Spring naar bijdragen

Kruisiging nagedaan door Filippijnen


Aanbevolen berichten

Quote:

De katholieke kerk keurt het overigens wel af en noemt het volksketterij o.i.d.

En verder: hoe dubieus ik het hele gebeuren ook vind, die mensen vertonen een staaltje moed, zondebesef en devotie waar ik u tegen zeg...

Met andere woorden: een enkeltje psychiatrische inrichting voor die lui.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tuurlijk weet ik niet alles, en heb ik daar ook niet alles meegekregen. Ik vind dit gewoon erg extreem.

Ik heb daar ook met katholieken gewerkt, al hoewel veel minder.

Ik vond het ook lastig om mensen nou echt tot iets te rekenen, aangezien heel veel mensen daar gewoon allemaal willekeurige dingen uit de verschillende Godsdiensten overnamen. Ze hebben een Maria-afbeelding in hun auto hangen, daarnaast een dromenvanger, daarnaast weer één of andere bloem en geneeskundig iets. Boedda ontbreekt vaak ook niet enz.

Maargoed, ik blijf het raar vinden. Als mijn mening dan een oordeel is, so be it.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In tegenstelling tot wat sommigen misschien denken: dit heeft weinig met psychiatrie van doen. Zelfkastijding om tot een religieuze ervaring te komen is een wijdverbreid cultuurverschijnsel waarvan bijna elke religie wel een variant kent. Bekijk voor grap of uit interesse anders eens de andere afleveringen van het KRO-programma Holy Shit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Met andere woorden: een gebrek aan (cultureel) inlevingsvermogen van jouw kant. Zoals dat vrij breed aanwezig is in de westerse maatschappijen trouwens.

Jij gaat toch ook niet proberen je in te leven in de eerste de beste geesteszieke?


Samengevoegd:

Quote:

In tegenstelling tot wat sommigen misschien denken: dit heeft weinig met psychiatrie van doen. Zelfkastijding om tot een religieuze ervaring te komen is een wijdverbreid cultuurverschijnsel waarvan bijna elke religie wel een variant kent. Bekijk voor grap of uit interesse anders eens de andere afleveringen van het KRO-programma
.

Ja, leuk en aardig allemaal (heb vele afleveringen van Holy Shit met veel interesse bekeken), maar zo'n religieuze ervaring is in mijn ogen niets anders dan geraaskal van een waanzinnige smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tuurlijk weet ik niet alles, en heb ik daar ook niet alles meegekregen. Ik vind dit gewoon erg extreem.

Dat is het ook wel. Dat zal vast voor de mensen daar ook wel extreem zijn. Ik neem aan dat er niet dagelijks mensen gekruisigd worden.
smile.gif

Ik heb daar ook met katholieken gewerkt, al hoewel veel minder.

Interessant in een land wat voornamelijk uit katholieken bestaat. smile.gif

Quote:
Ik vond het ook lastig om mensen nou echt tot iets te rekenen, aangezien heel veel mensen daar gewoon allemaal willekeurige dingen uit de verschillende Godsdiensten overnamen. Ze hebben een Maria-afbeelding in hun auto hangen

In veel landen is het vrij gebruikelijk om een icoon van een heilige in je auto of bus te hangen. Zo as ik afgelopen zomer in Griekenland en daar hadden vrijwel alle mensen een icoon in hun auto.

Quote:
, daarnaast een dromenvanger, daarnaast weer één of andere bloem en geneeskundig iets. Boedda ontbreekt vaak ook niet enz.

Er zijn ook in Nederland ontzettend veel christelijke huishoudens waar een Boedda aanwezig is. Dromenvangers zie je ook te pas en te onpas. Maar het zit ook wel een beetje in het katholicisme zelf dat er dingen van de cultuur in meegenomen worden. Zo zal een katholiek uit Mexico andere dingen doen (buiten de vastgelegde kaders).

Quote:
Maargoed, ik blijf het raar vinden. Als mijn mening dan een oordeel is, so be it.

Raar vinden kan altijd natuurlijk. smile.gif Ik vind het ook een beetje raar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Met andere woorden: een gebrek aan (cultureel) inlevingsvermogen van jouw kant. Zoals dat vrij breed aanwezig is in de westerse maatschappijen trouwens.

Dan moet je ook niet meer zeuren over christenvervolging in het MO. Dat is dan een gebrek aan inzicht van die cultuur van jouw kant.

Cultuurrelativisme... niet het ding van MC

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Leuk geformuleerd, maar mijn punt blijft staan.

Ter vergelijking de volgende dialoog:

JIJ: "Mensen die van appels houden zijn niet goed snik."

IK: "Het getuigt van weinig inlevingsvermogen om mensen die niet van appels houden, gelijk maar als geestesziek te bestempelen."

JIJ: "Je gaat je toch niet proberen in te leven in de eerste de beste geesteszieke."

Beetje ridicuul, zo'n discussie, vind je niet?

Ik begrijp dat jij sommige culturele verschijnselen een teken van geestesziekte vindt. Dergelijke conclusies worden door iig de cultuurhistorici niet gedeeld en Pius kan misschien nader uitleggen hoe cultuurwetenschappers aankijken tegen andere culturen. Onder historici wordt het als nogal primitief 19e eeuws gezien om een rangorde aan te brengen of vanuit een soort arrogant-westerse visie andere culturen als debiel af te schilderen. Maar sinds Fortuyn en Wilders mag het aan de borreltafel weer wel, dus ik geef je geen ongelijk dat je je laat gaan.
flower.gif

"When one person suffers from a delusion, it is called insanity. When many people suffer from a delusion, it is called religion." (Robert M. Pirsig)

Mijn punt: net zo min als dat er reden is om aan te nemen dat minuscule groene mannetjes het gras groen kleuren is er reden om aan te nemen dat God bestaat.

Waarom zou ik wel mensen die in het eerste geloven voor gek verklaren en mensen die in God geloven niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me wel af of je de Paasboodschap begrepen hebt wanneer je jezelf laat kruisigen. Vervolging, pijn en ellende zullen je vanzelf overkomen wanneer je Christus navolgt, dat hoef je niet op te zoeken. Jezelf pijn laten doen om te beseffen wat Christus geleden heeft: het goede aan Pasen is dat we niet hóeven te beseffen wat Christus geleden heeft en dat we Hem daar heel dankbaar voor moeten zijn.

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat iemand er alles aan probeert te doen om te beseffen wat Christus heeft geleden terwijl Hij er alles aan heeft gedaan om te voorkomen dat we dat ooit zullen meemaken.

En ja, misschien is dat wel kortzichtig van mijn kant af.. ik kan het niet begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja dat kan prima.

Het lijkt me in ieder geval consequent als je uitgaat van één waarheid. Dan heb je in ieder geval te maken met bepaalde buitengrenzen. knipoog_dicht.gif

Maar ontopic; alle bezwaren kan ik rationeel gezien wel delen enzo, maar gevoelsmatig vind ik het prachtig, ik krijg de tranen erbij in de ogen.

Maar goed, zonder beledigend te zijn; is het überhaupt mogelijk dat Protestanten (en de Protestantse atheisten hier) dit enigzins kunnen begrijpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het lijkt me in ieder geval consequent als je uitgaat van één waarheid. Dan heb je in ieder geval te maken met bepaalde buitengrenzen.
knipoog_dicht.gif

Maar ontopic; alle bezwaren kan ik rationeel gezien wel delen enzo, maar gevoelsmatig vind ik het prachtig, ik krijg de tranen erbij in de ogen.

Maar goed, zonder beledigend te zijn; is het überhaupt mogelijk dat Protestanten (en de Protestantse atheisten hier) dit enigzins kunnen begrijpen?

Ik weet het niet, ergens kan ik mij enigzins voorstellen dat jij dit gevoelsmatig prachtig, maar het staat zo ontzettend ver van mij af, cultureel, gevoelsmatig en rationeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vraag me wel af of je de Paasboodschap begrepen hebt wanneer je jezelf laat kruisigen. Vervolging, pijn en ellende zullen je vanzelf overkomen wanneer je Christus navolgt, dat hoef je niet op te zoeken. Jezelf pijn laten doen om te beseffen wat Christus geleden heeft: het goede aan Pasen is dat we niet hóeven te beseffen wat Christus geleden heeft en dat we Hem daar heel dankbaar voor moeten zijn.

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat iemand er alles aan probeert te doen om te beseffen wat Christus heeft geleden terwijl Hij er alles aan heeft gedaan om te voorkomen dat we dat ooit zullen meemaken.

En ja, misschien is dat wel kortzichtig van mijn kant af.. ik kan het niet begrijpen.

Mwah, niet kortzichtig, eerder een tikje juridisch. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar goed, zonder beledigend te zijn; is het überhaupt mogelijk dat Protestanten (en de Protestantse atheisten hier) dit enigzins kunnen begrijpen?

Tsja, iets in mij voelde wel aan waarom die mensen dat deden... hoewel ik er rationeel gezien zoveel bezwaren tegen heb. Dat men zich laat kruisigen vind ik dubieus, maar ik bewonder hun omarming van het lijden. Eens niet het accent op 'Halleluja, Christus leeft', maar op de boetedoening en de toewijding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"When one person suffers from a delusion, it is called insanity. When many people suffer from a delusion, it is called religion." (Robert M. Pirsig)

Alsof er a-religieuze mensen bestaan. knipoog_dicht.gif

Quote:
Mijn punt: net zo min als dat er reden is om aan te nemen dat minuscule groene mannetjes het gras groen kleuren is er reden om aan te nemen dat God bestaat.

Waarom zou ik wel mensen die in het eerste geloven voor gek verklaren en mensen die in God geloven niet?

Waarom zou ik mensen die aan de vrij zeldzame afwijking lijden dat ze niet in God geloven niet voor gek verklaren? Ja heel flauw ik weet het, maar kom dan niet met van die simpele clichés, je bent slimmer dan dat. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Tsja, iets in mij voelde wel aan waarom die mensen dat deden... hoewel ik er rationeel gezien zoveel bezwaren tegen heb. Dat men zich laat kruisigen vind ik dubieus, maar ik bewonder hun omarming van het lijden. Eens niet het accent op 'Halleluja, Christus leeft', maar op de boetedoening en de toewijding.

Ja, oke, vanuit dat oogpunt kan ik er wel wat mee. Niet veel, ik blijf een nuchtere calvinist, maar het brengt wat begrip met zich mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Calvinisten he
e_53.gif
. Maar wat is hier voor jou gevoelsmatig zo prachtig? Als je het tenminste onder woorden kunt brengen.
smile.gif

Nou zoiets denk ik; Christus lijdt nog steeds, en de ultieme liefdesbetuiging is dan proberen dat lijden te delen.

Ik weet niet, stel dat een geliefd iemand allerlei pijnen ondergaat, dan wil je ook voelen wat diegene voelt denk ik, los van of dat nu wel zo handig is enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb net nog een stukje verder van het programma gezien. En daar zie je dat Sebastiaan Labrie een katholieke mis bezoekt. Daarin vertelt hij dat veel van de mensen die in de kerk zitten morgen naar het kruisigings spektakel gaan kijken, maar dat de kerk het officieel als heidense praktijken ziet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid