Spring naar bijdragen

Welke kerk in Amsterdam?


Aanbevolen berichten

Hoi mensen.

Ik zal even kort iets over mezelf schrijven voor ik mijn vraag hier neerleg.

Van oorsprong ben ik gereformeerd vrijgemaakt geweest. Mijn (nu) man is Rooms katholiek. Ik ben al 10 jaar neit meer lid van de kerk. Ik ben echter zeker wel gelovig! Nu heb ik twee jonge kinderen. De oudste is gedoopt, de jongste nog niet.

Ik zou graag de christelijke opvoeding wat meer vorm willen geven als helemaal zonder kerk. Ik heb echter wel een \"eisen-lijstje\"

In mijn omgeving zie ik vooral hele oude besjes naar de kerk gaan op zondag en ik wil voor mijn kinderen toch iets \"leukers\"

Ik wil ook zelf meer structuur in mijn geloofsleven waardoor het meer deel van me wordt. Helemaal op mezelf geloven is ook niet zo leuk...

Ik hoop dat hier mensen zijn die iets kunnen met deze vraag en die wellicht lid zijn van een kerk/gemeente/organisatie in amsterdam.

Dit vind ik nu belangrijk:

-niet te klein

-veel gezinnen met kinderen

-veel aandacht voor de kinderen (kindernevendiensten bijv.)

-bijbelgetrouw

-geen geestuitdrijvingen en dergelijke dingen

-een levendige gemeente

-geen dwang en op je vingers getikt worden als je geen \"elke zondag\" kostganger bent

-nederlandstalig

-over volwassen of kinderdoop maak ik geen hot-item, zolang een gemeente er ook maar geen item van maakt dat ik als kind gedoopt ben, mijn kinderen ook, en dat we ons niet willen laten \"over dopen\"

Wie o wie?? alvast bedankt voor het meedenken!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zullen vast wel wat katholieke parochies (maar ook genoeg andere kerken/gemeenten) in Amsterdam zijn die aan je eisen lijstje voldoen. Alhoewel ik niet denk dat je een eisen pakket kan hanteren wanneer het om de Waarheid gaat.

Waarom ergens heen gaan waar alles al voor je geregeld is. Waarom niet juist een gemeente uitzoeken waar je het verschil kunt maken met je gezin?

Ik ben niet bekend genoeg in Amsterdam om je gemeenten/kerken/parochies aan te kunnen wijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alvast bedankt voor je reactie Thorgrem. Ik zoek niet specefiek een katholieke parochie eerder richting protestant (denk ik?) . Ik begrijp ook wel dat er geen eisen gesteld kunnen worden. Maar ik vraag gewoon om mensen die verschillende gemeenten kennen in amsterdam. Je moet je namelijk wel ergens thuis voelen.

Ik vind het voor mijn kleine kinderen ook niet zo leuk als zei "het verschil" moeten maken in een bejaardenkerkje. Ik wil graag dat ze ook leeftijdsgenootjes ontmoeten die in God geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lieve Marjon,

Ik weet zelf geen antwoord op je vraag, maar deze mensen zouden je wel eens op weg kunnen helpen:

[knip], te bereiken [knip] of [knip], te bereiken op nummer [knip]. Alies ik ook via email bereikbaar: [knip]

Deze mensen zijn weliswaar van de jongerengroep (16-30), maar ze weten waarschijnlijk wel wat namen/adressen als je ze je vragen voorlegt. smile.gif

(Mods, de tel. nummers stonden gewoon online, dus ik heb ze gewoon geplaatst)

Admod note: Met terugwerkende kracht persoonlijke gegevens verwijderd

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ze zocht iets Bijbelgetrouws Sacr'
engel.gif

En ik neem aan getrouw aan de héle bijbel, dus Saccie's tips zijn zo gek nog niet. widegrin.gif

Maar Marjon gaf al aan dat katholiek haar voorkeur niet heeft. Verder ligt er een heel eisenpakket ten grondslag wat weinig met religie te maken heeft is mijn indruk, afgezien van de twee voorwaarden 'orthodox' (bijbelgetrouw) en 'niet-katholiek'. Als je dan die hele lijst eisen meetelt die je verder nog plaatst (en die er m.i. eigenlijk niet toe zou moeten doen: in het orthodoxe christendom gaat het naar mijn bescheiden mening om Waarheid en niet om hoe gezellig een gemeente al of niet is), kom je vermoedelijk snel uit bij je eigen GKV of als dat niks is, een NGK - want NGK's willen nog wel eens wat moderner en jonger van samenstelling zijn dan GKV's.

Maar, als je man katholiek is, is het dan niet veel makkelijker om een orthodoxe katholieke parochie op te zoeken? Er zijn best veel raakvlakken met het orthodoxe protestantisme en het voordeel is wellicht, dat in de katholieke kerk de grijze bolletjes (voor zover ik dat ervaar) vaak niks moeten hebben van orthodoxie. Hier in Grunn' zijn de meest 'bijbelgetrouwe' katholieken de jongeren, studenten, de allochtone gezinnen, en het gezelschap is heel gemengd en allerminst grijs. Daar kan zelfs de Tehuisgemeente (NGK) hier niet tegenop. knipoog_dicht.gif

Ik heb overigens makkelijk praten, ik ben zelf katholiek geworden terwijl mijn vrouw gereformeerd is. Daarom heb ik misschien ook heel sterk zoiets van: zo'n 'scheiding' aanbrengen in je huwelijk doe je alleen als het écht moet en niet vanwege sfeerelementen en grijze bolletjes. Als je man niks met zijn RK-geloof doet dan zit ik hier twee alinea's teveel te typen, maar als jullie beide met het geloof bezig zijn en je zoekt toch al vooral een kerkgemeenschap die 'leuk voor de kinderen' is, dan is een orthodoxe RK-parochie nog niet zo beroerd als een vrijgemaakte (ik weet niet hoe jij daarin staat natuurlijk) wellicht zou denken. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Google gewoon op "hervormde gemeente" + "amstedam" o.i.d. dan krijg je vanzelf de juiste links naar sites van de diverse kerken in A'dam en kun je een eerste indruk krijgen van hun kinderactiviteiten. Vervolgens ga je eens langs en kies je er al dan niet voor. Ik ben 10 minuten bezig geweest en vind dat je een aardig beeld krijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Post omtrent Jehova Getuigen-kerk verwijderd. Lees de FAQ nog eens door.



Marjon, moet het echt Amsterdam zijn, of kunnen de omringende gebieden ook? Zoals bijvoorbeeld Amstelveen, Zaandam, Aalsmeer etc.?
Link naar bericht
Deel via andere websites

De Anglicaanse Kerk aan de Groenburgwal. Is redelijk overzichtelijk. Zit tussen RK en protestants in, de kinderkerk is ook nedelandstalig, maar de gewone dienst in Engels. Zitten ook in Engelse school in A'dam Zuid. Zie link

Ook leuk is Noorderkerk in het westen van het centrum, is confesioneel hervormd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De volheid van het Evangelie en Sacramenten vindt je alleen in de Kerk die staat in de Apostolische Successie,dus gehoorzaam aan Jezus Christus en zijn Apostelen en de Traditie;door de Traditie is de Heilige Schrift geworden .

Er wordt gevraagd naar een Kerk,niet een protestantse kerkgemeenschap;dus als er gevraagd wordt naar een Kerk kan dat alleen maar zijn Oud Katholiek,Rooms Katholiek, Anglicana,Lutherana,Orthodox. Meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De volheid van het Evangelie en Sacramenten vindt je alleen in de Kerk die staat in de Apostolische Successie,dus gehoorzaam aan Jezus Christus en zijn Apostelen en de Traditie;door de Traditie is de Heilige Schrift geworden .

Er wordt gevraagd naar een Kerk,niet een protestantse kerkgemeenschap;dus als er gevraagd wordt naar een Kerk kan dat alleen maar zijn Oud Katholiek,Rooms Katholiek, Anglicana,Lutherana,Orthodox. Meer niet.

De topicstarter vraag naar kerk, gemeente en of organisatie. Lezen wat er gevraagd wordt.


Samengevoegd:

Quote:

Ik hoop dat hier mensen zijn die iets kunnen met deze vraag en die wellicht lid zijn van een kerk/gemeente/organisatie in amsterdam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ga alle (behalve jehova's) tips napluizen en kijken of er iets is wat me aanspreekt.

Over het Orthodox Katholiek, wat moet ik me daarbij voorstellen? want ik vind het juist vrij streng klinken...


Samengevoegd:

en glenn, amsterdam is geen absolute must, ik heb een auto en ben zo in zaandam, haarlem of amstelveen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ga alle (behalve jehova's) tips napluizen en kijken of er iets is wat me aanspreekt.

Over het Orthodox Katholiek, wat moet ik me daarbij voorstellen? want ik vind het juist vrij streng klinken...


Samengevoegd:

en glenn, amsterdam is geen absolute must, ik heb een auto en ben zo in zaandam, haarlem of amstelveen...

Ik geef je een andere tip:

(Hebreeën 13:2) . . . Vergeet de gastvrijheid niet, . . .

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ga alle (behalve jehova's) tips napluizen en kijken of er iets is wat me aanspreekt.

Over het Orthodox Katholiek, wat moet ik me daarbij voorstellen? want ik vind het juist vrij streng klinken...


Samengevoegd:

en glenn, amsterdam is geen absolute must, ik heb een auto en ben zo in zaandam, haarlem of amstelveen...

Ok, dan ga ik je wat tips aandragen over gemeentes waar ik zelf of vrienden van mij zijn geweest:

Kerk van de Nazarener in Koog aan de Zaan. Ligt op de grens met Zaandam. Ik ga zelf naar die kerk. Het is een licht-evangelische gemeente met een grote groep jongeren (tieners + jongvolwassenen) en kinderen.. Elke vrijdagavond een drukke jeugdclub voor de jongeren, zondag standaard een kinderblokje in de dienst en daarna een eigen ruimte waar ze afwisselend 'zondagsschool' of 'sport en spel' hebben. Eens per maand is er zolderfeest, dan hebben de kinderen de hele dienst een eigen kinderdienst. Dat vinden ze echt fantastisch. Tijdens de dienst wordt er vooral Opwekking gezongen. Als je eens heen wilt, stuur me een mailtje, wellicht kan ik je aan wat mensen koppelen smile.gif

NGK Wormer De Wijngaard. Ligt iets verder dan Zaandam. Is een Nederlands Gereformeerde Kerk die ook een jeugdgroep en kindergroep heeft. Zitten veel ouderen in de gemeente en het is qua beleving wat traditioneel. Mijn opa en oma gaan er heen en zitten prima op hun plek. Ben er ook een paar keer geweest. Het is mij wat te tam en de muziek spreekt me ook niet helemaal aan (orgel, orgel en orgel) maar ik zou het daar prima uithouden als het de enige kerk in de omgeving was.

Shelter Haarlem. Is een voormalige Berea gemeente maar heeft zich hier radicaal van afgescheiden sinds de Berea-groepering enigsinds in opspraak kwam. Is een dik evangelische gemeente met zover ik zag een grote jeugdgroep, veel activiteiten (de meidenband X6 komt bijv. uit die kerk) en voor zover ik kon peilen een hechte gemeenschap.

Levend Evangelie Gemeente Schiphol-Rijk. Vette pinksterkerk en met bedoel ik niet dat het cool is, maar dat het heel erg pinkster is knipoog_dicht.gif Ze zijn daar niet van het excorsisme, maar wel van vallen in de Geest en spreken in tongen. Ook een grote jeugdgroep en actief kinderwerk. Hoewel ik niet zo'n vallen in de Geest figuur ben, heb ik een paar ochtenddiensten bijgewoon die me best bevielen. Zij vieren daar op een hele fijne manier avondmaal.

Victory Outreach Amsterdam. Je hebt zwarte scholen en zwarte kerken. Dit is zo'n "zwarte kerk". Heel veel mensen uit Suriname en andere gebieden. Enorm enthousiast, diensten duren regelmatig een uur of 3 maar je voelt je wel meteen helemaal thuis. Weinig kinderen, kleine groep jongeren maar na de dienst kun je standaard je ananas, fruit en groenten kopen. Vers uit Suriname widegrin.gif
Link naar bericht
Deel via andere websites

Glenn, bedankt voor je uitgebreidde reactie! "jou" kerk klinkt me ook goed in de oren. Ik ga me zeker orienteren.

Mijn "wensen" maken wel wat los in een mens he? knipoog_dicht.gif Gelukkig zijn we niet alllemaal gelijk, en kunnen we elkaar ook niet gelijk maken... Ik leef mijn geloofsleven zoals ik denk dat God het voor ogen heeft in mijn geval. Jammer dat er altijd mensen zijn die daar meteen van alles aan af keuren. Er is er namelijk maar EEN die mij uiteindelijk zal keuren.

Maar goed. Ik open dit topic niet om mijn visie met iedereen te bediscuseren. Daar hebben we andere topics voor. (al snap ik dat mijn wensenlijst een enorme "trigger" is voor mensen die erg uitgesproken zijn in bepaalde dingen....)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...
Gast Anon_phpbb

Hoi,

Waar ik zeker eens zou gaan kijken als ik jou was, is in CCC amsterdam. Je vind hun website op www.christiancitychurch.nl. Is een hele coole kerk, lekker modern, veel nieuwe dingen, erg goed leer en veel aandacht voor gezinnen. Met name veel jonge mensen zijn deel van deze kerk.

greetz

Nick

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi,

Waar ik zeker eens zou gaan kijken als ik jou was, is in CCC amsterdam. Je vind hun website op www.christiancitychurch.nl. Is een hele coole kerk, lekker modern, veel nieuwe dingen, erg goed leer en veel aandacht voor gezinnen. Met name veel jonge mensen zijn deel van deze kerk.

greetz

Nick

Ja daar moet je vooral zijn als je maar gek kan doen ala de disco.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid