Spring naar bijdragen

Hoeveel doodde David?


Aanbevolen berichten

Quote:

waarom is er dan al een tegenspraak?

Omdat dat altijd je stokpaardje is waar jij altijd om een dergelijke oneervolle manier altijd op wilt uitkomen.

Ik heb verder geen idee waarom jij de Islam schade wilt berokken, want dat doe je wel met dergelijke negatieve reclame.

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat heeft deze topic met islaam te maken, jullie mixen appelen met peren.. Jullie hoofd zit met problemen denk ik..

Dus jullie christenen weten nog steeds niet wat er in de bijbel staat? Want ik kan er niet aan uit, net zoals Gary Miller. En niemand van jullie christenen wil mij helpen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naar aanleiding van een lezing van Gary Miller , probeer ik een waarheid te zoeken.

Als jullie willen helpen kan ik er gemakkelijk achter zien te komen..

Weet er iemand hoeveel Arameeërs David doodde?

Ik geraak er maar niet uit.

Als je oprecht op zoek bent naar een verklaring, dan heb ik er wel een:

link

Het verschil heeft te maken met het tijdstip van het gevecht, de benamingen van de soldaten, enz...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik het goed lees in het engels dus, dan geeft men hier toe dat het om fouten gaat in de bijbel? en alle fouten met nummers komen doordat Arabische en Germaanse cijfers gemakkelijk kunnen verward geraken??

klopt dit nou echt?

Fouten in de bijbel? Dat ga je niet menen! Gompie, ik moet er nog maar eens goed over nadenken of ik dan wel op het juiste pad zit met mijn geloof.

Fouten, tjonge, wat een tegenvaller.

Heb jij misschien een tip voor een foutloos boek Niftaly? Ik heb namelijk nog ergens een boekenbon liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Als ik het goed lees in het engels dus, dan geeft men hier toe dat het om fouten gaat in de bijbel? en alle fouten met nummers komen doordat Arabische en Germaanse cijfers gemakkelijk kunnen verward geraken??

klopt dit nou echt?

Als de bijbel dus vol foutjes zit, reduceren we Mohammed (God hebbe zijn ziel) dus ook tot lokale dictator. Want, als de basis, de Thora en de Indjil niet kloppen, dan klopt Mohammed al helemaal niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik me niet vergis gaat het hier om een van de bekendere zogenaamde fouten in de bijbel.

Noem even een tekstplaats, dna weet ik precies waar het over gaat,

Maar volgens mij als ik het me goed herinner is dit weer zo'n onzinnig dingetje waarin er zogenaamd op twee plekken in de bijbel iets verschillends staat:

En deze is heel makkelijk te verklaren doordat er een verschil is in benaming van WIE er gedood zijn.

Ik geloof dat het iets te maken heeft met dat in de ene tekstplaats gesproken wordt over de hoeveelheid gedode soldaten en in de andere de gedode mannen/mensen.

Oftewel, hij heeft een zwik soldaten gedood (tekstplaats 1) en hij heeft daarnaast nog niet-soldaten gedood, waardoor het aantal hoger is.(tekstplaats 2)

Ik weet niet of ik het precies goed zeg allemaal, maar het had in ieder geval te maken met dat er verschillende groepen bedoeld worden. Het is echter door de vertalingen onduidelijk geworden. Het gaat dus om WIE en daar zit een verschil in in de teksten..

Hoop je van dienst te kunnen zijn geweest in je queste naar onzinnigheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Naar aanleiding van een lezing van Gary Miller , probeer ik een waarheid te zoeken.

Als jullie willen helpen kan ik er gemakkelijk achter zien te komen..

Weet er iemand hoeveel Arameeërs David doodde?

Ik geraak er maar niet uit.

Twijfel aan de bijbel zaaien, maakt niet dat 'wij' dan maar in de Koran, een nog vager boek moeten geloven.

Ik heb eerder het idee dat JIJ twijfelt, en dat je vrienden en jij zo door hard tegen de twijfel in te vechten door christenhonden te pesten, zo je beter gaat voelen.

Maar goed.

Het antwoord is dat er OVERschrijffouten zijn gemaakt.

De bijbel die jij graag aanhaalt, is een vertaling van de Masoretische Hebreeuwse bijbel uit het jaar +/- 1000 CE.

De oudste septuaginta is uit 200 bCE. Daar staan dus andere getallen.

Als jij nu _echt_ een student was, had je dit niet gevraagd.

Septuagint.

1 Kronieken 18:19 And the Syrians fled from before Israel; and David slew of the Syrians seven thousand riders in chariots, and forty thousand infantry, and he slew Sophath the commander-in-chief of the forces

David sloeg dus 7000 -berijders-.

en 40.000 infanterie.

2 samuël 10

18 And Syria fled from before Israel, and David destroyed of Syria seven hundred chariots, and forty thousand horsemen, and he smote Sobac the captain of his host, and he died there

David vernietigde 700 WAGENS en 40.000 paardrijders.

Nou ja, yu get de point...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik het goed lees in het engels dus, dan geeft men hier toe dat het om fouten gaat in de bijbel?

nee, dat het gaat om een correct origineel waar later een getal verkeerd is geschreven. En die fout kunnen we dan weer ontdekken door bv. vergelijking met een parallel gedeelte, waardoor we de fout kunnen elimineren.

Quote:
en alle fouten met nummers komen
doordat Arabische en Germaanse cijfers gemakkelijk
kunnen verward geraken??

klopt dit nou echt?

nee, wat je hier weergeeft klopt niet. Ik citeer:

"The ancient systems of numerical notation were susceptible to this kind of mistake, for they too used decimal notations that were as easily confused as Arabic or Roman numerals" (De oude systemen om getallen te noteren waren even vatbaar voor dit soort vergissingen, want ze gebruikten decimale representaties die net zo makkelijk verward werden als arabische of romeinse getallen)

Het zou fijn zijn als je een aangedragen link ook daadwerkelijk echt leest en er niet e.o.a. karikatuur van maakt.

Daarnaast is het handig om te weten dat christenen over het algemeen geloven dat de oorspronkelijke manuscripten foutloos waren, maar dat hier en daar een spelfout/overschrijffout kan zijn ontstaan. Dit zie je vaak bij getallen of lastige/lange namen of herhalingen in de tekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

slotje5.gif

Is er iets jongen?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Fouten in de bijbel? Dat ga je niet menen! Gompie, ik moet er nog maar eens goed over nadenken of ik dan wel op het juiste pad zit met mijn geloof.

Fouten, tjonge, wat een tegenvaller.

Heb jij misschien een tip voor een foutloos boek Niftaly? Ik heb namelijk nog ergens een boekenbon liggen.

wel je zal zelf moeten zoeken welk boek jouw nou wel ligt vriend, want dit is dan net misschien wel jouw beproeving in deze wereld, de hemel moet je verdienen.. veel geluk!


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Als de bijbel dus vol foutjes zit, reduceren we Mohammed (God hebbe zijn ziel) dus ook tot lokale dictator. Want, als de basis, de Thora en de Indjil niet kloppen, dan klopt Mohammed al helemaal niet!

op wat slaagt dat nu weer? nou ja, jij jouw mening en ik die van mij,

graag ontopic nu? nog iets te melden over het verwarren van cijfers?

en niet over Moslims!!


Samengevoegd:

Quote:

Muzelmannen en de Bijbel...

ONTOPIC AUB( en doe jezelf een plezier , zoek dat woord muzelmannen eens op...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Egbert Free en Nunc, wat een verduidelijking voor mij, dat zou inderdaad wel een uitleg kunnen zijn, maar waarom lees ik dan op de dag van vandaag in een bijbel dat toch op de hoogte moet zijn van zulke dingen deze twee verschillen?

Ik heb de opgegeven delen opgezocht en dit is wat ik vond bij Samuel:

..David dooodde van de arameeërs 700 wagenpaarden en 40.000 ruiters. Hun krijgsoverste SOBAK verwondde hij zo, dat hij daar stierf.

bij Kronieken 19

... En David doodde van de jArameeërs 7000 wagenpaarden en 40.000 voetvolk. Ook SOFAK doodde hij.

buiten het feit dat de getallen fout zijn en die we nu bepreken is de naam van de krijgsheer dat gedood werd ook verschillend, dus Matijs misschien kan jij jouw manier van uitleggen verduidelijken nu dat er getallen bij komen kijken zijn en ook tekstplaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kronieken is veel later op schrift gesteld dan eerdere boeken. Door mondelinge overlevering worden soms wel eens dingen verkeerd verteld. In de Bijbel is om de een of andere reden Koningen en Kronieken ook achter elkaar geplaatst, terwijl Kronieken een soort van samenvatting vormen van het OT (Tora, Wet en Profeten). Doordat er zoveel tijd overheen gegaan is kan het zijn dat de overlevering andere interpretaties heeft opgedaan en deze zo zijn verwerkt.

In Koningen voert David een telling uit en in Kronieken is die telling plotseling ingegeven door de duivel. Door dergelijke dingen niet aan te passen, kan men de autenciteit van de Bijbel herkennen. Met name het OT is het ook voor een groot deel geschiedschrijving en bij geschiedschrijvingen zijn er meestal na verloop van atijd verschillende versies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

wel je zal zelf moeten zoeken welk boek jouw nou wel ligt vriend, want dit is dan net misschien wel jouw beproeving in deze wereld, de hemel moet je verdienen.. veel geluk!

Ik ben je vriend niet.

En jij moet die term in dit verband niet gebruiken want je meent het niet.

p.s. de hemel kan je niet verdienen

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid