Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, wat zegt de Rooms-katholieke kerk over wie er naar de Hemel gaan en wie naar het Vagevuur gaan? Gaan alle gelovigen uiteindelijk naar de Hemel of kan men ook eeuwig verblijven in het Vagevuur? Wie gaan er dus uiteindelijk naar de Hemel volgens de Rooms-katholieke kerk? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, wat zegt de Rooms-katholieke kerk over wie er naar de Hemel gaan en wie naar het Vagevuur gaan? Gaan alle gelovigen uiteindelijk naar de Hemel of kan men ook eeuwig verblijven in het Vagevuur? Wie gaan er dus uiteindelijk naar de Hemel volgens de Rooms-katholieke kerk? Alvast bedankt!

gr. mackie

Ik heb Thorgrem (een katholieke jongen hier op Credible) nogal vaak zien zeggen dat hij niet weet wie er naar de hemel gaan, of zij nou gelovig of ongelovig zijn. Zij geloven dus blijkbaar niet dat het alleen van je geloof afhangt, maar ook van je daden, denk ik..

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maarja ik ben geen katholiek en je wilde blijkbaar alleen de katholieke opinie weten smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb Thorgrem (een katholieke jongen hier op Credible) nogal vaak zien zeggen dat hij niet weet wie er naar de hemel gaan, of zij nou gelovig of ongelovig zijn. Zij geloven dus blijkbaar niet dat het alleen van je geloof afhangt, maar ook van je daden, denk ik..

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maarja ik ben geen katholiek en je wilde blijkbaar alleen de katholieke opinie weten
smile.gif

Geloof en daden kun je niet los van elkaar zien. In de brief van Jakobus komt dit heel sterk naar voren. Je geloof bepaalt je gedrag en je gedrag zegt veel over de manier waarop je in het leven staat.

Niet-christelijke mensen die consequent zuiver en juist leven hebben dus blijkbaar een innerlijk geloof in het rechtvaardige en het goede. Aangezien God de enige is die waarlijk rechtvaardig en goed is ontlenen ze hun kracht en inspiratie indirect aan Hem. Betekent dit dat je kunt stellen dat die mensen gelovig zijn en daarom gered worden? Nee natuurlijk niet, dat is te makkelijk gezegd.

Christelijke mensen die consequent onzuiver en onjuist leven hebben dus blijkbaar geen innerlijk geloof in de rechtvaardigheid en goedheid van God. Want als ze wérkelijk zouden geloven zou het ook hun gedrag beïnvloeden. Betekent dit dat je kunt stellen dat die mensen ongelovig zijn en daarom niet gered worden? Nee natuurlijk niet, dat is te makkelijk gezegd.

Dit is de ambivalente spanning waar we als christenen in moeten staan. Daarom heeft Thorgrem imho gelijk als hij zegt dat hij het niet weet. Het is niet zwart-wit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het katholicisme leert : (of het bijbels is wat anders ) dat iemand die Gods gunst geniet, de hoop kan hebben met God in de hemel de hoogste en definitieve staat van geluk te bereiken, maar alleen na volmaakt gelouterd te zijn.

Die loutering kan inhouden dat hij eerst naar het vagevuur gaat om een louterend vuur te ondergaan als straf voor zonden die vergeven kunnen worden.

Terwijl iemand in het vagevuur is, kan hij echter geholpen worden door voorbeden (bemiddelende gebeden die via de kerk worden opgezonden) en ook door missen die voor hem worden opgedragen. Zulke diensten worden gewoonlijk betaald door vrienden en familie van de overledene.

Dus blijkbaar kunnen rijke vele betaalde missen doen en een arme niet???

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je gebruikt een apart taalgebruik. Wat bedoel je precies met "Gods gunst geniet"? Alle mensen genieten toch Gods gunst? Verder stel je het vagevuur voor als een aardse plaats die onderhevig is aan de wetten van tijd en ruimte. Het gaat over lastige zaken die jij in een regeltje of drie samenvat.

Je kunt zelf denk ik wel bedenken dat het niet klopt.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je gebruikt een apart taalgebruik. Wat bedoel je precies met "Gods gunst geniet"? Alle mensen genieten toch Gods gunst? Verder stel je het vagevuur voor als een aardse plaats die onderhevig is aan de wetten van tijd en ruimte. Het gaat over lastige zaken die jij in een regeltje of drie samenvat.

Je kunt zelf denk ik wel bedenken dat het niet klopt.
smile.gif

Je zou toch moeten weten dat ik voor een groot gedeelte van mijn leven ook katholiek ben geweest.

Wat ik schrijf kan inderdaad misschien wel wat verbeterd worden maar dan kan ik je op voorhand zeggen dat er in mijn stad van +/- 50000 katholieken er misschien maar 10 zullen zijn die mijn definitie van hier boven zouden kunnen verbeteren.

U zou dan best eens aan een grote voorlichtingscampagne onder eigen dak beginnen. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je zou toch moeten weten dat ik voor een groot gedeelte van mijn leven ook katholiek ben geweest.

Dat maakt weinig uit. Het feit dat je Jehovah's Getuige bent geworden is voor mij teken dat je het niet echt hebt begrepen.smile.gif

Quote:
Wat ik schrijf kan inderdaad misschien wel wat verbeterd worden maar dan kan ik je op voorhand zeggen dat er in mijn stad van +/- 50000 katholieken er misschien maar 10 zullen zijn die mijn definitie van hier boven zouden kunnen verbeteren.

Ik geef toe dat er grote behoefte is aan betere catechese. Wat dat betreft hebben veel pastoors wel wat te leren.

Quote:
U zou dan best eens aan een grote voorlichtingscampagne onder eigen dak beginnen.
engel.gif

Daar heb je absoluut gelijk in! widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid