Spring naar bijdragen

beter ziek zijn?


Aanbevolen berichten

Het gaat er denk ik vooral om dat je je kunt berusten als je lijden overkomt waar je niets aan kunt doen. Dat je altijd met God blijft gaan en daarin vreugde blijft vinden, of je nu ziek bent of genezen wordt. Dat geen enkele omstandigheid, hoe vervelend of juist hoe mooi ook, je kan doen besluiten God niet meer te volgen, maar dat je elke omstandigheid juist ziet als ofwel het delen in Christus' lijden, ofwel het delen in Christus' vreugde. Zodat je echt vrij wordt van het "aardse juk" en alles je enkel maar dichter bij God brengt, omdat je eenmaal besloten hebt om Hem te volgen.

God kan mensen genezen. God kan ook mensen ziek laten wezen. Wat Hij bij wie doet, dat bepaald Hij zelf en daar kun je geen wet op maken. Het enige wat je kunt, is erop vertrouwen dat God altijd het goede met je voorheeft, ook als Hij je laat creperen door een pijnlijke ziekte. Dat vraagt alleen maar vertrouwen en het onthechten aan allerlei aardse verlangens die wel goed kunnen zijn, maar je ook teveel kunnen meeslepen, zodat die verlangens belangrijker worden dan het navolgen van Christus.

Zelf geloof ik niet dat God zomaar mensen ziek maakt. Wel geloof ik dat als je ongeneeslijk ziek bent, God je toch innerlijk kan genezen, door je zijn vrede te geven. Zodat je de ziekte aan Christus kunt opdragen en de pijn daardoor kunt dragen als was het een vertroosting. Natuurlijk kan Hij je ook fysiek genezen als Hij dat wil en als Hij dat doet dan is dat iets kostbaars. Maar niemand kan denk ik zomaar zeggen dat bijvoorbeeld een bovennatuurlijke genezing minder of meer waard zou zijn dan een lange, geduldig gedragen lijdensweg, of dat het ene normaal zou zijn en het andere niet. Beiden zijn bijzonder genadevolle gaven van God en even speciaal, zo geloof ik.

Ik denk dus dat de heiligen vooral spreken over je onthechten van je verlangens die je van God af kunnen houden. Het is helemaal niet verkeerd als je graag gezond, oud en rijk wilt zijn en God voor zulke kostbare gaven dankt. Blijkbaar kan Hij jou dat prima geven. Maar het wordt een ander verhaal als deze drie je afgenomen zouden worden, door wie dan ook, en je daardoor meteen rusteloos of zelfs wantrouwig tegenover God wordt. Want rechten daarop heb je niet en uiteindelijk is het God zelf die je vreugde geeft, niet welke aardse vertroosting dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

Waarbij we eigenlijk bij de hoofdvraag komen van onze kleine discussie: Kunnen we Gods werken aan wetten leggen?

Goeie vraag, ik geloof van niet. God doet dingen altijd op Zijn manier en op Zijn tijd. Maar ondanks dat dit waar is kun je denk ik ook gerust zeggen dat er dingen zijn die God absoluut niet zal doen, en dingen die God juist wel zou doen. God zou bijvoorbeeld nooit iemand aanzetten tot een zonde.

Als je dat betrekt op dit topic: is het beter dat je ziek bent? Of anders gezegd: kan God ook verheerlijkt worden door ziekte? Dat hangt er vanaf hoe je er naar kijkt. Ziekte komt niet van God, dat staat voor mij vast. Als je in de Bijbel leest zie je talloze malen dat Jezus mensen van ziekten geneest, en geen 1 keer dat Hij zegt dat deze ziekte van God komt, en Hij die persoon daarom niet geneest. Sterker nog: Jezus heeft zelfs helemaal nooit iemand niet genezen die daar wel om vroeg.

Als ziekte niet van God komt, hoort het dus niet bij de schepping en ligt de oorzaak bij 1. het vlees of 2. de duivel (de zondeval reken ik onder beide). Bij allebei is het duidelijk dat het slecht is lijkt me. Als we dit hebben vastgesteld wordt de vraag dus: is het mogelijk dat God geëerd wordt door ons vlees of door de duivel? Het antwoord daarop is ja, dat kan, en daar zijn meerdere voorbeelden van in de Bijbel.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld Judas, waarvan de Bijbel zegt dat hij in de macht was van satan toen hij Jezus uitleverde. Die uitlevering heeft uiteindelijk voor zijn dood gezorgd, en zijn dood heeft ons vrijgekocht. Lijkt me vrij duidelijk.

Zo geloof ik ook dat ziekte uiteindelijk als methode gebruikt kan worden om God's doel te volbrengen. Maar, net zoals in het voorbeeld van Judas komt de ziekte niet van God. En zeg nu zelf, wat laat de kracht van God beter zien aan ongelovigen: iemand die voor zijn ogen onmiddelijk genezen wordt van een ziekte, of iemand die verteld hoe erg hij al lijdt de afgelopen tijd, en dat hij God zo goed vindt dat hij nog op z'n benen kan staan?

Dus om antwoord te geven op jouw vraag: nee, je kan Gods werken niet aan wetten leggen maar gelukkig laat God Zich wel kennen door de Bijbel en door wat Hij doet, waardoor we wel kunnen vaststellen dat er bepaalde dingen zijn die we van God mogen verwachten en andere weer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet te weinig van wat zich op zulke kleine schaal afspeelt, maar God schiep inderdaad ziekteveroorzakende virussen en bacteriën niet, óf Hij schiep niet de veroorzakers van virussen/bacteriën die ziekte veroorzaken.

Ik kan er een voorbeeld bijzetten en dat is niet als argument/bewijs, maar echt als voorbeeld.

John G. Lake die zo'n 100.000 mensen namens God heeft genezen tijdens zijn leven (nee, ook dat getal ga ik voor niemand 'bewijzen') liet eens in het werelddeel Afrika ontzettend dodelijk 'schuim' op zijn hand doen, wat al bij zeer veel mensen verschrikkelijke ziekten en de dood had veroorzaakt. Onder een microscoop werd bekeken wat het effect was van het schuim op zijn hand. Het schuim van dodelijke bacteriën verdween als sneeuw voor de zon op zijn hand, zonder bij hem ziekte te veroorzaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ongetwijfeld. Maar wie zegt dat het Gods bedoeling was dat we ziek werden van virussen en bacteriën?

Ik zeg niks, ik vraag alleen hoe het nou zit. Volgens Barbapapa is God NIET de schepper van alles, volgens jou schiep God weliswaar de bacterien en virussen, maar daar ging blijkbaar iets bij fout.

Het blijft boeiend, maar een beetje moeilijk te volgen voor een simpele ziel als ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het me kunnen voorstellen dat de duivel door het kwaad de virussen/bacteriën zo aanstuurt/manipuleert o.i.d. dat die virussen/bacteriën niet gaan doen wat ze zouden moeten doen.

Hoe het precies gaat en waar de goedheid van God precies ophoudt en het kwaad van de duivel precies begint, weet ik ook niet precies. Zoals ik al aangaf, weet ik niet hoe het er precies op microniveau aan toe gaat. Dat lijkt me ook niet zo heel belangrijk. Feit is dat God alles goed had gemaakt en dat na de zondeval de dingen niet meer helemaal goed of zelfs slecht gingen werken, waardoor ziekten ontstonden. Door het herstellende werk van Christus zijn die gebreken weer weggenomen en goed gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zeg niks, ik vraag alleen hoe het nou zit.

Dat had ik je meteen al kunnen vertellen: geen idee. Ik probeer alleen een beetje mee te denken smile.gif

Quote:
Volgens Barbapapa is God NIET de schepper van alles,

Wat barbapapa zegt heb ik niets mee te maken.

Quote:
volgens jou schiep God weliswaar de bacterien en virussen, maar daar ging blijkbaar iets bij fout.

Tja, er zijn wel meer dingen fout gegaan in de geschiedenis die niet de schuld van God waren toch?

Quote:
Het blijft boeiend, maar een beetje moeilijk te volgen voor een simpele ziel als ik.

Misschien moet je beginnen met juist wat simpeler te denken knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou het me kunnen voorstellen dat de duivel door het kwaad de virussen/bacteriën zo aanstuurt/manipuleert o.i.d. dat die virussen/bacteriën niet gaan doen wat ze zouden moeten doen.

Hoe het precies gaat en waar de goedheid van God precies ophoudt en het kwaad van de duivel precies begint, weet ik ook niet precies. Zoals ik al aangaf, weet ik niet hoe het er precies op microniveau aan toe gaat. Dat lijkt me ook niet zo heel belangrijk. Feit is dat God alles goed had gemaakt en dat na de zondeval de dingen niet meer helemaal goed of zelfs slecht gingen werken, waardoor ziekten ontstonden. Door het herstellende werk van Christus zijn die gebreken weer weggenomen en goed gemaakt.

jaja, ik denk dat ik het snap. Eigenlijk zijn God en de Duivel twee gelijkwaardige machten die elkaar in evenwicht houden begrijp ik?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat had ik je meteen al kunnen vertellen: geen idee. Ik probeer alleen een beetje mee te denken
smile.gif

Dank daarvoor!

Quote:

[...]

Wat barbapapa zegt heb ik niets mee te maken.

nou, nou, moet dat zo? dit is een openbaar forum, waar iedereen (binnen grenzen) mee kan doen aan een gesprek, dus je hebt ook te maken met wat barbapapa zegt hoor.

Quote:

[...]

Tja, er zijn wel meer dingen fout gegaan in de geschiedenis die niet de schuld van God waren toch?

[...]

Weet ik niet. Als jij het zegt neem ik het zo van je aan.

Quote:

Misschien moet je beginnen met juist wat simpeler te denken
knipoog_dicht.gif

Nog simpeler?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat moesten virussen oorspronkelijk doen?

Dat weet ik niet. Ik denk dat deze discussie ietwat te theoretisch is. Misschien dat virussen er pas zijn sinds de zondeval, of dat ze na de zondeval ziekten veroorzaakten en eerst wat anders deden. Daar gaat het mij niet zo om. Nogmaals, daar weet ik te weinig van. "Feit is dat God alles goed had gemaakt en dat na de zondeval de dingen niet meer helemaal goed of zelfs slecht gingen werken, waardoor ziekten ontstonden. Door het herstellende werk van Christus zijn die gebreken weer weggenomen en goed gemaakt."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Net als Mark1987 probeer ik ook wat mee te denken. En ik wil ook niet beweren dat God niet de Schepper van alles is.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

oh, leg eens uit dan?

Ten eerste had je in de Bijbel kunnen lezen hoe het zit. Ten tweede is God Almachtig en had Hij een groot deel van Zijn macht aan de mens gedelegeerd en was de mens bijna goddelijk. Daarnaast heeft God alle engelen gemaakt, waarvan één (uiteindelijk de duivel) in opstand kwam tegen God met een deel van de engelen. Enz. enz. bla bla bla je weet wel, kijk maar in de Bijbel..

De duivel is maar een miezerig gevallen engeltje die in het geheel niet te vergelijken is met God. Voor onbekeerden is de duivel erg groot en een groot gevaar, voor christenen is de duivel een scharminkeltje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Net als Mark1987 probeer ik ook wat mee te denken. En ik wil ook niet beweren dat God niet de Schepper van alles is.

en ook jou ben ik daar zeer erkentelijk voor.

Ik blijf het herhalen, ik heb grote waardering en respect voor je.

Quote:
Ten eerste had je in de Bijbel kunnen lezen hoe het zit.

Neem van mij aan dat ik daar te dom voor ben.

Quote:
Ten tweede is God Almachtig en had Hij een groot deel van Zijn macht aan de mens gedelegeerd en was de mens bijna goddelijk. Daarnaast heeft God alle engelen gemaakt, waarvan één (uiteindelijk de duivel) in opstand kwam tegen God met een deel van de engelen. Enz. enz. bla bla bla je weet wel, kijk maar in de Bijbel..

Neeee, ik weet niet, anders vroeg ik het niet. Dat vind ik nou niet zo aardig van je. Ik wil graag van je leren, en dan weiger je serieus te antwoorden, vind ik jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

O.k., bedankt. Jouw reacties leken mij een beetje negatief over te komen, maar misschien heb je het dus niet zo bedoeld.


Samengevoegd:

De duivel had, voor hij gevallen was, veel glorie in de hemel, en stelde echt wel veel voor. Maar hij was door God gemaakt, dus absoluut niet boven God en zelfs niet naast God. Door Gods goedheid mocht hij een belangrijke rol in de hemel spelen. Maar hij wilde groter dan God zijn en dat veroorzaakte zijn val.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

O.k., bedankt. Jouw reacties leken mij een beetje negatief over te komen, maar misschien heb je het dus niet zo bedoeld.

Ik vermoed dat dat komt omdat ik de persoon en de zaak beter kan scheiden dan jij.

Ik waardeer je als persoon, ik waardeer je enthousiasme, je inzet, je geloof. Ik denk desalniettemin dat wat je verkondigt van de antichrist is.

Wellicht maakt dat laatste dat je mijn reacties soms wat negatief vindt?

Quote:
De duivel had, voor hij gevallen was, veel glorie in de hemel, en stelde echt wel veel voor. Maar hij was door God gemaakt, dus absoluut niet boven God en zelfs niet naast God. Door Gods goedheid mocht hij een belangrijke rol in de hemel spelen. Maar hij wilde groter dan God zijn en dat veroorzaakte zijn val.

OK, ga door


Samengevoegd:

Overigens, er bidt inmiddels een heel klooster voor je smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens, er bidt inmiddels een heel klooster voor je
smile.gif

Oh, dan zal het klooster zeer gezegend worden, want iedereen die voor mij bidt zal zeer gezegend worden. Dat lijkt misschien arrogant, maar dat is alleen maar het gevolg van de genade van God. Ik zelf ben maar een nederige dienstknecht van mijn Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oh, dan zal het klooster zeer gezegend zijn, want iedereen die voor mij bidt zal zeer gezegend zijn. Dat lijkt misschien arrogant, maar dat is alleen maar het gevolg van de genade van God. Ik zelf ben maar een nederige dienstknecht van mijn Vader.

widegrin.gif kijk, daarom mag ik je wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar staat trouwens het verhaal van de gevallen engel in de bijbel?

Ik was al aan het zoeken, maar kan niet zo gauw meer herinneren waar het staat, volgens mij ergens halverwege de Bijbel (zonder apocriefe/deuterocanonieke boeken en liederen en cathechismus knipoog_dicht.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid