Spring naar bijdragen

Lukas 8:26-39: demonen in varkens


Aanbevolen berichten

In Lukas 8:26-39 drijft Jezus demonen uit bij een man. Deze demonen smeken Jezus in een kudde varkens te mogen gaan. Jezus staat dit toe en de varkens stormen in razernij het water in en verdrinken.

Waarom staat Jezus dat toe?

Gebruikt Hij dit als teken van macht? Was het de bedoeling dat de varkens zouden verdrinken (beetje sneu voor de varkenshoeders)? Andere verklaring?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In Lukas 8:26-39 drijft Jezus demonen uit bij een man. Deze demonen smeken Jezus in een kudde varkens te mogen gaan. Jezus staat dit toe en de varkens stormen in razernij het water in en verdrinken.

Waarom staat Jezus dat toe?

Gebruikt Hij dit als teken van macht? Was het de bedoeling dat de varkens zouden verdrinken (beetje sneu voor de varkenshoeders)? Andere verklaring?

Mochten de Joden varkensvlees eten?

Wat kunnen we dan zeggen over die varkenskweker?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus aanwezigheid in dat gebied heeft alles te maken met Mat. 4:12 Toen Hij vernam, dat Johannes overgeleverd was, trok Hij Zich terug naar Galilea. 13 En Hij verliet Nazaret en ging wonen te Kafarnaüm, aan de zee, in het gebied van Zebulon en Naftali, 14 opdat vervuld zou worden het woord, door de profeet Jesaja gesproken, toen hij zeide:

15 Het land Zebulon en het land Naftali, aan de zeeweg, over de Jordaan, Galilea der heidenen:

16 het volk, dat in duisternis gezeten is, heeft een groot licht gezien, en voor hen, die gezeten zijn in het land en de schaduw des doods, is een licht opgegaan.

Varkens waren inderdaad onreine dieren en het is geen toeval dat ze daar gefokt werden want de Joodse invloed was daar marginaal. Midden in Joods gebied varkens los laten lopen was geen goed idee. Het is overigens triest om te zien dat er een groot wonder gebeurd maar dat het verlies van de varkens voor hen zwaarder weegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus aanwezigheid in dat gebied heeft alles te maken met Mat. 4:12 Toen Hij vernam, dat Johannes overgeleverd was, trok Hij Zich terug naar Galilea. 13 En Hij verliet Nazaret en ging wonen te Kafarnaüm, aan de zee, in het gebied van Zebulon en Naftali, 14 opdat vervuld zou worden het woord, door de profeet Jesaja gesproken, toen hij zeide:

15 Het land Zebulon en het land Naftali, aan de zeeweg, over de Jordaan, Galilea der heidenen:

16 het volk, dat in duisternis gezeten is, heeft een groot licht gezien, en voor hen, die gezeten zijn in het land en de schaduw des doods, is een licht opgegaan.

Varkens waren inderdaad onreine dieren en het is geen toeval dat ze daar gefokt werden want de Joodse invloed was daar marginaal. Midden in Joods gebied varkens los laten lopen was geen goed idee. Het is overigens triest om te zien dat er een groot wonder gebeurd maar dat het verlies van de varkens voor hen zwaarder weegt.

Absoluut.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel ja, het genezen van één man weegt zwaar, maar neem de varkens hoeder en zijn gezin, al zijn kinderen, zijn vrouw(en) lijden honger, de jonggeboren baby sterft omdat de melk van zijn moeder wegens voedselgebrek opdroogt, en dat alles om één mens te redden...

een wonder, dat ten koste gaat van anderen, noem ik geen wonder.

Maar persoonlijk neem ik het verhaal dan ook niet letterlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het verhaal goed leest, dan lees je dat het de varkens zélf zijn die als reactie op de demonen het water instormen en verdrinken. Jezus geeft ze enkel toestemming om de varkens in te gaan. De varkens raakten daardoor dus bezeten van de demonen en reageren daar net zo heftig op als die man. Net zoals die man een gevaar voor zichzelf en de omgeving werd, zo werden de varkens dat ook toen zíj bezeten werden.

Jezus gaf de demonen toestemming de varkens in te gaan. Vervolgens zijn het óf de demonen die de varkens naar het water bewegen, óf de varkens zelf die zich naar het water begeven als reactie op de demonen. Kortom, het is niet Jezus die de varkens het water inzendt, maar het zijn de demonen of de varkens zelf.

De vraag is dan: waarom wilden die demonen de varkens in en waarom stond Jezus dat dan toe? Hij wist natuurlijk wel dat de varkens op z'n minst heftig zouden reageren op die demonen en mogelijk vernietigd zouden worden of zichzelf zouden vernietigen.

Als je alleen uitgaat van het verhaal, zie je dat de demonen erg bang zijn. Jezus wil de demonen uitdrijven, waarop ze smeken dat Hij hen geen pijn zou doen. Blijkbaar doet een uitdrijving de betreffende demon flink pijn. Daarbij smeken ze Jezus ook dat Hij hen niet naar de onderwereld beveelt te gaan. Daaruit kun je twee dingen halen:

De onderwereld is een plek waar geen demon wil wezen.

Als Jezus een demon iets beveelt, kan deze niet anders dan gehoorzamen, of hij nu wil of niet.

De demonen willen liever in die varkens bivakkeren dan in de onderwereld. Hier blijkt Jezus' genade zelfs aan de demonen. Hij had ze makkelijk naar de onderwereld kunnen sturen, maar stuurt ze tóch die varkens in. En deze varkens rennen als gevolg daarvan het water in. Waardoor die demonen in feite eigenlijk alsnog niks hebben...

In Schindlers List wordt een fraaie uitspraak gebezigd: je hebt pas echt macht, als je iemand kunt doden, daartoe ook álle legitieme redenen hebt, maar het toch niet doet. Als je tóch diegene gratie of genade kunt verlenen, dán heb je pas macht. Dan sta je boven alles en iedereen, dus ook boven je eigen natuurlijke driften. Daarom is God ook machtiger dan wie ook en zullen wij daar nooit aan kunnen tippen.

Jezus laat aan die demonen zo dus ook zien dat Hij de macht heeft ze niet de onderwereld in te sturen, terwijl Hij daartoe alle redenen heeft. Jezus staat boven hun en pijnigt ze als het ware nóg heftiger, door ze te tonen dat Hij niet die geweldenaar is dan ze wellicht dachten dat Hij zou zijn. God denkt en doet anders dan Satan, hoewel Hij de demonen natuurlijk wel wegjaagt.

En inderdaad, een heel stuk economie gaat naar de knoppen zo, om één man uit zijn ellende te redden. In deze samenleving zouden we dat niet efficiënt vinden en waarschijnlijk ook zielig voor die varkens, maar gelukkig staat Jezus daar boven. Blijkbaar vind hij de genezing van één man belangrijker dan een kudde varkens. En economie ondergeschikt aan genezing, zowel geestelijk als lichamelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat de demonen in de zwijnen voeren, demonstreerde buitengewoon krachtig dat zij uit de mannen waren gedreven, en tevens werd daarmee de toeschouwers heel duidelijk gemaakt hoe schadelijk het voor schepselen van vlees en bloed is wanneer demonen bezit van hen nemen.

Het maakte die menselijke toeschouwers twee dingen duidelijk: de macht die Jezus over de demonen had, en de macht die de demonen over schepselen van vlees en bloed hebben.

Dit alles kan Jezus’ bedoelingen hebben gediend en kan wellicht verklaren waarom hij de onreine geesten toestond in de zwijnen te varen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

Quote:
Het maakte die menselijke toeschouwers twee dingen duidelijk: de macht die Jezus over de demonen had, en de macht die de demonen over schepselen van vlees en bloed hebben.

Aime, de macht over alles heeft alleen God de Enige, niet Jezus (vzmh).

We lezen in Johannes 5 waar Jezus zegt:

30 Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.

31 Indien Ik van Mijzelven getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig.

32 Er is een ander, die van Mij getuigt, en Ik weet, dat de getuigenis, welke hij van Mij getuigt, waarachtig is.

We lezen in Johannes 14:

Mijn Vader is meerder dan Ik.

We lezen in Lukas 11:

20 Maar indien Ik door den vinger Gods de duivelen uitwerp

De Bijbel staat vol met verzen waar Jezus (vrede zij met hem) zegt dat hij geen enkel macht heeft zonder de hulp van God de Enige.

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salam,

[...]

Aime, de macht over alles heeft alleen God de Enige, niet Jezus (vzmh).

We lezen in Johannes 5 waar Jezus zegt
:

30 Ik kan van Mijzelven niets doen
. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.

31 Indien Ik van Mijzelven getuig,
Mijn getuigenis is niet waarachtig
.

32
Er is een ander, die van Mij getuigt
, en Ik weet, dat de getuigenis, welke hij van Mij getuigt, waarachtig is.

We lezen in Johannes 14
:

Mijn Vader is meerder dan Ik.

We lezen in Lukas 11
:

20 Maar indien Ik door den vinger Gods de duivelen uitwerp

De Bijbel staat vol met verzen waar Jezus (vrede zij met hem) zegt dat hij geen enkel macht heeft zonder de hulp van God de Enige.

Mvg

juist

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als Jezus niet de Zoon zou zijn, wie was dan de erfgenaam?

Hebreeën 1

1 Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, 2 heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft. 3 Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge, 4 zóveel machtiger geworden dan de engelen, als Hij uitnemender naam boven hen als erfdeel ontvangen heeft.

5 Immers, tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd:

Mijn Zoon zijt gij; Ik heb U heden verwekt?

En wederom:

Ik zal Hem tot Vader zijn, en Hij zal Mij tot Zoon zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

Quote:
Als Jezus niet de Zoon zou zijn, wie was dan de erfgenaam?

Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar den hemel, en zeide: Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.

2 Gelijkerwijs Gij Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat al wat Gij Hem gegeven hebt, Hij hun het eeuwige leven geve.

3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.

4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde; Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen;

5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.

Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

10 En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt.

11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar deze zijn in de wereld, en Ik kome tot U, Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.

12 Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam. Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde.

13 Maar nu kom Ik tot U, en spreek dit in de wereld, opdat zij Mijn blijdschap vervuld mogen hebben in zichzelven.

14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

19 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even afdwalend van het eigenlijke onderwerp.

@La ila ha ila allah

Iets gaan ontkennen puur omdat je het niet kunt bevatten en dan selectief teksten aandragen die jouw gelijk zouden betekenen getuigt niet van het serieus nemen van de gesprekspartner. Want heb je ooit de moeite genomen om de reeds bij meerdere onderwerpen aangedragen argumenten dat Jezus God is en tegelijk ook mens ooit op je in te laten werken? Dat het (drieëenheid en tweenaturenleer) geen materie is om zomaar even te bevatten, daar kan prima mee geleefd worden. Ook voor christenen is het niet iets om zomaar even te bevatten. Het verschil in jouw benadering en die van menig christen? Jij maakt het direct af al lariekoek, terwijl menig christen dat wat aangedragen wordt in de Bijbel als maatstaf neemt vanuit een aanname in vertrouwen op God (want dat is geloven) zonder direct alles te willen bevatten.

Zoek gerust nog eens naar de andere onderwerpen waar je al meermalen van argumentatie bent voorzien! En lees de daar aangedragen teksten ook eens, in plaats van enkel de teksten die precies in je straatje passen!

En dan hier weer terug naar de varkens!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid