Spring naar bijdragen

waarvan heeft Jezus ons verlost?


Aanbevolen berichten

Quote:

Dat is een bijzonder grappige vraag, 'Waarom denk je dat ik het welvaartsevangelie aanhang'.

Omdat uit zo'n beetje alles wat je schrijft het welvaartsevangelie afstraalt.

Dat is misschien wat jij -en sommige anderen- op dit forum ervan hebben gemaakt.


Samengevoegd:

Quote:

Mooi citaat wat je aanhaalt (overigens is het niet heel netjes om versen uit elkaar te rukken, er bestaat geen vers 6a, het is 6 of niet). Ik denk (zonder naar de context te kijken, die lever je immers niet) namelijk dat het goed op het welvaartsevangelie slaat, een gebrek aan kennis.

Dat ik alleen 6a quote wil niet zeggen dat je de rest er omheen niet hoeft te lezen. Ik ga ervan uit dat lezers van mijn quotes zelf wel de teksten er omheen lezen. Ikzelf lees ook altijd bijbelgedeelten in het geheel. Ik lees geen losse stukjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 106
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Dat is wat jij -en sommige anderen- op dit forum ervan hebben gemaakt.

Dat is wat jij ons getoond hebt. En op basis van datgene wat jij getoond heb heb ik en wellicht anderen conclusies getrokken. Net zoals een ieder vrij snel tot de conclusie kan komen dat ik katholiek ben, zonder dat ik dat expliciet hoef te vermelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is wat jij ons getoond hebt. En op basis van datgene wat jij getoond heb heb ik en wellicht anderen conclusies getrokken. Net zoals een ieder vrij snel tot de conclusie kan komen dat ik katholiek ben, zonder dat ik dat expliciet hoef te vermelden.

Ik heb wel eens geschreven 'Welvaartsevangelie bestaat niet' ( link ) En toen trokken sommigen ook al verkeerde conlusies. Er werden dingen geschreven/geconcludeerd die ik zelf niet geschreven had.


Samengevoegd:

Laat ik het anders formuleren, er bestaat voor christenen de mogelijkheid in volkomen gezondheid te leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb wel eens geschreven 'Welvaartsevangelie bestaat niet' (
)

Die discussie heb ik gelezen ja, ondanks dat ik zelf inactief was. Leuk dat je het geschreven hebt, maar ik kan me niet herinneren dat je met iemand overeenstemming hebt bereikt over jouw standpunt.

Welvaartsevangelie is een gebruikelijke term en kan dus gewoon gebruikt worden. Alhoewel ik de term ook niet passend vind aangezien van een evangelie geen sprake is, het is een doodlopende weg die enkel dood, verderf en verdeeldheid zaait.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Laat ik het anders formuleren, er bestaat voor christenen de mogelijkheid in volkomen gezondheid te leven.

Prima, die mogelijkheid bestaat overigens voor iedereen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad denk ik niet dat er iemand was die het volledig met mij eens was. Moet dat dan? Wat wil je daarmee zeggen?

O.k., als we dus jouw term 'welvaartsevangelie' gebruiken, dan waren bv. Abraham, Izaak, Jacob, Job, David, Salomo aanhangers van het welvaartsevangelie en zaaiden ze enkel dood, verderf en verdeeldheid.


Samengevoegd:

Quote:

Prima, die mogelijkheid bestaat overigens voor iedereen.

O.k., dan zeg ik het nog een keer zo: smile.gif

Quote:

Inderdaad, ik weet wel dat er mensen zijn die gered zijn, maar die nog niet (gelijk) genezen zijn, maar het is mogelijk om volledig zo te leven dat je vrij bent van armoede, verslaving, zonde, dood, ziekte, gebrek, onrust, gevangenschap, gebondenheid, oorlog, verdriet, angst, pijn, eenzaamheid, neerslachtigheid enz.

Dus inderdaad, gelovigen hoeven fysiek niet ziek te zijn, maar kunnen volledig genezen en gezond zijn. Hetzelfde geldt voor 'psychologische ziekten', of hoe je dat ook moet noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thorgrem, moeten die teksten dan doorgestreept worden?

Quote:

[...]

Waarom spreek ik mezelf tegen?

Ik geloof dat God ons geestelijk uit de leeuwenkooi redt, ons vanbinnen heelt en dat kan resulteren in fysieke gezondheid. Doch moeten we realistisch blijven en niet vergeten dat het vlees zwak is en dat zelfs de sterkste man uiteindelijk zijn kracht verliest. Als je daar oogkleppen voor draagt, kan dat een klap voor je geloof zijn, als iemand die je dierbaar is ziek wordt.

De verzen zijn duidelijk dat God geneest, maar onder het huidige verbond in mijn optiek vanuit de geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als God onder het oude verbond mensen letterlijk uit de leeuwenkuil en de brandende oven redt en onder het nieuwe verbond Paulus uit de gevangenis bevrijdt, doet Jezus dat ook nu nog.

Hier kun je ook lezen waarvan je bent verlost.

Ook staat er

16 Met lengte van dagen zal Ik hem verzadigen,

en Ik zal hem mijn heil doen zien.

Ik geloof dat het Gods wil is dat mensen heel oud worden in goede gezondheid.

Gen 25,8

En Abraham gaf de geest en stierf in hoge ouderdom, oud en van het leven verzadigd, en hij werd vergaderd tot zijn voorgeslacht.

Gen 35,29

En Isaak gaf de geest en stierf en hij werd tot zijn voorgeslacht vergaderd, oud en van het leven verzadigd, en zijn zonen Esau en Jakob begroeven hem.

Als een dierbaar iemand ziek wordt, kan deze door God worden genezen.

En van angst en verslaving zijn we verlost.

1 Joh 4,18

Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit; want de vrees houdt verband met straf en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde.

Heb 2,15

en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als God onder het oude verbond mensen letterlijk uit de leeuwenkuil en de brandende oven redt en onder het nieuwe verbond Paulus uit de gevangenis bevrijdt, doet Jezus dat ook nu nog.

kun je ook lezen waarvan je bent verlost.

Ook staat er

16 Met lengte van dagen zal Ik hem verzadigen,

en Ik zal hem mijn heil doen zien.

Ik geloof dat het Gods wil is dat mensen heel oud worden in goede gezondheid.

Gen 25,8

En Abraham gaf de geest en stierf in hoge ouderdom, oud en van het leven verzadigd, en hij werd vergaderd tot zijn voorgeslacht.

Gen 35,29

En Isaak gaf de geest en stierf en hij werd tot zijn voorgeslacht vergaderd, oud en van het leven verzadigd, en zijn zonen Esau en Jakob begroeven hem.

Als een dierbaar iemand ziek wordt, kan deze door God worden genezen.

Het nieuwe verbond was nog niet ingegaan, want hemel en aarde moesten immers eerst vergaan voor er een jota zou veranderen. Paulus zei NABIJ de verdwijning, want zij vielen nog NIET onder het nieuwe verbond maar wachten op een nieuwe hemel en aarde volgens Petrus. Nadat juda en jeruzalem (hemel en aarde jes 1,2) vernietigt zijn, is alles geestelijk geworden. Jezus zei dat de buitenkant vanzelf rein wordt als de binnenkant schoon is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan pas zullen wij een verheerlijkt lichaam hebben, maar nu al hebben wij redding, verlossing, bevrijding, genezing, voorspoed, blijdschap, rust, vrede, leven ontvangen. (Grieks: sotería, Hebreeuws: shalom, NBG: heil)

Gal 3,13

Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.

Elke vloek uit Gen. 3 heeft Jezus op Zich genomen.

1 Petr 2,24

die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet van prosperity gospel, blijkt maar weer.

Alleen elke vloek had Jezus op zich genomen. Hij heeft dus wel de vloek van armoede op zich genomen

( link ).

2 Kor 8,9

Gij kent immers de genade van onze Here Jezus [Christus], dat Hij om uwentwil arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat gij door zijn armoede rijk zoudt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dan pas zullen wij een verheerlijkt lichaam hebben, maar nu al hebben wij redding, verlossing, bevrijding, genezing, voorspoed, blijdschap, rust, vrede, leven ontvangen. (Grieks: sotería, Hebreeuws: shalom, NBG: heil)

Gal 3,13

Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.

Elke vloek uit Gen. 3 heeft Jezus op Zich genomen.

1 Petr 2,24

die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen.

Toon me maar een vers waar in staat dat de wet is afgeschaft in Paulus' generatie. En ik hoef geen verzen te lezen over dat de wet een vloek is geworden want dat weet ik. Graag een vers die duidelijk maakt dat het nieuwe verbond al in Paulus' tijd was ingegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat de wet is afgeschaft, maar wel is vervuld in Jezus Christus. Door Jezus Christus is voldaan aan de hele wet en is alles volbracht en is er geen aanklacht van zonde meer tegen ons (die is uitgewist) en zijn we rechtvaardig in Christus. Doordat we zijn verlost van zonde, zijn we ook verlost van de gevolgen van zonde: ziekte, armoede, gebrek, oorlog, honger, gevangenschap, angst, enz.

De wet wordt hieronder duidelijk.

Matt. 22

34 Toen de Farizeeën gehoord hadden, dat Hij de Sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen zij bijeen, 35 en één van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken: 36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk niet dat de wet is afgeschaft, maar wel is vervuld in Jezus Christus. Door Jezus Christus is voldaan aan de hele wet en is alles volbracht en is er geen aanklacht van zonde meer tegen ons (die is uitgewist) en zijn we rechtvaardig in Christus. Doordat we zijn verlost van zonde, zijn we ook verlost van de gevolgen van zonde: ziekte, armoede, gebrek, oorlog, honger, gevangenschap, angst, enz.

Ja ook goed, zijn er nog meer verzen waar Jezus loze woorden sprak? Dan kras ik die ook gelijk even door! Geen jota zal er veranderen kan er sowieso uit!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Van fundamentalisme schijnbaar ook al niet.

Ef. 2

19 Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ja ook goed, zijn er nog meer verzen waar Jezus loze woorden sprak? Dan kras ik die ook gelijk even door! Geen jota zal er veranderen kan er sowieso uit!

Wat mij betreft kras je niets door. Laat dat maar gewoon staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ef. 2

19 Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is.


Samengevoegd:

[...]

Wat mij betreft kras je niets door. Laat dat maar gewoon staan.

Kras jij Mat 5,18 dan maar door want je doet er verder toch niks mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De wet blijft gewoon, die staat ook gewoon in mijn Bijbel.

Matt. 5

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.

Je bent alleen dood voor de wet.

Rom 7,4

Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.

Als je tenminste bent gedoopt.

Rom 6,4

Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.

Of nog belangrijker, Hem belijdt en in Hem gelooft.

Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden (Rom. 10:9 NBG)

Dan heb je als wettig geadopteerde zoon/dochter van de Vader de hele erfenis ontvangen van verlossing, bevrijding, gezondheid, rijkdom, rust, vrede, blijdschap enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Of we het nu over het oude of nieuwe verbond hebben, God is niet veranderd.

Heb 13,8

Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid.

Ps 23,1

De HERE is mijn herder, mij ontbreekt niets;

Ex 15,26b

want Ik, de HERE, ben uw Heelmeester.

Eindelijk lees je wat er staat! Paulus was nog onder het oude verbond, maar in de LAATSTE (hand 2,17) dagen er van, dat verklaart Petrus duidelijk. Het is wel degelijk van belang dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Handelingen 2

17
En het zal geschieden
op het einde der dagen
, zegt God "Ik zal uitstorten van mijn Geest over alle vlees
; Uw zonen en dochters zullen profeteren, Uw jonge mannen visioenen schouwen, Uw grijsaards dromen ontvangen;

18 Zelfs over mijn slaven en slavinnen in die dagen, Stort Ik uit van mijn Geest, en ze zullen profeteren.

19 Ik zal wonderen doen in de hemel daar boven, En tekenen op de aarde beneden: Bloed en vuur, en walm van rook.

20 De zon zal in duisternis verkeren, de maan in bloed, Voordat de Dag des Heren komt, Groot en heerlijk.

21 Dan zal iedereen worden gered, Die de naam des Heren aanroept!

22 Mannen van Israël, hoort deze woorden: Jesus van Názaret, een man, voor wien God bij u heeft getuigd door krachten en wonderen en tekenen, welke God, zo gij weet, door Hem in uw midden verrichtte:

23 Hem hebt gij overgeleverd naar het vaste raadsbesluit en de voorkennis Gods, en door de hand van heidenen aan het kruis geslagen en gedood.

24 Maar God heeft Hem opgewekt, en verbroken de strikken van de dood; daar het niet mogelijk was, dat deze Hem vasthield.

25 Want David zeide van Hem: "Den Heer hield ik altijd voor ogen; Want Hij staat mij ter zijde, opdat ik niet wankele

26 Daarom verheugt zich mijn hart, En jubelt mijn tong; Ook mijn vlees zal rusten vol hoop,

27 Want Gij laat mijn ziel niet in het dodenrijk achter. Uw Heilige laat Gij het bederf niet aanschouwen,

28 Gij hebt mij de wegen van het leven getoond; Gij zult mij van vreugde vervullen Door uw aanschijn!

29 Mannen broeders, van den aartsvader David mag men u zeker wel openlijk zeggen, dat hij èn gestorven is én begraven; zijn graf staat in ons midden tot op de huidige dag.

30 Maar hij was een profeet; en hij wist, dat God hem onder ede beloofd had, een uit de vrucht zijner lende op zijn troon te doen zetelen.

31 En daar hij de toekomst voorzag, heeft hij over de verrijzenis van den Christus gezegd, dat Hij niet in het dodenrijk zou worden achtergelaten, en dat zijn vlees het bederf niet zou zien.

32 Welnu, dezen Jesus heeft God doen verrijzen; daarvan zijn wij allen getuigen.

33 En nu Hij, verheven aan Gods rechterhand, van den Vader den beloofden Heiligen Geest heeft ontvangen,
nu
heeft Hij Dien ook uitgestort, zoals gij ziet en hoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jawel HenkG!


Samengevoegd:

Quote:

Ow
smile.gif
misschien vind ik dat een interessant gegeven. Je mag me er morgen wel meer over vertellen of -als je wilt- mij een mailtje sturen. Ik ben wel eens eerder nieuwsgierig geweest naar zulke dingen die je hebt uitgezocht
smile.gif

Wil ik wel doen zodra ik weer een pc heb. Het is van groot belang om te begrijpen dat de apostelen nog onder het oude verbond waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mohamed

Jezus' Bloed, dus Zijn offer is de ingang tot het Nieuwe verbond. Zie:

Quote:
Mt 26:28
want dit is mijn bloed van het Nieuwe Verbond, dat wordt vergoten voor velen tot vergiffenis der zonden.

Lu 22:20
Zo ook de kelk, na het avondmaal; en Hij sprak: Deze kelk is het Nieuwe Verbond in mijn bloed, dat voor u wordt vergoten.

1Co 11:25
Zo ook na de maaltijd de kelk, zeggende: "Deze kelk is het nieuwe Verbond in mijn Bloed. Doet dit, zo dikwijls gij drinkt, tot mijn gedachtenis."

Heb 12:24
tot Jesus den Middelaar van het nieuwe Verbond, tot het Bloed der besprenkeling, dat iets beters afroept dan Abels bloed.

Na Zijn dood en opstanding is het Nieuwe Verbond dus rechtskracht verleend, waarmee ook de apostelen er al onder vallen naar mijn idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid