Spring naar bijdragen

waarvan heeft Jezus ons verlost?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Dat zie ik ook. Maar ik heb geen verklaring voor wat er gebeurt (ook niet geloofstechnisch gezien), ik heb alleen geloof. En soms ook even niet.
knipoog_dicht.gif

Het is geloofstechnisch prima verklaarbaar vanuit de Bijbel, als je wilt onderneem ik graag een poging je uit te leggen hoe ik het zie.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dat we sinds Zondeval in een gebroken en gevallen wereld leven. Dat gegeven is door Christus' Offer niet veranderd.

De buitenkant is hetzelfde gebleven, nl vergankelijk en zal dat ook blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 106
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]Graag
smile.gif

Ik zal later wanneer ik niet meer aangewezen ben op mijn wii nog uitgebreider reageren. Hiermee kan ik nl niet copy + pasten noch meer dan 1 window openen. Dit bemoeilijkt een en ander, maar dat ter zijde.

Het zit hem in de wet. Voordat God tegen Adam en Eva zei 'eet niet van de boom der kennis' (een voorafbeelding van de wet) verkeerden ze in totale vrijheid. Ze hadden geen enkel gebod, waardoor ze ook geen overtredingen konden begaan. De zonde was hen niet bekend en de vrucht van de zonde is de dood volgens Paulus. Toen kregen ze het gebod, waardoor de zonde tot leven (gen 3) kwam 'maar ik ben gestorven' zegt Paulus.

Jezus heeft alles herstelt en de wet volbracht. Christus vervloekte de vijgeboom, 'niemand zal nog vrucht van u eten' welke direct verdorde. Paulus zegt later dat Christus de wet verouderde en dat het NABIJ de verdwijning was. Het eerste verbond was niet perfect. Een paradijs van materie werkt niet, daarom is het tweede verbond geest! Daar kan dood en verderf niet komen! Sorry voor het ontbreken van de versnummers, maar het staat er allemaal in knipoog_dicht.gif

Kun je me volgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hester kan ik wel volgen. Het is een antwoord waar ik wel wat mee kan: als je gelooft dat God je gewild heeft, een bedoeling met de wereld heeft en er later nog wat moois van gaat maken, dan geeft dat een warm en behaaglijk gevoel, lijkt me.

Of het waar is, is een tweeede. Daar gaat een atheïst niet in me. Een zwak atheïst (in de technische zin van het woord) zegt: ik kan het niet gelóven, dat God bestaat, een zin met ons heeft. Een sterk atheïst zegt: het kán niet bestaan dat er een God is die een zin met ons heeft. Maar atheïsten, met name hen die ex-gelovig zijn, kunnen beamen dat het geloof een virtueel 'hemels baldakijn' opwerpt tegen de gevoelens van zinloosheid en nietigheid die de mens kunnen bekruipen.

Ik weet niet of ik een zwak of sterk atheïst ben. Ik heb God gezocht in mijn innerlijk, jarenlang en niet gevonden. Maar erover nadenkend gelóóf ik ook dat God niet bestaat. Als je erover nadenkt verzand je in teveel paradoxen, bijvoorbeeld in de discussie over almacht, alwetendheid en vrije wil. Maar ook gevoelsmatig, als het gaat om de ervaring van lijden en onrecht in de wereld, is ook mijn hart tegen het geloof in God gekant. Het kan niet dat als hij zou bestaan, dit toelaat. Wat zich ook weerspiegelt in mijn openingspost:

'Is it al as it seems, so unresolved, so unredeemed'. De tekst vervolgt met 'if i remain, how will i know'. Geloven geloven dat ze gewild zijn en behouden blijven, en daarmee lijkt het opgelost en verlost. 'It seems resolved and redeemed'. Ik vrees dat het alleen schijn is, maar de schijn verklaart een hoop. Bijvoorbeeld waarom het geloof zo hartgrondig verdedigd wordt. Maar termen vanuit je persoonlijk gevoel, zoals Hester doet, overtuigen daarbij meer dan de theologische termen waarmee mohamed komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hester kan ik wel volgen. Het is een antwoord waar ik wel wat mee kan: als je gelooft dat God je gewild heeft, een bedoeling met de wereld heeft en er later nog wat moois van gaat maken, dan geeft dat een warm en behaaglijk gevoel, lijkt me.

Of het waar is, is een tweeede. Daar gaat een atheïst niet in me. Een zwak atheïst (in de technische zin van het woord) zegt: ik kan het niet gelóven, dat God bestaat, een zin met ons heeft. Een sterk atheïst zegt: het kán niet bestaan dat er een God is die een zin met ons heeft. Maar atheïsten, met name hen die ex-gelovig zijn, kunnen beamen dat het geloof een virtueel 'hemels baldakijn' opwerpt tegen de gevoelens van zinloosheid en nietigheid die de mens kunnen bekruipen.

Ik weet niet of ik een zwak of sterk atheïst ben. Ik heb God gezocht in mijn innerlijk, jarenlang en niet gevonden. Maar erover nadenkend gelóóf ik ook dat God niet bestaat. Als je erover nadenkt verzand je in teveel paradoxen, bijvoorbeeld in de discussie over almacht, alwetendheid en vrije wil. Maar ook gevoelsmatig, als het gaat om de ervaring van lijden en onrecht in de wereld, is ook mijn hart tegen het geloof in God gekant. Het kan niet dat als hij zou bestaan, dit toelaat. Wat zich ook weerspiegelt in mijn openingspost:

'Is it al as it seems, so unresolved, so unredeemed'. De tekst vervolgt met 'if i remain, how will i know'. Geloven geloven dat ze gewild zijn en behouden blijven, en daarmee lijkt het opgelost en verlost. 'It seems resolved and redeemed'. Ik vrees dat het alleen schijn is, maar de schijn verklaart een hoop. Bijvoorbeeld waarom het geloof zo hartgrondig verdedigd wordt. Maar termen vanuit je persoonlijk gevoel, zoals Hester doet, overtuigen daarbij meer dan de theologische termen waarmee mohamed komt.

Ik hoef niemand te overtuigen en bovendien was mijn theologische relaas aan Hester gericht smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet ik, maar ik lees wel mee.

Overigens, over meelezen gesproken: het is overbodige bladvulling wat jij doet, om de volledige post waarop je reageert te quoten en dan zelf een of twee regels reactie te geven. Quote gewoon alleen die regels waar je reactie op van toepassing is, of laat de hele quote weg als je reactie zó ook wel duidelijk is, dat staat een stuk netter!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Weet ik, maar ik lees wel mee.

Overigens, over meelezen gesproken: het is overbodige bladvulling wat jij doet, om de
volledige
post waarop je reageert te quoten en dan zelf een of twee regels reactie te geven. Quote gewoon alleen die regels waar je reactie op van toepassing is, of laat de hele quote weg als je reactie zó ook wel duidelijk is, dat staat een stuk netter!

Ik zou wel willen, maar mijn wii niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry, dat verandert de zaak inderdaad. Een wii is een spelcomputer toch? Ik wist helemaal niet dat je met spelcomputers het net op kunt. Dat las ik pas bij je post hierboven, dat je niet kunt copy-pasten. Maar zelfs een delete knop zit er niet dus niet op, om quotes in te korten? Ik weet niet veel van spelcomputers, maar nu is me in elk geval duidelijk waarom je quotes lang zijn en je reacties kort.

Zit er wel een toetsenbord bij, of moet je de letters op sms-wijze invoeren, of zoals bij mijn dvd-speler, met de cursor selecteren op het scherm? Ik hoop i.e.g. voor jou (en ook een beetje voor het forum) dat je snel weer over een PC de beschikking hebt! Sorry dat ik me zo heb lopen irriteren.

Groetjes, Think.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sorry, dat verandert de zaak inderdaad. Een wii is een spelcomputer toch? Ik wist helemaal niet dat je met spelcomputers het net op kunt. Dat las ik pas bij je post hierboven, dat je niet kunt copy-pasten. Maar zelfs een delete knop zit er niet dus niet op, om quotes in te korten? Ik weet niet veel van spelcomputers, maar nu is me in elk geval duidelijk waarom je quotes lang zijn en je reacties kort.

Zit er wel een toetsenbord bij, of moet je de letters op sms-wijze invoeren, of zoals bij mijn dvd-speler, met de cursor selecteren op het scherm? Ik hoop i.e.g. voor jou (en ook een beetje voor het forum) dat je snel weer over een PC de beschikking hebt! Sorry dat ik me zo heb lopen irriteren.

Groetjes, Think.

Geen probleem, ik kan ook nauwelijks wachten tot ik weer een pc heb, want ik heb idd geen keyboard bij mn wii en moet elke letter met de wiimote aanwijzen boosrood.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[We zijn verlost van de zonden en daarmee verlost van de vloek; van ziekte, armoede, dood en hel.]

Mijn punt is nu juist dat daar niets van te zien is.

Ik vind dat je een heel goed punt hebt. Het bizarre is dat zelfs veel christenen dit niet zien, terwijl het wel zo zou moeten zijn, dat ze het zouden zien.

Jij (en ieder mens) kan worden verlost van de hel en je hoeft niet te sterven. Ook wil jouw God jouw Voorzienaar zijn, zodat je alles krijgt wat je nodig hebt en zodat je zult zien dat Hij een overvloedig God is. Ook wil Hij aan ieder mens laten zien dat Hij een Heelmeester is.

Ex 15,26b

want Ik, de HERE, ben uw Heelmeester.

Het is al heel erg mooi dat christenen weten dat ze niet verloren gaan , maar als ze allemaal zouden weten dat genezing ook aan hen gegeven is, zou dat pas zijn zoals Jezus het heeft bedoeld. Ook daarvoor is Hij aan het kruis gegaan en heeft Hij geleden. En Hij wil zelfs nog veel meer geven dan goede gezondheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag staat op de Frontpage de Bijbeltekst van de dag:

Nooit meer wordt Jakobs volk de slaaf van vreemden, 9 maar het dient mij, de HEER, zijn God, en David, de koning die ik over hen heb aangesteld. (Jeremia 30)

Daardoor weten we dat christenen ook zijn verlost van verslaving!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vandaag staat op de
Frontpage
de
Bijbeltekst van de dag
:

Nooit meer wordt Jakobs volk de slaaf van vreemden, 9 maar het dient mij, de HEER, zijn God, en David, de koning die ik over hen heb aangesteld. (Jeremia 30)

Daardoor weten we dat christenen ook zijn verlost van verslaving!

http://stdebrug.hilgersom.net/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

(Ja fijn, dat kost ook niet wat, zie bv. p. 7 (2006) link knipoog_dicht.gif

Maar gelukkig heeft Jezus ook een oplossing voor onkosten:

Mat 17,27

Maar opdat wij hun geen aanstoot geven, ga gij naar de zee, werp een vishaak uit en de eerste vis, die bovenkomt, grijp die. En wanneer gij zijn bek opendoet, zult gij een zilverstuk vinden. Neem dat en geeft het hun voor Mij en voor u.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind dat je een heel goed punt hebt. Het bizarre is dat zelfs veel christenen dit niet zien, terwijl het wel zo zou moeten zijn, dat ze het zouden zien.

Jij (en ieder mens) kan worden verlost van de hel en je hoeft niet te sterven. Ook wil jouw God jouw Voorzienaar zijn, zodat je alles krijgt wat je nodig hebt en zodat je zult zien dat Hij een overvloedig God is. Ook wil Hij aan ieder mens laten zien dat Hij een Heelmeester is.

Ex 15,26b

want Ik, de HERE, ben uw Heelmeester.

Het is al heel erg mooi dat christenen weten dat ze niet verloren gaan , maar als ze allemaal zouden weten dat genezing ook aan hen gegeven is, zou dat pas zijn zoals Jezus het heeft bedoeld. Ook daarvoor is Hij aan het kruis gegaan en heeft Hij geleden. En Hij wil zelfs nog veel meer geven dan goede gezondheid.

Wat probeer je te zeggen, dat gelovigen fysiek niet ziek worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, ik weet wel dat er mensen zijn die gered zijn, maar die nog niet (gelijk) genezen zijn, maar het is mogelijk om volledig zo te leven dat je vrij bent van armoede, verslaving, zonde, dood, ziekte, gebrek, onrust, gevangenschap, gebondenheid, oorlog, verdriet, angst, pijn, eenzaamheid, neerslachtigheid enz.

Dus inderdaad, gelovigen hoeven fysiek niet ziek te zijn, maar kunnen volledig genezen en gezond zijn. Hetzelfde geldt voor 'psychologische ziekten', of hoe je dat ook moet noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En Barbapapa, hoe kijk jij tegen de goelags in Jakoetië waar onder communistisch bewind miljoenen christenen de dood vonden. Of de jappenkampen waar vele vele Nederlandse, Engelse en andere christenen de dood vonden. In beide gevallen zijn er vreselijk veel christenen gestorven door pure uitputting, verhongering of de meest vreselijke ziekten. In pure armoede, een gebrek aan alles, eenzame opsluiting, gebonden aan de muren om je heen, angst, pijn en vedriet en meer van dat soort vreselijke dingen.

Wat denk jij van de christenen die een slechte jeugd hebben gehad, die thuis mishandeld zijn, misschien wel door een misdrijf om het leven gekomen. En wat te denken van die vele miljoenen christenen die leven in de sloppenwijken van steden zoals in de Filippijnen. Wat te denken van al die christenen die dag in dag uit nu hun leven wagen in het leger om jou een vrije toekomst te geven. Wat te denken van de christenen die de eerste eeuwen vervolgd werden en als vermaak voor de leeuwen gegooid werden. Of de christenen die noodgedwongen in de loopgraven zaten ten tijde van de eerste wereld oorlog zonder enig uitzicht op een einde. En zo kunnen we nog pagina's doorgaan.

Wat vind je daar nou van?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaad, ik weet wel dat er mensen zijn die gered zijn, maar die nog niet (gelijk) genezen zijn, maar het is mogelijk om volledig zo te leven dat je vrij bent van armoede, verslaving, zonde, dood, ziekte, gebrek, onrust, gevangenschap, gebondenheid, oorlog, verdriet, angst, pijn, eenzaamheid, neerslachtigheid enz.

Dus inderdaad, gelovigen hoeven fysiek niet ziek te zijn, maar kunnen volledig genezen en gezond zijn. Hetzelfde geldt voor 'psychologische ziekten', of hoe je dat ook moet noemen.

Heb je hier bewijzen voor? Zieke mensen hebben het dus aan hun gebrekkige geloof te danken? Moet je zeggen tegen een verhongerend kind in birma!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heb je hier bewijzen voor? Zieke mensen hebben het dus aan hun gebrekkige geloof te danken? Moet je zeggen tegen een verhongerend kind in birma!

Ook voor een verhongerend kind in Birma heeft Jezus een uitkomst.

Ik zeg niet dat zieke mensen het aan hun gebrekkige geloof hebben te danken.

Ps 103,3

die al uw ongerechtigheden vergeeft, die al uw krankheden geneest,

Jes 53,5

Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden.

Mat 8,17

opdat vervuld zou worden, hetgeen gesproken werd door de profeet Jesaja, toen hij zeide: Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen en onze ziekten heeft Hij gedragen.

1 Petr 2,24

die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen.

Joh 10,10-11

De dief komt niet dan om te stelen en te slachten en te verdelgen; Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed.

Rom 8,32

Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken?


Samengevoegd:

Quote:

Wat te denken van de christenen die de eerste eeuwen vervolgd werden en als vermaak voor de leeuwen gegooid werden.

Matth. 5

10 Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil,

want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

11 Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. 12 Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet per definitie. Ik geloof ook in loon al in dit leven.

Waarom denk je dat ik het welvaartsevangelie aanhang?

Ik heb nooit de dingen uit het verleden ontkend. Ik heb alleen wel veel vaker daar antwoord op gegeven.

Ik heb vaker geschreven:

Hos.4

6a Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis.

Ik heb veel vaker geschreven dat het een zegen is om te worden vervolgd om Christus' wil.

Ik heb altijd een onderscheid gemaakt tussen

1. lijden om Christus' wil en

2. ziekte

Een christen hoeft niet meer ziek te zijn.

Daarbij heb ik ook gewezen op de verlossingen van Daniel uit de leeuwenkuil, van zijn vrienden uit de brandende oven en van Paulus uit de gevangenis.

Maar er zijn nog enorm veel verlossingen in de Bijbel te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is een bijzonder grappige vraag, 'Waarom denk je dat ik het welvaartsevangelie aanhang'.

Omdat uit zo'n beetje alles wat je schrijft het welvaartsevangelie afstraalt.

Mooi citaat wat je aanhaalt (overigens is het niet heel netjes om versen uit elkaar te rukken, er bestaat geen vers 6a, het is 6 of niet). Ik denk (zonder naar de context te kijken, die lever je immers niet) namelijk dat het goed op het welvaartsevangelie slaat, een gebrek aan kennis.

Een christen hoeft niet ziek te zijn, nee en in oorlog hoeven ook geen doden te vallen, en als het regent en je loopt buiten zonder beschutting hoef je ook niet nat te worden, en als je slaapt hoef je ook niet je ogen dicht te doen. hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid