afgoderij om een afbeelding te maken en het gebed tot iemand anders dan God te richten. Ik ben daarom ook zeer benieuwd wat Renaldo van Maria vindt of weet wat de joden vinden!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben daarom ook zeer benieuwd wat Renaldo van Maria vindt!

Ik vraag me af waarom jij daar benieuwd naar bent?

Wat ik denk is het volgende: alvorens je je een mening kan vormen omtrent Maria en haar rol binnen de Katholieke Kerk zou je eerst zou moeten onderzoeken wat de Kerk nu precies over haar leert. En hoe zij de rol van Maria definieerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vraag me af waarom jij daar benieuwd naar bent?

Wat ik denk is het volgende: alvorens je je een mening kan vormen omtrent Maria en haar rol binnen de Katholieke Kerk zou je eerst zou moeten onderzoeken wat de Kerk nu precies over haar leert. En hoe zij de rol van Maria definieerd.

Dat heb ik gedaan en op mij komt het over alsof men voor elke vers een excuus heeft om toch te doen wat afgoderij is. Op joodse sites vind ik dat vermoeden bevestigt en aangezien jij volgens mij niet meer katholiek bent, was ik benieuwd wat jij denkt.

'Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben' (Exodus 20:3)

Het is verboden andere goden te aanbidden om zo tot God te komen. Hij is dus niet mogelijk om via Jezus tot God te bidden. Daarom werd destijds het Joods Volk ook hard gestraft toen ze tot het Gouden Kalf baden.

link

De vraag die redelijkerwijs blijft staan is of Jezus door Maria te vervangen is.... De reden dat wij wel tot Christus bidden is niet omdat Exodus 20,3 is komen te vervallen hoor, het is omdat Jezus Dezelfde als God is, er zijn niet meerdere goden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vraag me af of de discussie zo fundamenteel is.

Het gaat volgens mij niet OF om Jezus OF om Maria.

Nee, in essentie gaat het om de vraag OF via de Kerk, OF buiten de Kerk om. Tenminste, volgens mij. Maar er zijn meutes katholieken die me daarvoor op de brandstapel zouden zetten.

Quote:
Als ik het goed begrijp heeft Maria zich aan God beschikbaar gesteld om Jezus (en dus genade en verlossing) op de wereld te zetten. Het kanaal waarover gesproken werd dus enigszins letterlijk en misschien ietwat oneerbiedig als daadwerkelijk geboorte kanaal.

En dat maakt voor de RKK Maria heel belangrijk.

Exact. Niet vergeten dat de RKK gelooft in de vrije wil.

Quote:
Ik snap het nut niet in theologische zin om bijvoorbeeld tijdens een bruiloftsdienst je heel intensief te richten op een Maria altaar, maar ja, een katholiek snapt ongetwijfeld sommige dingen waar ik belang aan hecht ook niet.

Nee hoor, dat is theologisch niet zo vreselijk zwaarwegend.

Quote:
Maar de keren dat ik in een Katholieke dienst optreedt met band of koor, valt het me iedere keer weer op dat dat Maria altaar toch een prominente plaats inneemt in een dienst.

Dat verrast me eerlijk gezegd. Los van de huwelijksviering, waarbij je inderdaad een moment bij het Maria-altaar kan hebben (eigenlijk: het offer van de maagdelijkheid van de vrouw!), en in het getijdengebed, is er nauwelijks tot geen liturgische rol voor Maria/Maria-altaar sinds de liturgievernieuwing. En voor de vernieuwing was het ook al beperkt.

Quote:
Evenals de eucharistie.

En dus is symboliek heel belangrijk, in plaats van de boodschap. want in beide diensten was er geen sprake van enige persoonlijke noot in het verhaal. Alles was voorgedrukt in de liturgie (zelfs de antwoorden van het paar, wat sec gezien natuurlijk nogal vreemd is).

En daar ligt wellicht ook een belangrijk verschil.

Of het "natuurlijk" nogal vreemd is, is de vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ere

Protestant

U schreef:

Quote:
Strootman:

Abraham is behouden om zijn geloof. Zoals de anderen.

In het Oude Verbond (OT) kon men (uiteraard) ook zalig worden.

In het Nieuwe Verbond (NT) uiteraard ook, maar dan door het werk wat Jezus heeft gedaan.

Ik denk het niet, want Paulus leert ons, dat wij hetzelfde moeten doen, als Jezus deed. In Romeinen 6.4-8 schreef hij:

Wij zijn dan mét Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus(Gods Geest die in ons is) uit de doden opgewekt is, door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens wandelen zouden. Want als wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan zijn dood, zullen wij het ook zijn met hetgeen gelijk is aan zijn opstanding; dit weten wij immers, dat onze oude mens (ons vléselijk bestaan) medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn, want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonden. Indien wij met Christus gestorven zijn, geloven wij, dat wij met Hem zullen leven.

We lezen in Romeinen 8.5 ook nog, dat God zijn Zoon (zijn Geest) zond in een vlees (Jezus) aan dat der zonde gelijk. Maar zoals wij weten kruisigde Jezus zijn vlees.

Alles ziet dus veel méér op navolging dan op plaatsvervanging!

Tenslotte: Het is zoals u schreef: Abraham is behouden om zijn geloof. Zo worden ook wij behouden door het geloof in Christus Jezus (Galaten 2.16a). Want dan geloven wij, dat de Geest, ofwel de Christus niet alleen in Jezus woonde, maar óók in onszélf! En mét behulp van die Geest moeten wij ons eigen behoud bewerken, want God is het, die zowel het willen als het werken in ons werkt! De Schrift leert in het O.T. dat de rechtvaardigheid van de rechtvaardige alléén zal rusten op hemzélf en óók dat de goddeloosheid van de goddeloze alléén zal rusten op hemzélf. In het N.T. kan dat niet anders zijn, als u begrijpt, wat ik bedoel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Om nog even te reageren op Diakio:

Het beeld dat je gebruikt van het kanaal/zwaartekracht is duidelijk.

mooi

Quote:
Het was niet mijn bedoeling om Maria te beledigen/kleineren door haar 'werktuig' te noemen.

Ik gebruikte dat woord alleen omdat ik geen beter omschrijvend woord kon bedenken.

oh sorry als je dat zo hebt opgevat. Ik vond het niet beledigend, alleen kreeg ik de indruk dat je je niet realiseerde dat katholieken in de vrije wil geloven, en het DUS van betekenis is dat Maria haar fiat gaf. Ze had ook kunnen weigeren. Een werktuig past meer in de calvinistische idee waarin Maria niet zoveel te kiezen had.

Quote:
Betreffende de genoemde norm: dat is een norm gebaseerd op de Bijbel. Niet louter op mijn waarden en normen.

Nee, op jouw interpretatie van de Bijbel. Niks mis mee, maar als je dat niet ziet, maak je het jezelf onmogelijk het katholieke geloof te begrijpen.

Quote:
Ook in Lourdes worden beide genoemd. Maar naar mijn norm (ja, die heb ik ook), vond ik dat Maria nogal op de voorgrond staat. In Lourdes dus.

Niet alleen in Lourdes. Voor wie als relatieve buitenstaander kijkt zal het in de RKK vrijwel altijd daar op lijken.

Quote:
Of Maria zich beschikbaar heeft gesteld.... als ik
lees zie ik niet dat Maria haar beschikbaar stelde, maar dat God (met de engel Gabriel als 'werktuig'
knipoog_dicht.gif
) haar koos.

Vrije wil, ze kon dus weigeren. Maar ze gaf actief haar fiat: mij geschiede naar Uw wil.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik vraag me af waarom jij daar benieuwd naar bent?

Wat ik denk is het volgende: alvorens je je een mening kan vormen omtrent Maria en haar rol binnen de Katholieke Kerk zou je eerst zou moeten onderzoeken wat de Kerk nu precies over haar leert. En hoe zij de rol van Maria definieerd.

worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

in dat geval snap ik echt niet dat je er zoveel negatiefs uithaalt. Wellicht dat er velen zijn die wel op een negatieve manier met je discussieren, waardoor een soort, laten we zeggen, pavlov reactie ontstaat, maar ik zie 'm echt niet.

Het is misschien handig om te accepteren dat sommige mensen driftig van aard zijn. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat heb ik gedaan en op mij komt het over alsof men voor elke vers een excuus heeft om toch te doen wat afgoderij is. Op joodse sites vind ik dat vermoeden bevestigt en aangezien jij volgens mij niet meer katholiek bent, was ik benieuwd wat jij denkt.

Als ik je goed begrijp zeg je eigenlijk dat de Katholieke Kerk afgoderij pleegt omtrent Maria, klopt dit?

Graag zou ik eerst van je aangetoont willen zien dat je je daadwerkelijk verdiept hebt in hetgeen de Katholieke Kerk leert alvorens je zo'n uitspraak kan doen.

Quote:

'Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben' (Exodus 20:3)

Het is verboden andere goden te aanbidden om zo tot God te komen. Hij is dus niet mogelijk om via Jezus tot God te bidden. Daarom werd destijds het Joods Volk ook hard gestraft toen ze tot het Gouden Kalf baden.

De vraag die redelijkerwijs blijft staan is of Jezus door Maria te vervangen is.... De reden dat wij wel tot Christus bidden is niet omdat Exodus 20,3 is komen te vervallen hoor, het is omdat Jezus Dezelfde als God is, er zijn niet meerdere goden.

Je haalt dus nu een uitspraak aan van een Joodse site die Jezus niet erkend als God of Messias. Hoeveel waarde moet je hier dan aan hechten. Zij begrijpen het Mysterie van Jezus niet.

Wat ik zelf over Maria denk, laat ik mij momenteel niet over uit. Ik heb mijzelf niet voldoende verdiept hierin om hier ook maar één zinnig woord over te kunnen zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik je goed begrijp zeg je eigenlijk dat de Katholieke Kerk afgoderij pleegt omtrent Maria, klopt dit?

Graag zou ik eerst van je aangetoont willen zien dat je je daadwerkelijk verdiept hebt in hetgeen de Katholieke Kerk leert alvorens je zo'n uitspraak kan doen.

[...]

Je haalt dus nu een uitspraak aan van een Joodse site die Jezus niet erkend als God of Messias. Hoeveel waarde moet je hier dan aan hechten. Zij begrijpen het Mysterie van Jezus niet.

Wat ik zelf over Maria denk, laat ik mij momenteel niet over uit. Ik heb mijzelf niet voldoende verdiept hierin om hier ook maar één zinnig woord over te kunnen zeggen.

Als jij nog niet voldoende weet over Maria, waarop toets je mijn gebrekkige kennis dan?

Vertel me dat eerst maar eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als jij nog niet voldoende weet over Maria, waarop toets je mijn gebrekkige kennis dan?

Vertel me dat eerst maar eens.

Je spreekt over een vermoeden dat je hebt en dat dit vermoeden wordt bevestigd door een bepaalde site. Een site die in zijn geheel niet over Maria spreekt. Daarnaast heb je het over teksten waarop de Katholieke Kerk een zogenaamd excuus heeft. Op basis hiervan vraag ik mij af of het dan wel netjes is om de Katholieke Kerk te beschuldigen van afgoderij.

Nu mag jij antwoord geven op mij vragen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je spreekt over een vermoeden dat je hebt en dat dit vermoeden wordt bevestigd door een bepaalde site. Een site die in zijn geheel niet over Maria spreekt. Daarnaast heb je het over teksten waarop de Katholieke Kerk een zogenaamd excuus heeft. Op basis hiervan vraag ik mij af of het dan wel netjes is om de Katholieke Kerk te beschuldigen van afgoderij.

Nu mag jij antwoord geven op mij vragen!

Het is meer dan een vermoeden Renaldo, ik ben beweer niet dat ik een Marioloog ben, maar ik heb mij voldoende ingelezen om er op dit moment afwijzend tegenover te staan.

Joh 19,26

Jezus nu, ziende Zijn moeder, en de discipel, die Hij liefhad, daarbij staande, zeide tot Zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon.

Quote:

Mohamed, als jij mij vraagt om voor je te bidden, is dat verkeerd?

Dat lijkt mij niet, maar als je er tientallen feestdagen en beeldjes bij doet krijg ik mijn twijfels knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat lijkt mij niet, maar als je er tientallen feestdagen en beeldjes bij doet krijg ik mijn twijfels
knipoog_dicht.gif

Als ik een foto van m'n ouders heb, en zowel hun verjaardagen als vader- en moederdag vier, dan valt dat toch prima onder de definitie 'eer u vader en moeder'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid