Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Natuurlijk word Pim van lommel uitgebreid weerlegd op skepsis,

het is jammer dat je dus uitsluitend dat soort bronnen kiest, alsof juist skepsisleden niet enorm bevooroordeelt zijn, ik heb al es vaker geschreven: Skepsis is de 'waakhond van de wetenschap'

Zij moeten ervoor waken dat alles mooi blijft passen in het officiéle wetenschappelijke wereldbeeld.

(Dus ook gen u.f.o's en dergelijke meer.....)

Bovendien kunnen mensen die deze lieden lezen zich er gewis van overtuigen, hoe min en laatdunkend zij zich uitlaten, ze claimen net zo hard hun gelijk.

In een bepaald forum stelde we met meer mensen herhaald vragen aan Gerald Woerlee, de man geeft evenwel bij voorbaat geen enkel antwoord op alle vragen. Alles wat hij doet is zijn boek mortel minds promoten. Ik had vragen gestelt aan Jan Willem Nienhuys,

aangaande een artikel van hem, ook daarop geen enkel antwoord.

Als je de realiteit c.q. waarheid wilt weten van het fenomeen bijna dood, dan moet je ook de positieve commentaren doornemen, anders is jouw oordeel voor mij ongeldig.

Ik zal je link ook eens doorlezen in de loop van de middag hoor, maar het was nogal lang, dus ik had niet meteen zin om het door te gaan lezen. flower.gif

Quote:

Binnen de bijna dood ervaring bestaat er wel iets als een oordeel,

schijnbaar volgt binnen een andere tijd-dimensie een terugblik op het voorbije leven, daarbij ervaren ze tevens vanuit de anderen wat hun oorzaak tot gevolg heeft gehad (dat kunnen dus ook gelukkige gevoelens zijn, maar ook de mindere..) Het direct voelen vanuit de ander wat jouw daden voor gevolgen hadden lijkt mij een behoorlijk oordeel. Het gaat m.i. echter niet om de be-of-veroordeling, maar uitsluitend om de bewustwording.

Bovendien is jouw of een ander zijn oordeel over wie dan ook, op zich een vooroordeel. Ik kan me dus goed voorstellen dat een mens heel anders word beoordeelt vanuit en hóger standpunt.

Wat ook verklaard waarom een schijnbaar goed mens een helleervaring opdoet en andersom.

(Wie zijn wij?)

Hmm, ik begrijp niet zo goed waarom je een terugblik op je leven opeens wilt definiëren als een hoger oordeel.

Het is namelijk nogal frappant om terugblikken in je leven, die tevens gewoon herinneringen kunnen zijn, en dus voor meerdere verklaringen mogelijk zijn, meteen te definiëren als een oordeel. Ook hoeft zo een negatieve ervaring of positieve ervaring niet te betekenen dat je goed of slecht hebt geleefd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 245
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Niet het terugblikken als zodanig. Omdat we afgescheiden bestaan als afzonderlijke individuen zien wij de gevolgen van wat we veroorzaken maar beperkt. Maar neem als voorbeeld, die iets veroorzaakt zit tegelijk in de rol van zijn slachtoffer, en ondergaat het dus vanuit het slachtoffer. Je krijgt dus een totaal overzicht van beide zijden. Dit kun je zien als een vorm van oordeel. (Zo schijnen b.d.e'ers het te ervaren.)

De zin van dit 'oordeel' is niet het "oordeel" als zodanig, maar hetgeen je daaruit leert. Daarom bestaat er voor mij niet iets als een 'eeuwig oordeel'. Naar mijn idee zit het concept van oordeel ook fors in de christelijke traditie, vooral het oud testament, van een nogal meedogenloze god. Blijkbaar was de komst van een Christusfiguur alreeds daarom nodig, ons van dat idee af te helpen.

Ik heb in deze context ook de nodige problemen met de opvattingen van deze Jezus die voor onze zonden is gestorven. (We horen in de christelijke traditie niet anders.)

Dat zit nog steeds ergens in het idee van een op wraak beluste God,

(die is zelfs nog erger als we aannamen, hij offerde zijn eigen zoon ook even.)

Dat hij voor onze zonden is gestorven heeft blijkbaar geen sikkepit verandert aan het wereldtoneel. Ik heb dit nooit begrepen. Het hele idee van zowel zonde als oordeel.

Hoogste liefde kent een noch ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

demos schreef:

Quote:
Ik heb in deze context ook de nodige problemen met de opvattingen van deze Jezus die voor onze zonden is gestorven. (We horen in de christelijke traditie niet anders.)

Dat zit nog steeds ergens in het idee van een op wraak beluste God,

(die is zelfs nog erger als we aannamen, hij offerde zijn eigen zoon ook even.)

Dat hij voor onze zonden is gestorven heeft blijkbaar geen sikkepit verandert aan het wereldtoneel. Ik heb dit nooit begrepen. Het hele idee van zowel zonde als oordeel. Hoogste liefde kent een noch ander

U kunt er zeker van zijn, dat dit een zeer juiste conclusie is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoogste liefde kent een noch ander.

Lang leve de knuffelgod party.gifhamer.gif

Wat is er mis met een strafmaatregel? Ooit gehoord van het leerproces waar wij als mensen onze kinderen ook in doen groeien? Hoogste liefde kent absoluut terechtwijzing en is veel meer dan enkel dat knuffelige....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spr 3,12       

Want de HEERE kastijdt hem, die Hij liefheeft, ja, gelijk een vader de zoon, in wie hij een welbehagen heeft.

Heb 12,7       

Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, die de vader niet kastijdt?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Spr 3,12
      

Want de HEERE kastijdt hem, die Hij liefheeft, ja, gelijk een vader de zoon, in wie hij een welbehagen heeft.

Heb 12,7
      

Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, die de vader niet kastijdt?)

_____________________________________

geef mij maar de knuffelgod noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

he·mel (dem)

1 (hemelen) het schijnbare gewelf rond de aarde waarin zon, maan en sterren zich vertonen

2 (hemelen) lucht

3 (hemelen) (religie) verblijfplaats van God of van goden, de engelen en de gelukzaligen

4 (hemelen) (religie) oord of toestand van gelukzaligheid

5 (hemels) baldakijn

De hemel is een vredige plaats voor de gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gods koninkrijk is al begonnen.

Mat 11,12

Sinds de dagen van Johannes de Doper tot nu toe breekt het Koninkrijk der hemelen zich baan met geweld en geweldenaars grijpen ernaar.

Mat 12,28

Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.

Luc 17,21

ook zal men niet zeggen: zie, hier is het of daar! Want zie, het Koninkrijk Gods is bij u.

Kol 1,13

Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde,

Op 1,6

en Hij heeft ons tot een koninkrijk, tot priesters voor zijn God en Vader gemaakt; Hem zij de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden! Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 03 september 2008 00:46:49 schreef Barbapapa het volgende:

Quote:
Gods koninkrijk is al begonnen.

Misschien een te snelle conclusie? Hoewel het K.d.H. nabij was, toen Jezus het predikte, het heeft geen doorgang gevonden. Israel liet het als heilsbemiddelend volk voor de volkeren afweten, zodat het beloofde Koninkrijk terugweek. De bede Uw koninkrijk kome is in de na-evangelische tijd dan ook niet meer van toepassing.

Quote:
Mat 11,12

Sinds de dagen van Johannes de Doper tot nu toe breekt het Koninkrijk der hemelen zich baan met geweld en geweldenaars grijpen ernaar.

Mat 12,28

Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.

Luc 17,21

ook zal men niet zeggen: zie, hier is het of daar! Want zie, het Koninkrijk Gods is bij u.

Juist, Jezus verinnerlijkte het Koninkrijk Gods.

Quote:
Kol 1,13

Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde,

Dit is dus ook geen aards koninkrijk!Paulus heeft de prediking van Jezus van een aards koninkrijk, dan ook niet voortgezet!Zijn prediking was uitsluitend afgestemd op de individuele mens! Christus (Gods Geest)in u!

Quote:
Op 1,6

en Hij heeft ons tot een koninkrijk, tot priesters voor zijn God en Vader gemaakt; Hem zij de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden! Amen.

Dit is uitsluitend gericht aan het volk Israel! Het boek Openbaring is puur een Joods boek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Strootman

1

Eerst tegenspreken dat Gods Koninkrijk al begonnen is om dan direct aan te geven dat de bede Uw Koninkrijk kome voor ons niet meer van toepassing is? Nogal tegenstrijdig vindt u niet?

2

Nog even buiten de foute conclusie dat een reeds gekomen Koninkrijk de bede om de komst van dat Koninkrijk overbodig zou maken. Zou Jezus werkelijk een bede die maar voor zo korte tijd geldig zou zijn als onderdeel van een gebed aanraden/leren? Is het komen van het Koninkrijk werkelijk iets wat enkel op een beginmoment slaat? Juist het geestelijke, innerlijke karakter van het Koninkrijk zoals ook Paulus dat beschrijft (bijv Romeinen 7 en 8) wijst mijns inziens op een groeimodel, waarmee de bede nog steeds zeer actueel is, aangezien we nog niet volgroeid zijn.

3

Je conclusie alsof wij er graag een aards koninkrijk van wensen te maken, die toch doorklinkt in je reactie, is hiermee ook weersproken.

4

Als laatste is ook je conclusie over de Openbaring een te snelle. Want waar blijkt dit uit? Er wordt in dit specifieke geval (1:6) zelfs duidelijk dat het gericht is aan de zeven gemeenten in Asia. Dit waren gemeenten waar echt niet enkel Joden toe behoorden. Tenzij u dat natuurlijk hard kunt maken. Anders blijft uw conclusie een voorbarige aanname.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 03 september 2008 08:38:43 schreef HenkG het volgende:

Quote:
Strootman

1

Eerst tegenspreken dat Gods Koninkrijk al begonnen is om dan direct aan te geven dat de bede Uw Koninkrijk kome voor ons niet meer van toepassing is? Nogal tegenstrijdig vindt u niet?

Typisch, dat Paulus dááraan niet gedacht heeft, toen hij schreef: Wij weten niet wat wij bidden zullen. Kennelijk had hij geen énkele belangstelling voor het K.der H. dat Jezus predikte! Kan jij dat voor mij verklaren?

Quote:
2

Nog even buiten de foute conclusie dat een reeds gekomen Koninkrijk de bede om de komst van dat Koninkrijk overbodig zou maken. Zou Jezus werkelijk een bede die maar voor zo korte tijd geldig zou zijn als onderdeel van een gebed aanraden/leren? Is het komen van het Koninkrijk werkelijk iets wat enkel op een beginmoment slaat? Juist het geestelijke, innerlijke karakter van het Koninkrijk zoals ook Paulus dat beschrijft (bijv Romeinen 7 en 8) wijst mijns inziens op een groeimodel, waarmee de bede nog steeds zeer actueel is, aangezien we nog niet volgroeid zijn.

In beide hoofdstukken van de Romeinenbrief is toch geen sprake van een Koninkrijk der hemelen, HenkG. In de prediking van Jezus ging het uitdrukkelijk over het Koninkrijk der hemelen, dat op aarde zou neerdalen, als ht volk Israël aan hun roeping hadden voldaan. Jezus bad toch:Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op de aarde.

Quote:
3

Je conclusie alsof wij er graag een aards koninkrijk van wensen te maken, die toch doorklinkt in je reactie, is hiermee ook weersproken.

Je verwart de bede van Jezus met het Koninkrijk der hemelen op aarde, met het Koninkrijk Gods, dat volgens Jezus in ons is.

Quote:
Als laatste is ook je conclusie over de Openbaring een te snelle. Want waar blijkt dit uit? Er wordt in dit specifieke geval (1:6) zelfs duidelijk dat het gericht is aan de zeven gemeenten in Asia. Dit waren gemeenten waar echt niet enkel Joden toe behoorden. Tenzij u dat natuurlijk hard kunt maken. Anders blijft uw conclusie een voorbarige aanname.

Dan heb je die brieven nog nooit goed bestudeerd. WIEwaren dan die Joden in de brief aan Philadelfia in Openbaring 3.9, waaraan de engel der gemeente schreef:

Zie, ik geef sommigen uit de synagoge des satans, van hen, die zeggen dat zij Joden zijn en het niet zijn, maar liegen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 03 september 2008 08:38:43 schreef HenkG het volgende:

[...]

Typisch, dat Paulus dááraan niet gedacht heeft, toen hij schreef:
Wij weten
niet
wat wij bidden zullen.
Kennelijk had hij geen énkele belangstelling voor het K.der H. dat Jezus predikte! Kan jij dat voor mij verklaren?

Waarom geef je niet gewoon antwoord ipv. met een tegenvraag te komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is dus ook geen aards koninkrijk!Paulus heeft de prediking van Jezus van een aards koninkrijk, dan ook niet voortgezet!Zijn prediking was uitsluitend afgestemd op de individuele mens! Christus (Gods Geest)in u!

Hoe komt u erbij dat Jezus een aards Koninkrijk predikte?

Joh 18,36       

Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld; indien mijn Koninkrijk van deze wereld geweest was, zouden mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de Joden zou worden overgeleverd; nu echter is mijn Koninkrijk niet van hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gods koninkrijk is al begonnen.

Mat 11,12

Sinds de dagen van Johannes de Doper tot nu toe breekt het Koninkrijk der hemelen zich baan met geweld en geweldenaars grijpen ernaar.

Mat 12,28

Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.

Luc 17,21

ook zal men niet zeggen: zie, hier is het of daar! Want zie, het Koninkrijk Gods is bij u.

Kol 1,13

Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde,

Op 1,6

en Hij heeft ons tot een koninkrijk, tot priesters voor zijn God en Vader gemaakt; Hem zij de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden! Amen.

Helemaal mee eens!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Typisch, dat Paulus dááraan niet gedacht heeft, toen hij schreef:
Wij weten
niet
wat wij bidden zullen.
Kennelijk had hij geen énkele belangstelling voor het K.der H. dat Jezus predikte! Kan jij dat voor mij verklaren?

Pluk een tekst en je hebt antwoord. Je gelooft dus ook dat God niet bestaat, want er staat "Er is geen God" in de Bijbel.

Ook zou het fijn zijn om echt in te gaan op wat ik aangeef ipv het enkel stellen van wedervragen. Want de vraag ligt nog steeds waarom Jezus die bede geleerd zou hebben als die bede toch niet meer aan de orde zou zijn.

Dat Paulus in de door jou aangehaalde tekst zegt dat we niet weten wat we bidden zullen sluit geen enkele bede van het Onze Vader uit als bede voor ons. Het geeft enkel aan dat wij geheel uit onszelf niet echt tot bidden komen, dat we daar Gods Geest voor nodig hebben, Die in ons werken wil.

Quote:

In beide hoofdstukken van de Romeinenbrief is toch geen sprake van een Koninkrijk der hemelen, HenkG. In de prediking van Jezus ging het uitdrukkelijk over het Koninkrijk der hemelen, dat op
aarde
zou neerdalen, als ht volk Israël aan hun roeping hadden voldaan. Jezus bad toch:Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op de
aarde.

Voor iemand die nu juist zo nadrukkelijk steeds benoemt dat God met Zijn Geest IN ons wil wonen wel heel opmerkelijk om te doen alsof Jezus een aards koninkrijk zou prediken. Het neerdalen van Zijn koninkrijk IS gebeurd door het uitdelen van Zijn Geest. Want enkel door Zijn Geest doorwerking te laten hebben in ons leven, kunnen we deelgenoot worden van het Koninkrijk van God.

En in de genoemde hoofdstukken van de Brief aan de Romeinen staat nu juist dat leven door de Geest en de noodzaak daarvan centraal. De boodschap van die hoofdstukken (en eigenlijk van de hele Bijbel): uit onszelf kunnen we het niet, we hebben God nodig in ons leven.

Quote:

Je verwart de bede van Jezus met het Koninkrijk der hemelen op aarde, met het Koninkrijk Gods, dat volgens Jezus
in
ons is.

Ik verwar niets. De scheiding die jij hier aanbrengt is juist een opmerkelijke!

Quote:

Dan heb je die brieven nog nooit goed bestudeerd.
WIE
waren dan die Joden in de brief aan Philadelfia in Openbaring 3.9, waaraan de engel der gemeente schreef:

Zie, ik geef sommigen uit de synagoge des satans, van hen, die zeggen dat zij Joden zijn en het niet zijn, maar liegen?

Och, tuurlijk, meteen weer een verwijt.... boosrood.gif

Maar ik heb ze wel degelijk gelezen en wel meermalen! Dat er in 1 zinnetje van 1 brief de term Joden staat wil niet zeggen dat alle geadresseerden van alle brieven ineens Jood waren. Dat is jouw aanname, die nergens op gebaseerd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoe komt u erbij dat Jezus een aards Koninkrijk predikte?

Joh 18,36
      

Jezus antwoordde:
Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld; indien mijn Koninkrijk van deze wereld geweest was,
zouden mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de Joden zou worden overgeleverd;
nu echter is mijn Koninkrijk niet van hier
.

In Mattheus 3.2 staat:

Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.

En Jezus leerde zijn discipelen bidden:

Uw Koninkrijk kome, gelijk in de hemel, alzo ook op aarde

Als Jezus zegt, dat zijn Koninkrijk niet van deze wereld is, dan gaat het over het Koninkrijk Gods, dat volgens Hem in ons is. Een geestelijk Rijk, dus!


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Het is altijd lachen met strootman.
worshippy.gif

Maar goed na de dood is het hel of Hemel.

Door het Geloof zal men behouden worden .

De mens wordt alleen gerchtvaardigd door het gelof in Christus Jezus, want dan gelooft hij, dat de Geest (de Christus), de in Jezus woonde, ook in jezelf woont!

Na de dood naar de hemel of de hel? Wat we op aarde aan kwaad doen,zal op aarde vergolden worden. Dat geldt onverkort voor onze goede daden. Verrichten wij goede werken, dan zal deze rechtvaardigheid ook alleen op onszelf rusten. Omdat Gods Geest in ons woont, zijn wij ten diepste onze eigen heiland en verlosser. Totdat wij het volmaakte bereikt hebben. Let wel: bereikt hebben!


Samengevoegd:

Op woensdag 03 september 2008 18:11:41 schreef HenkG het volgende:

Quote:
]

Pluk een tekst en je hebt antwoord. Je gelooft dus ook dat God niet bestaat, want er staat "Er is geen God" in de Bijbel.

De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God.

Quote:
Ook zou het fijn zijn om echt in te gaan op wat ik aangeef ipv het enkel stellen van wedervragen. Want de vraag ligt nog steeds waarom Jezus die bede geleerd zou hebben als die bede toch niet meer aan de orde zou zijn.

Omdat de komst van dat Rijk niet doorgegaan is, HenkG. Ik heb je al honderde keren geadviseerd, om het evangelie der besnijdenis nu eens niet op jezelf (ons)te betrekken. Wij, niet-joden, hebben daar echt niets te maken! Maar je wilt niet overtuigd worden en komt voortdurend in de problemen.

Quote:
Dat Paulus in de door jou aangehaalde tekst zegt dat we niet weten wat we bidden zullen sluit geen enkele bede van het Onze Vader uit als bede voor ons. Het geeft enkel aan dat wij geheel uit onszelf niet echt tot bidden komen, dat we daar Gods Geest voor nodig hebben, Die in ons werken wil.

Jawel, want Jezus heeft dat ons niet geleerd. Weet je niet, dat Hij met het dagelijks brood niet het gewone brood bedoelde, maar Zichzelf, namelijk het Brood des levens, dat uit de hemel nedergedaald is en uitsluitend bestemd was voor het volk, waaruit Hij geboren werd?

Quote:
Voor iemand die nu juist zo nadrukkelijk steeds benoemt dat God met Zijn Geest IN ons wil wonen wel heel opmerkelijk om te doen alsof Jezus een aards koninkrijk zou prediken. Het neerdalen van Zijn koninkrijk IS gebeurd door het uitdelen van Zijn Geest. Want enkel door Zijn Geest doorwerking te laten hebben in ons leven, kunnen we deelgenoot worden van het Koninkrijk van God.

God deelde zijn Geest uit,HenkG! Niet Jezus. Alleen Paulus kan je daarover inlichten. Schreef Paulus ooit over een komen Koninkrijk? Nee, hij schreef over het openbaar worden van de zonen Gods!Lees Galaten 4.4-6 nog eens heel goed over! Hij schreef daar, dat God de Geest die in Jezus was, dank zij het ofer van Jezus voor zijn eigen volk, uitzond in onze -heidenen -harten, die roept: Abba, Vader. Maar je schijnt er Oost Indisch doof voor te zijn!

Quote:
En in de genoemde hoofdstukken van de Brief aan de Romeinen staat nu juist dat leven door de Geest en de noodzaak daarvan centraal. De boodschap van die hoofdstukken (en eigenlijk van de hele Bijbel): uit onszelf kunnen we het niet, we hebben God nodig in ons leven.

Dat ben ik volkomen me je eens, HenkG

Quote:
Ik verwar niets. De scheiding die jij hier aanbrengt is juist een opmerkelijke!

De persoon en de Geest, die in die persoon woonde kan gescheiden worden. Niettemin is het EEN (1) Geest waardoor wij tot de Vader mogen komen!

Och, tuurlijk, meteen weer een verwijt....
boosrood.gif

Maar ik heb ze wel degelijk gelezen en wel meermalen! Dat er in 1 zinnetje van 1 brief de term Joden staat wil niet zeggen dat alle geadresseerden van alle brieven ineens Jood waren. Dat is jouw aanname, die nergens op gebaseerd is.

HenkG, geloof het, we kunnen heel veel leren uit het boek Openbaring, maar het gaat niet over ons. Ik constateer in deze opmerking weer je grondfout, want het komt in de bijbel inderdaad aan op soms 1 woordje of 1 naam, of meerdere namen in verschillend volgorden.

In Openbaring 1.1 staat:

Openbaring van Jezus Christus, welke God Hem gegeven heef,om zijn dienstknechten te tonen, hetgeen weldra moet geschieden en welke Hij door de zending van zijn engel aan zijn dienstknecht Johannes heeft te kennen gegeven.

Hoe kun je nog twijfelen? Heeft Johannes zich ooit tot ons, heidenen gericht? En worden wij, heidenen, ooit dienstknechten genoemd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid