Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ok, weer eens een topicje met oecomenische inslag. Ik zag eerder deze avond een post van Onze Lieve Forumcapo:

Quote:

Met zoveel jongeren bij elkaar om plezier te hebben, meer van Jezus te leren en
God groot te maken
is iets unieks!

Als ik dit lees, en ik denk er verder niet over na, dan schrik ik echt en heb ik zin om te roepen: \"blasfemie!!! boosrood.gif \" Voor m'n gevoel is dit erger dan GVD zeggen. Ik bedoel, het is niet netjes om God te verzoeken om iets/iemand te verdoemen, maar dat vraag je dan tenminste nog.

Maar goed; dit is een gevoelsuiting van mij. Als ik het verstand weer inschakel, dan snap ik uiteraard dat deze kreet goed bedoeld is, een goede bedoeling achter zit. Dus in het kader van elkaar leren te begrijpen, wat bedoelt men als men zegt God groot te maken? Wat voor invloed hebben mensen op het toe/afnemen van God's grootheid? Welke invalshoek zie ik mogelijk over het hoofd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is het een snelle en korte manier om te zeggen dat mensen zichzelf bewust maken van de grootheid van de Heer door middel van lofprijzen etc?

edit: En het is een werkwoord. Maken zegt dat je iets moet doen om je (voor zover haalbaar) bewust te worden van Gods grootheid. Het is geen volledig passieve aangelegenheid. Maar misschien zeg ik wel iets wat helemaal niet klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goede vraag. Dezelfde reden waarom mensen het hebben over God verhogen ? puh2.gif

Het was misschien wel dezelfde bedenker als die bedacht om Maria 'moeder Gods' te noemen. widegrin.gif

Maaruh, wat Andreas zegt, het is gewoon God aanbidden, God verheerlijken. Wacht ff, God is al Heer, waarom zouden wij Hem dan nog moeten verheerlijken? copper2.gif

Euh, het moraal van mijn zinloze post:

- Al klinkt het wat vreemd, de betekenis achter die term zit in dit geval wel goed.

- Waarom dat dan zo noemen? Geen idee. Ik ben er zelf niet zo fan van eerlijk gezegd.

Verder natuurlijk een zeer terechte vraag in je start-post Pius. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zit iig op geen enkele manier de intentie achter om God groter te maken dan Hij al is, omdat dat inderdaad onmogelijk is. knipoog_dicht.gif Maar anders zou je het je wel kunnen bedenken. Absoluut gezien is het onmogelijk om God groot te maken, relatief gezien wel. Je zou namelijk kunnen zeggen dat God in de ogen van de mensen, lang niet zo groot is als Hij in werkelijkheid is. En dan is het dus toch mogelijk om God groot te maken, al was het dan alleen maar in de zin dat wij te klein van God denken. En waar wij te klein denken van God, kunnen wij Hem groot maken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of... beste Sacerdos... het is gewoon een "uitdrukking". Net zoals wanneer Engelsen zeggen "break a leg" ze niet écht willen dat je je poot breekt.

Maar wat de gevoelswaarde van deze uitdrukking betreft, ik heb er ook nooit wat mee gehad. Ik heb er altijd het gevoel bij van een God die grijpbaar, netjes in een hokje zit, en nu gaan we 'M groot maken.

Nuchter bezien heeft Gort dan weer gelijk dat verheerlijken een net zo foute term is. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zit iig op geen enkele manier de intentie achter om God groter te maken dan Hij al is, omdat dat inderdaad onmogelijk is.
knipoog_dicht.gif
Maar anders zou je het je wel kunnen bedenken. Absoluut gezien is het onmogelijk om God groot te maken, relatief gezien wel. Je zou namelijk kunnen zeggen dat God in de ogen van de mensen, lang niet zo groot is als Hij in werkelijkheid is. En dan is het dus toch mogelijk om God groot te maken, al was het dan alleen maar in de zin dat wij te klein van God denken. En waar wij te klein denken van God, kunnen wij Hem groot maken.
smile.gif

Ik vind dit i.i.g. een begrijpelijke uitleg. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zit iig op geen enkele manier de intentie achter om God groter te maken dan Hij al is, omdat dat inderdaad onmogelijk is.
knipoog_dicht.gif
Maar anders zou je het je wel kunnen bedenken. Absoluut gezien is het onmogelijk om God groot te maken, relatief gezien wel. Je zou namelijk kunnen zeggen dat God in de ogen van de mensen, lang niet zo groot is als Hij in werkelijkheid is. En dan is het dus toch mogelijk om God groot te maken, al was het dan alleen maar in de zin dat wij te klein van God denken. En waar wij te klein denken van God, kunnen wij Hem groot maken.
smile.gif

De uitdrukking 'God groot maken' wordt veelal gebruikt in combinatie met 'God loven'. Je zou kunnen stellen dat beiden hetzelfde beogen te zeggen, alleen vanuit een ander perspectief (Eli gebruikt hierbij het onderscheid absoluut/relatief). Bij de laatste uitdrukking is God het perspectief, terwijl bij de eerste de mens het perspectief is. Anders gezegd: God loven doen we om Zijn Naam groot en bekend te maken bij de mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ok, weer eens een topicje met oecomenische inslag. Ik zag eerder deze avond een post van Onze Lieve Forumcapo:

[...]

Als ik dit lees, en ik denk er verder niet over na, dan schrik ik echt en heb ik zin om te roepen: \"blasfemie!!!
boosrood.gif
\" Voor m'n gevoel is dit erger dan GVD zeggen. Ik bedoel, het is niet netjes om God te verzoeken om iets/iemand te verdoemen, maar dat vraag je dan tenminste nog.

Maar goed;
dit is een gevoelsuiting van mij
. Als ik het verstand weer inschakel, dan snap ik uiteraard dat deze kreet goed bedoeld is, een goede bedoeling achter zit. Dus in het kader van elkaar leren te begrijpen, wat bedoelt men als men zegt God groot te maken? Wat voor invloed hebben mensen op het toe/afnemen van God's grootheid? Welke invalshoek zie ik mogelijk over het hoofd?

Die vraag heb ik ook al eens gesteld puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zit iig op geen enkele manier de intentie achter om God groter te maken dan Hij al is, omdat dat inderdaad onmogelijk is.
knipoog_dicht.gif
Maar anders zou je het je wel kunnen bedenken. Absoluut gezien is het onmogelijk om God groot te maken, relatief gezien wel. Je zou namelijk kunnen zeggen dat God in de ogen van de mensen, lang niet zo groot is als Hij in werkelijkheid is. En dan is het dus toch mogelijk om God groot te maken, al was het dan alleen maar in de zin dat wij te klein van God denken. En waar wij te klein denken van God, kunnen wij Hem groot maken.
smile.gif

sjoerule.gif klopt als een bus, goed verwoord

Neemt niet weg dat de term inderdaad raar klinkt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In andere talen heb je soortgelijke dingen ook wel...

Bless the Lord is een veel gebruikte term in het Engels.

Maar de Heer heeft ons niet nodig om hem te zegenen lijkt me...

'Zegen de Heer' maakt treft niet zozeer het zijn van God toch? Zo zeg je bij 'Maak groot', dat Hij groter wordt door ons zingen, terwijl je bij 'Zegen de Heer, mijn ziel' (Wat overigens direct uit een psalm komt), jezelf de opdracht geeft om goed over God te denken. Het impliceert niet iets te veranderen aan God, wat 'maak groot' wel lijkt te doen. Conclusie: niet vergelijkbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel vergelijkbaar als je Hebreeen 7 erbij pakt. In vers 7 staat namelijk

Quote:
7 Het staat buiten kijf dat de mindere altijd gezegend wordt door de meerdere.

Dan is het zegenen van de Heer in die zin wel degelijk het omlaag halen van God. Punt is dat de uitdrukking "De Heer zegenen" ook in psalm 134 naar voren komt en dus blijkbaar iets anders is bedoeld... Wel degelijk vergelijkbaar met grootmaken van God dus

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
'Zegen de Heer' maakt treft niet zozeer het zijn van God toch?

Jawel, je zegent God, die al gezegend is en door zondige mensen niet gezegend kan worden.

Quote:
Zo zeg je bij 'Maak groot', dat Hij groter wordt door ons zingen, terwijl je bij 'Zegen de Heer, mijn ziel' (Wat overigens direct uit een psalm komt), jezelf de opdracht geeft om goed over God te denken.

Dan zou je zeggen 'Maak God met mij groter'.. Het is een verouderde uitdrukking en heeft niets te maken met het groter maken van God. God groot maken betekend gewoon zijn grootheid bezingen, en waarschijnlijk is het de bedoeling om dat samen te doen zodat Zijn grootheid in de harten van mensen zichtbaar wordt.

Ik ben nu even aan het zoeken..

Het impliceert niet iets te veranderen aan God, wat 'maak groot' wel lijkt te doen. Conclusie: niet vergelijkbaar.


Samengevoegd:

In Genesis komt deze uitdrukking ook voor. En Ik zal u tot een groot volk maken, en u zegenen, en uw naam groot maken; en wees een zegen! In het eerste deel van deze zin zegt God 'Ik zal u tot een groot volk maken' (daarmee zegt God niet dat de persoon in kwestie zelf een groot volk zal worden, maar dat uit hem zal voortkomen ...) In het tweede deel zegt hij 'en u zegen en uw naam groot maken'... Daarmee bedoeld God niet dat de naam van de persoon in kwestie in een extra groot font aan de hemel komt te staan of iets dergelijks... Het gaat om 'eer' en 'bekendheid'..

Alzo zal Ik Mij groot maken, en Mij heiligen, en bekend worden voor de ogen van vele heidenen; en zij zullen weten, dat Ik de HEERE ben. Hier zegt God het in Ezechiel 38 over Zichzelf.. Zoals wij geloven is God een wezen zonder lichaam, we hoeven dus niet te denken aan termen als 'opblazen' of 'groot maken als een boze kat'.. Het laatste is echter wel een mooie gedacht bij deze woorden..

Ik zal mij Groot maken én zij zullen weten dat ik de HEERE ben! Daar spreekt kracht uit, waarbij ik zelfs een beetje 'bang' of 'vreesachtig' van wordt.

In Handelingen 10 komt de term voor: Want zij hoorden hen spreken met vreemde talen, en God groot maken. Toen antwoordde Petrus (...) Dit is wat er bedoel wordt. In het Engels gebruikt men in de KJV de term 'magnify' voor 'groot maken'.. Spontaan moet ik denken aan 'magnificat' in het Grieks is het 'megaluno theos' ...

Dus kom op gij mensen... de term 'God groot maken' heeft niets te maken met het groter maken van God. Wanneer je 'God de eer toe brengt' breng je Hem ook geen eer die Hij nog niet heeft'..


Samengevoegd:

Oh speciaal voor Pius, nu wordt je vast helemaal hitsig..

Bach - Magnificat anima mea

Magnificat anima mea Dominum.

Et exsultavit spiritus meus

in Deo salutari meo.

Quia respexit humilitatem ancillae suae,

ecce enim ex hoc beatam me dicent

omnes generationes.

Quia fecit mihi magna qui potens est,

et sanctum nomen ejus.

Et misericordia ejus a progenie in progenies,

timentibus ejum.

Fecit potentiam, in brachio suo.

Dispersit superbos mente cordis sui.

Deposuit potentes de sede,

et exaltavit humiles.

Esurientes implevit bonis.

et divites dimisit inanes.

Suscepit Israel puerum suum,

recordatus misericordiae suae.

Sicut locutus est ad patres nostros.

Abraham et semini ejus in saecula.

Gloria patri, et filio, et spiritui sancto,

Sicut erat in principio et nunc et semper

et in saecula saeculorum.

Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid