Spring naar bijdragen

Republik Maluku Selatan


Aanbevolen berichten

Ik heb eigenlijk een vraag richting de Molukkers die hier aanwezig zijn, dat zijn er geloof ik niet heel veel, daarom wil ik het ook wat breder trekken..

In hoeverre speelt het idee van terug keer naar Maluku Selatan een rol in de Molukse gemeenschap?

Andere dingen.. voor andere mensen, dus meer credible breed.. Wat vind jij van de manier van reageren door de Nederlandse regering in het verleden en zou Nederland zich nu nog moeten inzetten voor een Vrije Molukse Republiek?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn zwager is Moluks en ik heb er pas geleden nog met hem over gesproken, nav die relletjes. Hij vond het geschiedenis, geweest is geweest en hij kan zich er niet meer druk over maken hij heeft een prima leven hier en heeft helemaal niets met de Molukken.

Ik denk dat de Nederlandse regering in het verleden zwaar te kort is geschoten. Een volk wat eeuwen trouw heeft gediend zo het mes in de rug steken, zo verraden. Wat mij betreft had het voltallige kabinet toen der tijd voor het gerecht mogen worden gesleept. Nederland heeft nog een rekening bij het Molukse volk openstaan en het wordt tijd dat die rekening eens betaald wordt, desnoods met dreiging van militair geweld tegen de bezetters van de Molukken. Dit heeft al veel te lang geduurd en wij hebben een grote schuld openstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit gekkenhuis wat Nederland heet heeft nog steeds een ereschuld aan de Molukkers ,die zijn door het gekkenhuis Nederland goed belazerd en verraden.En de belofte dat de Molukken een vrije staat zouden zijn moet ook nog steeds waar gemaakt worden.

Leve de Molukken. thumbsup.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een terugkeer naar de RMS is niet mogelijk. De letters RMS, laat staan het volledig uitspreken daarvan is al genoeg voor de regering van Indonesië om je op te pakken als je het daar uitspreekt. Ze hebben het daar dan ook over het 'drie letter woord'

Op zwaaien met de vlag staat zelfs een levenslange gevangenis. Zouden de Molukkers terug keren dan zou dat voor hen levensgevaarlijk zijn. Een goede vriend van mij zal ook nooit Indonesië inkomen omdat hij vanwege de RMS op een zwarte lijst staat daar.

Dat de Nederlandse regering zwaar te kort is geschoten lijkt me nog zwak uitgedrukt. Ze hebben de Molukkers ronduit schandalig behandeld en ik snap dat er veel Molukkers zijn die nog steeds bezig zijn met deze kwestie, ook al is het nu vaak alleen nog maar voor hun voorouders. Ik ken enkele Molukkers die zeer zeer hoog in de RMS zaten en/of er voor gestreden hebben, waaronder mijn opa. En ik vind het schandalig dat er beloftes zijn gedaan die nooit waar gemaakt zijn. Mijn opa is helaas al overleden en die zal het dus ook nooit meer meemaken als er op z'n minst een sorry komt. Dat het geschiedenis is wil niet zeggen dat het niet meer leeft.

Mena Muria!

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zouden er ons absoluut niet voor moeten inzetten, het levert ons niets op en de kans dat het echt concreet resultaat heeft is nihil. Daarnaast is de ereschuld die wij volgens sommigen hebben wat mij betreft tenietgedaan na het Molukse terrosisme.

Overigens heeft Nederland de zaken rondom deze kwestie in het verleden natuurlijk erg onhandig aangepakt.


Samengevoegd:

Quote:

Eens zal de RMS een feit zijn,niets is onmogelijk alles is mogelijk totaal.

De RMS zal nooit een feit zijn. De Indonesische staat is niet dermate instabiel dat het totale uiteenvallen te verwachten is en de Indonesische regering is niet zo dom om zomaar land weg te gaan geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het levert 'ons' (wie is ons?) niets op? Het feit dat vele KNIL-soldaten hun leven in de oorlog voor Nederland gewaagd (en sommigen zelfs gegeven hebben) hebben heeft Nederland wel degelijk iets opgeleverd. En daarnaast gaat het niet eens zozeer om of het NL iets oplevert, maar om het feit dat belofte schuld maakt.

Het Molukse terrorisme, wat ik persoonlijk groot uitgedrukt vind, is slechts een antwoord geweest op de schandalige behandeling van de Molukkers. Als je met deze mensen gepraat hebt die verantwoordelijk zijn geweest voor deze acties weet je ook welke gedachtes erachter schuilen en ik kan me daar heel erg in vinden. Het is nooit de bedoeling geweest om mensen kwaad te doen. Sterker nog, de doden die gevallen zijn bij de treinkaping zijn gedood door NL'ers, niet door Molukkers.

'Onhandig' aangepakt vind ik erg zwak uitgedrukt. De Molukkers zijn als vuil behandeld en nu jaren later worden velen nog steeds met de nek aangekeken.

En inderdaad, zoals het er nu uitziet zal de RMS nooit een feit zijn. Persoonlijk vind ik dat erg treurig. Nederland zal moeten leven met het feit dat een belofte, zijn woord in feite eigenlijk niets voorstelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Nynthe

Op zwaaien met de vlag staat zelfs een levenslange gevangenis. Zouden de Molukkers terug keren dan zou dat voor hen levensgevaarlijk zijn. Een goede vriend van mij zal ook nooit Indonesië inkomen omdat hij vanwege de RMS op een zwarte lijst staat daar.

De Indonesische regering heeft zich toch (net als de Nederlandse) niet gehouden aan hun afspraken? Ik ken de inhoud niet zo heel goed hoor..

Op de Molukken is het inderdaad nu niet echt veilig, ik vermoed dat er ook nog wel (verre) familieleden van de Molukkers in Nederland op een van de eilanden daar wonen, die door Islamitische mensen worden geteisterd. Hoe kijken (christelijke) Molukkers daar tegen aan, is er gebed voor die mensen daar? Zijn er familiebanden/contacten?

Quote:
Dat de Nederlandse regering zwaar te kort is geschoten lijkt me nog zwak uitgedrukt. Ze hebben de Molukkers ronduit schandalig behandeld en ik snap dat er veel Molukkers zijn die nog steeds bezig zijn met deze kwestie, ook al is het nu vaak alleen nog maar voor hun voorouders. Ik ken enkele Molukkers die zeer zeer hoog in de RMS zaten en/of er voor gestreden hebben, waaronder mijn opa. En ik vind het schandalig dat er beloftes zijn gedaan die nooit waar gemaakt zijn.

Is 'de RMS' nu onder jongeren nog levend? Ik zie naast 'Twente' of 'Tukker' in Rijssen en langs het spoor nogal eens RMS staan op b.v. muren of meterkastjes.. Of komt dat slechts voort uit een soort 'vroegergevoel' waar 'de oude mensjes' nog over spreken en het een onderdeel is van je roots?

Quote:
We zouden er ons absoluut niet voor moeten inzetten, het levert ons niets op en de kans dat het echt concreet resultaat heeft is nihil. Daarnaast is de ereschuld die wij volgens sommigen hebben wat mij betreft tenietgedaan na het Molukse terrosisme.

Zo ken ik je weer smile.gif Het leverd ons wel wat op, we zetten namelijk iets goed wat fout is. Ongeacht fouten aan beide kanten. De treinkapingen, moorden en aanverwanten zijn hoe dan ook niet goed te praten. Echter het waren vaak jongeren en het werd niet (op die manier) gesteund door de ouderen; de mensen die Maluku nog echt gezien hebben.

Hoe kun je nou op basis van een tiental (vooral jongeren) zeggen dat de 'ereschuld' vereffend is.. Schuld + Schuld is 2x schuld, niet geen schuld.

Quote:
De RMS zal nooit een feit zijn. De Indonesische staat is niet dermate instabiel dat het totale uiteenvallen te verwachten is en de Indonesische regering is niet zo dom om zomaar land weg te gaan geven.

Ik weet dat niet zo direct. Oost-Timor (niet geheel vergelijkbaar) is ook een vrije staat geworden. Hoe dom is een staat als ze een stuk 'vrediger' zouden kunnen leven als een 'stelletje Molukkers' hun 'kleine eilandjes' geven?

Ik weet niet goed hoe mijn bevlogenheid opeens de kop heeft kunnen opsteken. Ik heb dat wel vaker gehad, sinds ik verkering heb vind ik Indonesië opeens heel boeiend, intrigerend.. Probeer ik op straat altijd 'Indo's' te spotten..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht komt heel mijn reactie ook voort uit de verbondenheid die ik zelf ook heb met Molukkers. Nu ben ik zelf nooit in die cultuur opgegroeid, ondanks het feit dat ik wel een Moluks bloed heb, en heb ik me nooit echt met de hele kwestie bezig gehouden. Maar na gesprekken met mijn opa is dat wel veranderd. En helemaal toen ik gesprekken had met een man voor wie ik enorm veel respect en bewondering heb die zich heeft ingezet voor de RMS. Toen ik hoorde hoe dat allemaal gegaan is, welke woede en frustraties die man heeft snap ik het wel. Het is waarschijnlijk geen haalbare kaart, maar ik begrijp wel dat er veel Molukkers zijn die graag de erkenning zouden willen krijgen zonder dat het weggewuift wordt door de NL'ers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Nynthe

Het is nooit de bedoeling geweest om mensen kwaad te doen. Sterker nog, de doden die gevallen zijn bij de treinkaping zijn gedood door NL'ers, niet door Molukkers.

Bij de treinkaping bij De Punt is dat inderdaad het geval. Bij de treinkaping te Wijster (is een Telefilm van te zien op Uitzendinggemist.nl) zijn 3 doden gevallen, alle drie door Molukse hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het levert 'ons' (wie is ons?) niets op? Het feit dat vele KNIL-soldaten hun leven in de oorlog voor Nederland gewaagd (en sommigen zelfs gegeven hebben) hebben heeft Nederland wel degelijk iets opgeleverd.

Ons is Nederland en ik doel op eventuele toekomtige inspanningen van Nederland voor de RMS. Het zou onze diplomatieke banden in de regio niet erg goed doen en ik geloof ook niet dat we er economisch op vooruit zouden gaan.

Quote:

En daarnaast gaat het niet eens zozeer om of het NL iets oplevert, maar om het feit dat belofte schuld maakt.

Niet altijd, niet als een overheid en een staat er niets mee opschieten. We winnen er slechts wat dankbaarheid en een hoop gedonder mee. Niet de moeite waard dus.

Quote:

Het Molukse terrorisme, wat ik persoonlijk groot uitgedrukt vind, is slechts een antwoord geweest op de schandalige behandeling van de Molukkers.

Nou en?

Quote:

Als je met deze mensen gepraat hebt die verantwoordelijk zijn geweest voor deze acties weet je ook welke gedachtes erachter schuilen en ik kan me daar heel erg in vinden.

Serieus? Doet mij denken aan die apologeten van het Palestijns terrorisme en Al-Qaida. Goede bedoelingen en een rotleven praten gijzelingen en moord niet goed hoor.

Quote:

Het is nooit de bedoeling geweest om mensen kwaad te doen.

Niet? Oh, mensen ontvoeren, gijzelen en doden is normale kost en geen probleem?

Quote:

Sterker nog, de doden die gevallen zijn bij de treinkaping zijn gedood door NL'ers, niet door Molukkers.

Men heeft in Assen een planoloog, Ko de Groot, gedood. Daar was geen Nederlander bij betrokken. Daarnaast mogen alle doden die zijn gevallen door Nederlandse actie tegen het Molukse terrorisme op de conto van de Molukse terroristen worden geschreven.

Quote:

Persoonlijk vind ik dat erg treurig. Nederland zal moeten leven met het feit dat een belofte, zijn woord in feite eigenlijk niets voorstelt.

That's life, that's politics.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]De Indonesische regering heeft zich toch (net als de Nederlandse) niet gehouden aan hun afspraken? Ik ken de inhoud niet zo heel goed hoor..

Er waren ook geen afspraken met Indonesië. De Molukkers hebben zich tegen deze regering gekeerd en hebben tegen hun eigen land gevochten in naam van de Nederlandse koningin op de belofte dat zij de RMS zouden krijgen.

Quote:
Op de Molukken is het inderdaad nu niet echt veilig, ik vermoed dat er ook nog wel (verre) familieleden van de Molukkers in Nederland op een van de eilanden daar wonen, die door Islamitische mensen worden geteisterd. Hoe kijken (christelijke) Molukkers daar tegen aan, is er gebed voor die mensen daar? Zijn er familiebanden/contacten?

Mijn vriendin is nu nog niet eens een maand terug van de Molukken na een periode van 7 maanden. Zij heeft daar gewerkt in een weeshuis dat volzit met kinderen die wees zijn geworden na de burgeroorlog die daar gewoed heeft. Dit weekend had ik het er nog met haar over. Er zitten kinderen tussen die hun ouders letterlijk in stukke gehakt hebben zien worden of hun ouders in 30 stukjes moesten identificeren.

Nog niet zo heel lang geleden stond er ook een bericht in de krant dat iemand levenslang kreeg voor het zwaaien met de vlag. link

Mijn vriendin zat op Ambon, een eiland in de Molukken, maar zelfs daar moest ze, als ze haar vader aan de telefoon had, fluisteren als ze het over het 'drie letter woord' had. Zij vertelde dat er nog steeds mensen zijn die opgepakt en gemarteld worden als het om de RMS gaat of soms zelf gewoon van de aardbodem verdwijnen.

Geloof leeft daar enorm. Kennis van traumaverwerking en alles hebben ze daar niet. De opleiding social work kennen ze ook niet in Indonesië. Maar geloof is daar heel belangrijk. Als je problemen hebt, bid je.

Het weeshuis waar mijn vriendin is geweest is christelijk en is daar echt op gericht.

Gebed is in ieder geval erg hard nodig.

Quote:
Is 'de RMS' nu onder jongeren nog levend? Ik zie naast 'Twente' of 'Tukker' in Rijssen en langs het spoor nogal eens RMS staan op b.v. muren of meterkastjes.. Of komt dat slechts voort uit een soort 'vroegergevoel' waar 'de oude mensjes' nog over spreken en het een onderdeel is van je roots?

Rijssen ligt vlakbij Wierden en daar ligt een Molukse wijk, waar mijn opa en oma woonden. Deze wijk zit vol met allemaal KNIL-soldaten en de kinderen daar worden ook in de spirit van de RMS groot gebracht. Onderdeel van de Molukse cultuur is ook heel erg het respect naar ouderen toe. Veel jongeren zijn er dus mee groot gebracht, maar willen uit respect voor hun (groot)ouders opkomen voor hun belangen.

Quote:
Probeer ik op straat altijd 'Indo's' te spotten..

Een Indo is uiteraard geen Molukker! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo ken ik je weer
smile.gif

?

Quote:

Het leverd ons wel wat op, we zetten namelijk iets goed wat fout is.

Niets dus, niets concreets. Een gesust geweten is aardig, maar het meerendeel van de Nederlanders interesseert zich niet voor de RMS en heeft dus geen enkel last van het geweten. Er is electoraal, financieel, diplomatiek en militair geen enkel voordeel aan het streven naar iets onhaalbaars als de RMS.

Quote:

Hoe kun je nou op basis van een tiental (vooral jongeren) zeggen dat de 'ereschuld' vereffend is.. Schuld + Schuld is 2x schuld, niet geen schuld.

Heb je gelijk in.

Quote:

[...]Ik weet dat niet zo direct. Oost-Timor (niet geheel vergelijkbaar) is ook een vrije staat geworden. Hoe dom is een staat als ze een stuk 'vrediger' zouden kunnen leven als een 'stelletje Molukkers' hun 'kleine eilandjes' geven?

Oost-Timor was, voor de inval van Indonesie, al een staat . Dat was niet het geval bij de Zuid-Molukken, dat weggeven zou de deur wagenwijd opengooien voor soortgelijke eisen van anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens, voor de mensen die het intressant vinden:

link

Je kan hier de uitzending bekijken waarin de leider van het plan soestdijk geintervieuwd wordt. Het praat niets goed, maar het kan wel inzicht geven in wat er toen in hun hoofden gebeurt is waardoor ze tot deze actie over zijn gegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Machiavelli

Niet altijd, niet als een overheid en een staat er niets mee opschieten. We winnen er slechts wat dankbaarheid en een hoop gedonder mee. Niet de moeite waard dus.

Vanuit financieël opzicht niet, alleen is de wereld wat meer dan geld. Helemaal vanuit christelijk opzicht. Echter, hoe kijk aan tegen bijvoorbeeld erkenning van de Duitse staat richting de Joden, Sileziërs en/of Zigeneurs? Hadden ze dat ook niet moeten doen, omdat er ook geen financieël gewin bij was?

Quote:
That's life, that's politics.

En dus automatisch goed?

Quote:
Nynthe

Rijssen ligt vlakbij Wierden en daar ligt een Molukse wijk, waar mijn opa en oma woonden. Deze wijk zit vol met allemaal KNIL-soldaten en de kinderen daar worden ook in de spirit van de RMS groot gebracht. Onderdeel van de Molukse cultuur is ook heel erg het respect naar ouderen toe. Veel jongeren zijn er dus mee groot gebracht, maar willen uit respect voor hun (groot)ouders opkomen voor hun belangen.

Ok smile.gif In Rijssen wonen er ook behoorlijk wat er is ook een Moluks-Evangelische Kerk in Rijssen btw.

Quote:
Nynthe

Een Indo is uiteraard geen Molukker!

Daarom ook de haakjes hè, ik zie de verschillen niet zo denderend goed. Hananja's opa is een 'Savoenees' en zit qua uiterlijk meer richting een Papua, ik denk overigens dat ik deels door zijn verhalen (die ik wel eens via via) hoor ook dit stuk geschiedenis heel boeiend vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Om over die Dalai Lama maar te zwijgen.

Vraag me af waarom ik destijds dit topic heb gemist. knipoog_dicht.gif Natuurlijk heeft Nederland bloed aan zijn handen. Wij deden zestig jaar geleden dingen waar Karadzic bleek van zou wegtrekken. En we kunnen verontwaardigd zijn dat de VS het internationaal strafhof niet wil erkennen, maar ook wij hebben nimmer een van onze oorlogsmisdadigers berecht. Wel blonken we uit in het dwarsbomen van de klokkenluiders.

Dat terzijde. Mach heeft gelijk dat er niks meer ten goede te keren valt. Nu nog een punt hiervan maken zou goedkope symboolpolitiek zijn. Hij kletst daarentegen onzin als hij stelt dat een paar treinkapingen in Nederland opwegen tegen het daar aangerichte onrecht. Internationaal heeft gewoon niemand ooit een vinger willen uitsteken voor de Molukkers, zelfde geldt voor de Tibetanen, de Koerden, de Tsjetsjenen, de Palestijnen, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hij kletst daarentegen onzin als hij stelt dat een paar treinkapingen in Nederland opwegen tegen het daar aangerichte onrecht.

Waarom?

Quote:

Internationaal heeft gewoon niemand ooit een vinger willen uitsteken voor de Molukkers,

Klopt. Nou én?

Quote:

zelfde geldt voor de Tibetanen,

verbaasd.gif Over welke Tibetanen heb jij het?

Quote:

de Koerden, de Tsjetsjenen,

Klopt

Quote:

de Palestijnen, etc.

rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Klopt. Nou én?

Wat een ronduit Machiavelli onwaardige reactie is dat. Eerst komen we daar naar toe met bootjes we doen daar van alles, goede en verkeerde dingen. Dan komt er vanuit het Westen het nationalisme meer in zwang, en daar krijgen ze daar ook een tik van mee. Op een zeker moment dat het ene land een groep mensen een belofte én komt die nooit na. Dat is niet zo netjes. Heden ten dage is de Indonesische regering allerlei mensen (voornamelijk moslims, dat woord werkt vaak bij jou) aan het verschepen naar het van oorsprong overwegend christelijke Ambon en de Molukken. Het gevolg, doden, burgeroorlog, geweld. Daar is nog nooit echt iets aan gedaan op diplomatisch niveau. Dat is jammer.

Quote:
Over welke Tibetanen heb jij het?

Je weet het heel goed, maar je hangt even de Machiavelli uit, alleen tè. Denk nog maar eens diep na. Het is zeg maar net zoiets als 1939, Polen. Het is niet heel moeilijk. Welke Polen!?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid