Spring naar bijdragen

(cultuur-)Christenen & Wilders


Aanbevolen berichten

Laatst zag ik een documentaire over Staphorst, en er kwam ook een jongen in voor die min of meer van z'n geloof was gevallen en nu lid was van de PVV. Zo heb ik via via, en ook op het net wel wat voorbeeldjes daarvan gevonden.

Ik moet zeggen dat ik aan de éne kant het me niet zogoed kan voorstellen. Ik bedoel niet zozeer dat een bepaalde vorm van politiek conservatisme aantrekkelijk wordt, daar kan ik me nog wel wat bij indenken, sterker nog, ik combineer een maatschappelijk engagement moeiteloos met een centrum-rechtse politieke visie. Ook omdat ik dit het meest sociaal vind.

Ik kan me echter weinig indenken wat een Christen, of een ex-Christen die nog grotendeels de idealen ondersteunen denk ik van Jezus'leer, nu te zoeken heeft bij Wilders? Z'n gedachtegoed is niet écht uitgewerkt (Spruyt is niet voor niets de laan uyt), z'n houding is nogal populistisch, en vooral tégen iets, in dit geval de Islam, en dan ook nog op een wijze die te denken geeft.

Kortom, ik mis het punt waarschijnlijk, maar ik kan me er niets bij voorstellen, dus als iemand hier ideëen over heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoonweg een uiting van rebelsheid? Zichzelf willen afzetten tegen iets door een persoon te steunen wiens dagtaak het is om hem overal tegen af te zetten? Ik kan mij voorstellen dat je als jongen in Staphorst ook wel eens een keer genoeg hebt van al die conventies, maar aangezien het not-done is om je er direct tegen af te zetten kiest hij wellicht een indirecte weg?

Maargoed, nu ga ik chinees eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan mij er weldegelijk wat bij voorstellen, zowel bij christenen als bij cultuur/ex-christenen. Voor beide zal de angst voor de Islam (uiteraard) de reden zijn. Als Staphorster refo betekent de opkomst van de Islam de opkomst van een valse godsdienst die vijandig staat tov. het christendom en Wilders is politiek de meest uitgesprokene in zijn kritiek daarop. En bij de andere groep gaat hetzelfde op alleen is daar de Islam niet zozeer vijandig tegen het christendom alswel tegen onze liberale cultuur.

Dat zijn gedachtengoed nauwelijks is uitgewerkt is voor de meeste mensen geen issue.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige christen zijn toch ook juist tegen iets?

Tegen seks, tegen geweld, tegen vloeken, tegen moskees.

Dat je als christen met ergens tegen-zijn niet ver komt doet er dan niet toe. Dus ik snap het wel een beetje eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan mij er weldegelijk wat bij voorstellen, zowel bij christenen als bij cultuur/ex-christenen. Voor beide zal de angst voor de Islam (uiteraard) de reden zijn. Als Staphorster refo betekent de opkomst van de Islam de opkomst van een valse godsdienst die vijandig staat tov. het christendom en Wilders is politiek de meest uitgesprokene in zijn kritiek daarop. En bij de andere groep gaat hetzelfde op alleen is daar de Islam niet zozeer vijandig tegen het christendom alswel tegen onze liberale cultuur.

Dat zijn gedachtengoed nauwelijks is uitgewerkt is voor de meeste mensen geen issue.

Hmmm, wat dan zou kunnen meespelen in m'n onbegrip, is dat ik die angst voor de Islam niet voel/deel.

Quote:

Sommige christen zijn toch ook juist
tegen
iets?

Tegen seks, tegen geweld, tegen vloeken, tegen moskees.

Dat je als christen met ergens tegen-zijn niet ver komt doet er dan niet toe. Dus ik snap het wel een beetje eigenlijk.

Dat zou een doorgaande lijn kunnen zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom kunnen we niet gewoon accepteren dat ook voor Wilders een doelgroep is, en ook dat deze doelgroep uit ene verscheidenheid aan mensen bestaat. Wilders stemmers zijn soms net echte mensen moet je maar denken. Ik vind het dan weer een beetje vreemd dat de achterban van Wilders weer besproken moet worden, net of die mensen niet net zo veel democratisch recht hebben.

Ik kan me voorstellen dat mensen zelf niet op Wilders zouden stemmen, maar denk je dan evengoed in dat er ook mensen zijn die nooit op een SP of GL zouden stemmen, moeten we daar dan ook de achterban van gaan bespreken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom kunnen we niet gewoon accepteren dat ook voor Wilders een doelgroep is, en ook dat deze doelgroep uit ene verscheidenheid aan mensen bestaat. Wilders stemmers zijn soms net echte mensen moet je maar denken. Ik vind het dan weer een beetje vreemd dat de achterban van Wilders weer besproken moet worden, net of die mensen niet net zo veel democratisch recht hebben.

Ik kan me voorstellen dat mensen zelf niet op Wilders zouden stemmen, maar denk je dan evengoed in dat er ook mensen zijn die nooit op een SP of GL zouden stemmen, moeten we daar dan ook de achterban van gaan bespreken?

Thorgrem, wat heeft dit nu helemaal met mijn OP te maken? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wilders is een man die ook staat voor cultuur Christendom niets mis mee integendeel daardoor blijft een samenleving bij elkaar,in dit land uit een gevallen mede door de NHK/PKN die altijd zei en nu nog dat ze volkskerk zijn,niet dus anders had de samenleving wel wat meer eenheid geweest; het gedachtengoed van Wilders is een diepgaande studie waard,en heeft ten diepste met onze wortels te maken ,te beginnen bij de Apostel der Nederlanden,Sint Willibrod.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wilders is een man die ook staat voor cultuur Christendom niets mis mee integendeel daardoor blijft een samenleving bij elkaar,in dit land uit een gevallen mede door de NHK/PKN die altijd zei en nu nog dat ze volkskerk zijn,niet dus anders had de samenleving wel wat meer eenheid geweest; het gedachtengoed van Wilders is een diepgaande studie waard,en heeft ten diepste met onze wortels te maken ,te beginnen bij de Apostel der Nederlanden,Sint Willibrod.

Nou, onderbouw deze uitspraken eens...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wilders is een man die ook staat voor cultuur Christendom

Daar staat hij niet voor, hij staat voor een libertaire hypocriete samenleving die weliswaar haar wortels in het christendom heeft, maar daar verder los van staat en de enige cultuur die wat met het christendom te doen heeft en daar geaccepteerd wordt is blasfemische en beledigende kunst.

Quote:

niets mis mee integendeel daardoor blijft een samenleving bij elkaar,in dit land uit een gevallen mede door de NHK/PKN die altijd zei en nu nog dat ze volkskerk zijn,niet dus anders had de samenleving wel wat meer eenheid geweest;

L0l.

Quote:

het gedachtengoed van Wilders is een diepgaande studie waard,

Nee, en dat zou je duidelijk zijn geworden als je meer dan 20 minuten naar zijn program had gekeken.

Quote:

en heeft ten diepste met onze wortels te maken ,te beginnen bij de Apostel der Nederlanden,Sint Willibrod.

Ja, zoiets maar dan anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid