Spring naar bijdragen

Schepselaanbidding


Aanbevolen berichten

Het aanbidden van mensen, dieren o.i.d. mag niet binnen het christendom.

Ex. 20

1 Toen sprak God al deze woorden: 2 Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb. 3 Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.

4 Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, 6 en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zou het trouwens zo zijn dat als je kijkt naar welke status Jezus krijgt volgens de Jehova Getuigen (volgens hun leer een schepsel, niet God, maar wel op een hoog voetstuk neergezet), dat het sterk weg heeft van schepselaanbidding?

tja, aangezien Jezus zei dat Hij op dezelfde manier aanbeden zou worden als de Vader (Joh.5:22-24) krijgen ze wel een probleem: óf ze aanbidden Jezus op dezelfde manier, maar blijven toch denken dat Hij God niet is, en dan overtreden ze het woord van Jehovah dat luidt: "ben de HERE, dat is mijn naam, en mijn eer zal Ik aan geen ander geven" (Jes. 42:8)... óf ze aanbidden Jezus toch minder, en dan overtreden ze Jezus' woorden: "... opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren." (Joh.5:23).

Da's altijd het probleem met eenzijdige theologie: je komt ergens in de knoop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

óf ze aanbidden Jezus toch minder, en dan overtreden ze Jezus' woorden:
"... opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren."
(Joh.5:23).

Ik heb geleerd van Thorgrem en Robertf dat "eren" geen aanbidding is.Nu blijkt voor u 'eren' toch aanbidden te zijn.

qui misit illum staat er bij Nunc : (Johannes 5:23) . . . die hem heeft gezonden . . .

Jezus was de gevolmachtigde die DOOR ZIJN VADER WAS GEZONDEN.

(Handelingen 5:31) Hem heeft God als Voornaamste Gevolmachtigde en Redder tot zijn rechterhand verhoogd, om Israël [de gelegenheid tot] berouw en vergeving van zonden te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit soort discussies verandert al snel in een flauw woordgevecht waarbij de betekenis in de praktijk uit beeld geraakt. Ik denk dat het onderscheid eerbied/ aanbidding wat kunstmatig is, aanbidding lijkt wat heftiger maar een duidelijke grens is er m.i. niet. Aanbidding is eerbied in het kwadraat, zeg maar. Dus er is een grens: een hoge mate van eerbied, wat we wel aanbidding noemen, komt alleen God toe, maar in mindere mate komt eerbied ook toe aan Johan Cruyff, Pim Fortuyn, Paulus of Maria.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid