Spring naar bijdragen

Orthodox/Pasen/Vasten


Aanbevolen berichten

Aantal vragen.

'Suryoye' in mijn omgeving vasten 50 dagen voor Pasen. Vandaag was het zeg maar feest omdat het de einde van 50 dagen vasten was. Ze hebben nu pas pasen. Wat is de rol van vasten in het Christendom en is het goed/is het noodzakelijk om te vasten?

Ik ken veel christenen mensen van Midden Oostelijke Afkomst, en ze worden vaak gezien als \"Syrische Christenen\". Hun geloof word Syrisch orthodox genoemd, en er wordt veel aan vasten gedaan. Kennen jullie zulke mensen in jullie omgeving en wat vinden jullie van ze?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

oke nogmaals mijn excuses. Is er een zoekfunctie hier? Zou hulpzaam voor me zijn.

Excuus is absoluut niet nodig hoor. smile.gif Ik help je graag bij het vinden van antwoorden. Ja er is een zoekfunctie. Boven in de balk zie je het woord forum staan. Als je daar even op blijft staan met de muis rolt er een menutje uit en dan kun je op zoeken klikken. Dan ben je in de zoekfunctie beland en dan kun je zoeken op bijvoorbeeld een woord in de topictitel. Type daar vasten in druk vervolgens op enter en je ziet een aantal topics verschijnen. smile.gif

Quote:
En de Katholieken, hoe vasten ze? is het 24 uur per dag geen eten van dieren, of een beetje als de Islam?

Het vasten van katholieken is op die twee officieel vasten dagen zo dat ze maar een sobere maaltijd die dag eten.

Het christelijke vasten heeft niets van doen met het islamitische vasten. Als ik 40 dagen vast dan is de invulling daarvan erg vrij aangezien wij allemaal onze keuzes moeten maken. Het hoeft niet met eten te maken te hebben. Zo kan iemand ook besluiten om zijn of haar vasten in te vullen door elke dag maximaal een half uurtje te internetten ipv de hele avond. Maar iemand kan ook enkel sober eten en slechts drie maaltijden per dag zonder tussendoortjes. Je kan er ook voor kiezen om elke dag wat meer te bidden of meer de Bijbel te gaan lezen. Of om elke dag even op bezoek te gaan bij familie of vrienden zodat je daar meer tijd in steekt. De invulling is bij katholieken in de 40 dagen tijd dus erg vrij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Excuus is absoluut niet nodig hoor.
smile.gif
Ik help je graag bij het vinden van antwoorden. Ja er is een zoekfunctie. Boven in de balk zie je het woord forum staan. Als je daar even op blijft staan met de muis rolt er een menutje uit en dan kun je op zoeken klikken. Dan ben je in de zoekfunctie beland en dan kun je zoeken op bijvoorbeeld een woord in de topictitel. Type daar vasten in druk vervolgens op enter en je ziet een aantal topics verschijnen.
smile.gif

Ah mooi. Bedankt voor de informatie. smile.gif

Quote:

[...]

Het vasten van katholieken is op die twee officieel vasten dagen zo dat ze maar een sobere maaltijd die dag eten.

Het christelijke vasten heeft niets van doen met het islamitische vasten. Als ik 40 dagen vast dan is de invulling daarvan erg vrij aangezien wij allemaal onze keuzes moeten maken. Het hoeft niet met eten te maken te hebben. Zo kan iemand ook besluiten om zijn of haar vasten in te vullen door elke dag maximaal een half uurtje te internetten ipv de hele avond. Maar iemand kan ook enkel sober eten en slechts drie maaltijden per dag zonder tussendoortjes. Je kan er ook voor kiezen om elke dag wat meer te bidden of meer de Bijbel te gaan lezen. Of om elke dag even op bezoek te gaan bij familie of vrienden zodat je daar meer tijd in steekt. De invulling is bij katholieken in de 40 dagen tijd dus erg vrij.

Dat is een interessante manier van denken, en zo heb ik er eigenlijk nooit over gedacht. Weet je, ik wist altijd in mezelf dat vasten meer uit je hart moet komen, het moet zeg maar meer gaan om de bedoeling en niet zo veel over het eten zelf. Mensen die ik ken die weten ook wel waarom ze het doen en ik vind het erg goed van ze, maar soms ligt de nadruk te veel op "niet dit eten, niet dat eten" etc. Ik zal dit proberen duidelijk te maken en hopelijk zullen zij er ook zo over denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is een interessante manier van denken, en zo heb ik er eigenlijk nooit over gedacht. Weet je, ik wist altijd in mezelf dat vasten meer uit je hart moet komen, het moet zeg maar meer gaan om de bedoeling en niet zo veel over het eten zelf. Mensen die ik ken die weten ook wel waarom ze het doen en ik vind het erg goed van ze, maar soms ligt de nadruk te veel op "niet dit eten, niet dat eten" etc. Ik zal dit proberen duidelijk te maken en hopelijk zullen zij er ook zo over denken.

Het lijkt mij dat de Syrisch orthodoxe kerk zo zijn eigen regels en gebruiken hanteert. Ik heb je enkel een beetje kort door de bocht gezegd hoe de katholieke kerk er over denkt. Dat wil niet zeggen dat zij dat ook zo doen of willen doen. Het lijkt me dus dat je niet zonder meer gaat zeggen dat hun manier van vasten niet goed is. Een ieder zo zijn gebruiken, en die hebben we te respecteren. smile.gif

Maar vraag gerust eens aan ze of ze ook geschriften hebben waarin het een beetje uitgelegd staat. Ze zullen ongetwijfeld grote bereidheid hebben om het je goed uit te leggen en te onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat is een interessante manier van denken, en zo heb ik er eigenlijk nooit over gedacht. Weet je, ik wist altijd in mezelf dat vasten meer uit je hart moet komen, het moet zeg maar meer gaan om de bedoeling en niet zo veel over het eten zelf. Mensen die ik ken die weten ook wel waarom ze het doen en ik vind het erg goed van ze, maar soms ligt de nadruk te veel op "niet dit eten, niet dat eten" etc. Ik zal dit proberen duidelijk te maken en hopelijk zullen zij er ook zo over denken.

Sjaloom henk27,

Vasten moet niet enkel uit het hart komen. Het moet vooral een voornemen zijn om trouw en volhardend te gehoorzamen aan wat God je opdraagt, óók als je hart er even niet naar staat. Want enkel door trouw, volharding en gehoorzaamheid kun je daadwerkelijk standhouden. Orthodoxe kerken en vóór Vaticanum II ook de katholieke Kerk kennen en kenden vrij strenge vastenregels.

Het kan inderdaad lijken alsof het om die regels gaat. Maar die regels dienen een duidelijk doel: jou helpen om gehoorzaamheid en discipline te leren. Als je je eigen regels mag maken, dan is de kans er dat je je het er wat gemakkelijk van afmaakt als je geen zin hebt. Maar als van hogerhand je het één en ander wordt opgedragen, dan blijf je ervoor gaan. Dus ben je je erg bewust van wat nu precies wel en niet mag. En wijs je elkaar daar ook op.

Als je het kleine al niet kan beheren, hoe kun je dan het grote beheren? Als je je al niet kunt houden aan eenvoudig na te leven en misschien vrij onbenullige vastenregels, hoe kun je je dan nog houden aan de écht zware levensregels die het christendom ook kent? Zo kan het vasten werkelijk een oefening voor je zijn, zoals sporters ook met schijnbaar onbenullige en strikte oefeningen hun lichaam en geest trainen.

Ga er dus maar vanuit dat die mensen precies in de gaten hebben waar het vasten om draait. Het gaat om volharding, trouw, gehoorzaamheid, een stukje versterving en het sámen doen. Want iedereen houdt zich aan dezelfde regels, wat een mooie spirituele band schept met elkaar. Zie het vasten met regels daarom niet als minderwaardig ten opzichte van het vrijere vasten. Beide vormen zijn goed en een waardige invulling van welke vastentijd ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij zijn zeer goed bekend met de Syrisch Orthodoxen,zij weten wat geloven is en weten ook de gevolgen daarvan en geloven niet meer maar weten het zeker,bouwen in het oosten van het land de ene Kerk na de andere.Voor al de PKN Christen kan een voorbeeld aan hen nemen,de Katholiek ook met name de vasten praktijk en kerkgang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wij zijn zeer goed bekend met de Syrisch Orthodoxen,zij weten wat geloven is en weten ook de gevolgen daarvan en geloven niet meer maar weten het zeker,bouwen in het oosten van het land de ene Kerk na de andere.Voor al de PKN Christen kan een voorbeeld aan hen nemen,de Katholiek ook met name de vasten praktijk en kerkgang.

Ik vraag me serieus af of je ook nog iets anders kan dat zwetsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik vraag me serieus af of je ook nog iets anders kan dat zwetsen.

Tja de waarheid kan vervelend zijn de rooms katholieken sluiten de ene na de andere kerk en weten niet meer wat zij geloven;de Syrisch Orthodoxen hebben priesterrijkdom en bouwen de ene na de andere Kerk,en weten wat ze geloven,en gaan niet mee met de waan van de dag als de roomsen,en in de Syrisch Orthodoxe Kerk zwetsen in ieder geval niet,en zijn nog prima mensen ook,een openbaring voor de rooms katholieke Nederlander die daar is een kijkje gaat nemen,er worden er dan ook Syrisch Orthodox,wij vinden het een prima Kerk en echt.

En ze vasten nog echt en weten ook te vieren, en Pasen kunnen ze vieren en hoe,een groot voorbeeld voor rooms katholiek en protestant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tja de waarheid kan vervelend zijn de rooms katholieken sluiten de ene na de andere kerk en weten niet meer wat zij geloven;de Syrisch Orthodoxen hebben priesterrijkdom en bouwen de ene na de andere Kerk,en weten wat ze geloven,en gaan niet mee met de waan van de dag als de roomsen,en in de Syrisch Orthodoxe Kerk zwetsen in ieder geval niet,en zijn nog prima mensen ook,een openbaring voor de rooms katholieke Nederlander die daar is een kijkje gaat nemen,er worden er dan ook Syrisch Orthodox,wij vinden het een prima Kerk en echt.

En ze vasten nog echt en weten ook te vieren, en Pasen kunnen ze vieren en hoe,een groot voorbeeld voor rooms katholiek en protestant.

Het maakt me niet uit of je de katholieke of protestantse kerk bashed. Ik vind je een zwetser omdat je als een kip zonder kop onzin uitslaat. Je geblaat over "niet langer geloven maar zeker weten" en dat soort loze kreten komen me mijn neus uit.

Ik vraag me af waarom je nog geen ban hebt want je hebt een neonlicht met TROLL op je hoofd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vasten werd door Jezus geassocieerd met treuren als gevolg van Zijn afwezigheid en daarom hoefden Zijn discipelen dat ook niet te doen. De Farizeeërs vroegen Hem hoe dat zat:

Mat 9,15       

En Jezus zeide tot hen: Kunnen ook de bruiloftskinderen treuren, zolang de Bruidegom bij hen is? Maar de dagen zullen komen, wanneer de Bruidegom van hen zal weggenomen zijn, en dan zullen zij vasten.

Vasten heeft een diepere betekenis dan het lichaam onthouden. Het breken van het brood was symboliek voor de armen, van een twee maken.

Jes 58

5 Zou dit het vasten zijn, dat Ik verkies, een dag, waarop de mens zichzelf verootmoedigt: dat hij zijn hoofd laat hangen als een bieze en zich rouwgewaad en as tot een leger spreidt? Noemt gij dat een vasten, dat een dag die de HERE welgevallig is? 6 Is dit niet het vasten dat Ik verkies: de boeien der goddeloosheid los te maken, de banden van het juk te ontbinden, verdrukten vrij te laten en elk juk te verbreken? 7 Is het niet, dat gij voor de hongerige uw brood breekt en arme zwervelingen in uw huis brengt, ja, als gij een naakte ziet, dat gij hem bekleedt en u niet onttrekt aan uw eigen vlees en bloed? 8 Dan zal uw licht doorbreken als de dageraad en uw wond zich spoedig sluiten; uw heil zal voor u uit gaan, de heerlijkheid des HEREN zal uw achterhoede zijn. 9 Als gij dan roept, zal de HERE antwoorden; als gij om hulp roept, zal Hij zeggen: Hier ben Ik. Wanneer gij uit uw midden het juk wegdoet, het wijzen met de vinger en het spreken van boosheid nalaat, 10 wanneer gij de hongerige schenkt wat gij zelf begeert en de verdrukten verzadigt, dan zal in de duisternis uw licht opgaan en uw donkerheid zal zijn als de middag. 11 En de HERE zal u voortdurend leiden, u in dorre streken verzadigen en uw gebeente krachtig maken; dan zult gij zijn als een besproeide hof en als een bron, waarvan het water niet teleurstelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid