Spring naar bijdragen

beter ziek zijn?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik had een vraag over gezondheid e.d.

Ik las hier al eerder op het forum dat het voor een christen beter was ziek te zijn dan gezond en beter arm dan rijk. Dat laatste begrijp ik alleen het eerste niet. Tevens wilde ik even inhaken op iets dat ik op het internet tegen kwam en dat ook o.a. hier over ging.

bron: link

\"1. Als een Christen in zonde valt zal deze de Here zoeken en vergeving vragen én de

zonde nalaten. Daar komt bij dat een christen elke dag verlangend uitziet naar de komst van de Here Jezus Christus en elke dag deze wereld kan en wil verlaten. Een wedergeboren Christen zal geen eigen eer zoeken en uit winstbejag het evangelie verkondigen. De levenswandel van een Christen laat zien wie hij volgt.

1. Een Naamchristen daarentegen leeft ogenschijnlijk naar de wil van de Here God

zoekt eigen eer, rijkdom en glorie. Als zo iemand in zonde valt zie je vaak hartverscheurende taferelen maar als het puntje bij het paaltje komt is er niets veranderd. Ook verwachten deze 'gelovigen' de Here Jezus niet elk moment van de dag en wat hen betreft mag het nog wel een poosje duren. Geen wonder want ze weten heel diep in hun hart dat ze niet recht voor God staan, dat ze op eigen gewin en genot uit zijn. Een Naamchristen wil niets liever dan in goede gezondheid en rijkdom honderd jaar oud worden, van het leven genieten zonder al te veel zorgen en pijn terwijl de Here heeft gezegd dat wie Hem wil volgen als loon van de mensheid spot en hoon ontvangt. Een naamchristen zoekt eer van de mensen en 'vergeet' wat de Here heeft gezegd.\"

Waarom mag je geen goede gezondheid wensen? Het lijkt mij toch ook krom dat je allerlei vormen van kanker wilt hebben omdat je dan eerder dood kan gaan en veel pijn kan leiden. Waarom zou je niet van het leven mogen genieten en wensen dat je een oude leeftijd bereikt als je geen \"naamchristen\" wilt zijn? Het laatste stukje komt er dus eigenlijk op neer dat als je ware christen wilt zijn je jezelf moet opsluiten, jezelf pijnigen en het liefst willen dat je zo snel mogelijk door de meest vreselijke ziekte wordt getroffen opdat je vroegtijdig met veel pijn zult sterven. Kan iemand hier toelichting op geven? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Het lijkt mij heerlijk om in goede gezondheid oud te mogen worden smile.gif

En natuurlijk zou ik graag van het leven willen genieten zonder teveel zorgen en pijn. Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat er iemand is die dit niet wil.

En als dat mij een naamchristen maakt volgens de persoon die dit stukje geschreven heeft, dan is dat maar zo knipoog_dicht.gif

Deze hele zin is trouwens vreemd:

'Een Naamchristen wil niets liever dan in goede gezondheid en rijkdom honderd jaar oud worden, van het leven genieten zonder al te veel zorgen en pijn terwijl de Here heeft gezegd dat wie Hem wil volgen als loon van de mensheid spot en hoon ontvangt. '

Wat heeft ziekte precies met spot en hoon te maken verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@hopeloos: inderdaad, je doet je naam geen eer aan, want met jouw reactie toon je een goede hoop voor de toekomst smile.gif

@mackie: ik zou die site maar zo gauw mogelijk weer vergeten.

Jer. 29

11 Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des HEREN, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit lijkt mij niet te maken te hebben met het wensen van ziekte ofzo, je mag best liever gezond dan ziek willen zijn. Maar als je ziek bent kan je door dat lijden een beetje lijden van Christus mee-lijden. En dat is een soort van goed voor je (da's geen geweldige woordkeus maar de beste die me zo te binnen schiet).

Dit gaat trouwens over dezelfde vraag, staat ook een mooi hedendaags voorbeeld in. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ziekte en armoede zijn situaties in een mensenleven waardoor een mens zich afhankelijk weet. Dan wordt werkelijk beseft dat een mens het niet alleen kan, dat hij niet voor niets door God als sociaal wezen met anderen is neergezet op deze aarde. Door de gevoelde afhankelijkheid van anderen in ziekte en armoede is het eenvoudiger om je ook op die manier afhankelijk te weten van de Bron van alle bestaan: God. Dat is denk ik vooral de gedachtengang als er gesproken wordt over het 'beter arm dan rijk zijn' en 'beter ziek dan gezond zijn'. En niet dat je obv deze uitspraken maar moet wensen arm en ziek te zijn....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar staat dat in de Bijbel?

Ik ben niet goed met teksten opsommen, maar er schiet me 'Job' en 'Paulus' te binnen. Zal even kijken of ik iets kan vinden knipoog_dicht.gif

Ja dus, bijvoorbeeld:

Rom 8,17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.

En nog een mooie:

2Kor1 3 Geprezen zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, de Vader die zich over ons ontfermt, de God die ons altijd troost 4 en ons in al onze ellende moed geeft, zodat wij door de troost die wijzelf van God ontvangen, anderen in al hun ellende moed kunnen geven. 5 Zoals wij volop delen in het lijden van Christus, zo delen wij volop in de troost die God ons door Christus geeft. 6 Ondervinden we tegenspoed, dan is het opdat u bemoedigd en gered wordt. Worden we bemoedigd, dan is het opdat u de moed krijgt te volharden in hetzelfde lijden als wij ondergaan. 7 De hoop die wij voor u hebben is gegrond: we weten dat zoals u deelt in ons lijden, u ook deelt in de troost die ons gegeven wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Bp: wat is delen in Zijn lijden volgens jou?

Btw, als iemand door het dragen van een ziekte een beter getuigenis geeft dan als hij genezen wordt, is het dan niet inderdaad beter ziek te zijn?

Gaat het er niet om dat Gods werk (welk werk van Hem dan ook) zichtbaar wordt, zodat Zijn naam verheerlijkt wordt? (zie bijv. ook Johannes 9)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Algemeen:

Je kan ook van God afhankelijk zijn en dit beseffen als je rijk en gezond bent. Het heeft geen nut om vervloekt te zijn met armoede of ziekte.

Het is duidelijk dat je niet begrijpt.

Ik zeg niet dat je alleen afhankelijk bent van God bij ziekte/armoede, maar dat deze dingen kunnen bijdragen om eenvoudiger de afhankelijkheid van je Schepper te verstaan.

Daarnaast vind ik het nogal een aantijging van je om zieken en armen als vervloekten te duiden. Dat is namelijk nergens op gebaseerd, zoals ook het door Karin al even aangehaalde voorbeeld van de blindgeborene wil duidelijk maken.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Bp: wat is delen in Zijn lijden volgens jou?

Vervolging meemaken doordat je het evangelie verteld of omdat je zieken geneest.

Quote:
Gaat het er niet om dat Gods werk (welk werk van Hem dan ook) zichtbaar wordt, zodat Zijn naam verheerlijkt wordt? (zie bijv. ook Johannes 9)

O.a. in Joh. 9 kun je lezen dat het Jezus' wil is dat blinden gaan zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

O.a. in Joh. 9 kun je lezen dat het Jezus' wil is dat blinden gaan zien.

Dat lees ik er niet uit af. Uit de zin 'Gods werk moet door hem zichtbaar worden' lijkt het me meer een 'zie je wel, geloof je me nu? smile.gif' (positief overigens knipoog_dicht.gif).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Daar bedoel ik mee, of wij hetgeen God doet vast kunnen leggen in regels. Dat wij kunnen zeggen: God doet het altijd zus, of God doet het altijd zo. Bijv. : God bekeert enkel zo, dat je erbij omvalt. Of in dit geval: Als wij ziek zijn en bidden, geneest God altijd.

Ik geloof niet dat wij kunnen zeggen van hé, dit is áltijd de manier waarop God reageert. Simpelweg omdat God met ieder mens persoonlijk Zijn weg gaat en wij Zijn plannen niet kunnen overzien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid