Spring naar bijdragen

Jezus was besneden


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 131
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Ik ben redelijk orthodox opgevoed en mijn ouders hebben de bijbel in mijn brein gestampt voor zo ver mijn herinnering terug gaat. (mijn eerste herinnering is voor zover ik weet een kerk, dat zegt wel iets) Daarbij was ik nieuwsgierig en de kerkdiensten waren zo blaartrekkend saai dan ik lang voor mijn 10e het enige voor hande zijnde leesvoer in de kerk, de 1776 vertaling, van voor tot achter had doorgelezen.

Anders dan verreweg de meeste christenen op de aardkloot ken ik de bijbel dus helemaal. Geloof me de bijbelkennis van de meeste christenen is ondermaats.

De Bijbel een keer helemaal doorlezen heb je niet zo bijster veel aan, want het NT geeft een extra betekenis aan het OT. Ook is het van belang om te begrijpen wat het betekent dat de Schrift onder de zonde besloten is, waarom niet-joden hondjes werden genoemd enz, een aantal essentiele zaken waar ik in de kerk geen antwoord op kreeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Snap je wat Jezus gedaan heeft met de wet?

Nee, wat heeft Jezus eigenlijk volgens jouw dan gedaan met de wet van Abraham?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Onder inspiratie van Gods heilige geest kwamen ze tot dit besluit: Han 15:6-29.

bedanktvoor de inlichting Aimé, weet jij toevallig ook wie de Handelingen geschreven heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, wat heeft Jezus eigenlijk volgens jouw dan gedaan met de wet van Abraham?

Je bent dus niet bekend met het Christendom en komt vervolgens vertellen hoe Christenen het Christendom moeten toepassen. hamer.gif

Jezus heeft de wet volbracht, waardoor wij niet meer leven onder de wet, maar onder de genade. Aime gaf ook al een duidelijke Schrift verwijzing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]


Samengevoegd:

[...]

bedanktvoor de inlichting Aimé, weet jij toevallig ook wie de Handelingen geschreven heeft?

De Canon van Muratori, uit het eind van de 2de eeuw G.T., schrijft het auteurschap aan Lukas toe (ook de evangelieschrijver).

Ook Irenaeus van Lyon, Clemens van Alexandrië en Tertullianus van Carthago (kerkschrijvers uit de 2de eeuw G.T.) noemen, wanneer zij aanhalingen uit Handelingen doen, Lukas als de schrijver.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Je bent dus niet bekend met het Christendom en komt vervolgens vertellen hoe Christenen het Christendom moeten toepassen.
hamer.gif

Jezus heeft de wet volbracht, waardoor wij niet meer leven onder de wet, maar onder de genade. Aime gaf ook al een duidelijke Schrift verwijzing.

Oei Michiel, ik denk dat je mijn intentie verkeerd opvat, ik probeer toch niemand te vertellen hoe die zijn geloof moet toepassen? Ik vraag me gewoon af waarom christenen zichzelf die vraag niet afvragen, want het oude Testament wordt dus wel aanvaard maar de toepassingen hieronder niet. Waarom zijn deze dingen veranderd? En wie heeft ze geschreven? Dat zijn toch normale vragen? Die dingen heb ik mezelf toen ik christen was ook afgevraagd tenslotte...


Samengevoegd:

Quote:

[...]

De Canon van Muratori, uit het eind van de 2de eeuw G.T., schrijft het auteurschap aan Lukas toe (ook de evangelieschrijver).

Ook Irenaeus van Lyon, Clemens van Alexandrië en Tertullianus van Carthago (kerkschrijvers uit de 2de eeuw G.T.) noemen, wanneer zij aanhalingen uit Handelingen doen, Lukas als de schrijver.

Dat heb je goed opgezocht, stel dat het waar is dan is het eigenlijk toch via via gegaan? en dus niet rechtstreeks door Jezus..

In 397werden de 4evangelien van Mattheus, markus,Lucas en Johannes erkend.

De historici vertellen dat Arius in 209 deze evangelien heeft genoemd en dat hij ze scherp verworpen heeft en dat hij verklaard heeft dat juist deze 4 moesten verdwijnen, terwijlde gemeente van Alexandrië de mensen onder druk zette om ze te accepteren . Vanaf 325 zijn de Arianen door de Alexanderijnse gemeentebestempeld als anti-christelijk. En dat wordt nog steeds zo geleerd, omdat zij de goddelijkheid van Jezus bleven ontkennen. Het is duidelijk dat binnen de christenen van Alexandrië een groep was die door Plotinus beïnvloed was....

ER is nog meer, maar mijn punt is dat de evangeliën pas erkend zijn zoveel tijd na zijn dood.

Waarom is er geen boek gemaakt ter plaatse toen hij nog leefde? Die zijn er wel, maar staan niet in het Nieuwe Testanment dat we vandaag de dag kennen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

ER is nog meer, maar mijn punt is dat de evangeliën pas erkend zijn zoveel tijd na zijn dood.

mwah, met gebrekkige geschiedenis kun je vanalles doen. De evangelieën werden aan het eind van de eerste eeuw al als gezaghebbend beschouwd, dat merk je bij verschillende kerkvaders (zoals Papias). Dat er later een Ariaanse sekte opkwam, doet daar niets aan af.

Quote:

Waarom is er geen boek gemaakt ter plaatse toen hij nog leefde?

ja, waarom niet? Omdat het een mondelinge cultuur was, waar mondelinge overlevering hoger, belangrijker en zelfs betrouwbaarder werd geacht dan iets dat op papier stond. Toen de getuigen een beetje op raakten (doordat ze gedood werden of dood gingen) moest het toch maar op papier gezet worden.

Maar waarom gaf Allah eigenlijk geen boek ter plaatse en moest Mohammed alles onthouden en werd het daarna door volgelingen eerst op stukjes boomschors, dierenvellen etc, geschreven, en pas later door Utman verzameld toen Mohammed al lang niet meer leefde?

Quote:

Die zijn er wel, maar staan niet in het Nieuwe Testanment dat we vandaag de dag kennen..

zo, verlicht ons. Welke boeken zijn geschreven in de tijd dat Jezus nog leefde.

Voor mijn part mag je zelfs boeken uit China noemen of willekeurig welk ander boek dat in die tijd verder nog geschreven is. Zoveel zijn er niet namelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is toch niet omdat Jezus al of niet besneden was, dat jij dat ook moet doen? Of laat jij ook je haar groeien omdat je er als Jezus wil uitzien? Ik vind dit gewoon irrelevant en oppervlakkig. Daar gaat het echt wel niet om.

Besnijdenis is anders dan je haar laten groeien. De besnijdenis is één van de geboden van God. Als de christenen zeggen dat ze Jezus (vzmh) volgen, dienen zij ook te wandelen zoals hij gewandeld had: 1 Johannes 2:3 Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. 4 Wie zegt: Ik ken hem, maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem. 5 In wie zich aan Gods woord houdt, is zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden; hierdoor weten we dat we in hem zijn. 6 Wie zegt in hem te blijven, behoort in de voetsporen van Jezus te treden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vraag me gewoon af waarom christenen zichzelf die vraag niet afvragen, want het oude Testament wordt dus wel aanvaard maar de toepassingen hieronder niet.

Hoe bepaal jij dat die vraag niet gesteld wordt onder Christenen?

Quote:
Waarom zijn deze dingen veranderd?

Door het offer van Christus op Golgotha, waardoor de wet volbracht werd en wij mogen leven onder de genade.

Quote:
En wie heeft ze geschreven? Dat zijn toch normale vragen? Die dingen heb ik mezelf toen ik christen was ook afgevraagd tenslotte...

Je zegt Christen geweest te zijn, maar je weet niet wat het offer van Christus betekend. Is het nu raar dat ik dat niet vind rijmen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

mwah, met gebrekkige geschiedenis kun je vanalles doen. De evangelieën werden aan het eind van de eerste eeuw al als gezaghebbend beschouwd, dat merk je bij verschillende kerkvaders (zoals Papias). Dat er
later
een Ariaanse sekte opkwam, doet daar niets aan af.

[...]

ja, waarom niet? Omdat het een
mondelinge
cultuur was, waar mondelinge overlevering
hoger
, belangrijker en zelfs
betrouwbaarder
werd geacht dan iets dat op papier stond. Toen de getuigen een beetje op raakten (doordat ze gedood werden of dood gingen) moest het toch maar op papier gezet worden.

Maar waarom gaf Allah eigenlijk geen boek ter plaatse en moest Mohammed alles onthouden en werd het daarna door volgelingen eerst op stukjes boomschors, dierenvellen etc, geschreven, en pas later door Utman verzameld toen Mohammed al lang niet meer leefde?

[...]

zo, verlicht ons. Welke boeken zijn geschreven
in de tijd dat Jezus nog leefde
.

Voor mijn part mag je zelfs boeken uit China noemen of willekeurig welk ander boek dat in die tijd verder nog geschreven is. Zoveel zijn er niet namelijk.

Hier volgen enkele antwoorden op je vragen...

Ik ken ook enkele kerken die wel een geschrift volgen hoor zoals dat van Barnabas , een gezel van Jezus bijvoorbeeld ..er waren dus al wel geschriften toen Jezus leefde. NOg enkele andere maar dat moet ik opzoeken als je het wil, want die ken ik niet vanbuiten..

Het feit dat je zegt dat er pas een evangelie gemaakt werd van het NT ongeveer 100jaar na Jezus' dood maakt de geloofwaardigheid en oprechtheid van het boek misschien nog wel eens zo moeilijk.

Als je het over de Koraan wil hebben dan moet je weten dat Allah swt, de profeet Mohamed vzmh, die analfabeet was trouwens, bevoorrecht heeft en hem wel de volledige Koraan heeft laten maken.. dat is al een wonder op zich.

de geschriften waar jij het over hebt zijn hadith. Daar zit wel een groot verschil eigenlijk.

Als je nog vragen hebt mag je die gerust stellen hoor "nunc"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hier volgen enkele antwoorden op je vragen...

Ik ken ook enkele kerken die wel een geschrift volgen hoor zoals dat van Barnabas , een gezel van Jezus bijvoorbeeld

mooi, bewijs eerst maar eens hoe een middeleeuws geschrift uit de tijd van Jezus kan komen.

Quote:
..er waren dus al wel geschriften toen Jezus leefde.

zelfs als je denkt dat het Barnabas-verzinsel echt is, dan nog pretendeert het geschreven te zijn na Jezus' hemelvaart, dus niet tijdens Jezus' leven.

zucht...

klok en klepel, maar in jouw geval heb je zelfs de klok niet gehoord, vrees ik.

Quote:
NOg enkele andere maar dat moet ik opzoeken als je het wil, want die ken ik niet vanbuiten..

graag, en lees je ook nog even in in het Barnabas-verzinsel.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Barnabas)

Quote:

Het feit dat je zegt dat er pas een evangelie gemaakt werd van het NT ongeveer 100jaar na Jezus' dood maakt de geloofwaardigheid en oprechtheid van het boek misschien nog wel eens zo moeilijk.

ik weet niet waar je het over hebt. Matteus, Marcus en Lucas hebben hun evangelieën de generatie na Jezus opgetekend (dus rond 60-70 na Chr., vermoedelijk nog wel eerder). Johannes een decennium (evt. twee) later. Dat is geen 100 jaar na Jezus' dood.

Quote:
Als je het over de Koraan wil hebben dan moet je weten dat Allah swt, de profeet Mohamed vzmh, die analfabeet was trouwens, bevoorrecht heeft en hem wel de volledige Koraan heeft laten maken.. dat is al een wonder op zich.

de geschriften waar jij het over hebt zijn hadith. Daar zit wel een groot verschil eigenlijk.

nee, ik heb het niet over de hadith, ik heb het over de koran. Die is ten tijde van Uthman (de der de kalief) gestandaardiseerd, na Mohammed's dood. Tot die tijd bestond ze in de vorm van mondelinge overleveringen en herinneringen en aantekeningen op stukjes boomschors, dierenvellen en perkament.

als je je eigen religieuze geschiedenis niet eens kent, dan vraag ik me af wat je hier doet in een discussie over het christendom.

Quote:
Als je nog vragen hebt mag je die gerust stellen hoor "nunc"

ach, laat ik dan van de mogelijkheid gebruik maken om eens na te vragen naar hoe het met de koran en de drie-eenheid staat. Tot nu toe ben ik nog geen moslim tegengekomen die me kon uitleggen (vanuit de koran) wat christenen nu eigenlijk geloven. Waar ze wel mee kwamen was totale onzin, en dat voor een boek dat -- zo zegt men -- van God komt. Mohammed heeft wel flink zitten blunderen toen hij probeerde het christelijk geloof te beschrijven en af te wijzen, want wat hij beschrijft en afwijst, is een volkomen verwrongen karikatuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ok Nunc , ik zie je intenties wel hoor, jij jouw geloof en ik dat van mij, je hoeft mij niet te geloven, ik hoef jouw niet te overtuigen, en jij hoeft mij ook niet proberen je gelijk op te dringen, je bent een dwalende als het ware en moge Allah je leiden en de pellen van je ogen laten doen vallen ..amien


Samengevoegd:

Quote:

[...]Besnijdenis is anders dan je haar laten groeien. De besnijdenis is één van de geboden van God. Als de christenen zeggen dat ze Jezus (vzmh) volgen, dienen zij ook te wandelen zoals hij gewandeld had: 1 Johannes 2:3
Dat wij God kennen weten we
doordat we ons aan zijn geboden houden
. 4 Wie zegt: Ik ken hem, maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem. 5 In wie zich aan Gods woord houdt, is zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden; hierdoor weten we dat we in hem zijn. 6
Wie zegt in hem te blijven, behoort in de voetsporen van Jezus te treden
.

amien amien amien!!!

Het komt uit de Bijbel dus je moet Jezus wel volgen, laat de baarden maar al groeien hahahaha


Samengevoegd:

Quote:

[...]Hoe bepaal jij dat die vraag niet gesteld wordt onder Christenen?[...]Door het offer van Christus op Golgotha, waardoor de wet volbracht werd en wij mogen leven onder de genade.[...]Je zegt Christen geweest te zijn, maar je weet niet wat het offer van Christus betekend. Is het nu raar dat ik dat niet vind rijmen?

Ik zie dat er zoveel "christenen"niet meer de waarde kennen van pasen, communie ofhuwen voor de kerk, kerstmis,.. het worden meestalgezellige bijeenkomsten op de eerste plaats (wat wel tof is) en waar iedereen zich lazarus drinkt. De essentie van het feest is ver te zoeken.. Er zijn er die dat weten en doen maar dit is wat ik zie..

Ik heb altijd geleerd dat Jezus zich opofferde op het kruis voor de mens te redden van zonden.

Natuurlijk weet ik niet alles , maar ik heb me altijd vragen gesteld over het geloof dat ik van thuisuit meekreeg en Godzij dank heb ik mijn antwoorden gekregen, heel realistisch.

Ik denk altijd van de meeste Joden zijn Joods door hun opvoeding en Christenen en moslims juist hetzelfde..

Maar geloof is niet zomaar iets dat je aanneemt het is een zoektocht in het leven naar de waarheid.

Dat is wat ik heb gedaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zie dat er zoveel "christenen"niet meer de waarde kennen van pasen, communie ofhuwen voor de kerk, kerstmis,.. het worden meestalgezellige bijeenkomsten op de eerste plaats (wat wel tof is) en waar iedereen zich lazarus drinkt. De essentie van het feest is ver te zoeken.. Er zijn er die dat weten en doen maar dit is wat ik zie..

Nou er zijn inderdaad wel wat christenen ja, maar lang niet allemaal. Vooral voor niet-christenen is het een eet en drinkfestijn geworden. Wat dat betreft hebben onze moslimbroeders het dan wel goed gedaan, allemaal met de neus dezelfde kant op en streng in de leer!

Quote:
Maar geloof is niet zomaar iets dat je aanneemt het is een zoektocht in het leven naar de waarheid.

Dat is wat ik heb gedaan...

Geloof is iets wat je aanneemt om een zoektocht te beginnen naar de waarheid. Helaas krijg je alleen maar meer vragen naarmate je meer weet. Op dat punt is het toch wel weer leuk als je niet zo heel veel er van af weet, dan heb je minder vragen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ok Nunc , ik zie je intenties wel hoor, jij jouw geloof en ik dat van mij, je hoeft mij niet te geloven, ik hoef jouw niet te overtuigen, en jij hoeft mij ook niet proberen je gelijk op te dringen, je bent een dwalende als het ware en moge Allah je leiden en de pellen van je ogen laten doen vallen ..amien

Aangezien ik alleen maar op de waarheid wijs, vraag ik me af hoe ik een "dwalende" kan zijn. Om maar eens de wijze woorden van iemand anders hier op dit forum te citeren: "maar ja wat baten kaars en bril als den uil niet lezen wil?" (hier)

In plaats van dat je eens wat geschiedenis ging lezen, of je verdiepte in wat het christendom echt inhoudt, kom je ons vermoeien met onwaarheden (ook wel "leugens" genoemd) over het christendom en over de geschiedenis. Staat je goed, als je je "ware geloof" moet verdedigen met leugens.

Ik heb niet veel andere intenties dan je te laten zien dat je onzin uitkraamt. Een intentie die elke waarheidslievende mens zou moeten hebben.

Quote:
[...]

amien amien amien!!!

Het komt uit de Bijbel dus je moet Jezus wel volgen, laat de baarden maar al groeien hahahaha

"context" is altijd weer een lastig begrip

oude verbond: besnijdenis

nieuwe verbond: doop

bij een nieuw verbond horen nieuwe wetten. Jezus sloot een nieuw verbond (met Zijn bloed, aan het kruis)

Quote:

[...]

Ik zie dat er zoveel "christenen"niet meer de waarde kennen van pasen, communie ofhuwen voor de kerk, kerstmis,.. het worden meestalgezellige bijeenkomsten op de eerste plaats (wat wel tof is) en waar iedereen zich lazarus drinkt. De essentie van het feest is ver te zoeken.. Er zijn er die dat weten en doen maar dit is wat ik zie..

dit is wat ik ook zie. Het is heel triest, maar verder bewijst het niet zoveel, en het is ook niet echt relevant in een discussie over Jezus' besnijdenis. Daarnaast kun je met het zelfde gemak moslims vinden die alcohol drinken (zelfs in een land als Iran, alleen is het daar ondergronds), die er maar op los n**ken, geweld plegen en de essentie van de islam kwijt zijn. Wat bewijst dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
dit is wat ik ook zie. Het is heel triest, maar verder bewijst het niet zoveel, en het is ook niet echt relevant in een discussie over Jezus' besnijdenis. Daarnaast kun je met het zelfde gemak moslims vinden die alcohol drinken (zelfs in een land als Iran, alleen is het daar ondergronds), die er maar op los n**ken, geweld plegen en de essentie van de islam kwijt zijn. Wat bewijst dat?

Het probleem is niet dat mensen dingen doen die verboden zijn. Zulke mensen vind bij ieder geloof. Wij zijn allemaal mensen en wij maken fouten, de beste onder ons zijn degenen die terugkeren (berouw tonen). Het probleem is dat jij een gebod van God afschaft wat niet mag van jouw eigen geloof:

Mat 5,19

Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.

1 Johannes 2:3 Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. 4 Wie zegt: ‘Ik ken hem,’ maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem. 5 In wie zich aan Gods woord houdt, is zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden; hierdoor weten we dat we in hem zijn. 6 Wie zegt in hem te blijven, behoort in de voetsporen van Jezus te treden.

Neem de geboden van God in acht. Dan zullen jullie hopelijk in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan: "Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan"

Koran

5:65 En als de Lieden van de Schrift maar hadden geloofd en (Allah) gevreesd, dan hadden Wij hen hun fouten uitgewist en hadden Wij hen gelukzalige Tuinen (het Paradijs) binnengeleid. 66 En als zij zich aan de Taurât (Tora) vastgehouden hadden en aan de Indjil (het evangelie) en aan wat hun van hun Heer neergezonden was, dan hadden zij gegeten van wat boven hen en onder hun voeten (aan voedsel) was. Onder hen is een gematigde gemeenschap, maar van velen van hen is het slecht wat zij doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het probleem is niet dat mensen dingen doen die verboden zijn. Zulke mensen vind bij ieder geloof. Wij zijn allemaal mensen en wij maken fouten, de beste onder ons zijn degenen die terugkeren (berouw tonen).

als het dus niet relevant is, vraag ik me af waarom het uberhaupt aangedragen werd.

Quote:
Het probleem is dat jij een gebod van God afschaft wat niet mag van jouw eigen geloof:

nee, het probleem is, dat jij het christendom niet begrijpt. Er zijn twee verbonden, een "oud" verbond en een "nieuw" verbond. De besnijdenis is teken van het oude verbond, de doop teken van het nieuwe (en beide betekenen hetzelfde).

Jezus heeft het oude verbond niet "afgeschaft" (Mat.5:19), er is alleen een nieuw verbond gekomen met een bredere doelgroep (namelijk ook voor niet-joden). Het oude verbond is gesloten tussen God en het (biologische) joodse volk. Aangezien ik niet tot het biologische joodse volk behoor, zijn de bepalingen voor mij niet van kracht. Er zijn wel andere bepalingen (en daar slaat 1 Joh.2:3 op)

Jezus behoorde wel tot het joodse volk, en werd daarom overeenkomstig het verbond tussen God en de joden besneden. Jezus leefde dan ook Zijn hele --aardse-- leven onder de geboden van het oude verbond. Pas bij Zijn dood aan het kruis sloot Hij het nieuwe verbond met Zijn bloed (Mat.26:28 etc)

Het is een beetje de vraag of de joden die geen christen zijn, nog gebonden zijn aan het oude verbond, of dat God dat verbond opgeheven heeft omdat de joden het verbond definitief verbroken hebben. Hoe dan ook, de bepalingen en wetten van dat verbond (en ook van het nieuwe) kunnen niet veranderd worden, aangezien het Gods verbond is. Jezus waarschuwt in Mat.5 tegen het veranderen van het verbond. Niemand kan dat. De mensen kunnen gedacht hebben dat Jezus beweerde dat de wetten veranderd waren in het oude verbond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid