Spring naar bijdragen

Grootste bezwaren Jezus' Zoonschap


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Veel mensen weten het niet, maar Gods evenbeeld betekent in de Bijbel iets anders, het betekent namelijk het kennen van goed en kwaad.

Gen 3:5
maar God weet, dat ten dage, dat gij daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden,
en gij als God zult zijn,
kennende goed en kwaad
.

Heb je het hele hoofdstuk gelezen? Dit kennen van Goed en Kwaad zal een gevolg zijn van het eten van de Boom. Toen de mens geschapen werd hadden zij daar nog niet van gegeten, edoch, zij waren wel geschapen naar Zijn gelijkenis. Logischerwijze wordt daar dus wat anders mee bedoelt dan datgene wat jij hier stelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Olorin zit zei
het volgende:
Nee, wij zijn geschapen naar Gods evenbeeld.
Wij lijken op Hem
.
Hoe lijken wij op God??????????

Jammer dat je dan zo vreselijk selectief aan het lezen bent. Dat is een nogal valse en oneervolle manier van discussie voeren. Ik schreef namelijk ook het volgende:

Quote:

En natuurlijk hebben we het niet over fysieke aspecten. Maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heb je het hele hoofdstuk gelezen? Dit kennen van Goed en Kwaad zal een gevolg zijn van het eten van de Boom. Toen de mens geschapen werd hadden zij daar nog niet van gegeten, edoch, zij waren wel geschapen naar Zijn gelijkenis. Logischerwijze wordt daar dus wat anders mee bedoelt dan datgene wat jij hier stelt.

Wat zou de bedoeling zijn dan? Het laatste stukje van het vers 'kennende goed en kwaad' licht toch de woorden 'en gij als God zult zijn' toe.

Gen 3:5 maar God weet, dat ten dage, dat gij daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden, en gij als God zult zijn, kennende goed en kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jammer dat je dan zo vreselijk selectief aan het lezen bent. Dat is een nogal valse en oneervolle manier van discussie voeren. Ik schreef namelijk ook het volgende:

[...]

Ok. Wat versta jij onder op God lijken??? Wat voor overeenkomst vertonen wij met God???

Link naar bericht
Deel via andere websites

HenkG geeft een goede uitleg.

En wellicht daarnaast ook zaken als dat we als rationeel wezen met een vrije wil geschapen zijn. Wellicht ook dat God ons rechtschapen en met perfecte onschuld geschapen heeft. En ik heb wel ook wel het argument van mensen gehoord dat wij kunnen scheppen. Niet zoals God dat kan natuurlijk, maar in de zin van de creativiteit van de mens, in kunst, verhalen, ideeën, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Heb ik iets over volgorde gezegd? Ik heb alleen toegelicht wat het betekent volgens jouw eigen Bijbel.

Je hebt wel degelijk iets van de volgorde erin gelegd door te veronderstellen dat naar Gods beeld geschapen zijn zou inhouden dat er kennis is van goed en kwaad. Want dat is pas iets wat de tegenstander erbij haalt als hij zich tot de mens richt. Dus ja, jij hebt iets over volgorde ingebracht!

Quote:

[...]Dit is een karikatuur van jou zelf, ik heb namelijk niet gezegd dat het betekent dat we gelijk zijn aan God.

Je legt het zelf in de discussie met je aanhaling van een Soeravers als argument tegen het idee omtrent Gods beeld.

Quote:

[...]Kun je dit ook uit je Bijbel bewijzen? Een lijst zonder bewijs kan ik ook hier opsommen.

De hele Bijbel is vol van verhaal over relatie met God. Dat is de centrale boodschap van de Bijbel nu juist. En het tekent een belangrijk verschil met andere religies, waar God veelal een afstandelijke God blijft.

Wat betreft het koninklijke kan ik je gewoon naar de schepping verwijzen waar God de mens gemaakt heeft om te heersen over Zijn schepping.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Indien Gij de Zoon van God zijt, zo kom af van het kruis.'(mat 27,40)

Luk 22,70       

En zij zeiden allen: Zijt Gij dan de Zoon van God? En Hij zeide tot hen: Gij zegt, dat Ik het ben.

Mar 14,61       

Maar Hij zweeg stil, en antwoordde niets. Weer vroeg Hem de hogepriester, en zeide tot Hem: Zijt Gij de Christus, de Zoon van de gezegende God?

Wat bedoelden de joden in deze verzen met de Zoon van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Indien Gij de Zoon van God zijt, zo kom af van het kruis.'(mat 27,40)

Luk 22,70
      

En zij zeiden allen: Zijt Gij dan de Zoon van God? En Hij zeide tot hen: Gij zegt, dat Ik het ben.

Mar 14,61
      

Maar Hij zweeg stil, en antwoordde niets. Weer vroeg Hem de hogepriester, en zeide tot Hem: Zijt Gij de Christus, de Zoon van de gezegende God?

Wat bedoelden de joden in deze verzen met de Zoon van God?

Ten eerste Jezus (vzmh) zegt hier niet dat hij de zoon van God is. Hij zegt duidelijk tegen hen 'Gij zegt, dat Ik het ben', met andere woorden zij beweerden dat hij de zoon van God was. Als hij zelf spreekt gebruikt hij de term 'Zoon des mensen', wat duidelijk aangeeft dat hij slechts net als wij een zoon van een mens was.

Lucas 22:69 Van nu aan zal de Zoon des mensen zijn gezeten aan de rechterhand Gods.

Wat betreft de vraag van de hogepriester, in Lucas staan de woorden 'de Zoon van de gezegende God' niet vermeld:

Lucas 22:67 Ze zeiden: ‘Als u de messias bent, zeg het ons dan.’ Maar Jezus antwoordde: ‘Als ik het u zeg, gelooft u mij toch niet.

De joden wilden niet accepteren dat hij de Messias was. Allah vertelt ons in de koran dat hij de Messias, een profeet, het woord van God en de zoon van een mens (Maria) was. Hij coorigeert dus hier de joden. Hij berispt/corrigeert ook degenen (christenen) die hun godsdienst gingen overdrijven en eigenschappen aan Jezus (vzmh) gingen toekenen die niet aan hem (vzmh) toebehoorden.

4:171. O, mensen van het Boek, overdrijft in uw godsdienst niet en zegt van Allah niets dan de waarheid. Voorwaar, de Messias, Jezus, zoon van Maria was slechts een boodschapper van Allah en Zijn woord tot Maria gegeven als barmhartigheid van Hem. Gelooft dus in Allah en Zijn boodschappers en zegt niet: "Drie (in één)." Houdt op, dat is beter voor u. Voorwaar, Allah is de enige God. Het is verre van Zijn heiligheid, dat Hij een zoon zou hebben. Aan Hem behoort wat in de hemelen en op aarde is en Allah is als Bewaarder afdoende.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ten eerste Jezus (vzmh) zegt hier niet dat hij de zoon van God is. Hij zegt duidelijk tegen hen
'Gij zegt, dat Ik het ben'
, met andere woorden zij beweerden dat hij de zoon van God was. Als hij zelf spreekt gebruikt hij de term
'Zoon des mensen'
, wat duidelijk aangeeft dat hij slechts net als wij een zoon van een mens was.

Mat 16

13 Toen Jezus in de omgeving van Caesarea Filippi gekomen was, vroeg Hij zijn discipelen en zeide: Wie zeggen de mensen, dat de Zoon des mensen is? 14 En zij zeiden: Sommigen: Johannes de Doper; anderen: Elia; weer anderen: Jeremia, of één der profeten.

We kunnen vaststellen dat het verhaal dat Jezus één van de profeten was toen al ging en bij de ongelovige joden vandaan kwam. De overpriesters deden hun uiterste best om Jezus in diskrediet (Joh 12,10) te brengen 'daar vele der Joden ter wille van hém kwamen en in Jezus geloofden.'(Joh 12,11)

Jezus vervolgde:

Mat 16

15 Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben? 16 Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God! 17 Jezus antwoordde en zeide: Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is.

Het klopt dat Jezus niet openlijk verkondigde Wie Hij is, doch om andere redenen dan jij denkt:

'Toen verbood Hij met nadruk zijn discipelen aan iemand te zeggen: Hij is de Christus.' (Joh 12,20)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid