Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 109
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dat kun je idd pas achteraf zeggen. Maar andersom kun je dat ook stellen bij een juist behouden standpunt, is dat vast houden aan de fundamenten of is het een vorm van conservatisme.

Kerken lijken heel hervormings gezind te zijn er vervolgens vast te roesten na die hervorming. Dat zie je niet alleen bij gereformeerden, ook bij pinkstergemeenten die net wat langer bestaan (ik zie het zelf ook in mijn kerkgenootschap, met bepaalde predikanten die met weemoed aan glorie klokken denken en uit de NBG lezen, om wat 'uiterlijkheden' te noemen.). Dan komt er een nieuwe beweging op en die gallen dan tegen elkaar, zowel intern als extern.

Mijn indruk is individualisering trouwens een algemeen probleem waar ook andere kerken last van hebben. Waarin leden (als ze die moeite al nemen lid te zijn) consument zijn. Waarbij de consument shopt en consumeert en verval de eigen behoeften bevredigd.


Samengevoegd:

Quote:

En aangezien ze tegenwoordig ook vrij veel moeite doen om aan de binnenkant de schilderingen weer zichtbaar te maken moet dat te bespreken zijn.

Ik zou voor zijn. maar ik ben dan ook een geschiedenis student met een grote liefde voor oude religieuze kerkelijke kunst. Middeleeuwse kerken. party.gif

Maar ja, daaruit blijkt alweer dat ik niet alleen in de wereld sta maar ook van de wereld ben. puh2.gif


Samengevoegd:

Quote:

Dan ga ik nu maar weer eens een uurtje of 2 aanbidden. Tot later.

Monnik geworden? devil.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Sommige nummers zijn harstikke mooi, maar veel hebben een veel te hoog ik-gehalte en/of zijn verk****t uit het Engels naar het Nederlands...

Klopt. Er staan vreselijke nummers in opwekking. De nummers die wel mooi zijn zijn vervolgens vreselijk vertaald zodat die ook vreselijk geworden zijn. puh2.gif

Neuh, er staan best mooie nummers in opwekking. Ik vind het prima dat wij die bundel hebben in de kerk. Een mooie light edition zou trouwens wel wat zijn, een bundel zonder de lelijke nummers en ook zonder de onzingbare nummers (sommige nummers zijn nl. ongeschikt voor samenzang).

Credible brengt trouwens altijd het goede bij me naar boven. Normaal loop ik altijd te gallen en af te geven op de opwekkingsbundel. Maar een paar minuutjes het terugkomende thema van eenzijdig zeuren op de opwekkingsbundel vanuit een zo'n generaliserend en cynisch mogelijk perspectief (want over andere bundels lees ik immers nooit), doet me altijd weer de noodzaak voelen om er voor op te komen en de opwekking te verdedigen. party.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ik ben het niet geheel met je eens Robert, ik ben een redelijk aantal keren in verschillende PKN kerken geweest, maar daar was de 'afstandelijkheid' (zoals jij het omschrijft, het zou niet mijn woordkeuze zijn) net zo groot of klein als in de katholieke kerk. Met de eucharistie/avondmaal buiten beschouwing gelaten.

Die kunnen ook afstandelijk zijn idd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij gereformeerden zijn niet te ouderwets, jullie zijn te hip! *snuift*

Ik (ben al bang om dat woord te gebruiken in dit topic) ga even wat proberen te zeggen over mijn gevoel bij Opwekking. Ik zing niet veel Opwekking, maar bepaalde liederen vind ik echt heel mooi en treffend. (Nee ik geen er geen 123-nummertjes bij).

Mijn grootste probleem is de hele setting, de types kerken waar ze dit soort dingen en de manier hoe men daar tegen een waar geloof aan kijkt. Daar ben ik dan misschien te bevindelijk-gereformeerd voor opgevoed.

Mijn overtuiging is dat in alles in de kerk het kruis (het lijden van Christus) centraal moet staan. Niet dat de overwinning ook niet belangrijk is, maar wel in de Bijbelse context van de totale verdorvenheid van de mens, onze rechteloosheid tot bekering door God, onze zondigheid óók nadat we door de Heilige Geest úit genade alleen zijn wedergeboren.

Dat gaat niet om emotioneel gestuiter of een kruis in met midden van de kerk met een Lijdende Christus daar aan, het gaat om de kernmerken van een waar geloof.. Het geloof in Christus begint met heel veel zelfkennis, eigen zondigheid, het niets zijn zonder Christus, het geen recht hebben op genade van Hem en ook daadwerkelijk te weten dat wij vloekwaardig zijn voor God..

En dat vind ik echt belangrijk, zo belangrijk zelfs dat ik het fijn vind dat het ook duidelijk terug komt in de liederen die ik zing. God is niet alléén maar God de Vader Hij is ook de Rechter en Hij is 'zeer vertoornd' over de zonden, Hij is ook de Liefdevolle Vader die extreem veel verdriet heeft van Zijn Kinderen die zondigen (en er is geen mens die niet zondigd).. Dát telt allemaal mee voor mij..

Dat is misschien ook wel de reden waarom ik 'Als een hert'/'Psalm 42' ook zo enorm treffend vind.

Oh, en ik vind 'Hou mij vast, heel dicht bij U' ook een enorm nummer, om alleen te zingen wanneer ik voel dat ik dingen wil doen waarmee ik God verdriet mee doe. Hou mij vast (niet dat ik geloof dat Hij mij zou laten vallen!), maar omdat ik zo zwak en nietig ben..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wij gereformeerden zijn niet te ouderwets, jullie zijn te hip! *snuift*

Ik (ben al bang om dat woord te gebruiken in dit topic) ga even wat proberen te zeggen over mijn gevoel bij Opwekking. Ik zing niet veel Opwekking, maar bepaalde liederen vind ik echt heel mooi en treffend. (Nee ik geen er geen 123-nummertjes bij).

Mijn grootste probleem is de hele setting, de types kerken waar ze dit soort dingen en de manier hoe men daar tegen een waar geloof aan kijkt. Daar ben ik dan misschien te bevindelijk-gereformeerd voor opgevoed.

Mijn overtuiging is dat in alles in de kerk het kruis (het lijden van Christus) centraal moet staan. Niet dat de overwinning ook niet belangrijk is, maar wel in de Bijbelse context van de totale verdorvenheid van de mens, onze rechteloosheid tot bekering door God, onze zondigheid óók nadat we door de Heilige Geest úit genade alleen zijn wedergeboren.

Dat gaat niet om emotioneel gestuiter of een kruis in met midden van de kerk met een Lijdende Christus daar aan, het gaat om de kernmerken van een waar geloof.. Het geloof in Christus begint met heel veel zelfkennis, eigen zondigheid, het niets zijn zonder Christus, het geen recht hebben op genade van Hem en ook daadwerkelijk te weten dat wij vloekwaardig zijn voor God..

En dat vind ik echt belangrijk, zo belangrijk zelfs dat ik het fijn vind dat het ook duidelijk terug komt in de liederen die ik zing. God is niet alléén maar God de Vader Hij is ook de Rechter en Hij is 'zeer vertoornd' over de zonden, Hij is ook de Liefdevolle Vader die extreem veel verdriet heeft van Zijn Kinderen die zondigen (en er is geen mens die niet zondigd).. Dát telt allemaal mee voor mij..

Dat is misschien ook wel de reden waarom ik 'Als een hert'/'Psalm 42' ook zo enorm treffend vind.

Oh, en ik vind 'Hou mij vast, heel dicht bij U' ook een enorm nummer, om alleen te zingen wanneer ik voel dat ik dingen wil doen waarmee ik God verdriet mee doe. Hou mij vast (niet dat ik geloof dat Hij mij zou laten vallen!), maar omdat ik zo zwak en nietig ben..

Op zich wel mee eens, maar waarom let je zoveel op het negatieve?

Quote:
eigen zondigheid, het niets zijn zonder Christus, het geen recht hebben op genade van Hem en ook daadwerkelijk te weten dat wij vloekwaardig zijn voor God..

Daar loop ik dus tegenaan, er zijn zoveel mooie dingen die samengaan met het geloven in God, geniet daar gewoon ook van en wees niet alleen maar met de negatieve dingen bezig..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar die dingen zijn dus weer mooier in het licht van de 'negativiteit' die Raido post en waar ik op doelde een paar posts van mij terug. Wie dit beseft leeft waarlijk vanuit Gods grootste gave aan de mens en de erfenis van het offer; genade. smile.gif

De 'negativiteit' van Raido is niks anders dan het zelfbesef wat ieder mens zich eigen moet maken om een stevig fundament te bouwen waarop Gods genade kan werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar die dingen zijn dus weer mooier in het licht van de 'negativiteit' die Raido post en waar ik op doelde een paar posts van mij terug. Wie dit beseft leeft waarlijk vanuit Gods grootste gave aan de mens en de erfenis van het offer; genade.
smile.gif

De 'negativiteit' van Raido is niks anders dan het zelfbesef wat ieder mens zich eigen moet maken om een stevig fundament te bouwen waarop Gods genade kan werken.

Tuurlijk ben ik het daarmee eens en is dat ook belangrijk smile.gif

Maar in veel kerken wordt daar zo onwijs de nadruk op gelegd. Wordt er zoveel in je hoofd geprent dat je een zondaar bent enz. dat ik me afvraag of die mensen ook de leuke dingen van het geloof kunnen zien

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het enigszins per persoon verschilt. Dat er mensen zijn die het goed op pakken en mensen die het minder goed op pakken. Enerzijds heb je mensen zoals Raido die juist vanuit het perspectief van hun eigen zondigheid juist de grootheid van de genade meer zien.

Anderzijds heb je ook mensen die zwaar depressief worden van al die zonde en ellende en die blijven hangen in die zonde, en niet juist daarvanuit de volheid van de genade zien...

In andere kringen kom je dat net zo tegen.

In evangelische kringen kom je mensen tegen die God als Vader zien, maar daarvanuit juist Zijn onvoorwaardelijk liefde in een goed perspectief zien en daarbij zien dat God nog steeds boven hen staat.

Anderzijds heb je ook mensen die doorslaan naar alleen maar bij Papa op schoot knuffelen en Hem in je broekzak hebben...

In de charismatische hoek heb je mensen die alle eer aan God geven bij een genezing en juist daardoor op Hem worden gericht. Die Zijn grootheid daarin zien en Hem de dank ervoor geven en zich toewijden aan Hem.

Anderzijds zie je ook mensen die het als een soort speeltje behandelen, de Heilige Geest als klappertjespistool gebruiken en het allemaal heel "cool" vinden, maar uiteindelijk niet op God gericht worden of dichter bij Hem leven...

God is oneindig veel groter dan wij die van nature zondig zijn, Hij is onze Vader en Hij kan genezen en doet dat nog steeds. Het is soms ook maar hoe je er mee om gaat...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tuurlijk ben ik het daarmee eens en is dat ook belangrijk
smile.gif

Maar in veel kerken wordt daar zo onwijs de nadruk op gelegd. Wordt er zoveel in je hoofd geprent dat je een zondaar bent enz. dat ik me afvraag of die mensen ook de leuke dingen van het geloof kunnen zien

En komen we hier weer uit op je gevoel. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een negatieve impressie lijkt me ook een kwestie van gevoel.

Ik denk dat wat vooral nodig is een reeël perspectief is. Soms met meer nadruk aan de ene kant soms aan de andere kant, afhankelijk wat er op dat moment nodig is voor de gemeenteleden.

Het evangelie is de blijde boodschap ('blijde' in de traditionele klassieke zin van het woord). De werkelijkheid is dat we in een zondige wereld leven en daar ook maar al te vaak een onderdeel van uitmaken. Dat het ook vaak mis met ons gaat en dat zonder het Offer van Christus we allemaal een flink probleem zouden hebben en er warmpjes bij zouden zitten in het hiernamaals. Dat het voor Jezus een lijdensweg was, Hij voor ons die weg heeft ondergaan en gestorven is.

Maar Hij is wel opgestaan, heeft de dood overwonnen. En in de toekomst zal ook alles goed komen als er een nieuwe hemel en nieuwe aarde is. Dat we in Christus redding vinden. Dat in ons leven we lijden vinden maar in het geloof ook vreugde kunnen ervaren. Dat wij ook glimpen van Gods majesteit kunnen ervaren. Dat God ook in ons kan werken. Dat wij een relatie met Hem kunnen hebben, Hij van ons houdt. Wij dat kunnen ervaren in vreugde en in smart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

iedereen heeft zijn eigen manier waarop hij God het "beste, makkelijkste, fijnste en mooiste" manier aanbidt.

dit verschilt van persoon tot persoon.

de ene doet dit door muziek, de ander door heel veel bijbel te lezen.

mij gaat het er niet om op welke manier je het doet, als je maar een diepe relatie met God is, als het maar een levendige relatie is.

ik doe het zelf het makkelijkste, en fijnste met hardere muziek, gewoon lekkere rock/metal. Hier voel ik mij in thuis, en kan ik mezelf beter openen voor God.

Dat iemand anders dat doet met opwekking dat moet hij zelf weten. Het gaat God niet om op wat voor manier je het doet, maar dát je het doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid