Spring naar bijdragen

Gehandicapte mag niet trouwen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 198
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Doet de kerk eigenlijk aan het zegenen van verbintenissen (ik gebruik heel bewust het woord 'huwelijk' inderdaad niet knipoog_dicht.gif ) of iets dergelijks?

Ik bedoel, huwelijk kán een priester niet eens sluiten, maar zou het mogelijk zijn dat er een Mis komt die alles weg heeft van een huwelijksmis behalve de zekerheid dat het een gesloten huwelijk gaat worden?

Wanneer dit wel kan en mag enzo kan dat een aardige oplossing zijn lijkt me. Zoals het nu wordt gesteld (Het Kan Niet) is een beetje cru. Kan het überhaupt niet of kan het niet helemaal (en waarom dan).

(wat een hoop zoutjes bloos.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn pastoor woont samen met zijn huishoudster. Geheel platonisch. Geen idee of daar wat kerkelijk-vierings-ding mee gebeurd is, maar samenwonen kan blijkbaar best.

En sja, je zou er spontaan zwart van gaan dragen. O wacht, dat doe ik al xD

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn pastoor woont samen met zijn huishoudster. Geheel platonisch. Geen idee of daar wat kerkelijk-vierings-ding mee gebeurd is, maar samenwonen kan blijkbaar best.

En sja, je zou er spontaan zwart van gaan dragen. O wacht, dat doe ik al xD

Nee, de kerk maakt wel onderscheid tussen een pastoor en zijn huishoudster of studenten in een huis, en een stelletje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Verity,

Wat ik begrepen had, ziet de Kerk het samenwonen en het inzegenen van samenwonende stelletjes inderdaad niet zitten. Dit omdat je dan net doet alsof je het sacrament van het Huwelijk ontvangen hebt. En daar houdt de Kerk niet van, van halfslachtig imiteren. Óf het echte werk, óf geen werk, zeg maar. Daarom kunnen katholieken bijvoorbeeld ook niet aan een protestants Avondmaal deelnemen. Ies nie het echte werk, is doen alsof. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo zie ik het ook en als het artikel klopt, vind ik het pijnlijk dat dit soort dingen in de kerk gebeuren.

Heb je een alternatief?

Quote:

rofl.gif
Maar Joelle vroeg of je dus mag trouwen als je het niet zeker weet volgens mij?
knipoog_dicht.gif

Mjah, ik snap 'm denk ik niet helemaal, want dit weet je toch gauw genoeg? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heb je een alternatief?

Met een beetje creativiteit is er altijd een alternatief. En geen kinderen meer kunnen krijgen door een ongeluk, en dan ook nog niet in de kerk kunnen trouwen. Ik vind het vrij star. De kinderwens had toch ook best naar een adoptiewens verschoven kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom Pius_XII,

Wat houdt dat precies in dan en hoe sluit je dan zoiets?

In het latijn heet het 'quasimatrimonium', ik weet het niet precies, maar het komt neer op een niet-geconsumeerd huwelijk, wat verder alle eigenschappen heeft van een huwelijk. Het wordt dan ook gesloten in de Kerk.

(Ik kon er verder niet veel concreets over vinden, maar wel dit artikeltje, wat om een andere reden weer interessant is. smile.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant artikel. En inderdaad was dat wat ik zo'n beetje bedoelde.

Maargoed. Komt het in de praktijk zodanig regelmatig voor dat het een oplossing kan zijn voor dit stel, of is het meer een roeping o.i.d.? Iets dat zich (zoals in het artikel) ontwikkeld vanuit een 'gewoon' huwelijk?

(Wat krijg ik mezelf weer heerlijk uitgedrukt.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is gewoon raar dat deze persoon niet in het huwelijk zou mogen treden. Het huwelijk is er niet alleen om kinderen voor te brengen maar hoofdzakelijk om samen van God te genieten en elkaar te ondersteunen in goede en slechte tijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja twee mensen die al ongelukkig zijn willen graag trouwen,en zou een verwrongen buiten de werkelijkheid staande roomse bisschop dat willen verbieden door regels die nergens op slaan,gelukkig heeft het stel daar niets mee te maken en maken zij zelf uit te trouwen of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat kan idd niet
als je de regels handhaaft zoals ze niet zijn bedoeld
. Volgens mij is de katholieke kerk bij uitstek een kerk waar men de regels wil handhaven zodat ze hun doel bereiken. Jammer dus dat men in dit geval zogenaamd machteloos uitroept "ojee, akelige regels, nu kan het niet!" Ik heb iig het bewijs nog niet gezien dat deze regel er is met het doel om mensen die door een ongeval niet tot de geslachtsdaad in staat zijn, het leven zuur te maken.

Thomas, leg me dan eens uit; het sluiten van het huwelijk is de geslachtsdaad, dat is geen Kerkelijke regel, dat is de Natuurwet, een dogma zo je wil. Dat staat gelijk aan dat zeg maar water perse naar het laagste punt stroomt. Denk je dat de bewuste bisschop dit niet anders had willen zien? Als hij 'm niet overeind krijgt, dan kan het gewoon niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja twee mensen die al ongelukkig zijn willen graag trouwen,en zou een verwrongen buiten de werkelijkheid staande roomse bisschop dat willen verbieden door regels die nergens op slaan,gelukkig heeft het stel daar niets mee te maken en maken zij zelf uit te trouwen of niet.

Hoe hypocriet, in de OKK werkt dit net zo als bij ons.

Of bij ons, dit is universeel...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je hebt gelijk in die zin, dat het hier niet draait om dat stel en een katholieke bisschop (kwam hij uit Rome? heb ik even gemist dan). Het draait om dat stel en God, en dat de Kerk in hun specifieke situatie vertegenwoordigd is in persoon van deze bisschop, vind ik jammer.

Ten principale zijn de regels over het is pas een huwelijk als er gevreeen is totaal niet slecht,maar in onderhavig geval van zo,n stel zouden moeten gelden naar de Heilige Schrift wat op aarde geboden is is ook in de Hemel gebonden of ontbonden;kortom om ook in Onze Moeder de Heilige Kerk gaat Genade voor recht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid