Spring naar bijdragen

De bijbel lezen.. waar begin ik?


Aanbevolen berichten

Hey allemaal!

Mijn probleem is, dat ik wel een aantal bijbelteksten ken, maar weinig echte kennis over het geloof en de bijbel heb. Ik zou dan ook heel graag een Alpha cursus oid. willen doen, maar ik weet niet of ze die hier aanbieden en ik werk in een hotel dus heb altijd wisselende diensten.. Mijn jeugdgroep in de kerk in Vlaardingen gaat dit jaar beginnen met een soort van Alpha achtige studie, maar die ga ik dus helaas missen... (Edit: Ik woon nu in Melbourne, Australië en heb helaas nog geen geschikte kerk gevonden hier!)

Heeft iemand misschien goede tips of iets dergelijks om wat van de bijbel te leren? Ik heb me al wezeloos gezocht op internet, maar ik kan niet iets vinden als een \"beginnershandleiding bijbel lezen voor jong volwassenen\"..

Alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

David

Wellicht kun je via de site van de Alphacursus eens kijken waar bij jou in de buurt mogelijkheden zijn. {Aangenomen dat je in Vlaardingen en omgeving zoekt. De link geeft de selectie voor heel Zuid-Holland}

Ter verdere voorbereiding zou je ook eens kunnen kijken in een boekhandel. Er zijn wel een aantal mogelijkheden voor boeken die je al wat laten kennismaken met de Bijbel.

Het is in elk geval goed van je om anderen op te willen zoeken om hiermee verder te gaan. Zo kun je elkaar bevragen en leren van elkaar! Dat is een van de krachten van gemeente-zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hey allemaal!

Mijn probleem is, dat ik wel een aantal bijbelteksten ken, maar weinig echte kennis over het geloof en de bijbel heb. Ik zou dan ook heel graag een Alpha cursus oid. willen doen, maar ik weet niet of ze die hier aanbieden en ik werk in een hotel dus heb altijd wisselende diensten.. Mijn jeugdgroep in de kerk in Vlaardingen gaat dit jaar beginnen met een soort van Alpha achtige studie, maar die ga ik dus helaas missen... (
Edit:
Ik woon nu in Melbourne, Australië en heb helaas nog geen geschikte kerk gevonden hier!)

Heeft iemand misschien goede tips of iets dergelijks om wat van de bijbel te leren? Ik heb me al wezeloos gezocht op internet, maar ik kan niet iets vinden als een \"beginnershandleiding bijbel lezen voor jong volwassenen\"..

Alvast bedankt!

Melbourne, dat is de andere kant van de wereld, mooie omgeving en dito weer zeker?

Een cursus heb je niet nodig hoor, of moet iemand je nog vertellen wie Jezus is of waar Hij vandaan kwam? De enige reden waarom je een cursus zou kunnen nemen als je wilt dat iemand je de Bijbel uitlegt. Daar zijn vast en zeker gewillige kandidaten voor te vinden, die je graag hun versie uit de doeken doen. Hoe weinig eensgezind de kerken zijn hoeft ook niemand je te vertellen. Kortom, mooi zelf op zoek gaan!

Mijn advies is: ga met je laptop in de schaduw op een mooi plekje in de tuin zitten, onder een citrusboom of tussen de kangoeroes! Vervolgens surf je naar Biblija.net en begin je in het NT te lezen. De beste Nederlandse vertaling is de SV77, deze gebruik ik zelf bijna altijd, meer leesbaar is de NBG51, wat ook een goede vertaling is, maar op essentiele punten wint de SV77 altijd. Wanneer je inzicht in de grondtekst wilt, surf je naar blueletterbible.org, een Engelse site waar een bron van kennis te vinden is.

Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@David.

De Alpha-cursus kent ook Australische versie. Wellicht een optie?

In hoeverre zijn er vanuit je thuiskerk trouwens contacten met kerken in Australië? Wellicht kun je daar dan aansluiting bij zoeken.


Samengevoegd:

Quote:

De cursus
is een online cursus en voor zove ik weet wel wat vergelijkbaar met een Alpha-cursus.

Dit is een door Alpha Nederland en de EO samen ontwikkelde cursus... knipoog_dicht.gif Het is als het ware de onlineversie van de Alpha.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Melbourne, dat is de andere kant van de wereld, mooie omgeving en dito weer zeker?

Een cursus heb je niet nodig hoor, of moet iemand je nog vertellen wie Jezus is of waar Hij vandaan kwam? De enige reden waarom je een cursus zou kunnen nemen als je wilt dat iemand je de Bijbel uitlegt. Daar zijn vast en zeker gewillige kandidaten voor te vinden, die je graag hun versie uit de doeken doen. Hoe weinig eensgezind de kerken zijn hoeft ook niemand je te vertellen. Kortom, mooi zelf op zoek gaan!

Mijn advies is: ga met je laptop in de schaduw op een mooi plekje in de tuin zitten, onder een citrusboom of tussen de kangoeroes! Vervolgens surf je naar Biblija.net en begin je in het NT te lezen. De beste Nederlandse vertaling is de SV77, deze gebruik ik zelf bijna altijd, meer leesbaar is de NBG51, wat ook een goede vertaling is, maar op essentiele punten wint de SV77 altijd. Wanneer je inzicht in de grondtekst wilt, surf je naar blueletterbible.org, een Engelse site waar een bron van kennis te vinden is.

Succes!

op een alfa curses zijn er leiding gevende die al veel kennis hebben over de bijbel en die je dus erg goed kunnen leren over de bijbel knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Mohammed, het weer is hier niet goed, het is nu winter uh ;-) en ik heb geen eigen tuin hoor, haha.. Een balkon van 1 bij 0.50 ofzo :-P

Quote:

@David.

De Alpha-cursus kent ook
. Wellicht een optie?

In hoeverre zijn er vanuit je thuiskerk trouwens contacten met kerken in Australië? Wellicht kun je daar dan aansluiting bij zoeken.

Er is een kerk van de Nazarener op anderhalf uur reizen, het is een stuk traditioneler (Methodisme), er zijn 40 mensen ongeveer, en de gemiddelde leeftijd is 60.. Dus niet echt mijn plek

Bedankt voor die online link naar WaaromJezus.. Dat klinkt wel intressant, die ga ik zeker even goed bekijken.. Thanks!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Mohammed, het weer is hier niet goed, het is nu winter uh
;-)
en ik heb geen eigen tuin hoor, haha.. Een balkon van 1 bij 0.50 ofzo :-P

Ok dan was mijn beeld wat te rooskleurig big-smile.gif

Desondanks zou ik je op het hart willen drukken om af te zien van een alphacursus, gewoon beginnen in het NT te lezen en dan komt het vanzelf, lukt het dan nog niet, probeer dan een cursus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik druk op het hart om juist wel die cursus te nemen, omdat zomaar in de bijbel beginnen je nogal eens wat over het hoofd kunt zien, zeker als je nagaat dat de bijbel nogal vol zit met parallellen en verwijzingen naar andere teksten, termen en gebruiken die wel eens toelichting nodig hebben en teksten die echt begrepen worden in het grotere verband.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik druk op het hart om juist wel die cursus te nemen, omdat zomaar in de bijbel beginnen je nogal eens wat over het hoofd kunt zien, zeker als je nagaat dat de bijbel nogal vol zit met parallellen en verwijzingen naar andere teksten, termen en gebruiken die wel eens toelichting nodig hebben en teksten die echt begrepen worden in het grotere verband.

x2

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thanks smile.gif Ik heb me aangemeld, dus het is wachten op antwoord.. Ik ben wel gewend aan verwijzingen en dergelijke, ik bedoel, ik ben al wel wat jaren christen (heel mijn leven) maar ik heb gewoon bijster weinig bijbelkennis smile.gif

Bedankt allemaal! smile.gif Ik zal jullie laten weten hoe die online cursus bevalt, zodat ik het wel/niet kan aanbevelen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

NOu, Dagmar ik heb er misschien ook wel iets aan hoor knipoog_dicht.gif . Ik denk er overna om een alpha cursus te gaan doen, maar het probleem is dat ik in de zorg werk en een heel wisselend rooster heb, waardoor ik vaak niet naar die alpha cursus zou kunnen. Een online cursus zou dan een alternatief zijn. Het nadeel is wel dat je er dan niet met anderen over kan praten, wat je op zo'n cursus zelf wel kan. Ik heb nu gemaild of ik toch mee kan doen, ondanks mijn wisselende rooster. Als ze dit afraden dan ga ik de online cursus doen.

Ook ik loop tegen veel onduidelijkheid aan in de bijbel, het zou fijn zijn om via een alphacursus meer duidelijkheid te krijgen over bepaalde zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb mijn aanmelding bevestigd gekregen. Het schijnt dat je dus online berichten kan sturen aan een soort coach.. En je krijgt 2 boekjes toegestuurd. Ik ben benieuwd
smile.gif
Start A.S. Donderdag!

Ik heb me net ingeschreven en wacht dus nog op een bevestiging, misschien dat ik ook as do al start?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ja klopt wel ja.. ik ben hard op zoek, mijn eigen "nazarener" kerkje zit ver weg en is heel klein.. en een stuk traditioneler als ik gewend ben! Maar zondag ga ik een andere kerk proberen
smile.gif


Samengevoegd:

is trouwens nog helemaal niet makkelijk om een kerk te vinden hoor! Heb me rot gegoogled..

Oh cool, ik hoop dat je een goede gemeente vindt. En er zullen anders vast wel andere christenen zijn die je kunnen helpen een goede gemeente te vinden smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik druk op het hart om juist wel die cursus te nemen, omdat zomaar in de bijbel beginnen je nogal eens wat over het hoofd kunt zien, zeker als je nagaat dat de bijbel nogal vol zit met parallellen en verwijzingen naar andere teksten, termen en gebruiken die wel eens toelichting nodig hebben en teksten die echt begrepen worden in het grotere verband.

Hoe kun jij dan nog van alles over het hoofd zien? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid