Aimé 0 Geplaatst 18 mei 2008 Rapport Share Geplaatst 18 mei 2008 Wanneer kan men zeggen dat iets 'schepselaanbidding' is? Mag het binnen het christendom? Waar vindt men het? Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 18 mei 2008 Rapport Share Geplaatst 18 mei 2008 1. Als je iets wat geschapen is gaat aanbidden. 2. Nee dat mag niet binnen het christendom. 3. Omdat in de bijbel staat geschreven dat we alleen God mogen aanbidden. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 18 mei 2008 Rapport Share Geplaatst 18 mei 2008 Het aanbidden van mensen, dieren o.i.d. mag niet binnen het christendom. Ex. 20 1 Toen sprak God al deze woorden: 2 Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb. 3 Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. 4 Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, 6 en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden. Link naar bericht Deel via andere websites
Dostojevski 0 Geplaatst 18 mei 2008 Rapport Share Geplaatst 18 mei 2008 Wat Gort zegt. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 18 mei 2008 Rapport Share Geplaatst 18 mei 2008 Zou het trouwens zo zijn dat als je kijkt naar welke status Jezus krijgt volgens de Jehova Getuigen (volgens hun leer een schepsel, niet God, maar wel op een hoog voetstuk neergezet), dat het sterk weg heeft van schepselaanbidding? Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 18 mei 2008 Rapport Share Geplaatst 18 mei 2008 Schepsel aanbidding bestaat de meeste mensen aanbidden zichzelf,en denken dat zij het middelpunt aller dingen zijn,niet dus totaal niet Link naar bericht Deel via andere websites
Nunc 0 Geplaatst 20 mei 2008 Rapport Share Geplaatst 20 mei 2008 Quote: Op zondag 18 mei 2008 20:22:57 schreef Gorthaur het volgende: Zou het trouwens zo zijn dat als je kijkt naar welke status Jezus krijgt volgens de Jehova Getuigen (volgens hun leer een schepsel, niet God, maar wel op een hoog voetstuk neergezet), dat het sterk weg heeft van schepselaanbidding? tja, aangezien Jezus zei dat Hij op dezelfde manier aanbeden zou worden als de Vader (Joh.5:22-24) krijgen ze wel een probleem: óf ze aanbidden Jezus op dezelfde manier, maar blijven toch denken dat Hij God niet is, en dan overtreden ze het woord van Jehovah dat luidt: "ben de HERE, dat is mijn naam, en mijn eer zal Ik aan geen ander geven" (Jes. 42:8)... óf ze aanbidden Jezus toch minder, en dan overtreden ze Jezus' woorden: "... opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren." (Joh.5:23). Da's altijd het probleem met eenzijdige theologie: je komt ergens in de knoop. Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 20 mei 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 20 mei 2008 Quote: Op dinsdag 20 mei 2008 10:42:37 schreef Nunc het volgende: [...] óf ze aanbidden Jezus toch minder, en dan overtreden ze Jezus' woorden: "... opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren." (Joh.5:23). Ik heb geleerd van Thorgrem en Robertf dat "eren" geen aanbidding is.Nu blijkt voor u 'eren' toch aanbidden te zijn. qui misit illum staat er bij Nunc : (Johannes 5:23) . . . die hem heeft gezonden . . . Jezus was de gevolmachtigde die DOOR ZIJN VADER WAS GEZONDEN. (Handelingen 5:31) Hem heeft God als Voornaamste Gevolmachtigde en Redder tot zijn rechterhand verhoogd, om Israël [de gelegenheid tot] berouw en vergeving van zonden te geven. Link naar bericht Deel via andere websites
Dostojevski 0 Geplaatst 20 mei 2008 Rapport Share Geplaatst 20 mei 2008 Dit soort discussies verandert al snel in een flauw woordgevecht waarbij de betekenis in de praktijk uit beeld geraakt. Ik denk dat het onderscheid eerbied/ aanbidding wat kunstmatig is, aanbidding lijkt wat heftiger maar een duidelijke grens is er m.i. niet. Aanbidding is eerbied in het kwadraat, zeg maar. Dus er is een grens: een hoge mate van eerbied, wat we wel aanbidding noemen, komt alleen God toe, maar in mindere mate komt eerbied ook toe aan Johan Cruyff, Pim Fortuyn, Paulus of Maria. Link naar bericht Deel via andere websites
Clyppan 0 Geplaatst 20 mei 2008 Rapport Share Geplaatst 20 mei 2008 Quote: Op zondag 18 mei 2008 20:33:44 schreef Sacerdos het volgende: Schepsel aanbidding bestaat de meeste mensen aanbidden zichzelf,en denken dat zij het middelpunt aller dingen zijn,niet dus totaal niet Sacerdos; jouw one-liners helpen mij de dag door. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten