Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het is weer mei, de Maria-maand bij uitstek. Het is een tijd van grotere devotie voor Onze Lieve Vrouwe en van bezinning op de grootheid die God door haar laat zien.

Wie doet deze maand iets extra's? Hoe geef jij invulling aan de Maria-maand? Mensen die niks met Maria hebben of haar zelfs afwijzen worden vriendelijk doch dringend verzocht hun gal voor een keer achter de tanden te houden. Dit topic moet niet het zoveelste ketters versus de rest worden. Bedankt.

Een goed filmpje over het belang van Maria-devotie:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb er eigenlijk nog niet zo bij stil gestaan. Wel heb ik de rozenkrans eergisteren van het autospiegeltje afgehaald en in mijn broekzak gestopt. Vreemd genoeg heb ik hem ook steeds meegenomen sindsdien... Vrij onbewust eigenlijk.

Heel goed. En nu ook bidden natuurlijk! party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vinden in deze maand nog extra processie of andere activiteiten plaats ter ere van Maria?

Dat verschilt per parochie. Maar over het algemeen zullen er meer Marialiederen in de Mis worden gezongen, of wordt na de Mis (een gedeelte van) de Rozenkrans gebeden. De ene parochie doet er meer mee dan de ander, afhankelijk van hoe mariaal de parochie is.

Bij ons wordt nu dagelijks de Rozenkrans gebeden door een klein groepje gelovigen in de kerk. Normaal is dat één keer per week.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herinner me wel dat ik als kind in mei meedeed aan een soort processies, maar het zit ver weg. We gingen naar het dichtsbijzijnde Mariakapelletje met een hoop mensen en legden daar bloemen enzo bij, ik geloof dat er ook kaarsjes gebrand werden en gebeden. Ik heb eigenlijk geen idee of dat nu nog gedaan wordt hier, ik zal proberen op de Mariakapelletjes te letten om te zien of er bloemen aan staan enzo (hoewel dat natuurlijk het hele jaar door wel het geval is).

Hebben ze dat in Nederland eigenlijk, al die kapelletjes? Hier is het iets typisch maar ik heb er geen idee van hoe wijdverspreid dat is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Eigenlijk alleen in Limburg en een gedeelte van Noord-Brabant.
knipoog_dicht.gif

En in Zeeuws-Vlaanderen. Maar zelfs hier in het Utrechtse zijn ze wel als je ze weet te vinden. Volgende week ga ik met een bevriende priester een klein fietsbedevaartje maken naar een van die kapelletjes. Het is een heerlijke maand!smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eigenaardig dat 'Maria-Lichtmis' niet in mei valt!

Nope, omdat de officiele naam voor dat feest "de Opdracht van de Heer in de Tempel" is. En dat valt veertig dagen na Christus' geboorte, volgens de joodse wet. Dus moet je het feest natuurlijk wel veertig dagen na kerst vieren. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb er eigenlijk nog niet zo bij stil gestaan. Wel heb ik de rozenkrans eergisteren van het autospiegeltje afgehaald en in mijn broekzak gestopt. Vreemd genoeg heb ik hem ook steeds meegenomen sindsdien... Vrij onbewust eigenlijk.

Zoiets heb ik ook, was in london aan het begint van deze maand. Zijn we ook naar de St. Pauls cathedral gegaan, en daar een hele mooie kleine rozekrans gekocht. Meegenomen in een buideltje in mijn zak sindsdien. Ik vind het wel fijn, heb het ook regelmatig vast, onbewust eigenlijk. big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nope, omdat de officiele naam voor dat feest "de Opdracht van de Heer in de Tempel" is. En dat valt veertig dagen na Christus' geboorte, volgens de joodse wet. Dus moet je het feest natuurlijk wel veertig dagen na kerst vieren.
knipoog_dicht.gif

Wiki voegt er nog wat aan toe: knipoog_dicht.gif

en het zuiveringsoffer dat Maria veertig dagen na de geboorte van Jezus volgens de Joodse wet (zoals beschreven in Leviticus, hoofdstuk 12) moest brengen; vandaar de Latijnse naam Purificatio Mariae.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wiki voegt er nog wat aan toe:
knipoog_dicht.gif

en het zuiveringsoffer dat Maria veertig dagen na de geboorte van Jezus volgens de Joodse wet (zoals beschreven in Leviticus, hoofdstuk 12) moest brengen; vandaar de Latijnse naam Purificatio Mariae.

Wat een voorbeeld in nederigheid en Wetsgetrouwheid.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoe kom je daar bij? Dat was een cultisch gebruik. Jezus werd ook besneden, terwijl Hij dat rechtens niet persé hoefde. Paulus idem dito.

Hier gaan onze wegen terug uiteen vrees ik:

(Romeinen 5:12) Daarom, zoals door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, en aldus de dood zich tot alle mensen heeft uitgebreid omdat zij allen gezondigd hadden —. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hier gaan onze wegen terug uiteen vrees ik:

(Romeinen 5:12) Daarom, zoals door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, en aldus de dood zich tot alle mensen heeft uitgebreid omdat zij allen gezondigd hadden —. 

Niemand ontkent ook dat Maria van de Erfzonde verlost is dóór Jezus he? Alleen gebeurde dat vóór haar geboorte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad Maria erkende daardoor ook haar onvolmaaktheid.

Je vindt dat het baren van kinderen een zonde is? Of ongesteld worden? Interessante stelling maar totaal niet in lijn met het bijbels denken vrees ik.

Quote:

[...]

Verklaar eens Bijbels dat alles Bijbels verklaarbaar moet zijn a.u.b..

Dat is een andere discussie. Ons geloof is een bijbels geloof en in die zin is het altijd de moeite waard de bijbel erbij te pakken. Natuurlijk in de bredere context van de orale Traditie, de bijbel is zelf ook gestolde Traditie. Toch moet je de bijbel niet te snel naast je neerleggen. Ook voor ons katholieken is het de belangrijkste bron om Gods woord te leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Verklaar eens Bijbels dat alles Bijbels verklaarbaar moet zijn a.u.b..

(Spreuken 30:5-6) Elk woord van God is gelouterd. Hij is een schild voor wie hun toevlucht tot hem nemen. Voeg niets aan zijn woorden toe, opdat hij u niet terechtwijst en opdat gij geen leugenaar behoeft te blijken.

(1 Korinthiërs 4:6) . . . : „Gaat niet buiten de dingen die geschreven staanâ€, opdat niemand van U opgeblazen wordt ten gunste van de een en tegen de ander. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

(Spreuken 30:5-6) Elk woord van God is gelouterd. Hij is een schild voor wie hun toevlucht tot hem nemen. Voeg niets aan zijn woorden toe, opdat hij u niet terechtwijst en opdat gij geen leugenaar behoeft te blijken.

(1 Korinthiërs 4:6) . . . : „Gaat niet buiten de dingen die geschreven staanâ€, opdat niemand van U opgeblazen wordt ten gunste van de een en tegen de ander. 

Maar beste Aime, jij hebt deze discussie al zo vaak getracht te voeren dat je onderhand toch wel zou moeten weten dat deze citaten helemaal niets bewijzen, dat het vrij weinig moeite kost om ze in jouw context aan de kant te schuiven. Moeten wij dit spel elke keer weer opnieuw spelen? Niet hier in dit topic iig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar beste Aime, jij hebt deze discussie al zo vaak getracht te voeren dat je onderhand toch wel zou moeten weten dat deze citaten helemaal niets bewijzen, dat het vrij weinig moeite kost om ze in jouw context aan de kant te schuiven. Moeten wij dit spel elke keer weer opnieuw spelen? Niet hier in dit topic iig.

Jij als goede leerkracht weet toch ook dat 'herhaling' de moeder van het geheugen is? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid