Spring naar bijdragen

Het geloof in Christus Jezus


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

nou de naam Mohammed komt zeker niet veel voor bij de Arabische Christenen hoor..die noemen hun zoontjes echt geen Mohammed.(ookal is het een Arabische naam die al bestond voor de Islaam)

Ik dacht dat hij misschien bekeerd was tot het Christendom en voorheen moslim was....kan toch
smile.gif

Hoe bedoel je voor de Islam?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 204
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

nou de naam Mohammed komt zeker niet veel voor bij de Arabische Christenen hoor..die noemen hun zoontjes echt geen Mohammed.(ookal is het een Arabische naam die al bestond voor de Islaam)

Ik dacht dat hij misschien bekeerd was tot het Christendom en voorheen moslim was....kan toch
smile.gif

Beste Zaarah, vraag dat dan desnoods gewoon ipv hem aan te vallen op zijn naam. Want dat was wel direct aan de orde eigenlijk hier. Ooit gehoord van communicatietechnieken? bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meneer Strootman, de volgende verzen kwam ik net tegen inzake het verschil tussen het huis Israel en het huis Juda en ik wil ze u niet onthouden.

Hand 9,29       

En vrijmoedig sprekende in de Naam van de Heere Jezus, sprak hij ook, en handelde tegen de Griekse Joden; maar deze trachtten hem te doden.

Zoals ik al eerder probeerde duidelijk te maken, de afstammelingen van het huis Israel waren na de scheiding (jer 3,8) hun identiteit als Israelieten verloren en een met de heidenen/volken (waaronder de Grieken) geworden. Doch bleven sommigen ex-Israelieten samen met de Joden de Thora bestuderen in de synagogen. Uit de volgende vers blijkt duidelijk dat er zowel Grieken als Joden in de synagoge waren:

Hand 14,1       

En het geschiedde te Ikónium, dat zij te zamen gingen in de synagoge der Joden, en alzo spraken, dat een grote menigte, beiden van Joden en Grieken, geloofde.

'En hen is aangaande u bericht, dat gij al de Joden, die onder de heidenen zijn, leert van Mozes afvallen(hand 21,21)'

En wist u dat te Thessalonica een synagoge (Hand 17,1) van de joden stond? Dat plaatst de brieven aan de Thessalonicensen in een geheel ander licht nietwaar? Ook te Éfeze woonden zowel gelovige Joden (aka huis van Juda) als Grieken (aka huis van Israel).

Hand 19,17       

En dit werd allen bekend, beiden Joden en Grieken, die te Éfeze woonden; en er viel een vrees over hen allen, en de Naam van de Heere Jezus werd groot gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

Quote:

iets dat in deze discussie wellicht relevant is:

oude griekse manuscripten werden de namen "Jezus" en "Christus" geregeld afgekort tot "Js" en "Cs" (eerste en laatste letter), en stond er zoiets als
"JsCs"
of juist
"CsJs"
. Geen wonder dat ze zo nu en dan omgedraaid werden.

In de twee Korintebrieven gebeurt het zo'n 6 keer, in Efeze 3 keer, in Galaten 3 keer, in Romeinen ruim 10 keer, in Filippenzen 5 keer en in de twee Timoteus-brieven ook zo'n 10 keer. Daarbij komt het ook nog geregeld voor dat het "Heer" in "Heer Jezus Christus" (of varianten daarvan) er wel of juist niet staat (
).

Dus wellicht kan P.Strootman aangeven
welk manuscript
dan precies wel de juiste volgorde heeft?

en, aangezien P.Strootman nog nooit ingegaan is op het volgende, plaats ik het hier maar weer:

Wie is Jezus Christus? Mens of niet?

"veel meer is de genade Gods en de gave, bestaande in de genade van de ene
mens, Jezus Christus
, voor zeer velen overvloedig geworden"
(Rom.5:15)

"Want ik heb het ook
niet van een mens
ontvangen of geleerd,
maar
door openbaring van
Jezus Christus
."
(Gal 1,12)

Wie is Christus Jezus? Mens of niet?

"Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen,
de mens Christus Jezus
"
(1 Tim.2:5)

"en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de
verlossing in Christus Jezus.
"
(Rom.3:24)

"Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die
in Christus Jezus zijn
."
(Rom.8:1)

"opdat ook zij het
heil in Christus Jezus
verkrijgen met eeuwige heerlijkheid."
(2 Tim.2:10)

Wie is de heiland?

"aan Titus, mijn waar kind krachtens (ons) gemeenschappelijk geloof: genade zij u en vrede van God, de Vader, en van
Christus Jezus, onze Heiland
."
(Tit 1,4)

"die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door
Jezus Christus, onze Heiland
"
(Tit 3,6)

Van wie is Paulus nu een apostel?

"Paulus, door de wil van God een
apostel van Christus Jezus
"
(2 Kor 1,1)

"Paulus, een dienstknecht van God, een
apostel van Jezus Christus
"
(Tit 1,1)

in Wie is de waarheid?

"Ik spreek de
waarheid in Christus
, ik lieg niet, want mijn geweten betuigt mij dit mede door de heilige Geest"
(Rom.9:1)

"Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de
waarheid
is
in Jezus
"
(Ef.4:1)

en van wie is Paulus een dienaar?

"Want wij prediken niet onszelf, maar Christus Jezus als Here, en onszelf als
uw dienaren om Jezus' wil.
"
(2 Kor.4:5)

"Toch heb ik u hier en daar bij wijze van herinnering ietwat vrijmoedig geschreven, krachtens de mij van God geschonken genade,
om een dienaar van Christus Jezus
voor de heidenen te zijn in de heilige dienst van het evangelie Gods"
(Rom.15:15-16)

conclusie:

Paulus gebruikt de namen in willekeurige volgorde. Van vrijwel alle uitspraken die Paulus over de ene volgorde doet, is met gemak een zelfde uitspraak met de andere volgorde te vinden, en andersom. Wat blijft er dan over van de hypothese dat de volgorde ontzettend belangrijk is? NIKS, NOPPES, NADA.

(
)

(veel meer hierover is na te lezen in het topic "Het verhaal van Jezus" dat met
post van Strootman begon)

Ja, Nunk, Jezus Christus was een mens! Voluit een mens! Dat heb ik nooit, maar dan ook nooit weerproken. Als de bijbel het dus over Jezus Christus heeft, heeft hij het over de mens Jezus. Maar alleen Paulus gebruikte de naam Christus Jezus en dan wel meer dan 80 keer. En ook noemde alleen Paulus zich een apostel van Christus Jezus. Is dat dan allemaal toeval? Of geloof je niet in de inspiratie der Schriften? Er staat geen naam of woord teveel of verkeerd in de bijbel.En de namen zijn zeker niet willkeurig! Je maakt de bijbel zo tot een bespotteijke boek. Je wilt het gewoon niet!!!Paulus was dus een apostel van de Geest, die in Jezus was en in beginsel in ieder mens!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, Nunk, Jezus Christus was een
mens!
Voluit een
mens!
Dat heb ik nooit, maar dan ook nooit weerproken. Als de bijbel het dus over Jezus Christus heeft, heeft hij het over de
mens
Jezus. Maar
alleen
Paulus gebruikte de naam Christus Jezus en dan wel meer dan 80 keer. En ook noemde
alleen
Paulus zich een apostel van Christus Jezus. Is dat dan allemaal toeval? Of geloof je niet in de inspiratie der Schriften? Er staat geen
naam
of
woord
teveel of verkeerd in de bijbel.En de namen zijn zeker niet
willkeurig!
Je maakt de bijbel zo tot een bespotteijke boek. Je
wilt
het gewoon niet!!!Paulus was dus een apostel van de
Geest,
die in Jezus was
en
in beginsel in
ieder
mens!

Is het echt zo belangrijk denkt u dat de Bijbel ons er zo over in het ongewisse laat? Ik begrijp wel wat u bedoelt en je ziet het ook alleen bij Paulus terug, maar ook Petrus spreekt over de geestelijke Jezus Christus (1 Petr 2,5) en spreekt niet over Christus Jezus. Uit de volgende vers blijkt dat Grieken en joden bij elkaar kwamen om de Heere Jezus groot te maken.

Hand 19,17       

En dit werd allen bekend, beiden Joden en Grieken, die te Éfeze woonden; en er viel een vrees over hen allen, en de Naam van de Heere Jezus werd groot gemaakt.

Denkt u dat het volgende vers een profetie uitsluitend over de joden was?

Jes 40,11       

Hij zal Zijn kudde weiden gelijk een herder; Hij zal de lammeren in Zijn armen vergaderen, en in Zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij zachtjes leiden.

'Ik zal een herder verwekken'(zach 11,16)

Vergelijk die verzen eens met elkaar, het gaat duidelijk over één God. Doch als je ze los van elkaar leest, wordt men op een totaal ander spoor gezet.

'en het zal worden één kudde, en één Herder.'(Joh 10,16)

Bovenstaande zijn de woorden van Jezus Zelf en we lezen in de Bijbel dat Christus de hoeksteen is van de apostelen (Ef 2,20) dus ook van de heilige apostel Paulus. Het kan dus nooit zo zijn dat Paulus van mening verschilde met Jezus, want dan zou het fundament instorten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kan het niet gewoon de manier zijn waarop Paulus sprak, zonder hier al te diep over na te willen denken?

Nee, de namen hebben in de bijbel juist een onderwijzende betekenis. We moeten er dus juist diep over nadenken! Je bent het toch wel met mij eens, dat de bijbel ten diepste een leerstellig boek is?

Wat hebben wij, gelovigen van vandaag dan aan het verhaal in Handelingen 18.12 van de rechtszitting waarin Paulus door de Joden voor de rechter opgebracht werd? En waarm hij in Handelingen 24.24 werd ondervraagd over het geloof in Christus Jezus? En waarom zat Paulus terwille van Christus Jezus in de gevangenis? Wat moeten wij - gelovigen van vandaag - dan met een dergelijk verhaal? Als dit verhaal niets betekent, wat kunnen wij er dan uit leren? Niets! Is het vaak geen geestelijke luiheid om het dieper te onderzoeken? Of angst, om bepaalde geloofszekerheden te verliezen? Het laatste staat voor mij zondermeer vast!


Samengevoegd:

Quote:

Christus Jezus, Jezus Christus, hoe je het ook schrijft, we bedoelen er allemaal God (de Zoon) mee.

Volgens mij is dit onderwerp al een paar honderd keer aangesneden, maar ik kan het mis hebben.

De uitdrukking God de Zoon komt nergens in de bijbel voor. Beter niet gebruiken dus, want dat schept verwarring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als dit verhaal niets betekent, wat kunnen wij er dan uit leren? Niets! Is het vaak geen
geestelijke
luiheid om het dieper te onderzoeken? Of
angst,
om bepaalde geloofszekerheden te verliezen? Het laatste staat voor mij zondermeer vast!

Er zijn ook nog andere conclusies uit te trekken, bijvoorbeeld dat niet alle joden in de eerste eeuw lieverdjes waren, mogelijk is dat JoostG zijn insteek!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Namen kunnen een onderwijzende betekenis hebben. Maar er kan ook heel makkelijk een bepaalde betekenis in gelegd worden. En dat gebeurt dan oa door bepaalde verhalen verkeerd te beoordelen, zoals je doet ivm die rechtzaak. Want stel jezelf met de teksten in handen nog eens de vragen die je ons hier stelt en kijk of het werkelijk over die naam gaat, zoals jij veronderstelt. De teksten zijn namelijk prima anders te begrijpen, zoals al eerder is aangetoond. Misschien is het dus handig om het idee eens los te laten dat jouw zienswijze persé de enige schriftuurlijke is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Namen kunnen een onderwijzende betekenis hebben. Maar er kan ook heel makkelijk een bepaalde betekenis in gelegd worden. En dat gebeurt dan oa door bepaalde verhalen verkeerd te beoordelen, zoals je doet ivm die rechtzaak. Want stel jezelf met de teksten in handen nog eens de vragen die je ons hier stelt en kijk of het werkelijk over die naam gaat, zoals jij veronderstelt. De teksten zijn namelijk prima anders te begrijpen, zoals al eerder is aangetoond. Misschien is het dus handig om het idee eens los te laten dat jouw zienswijze persé de enige schriftuurlijke is...

Wij moeten altijd bereid zijn onze visies te herzien, dat doet HenkG ook als er iets anders staat dan hij beweert!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 28 augustus 2008 22:35:55 schreef mohamed het volgende:

Quote:
Is het echt zo belangrijk denkt u dat de Bijbel ons er zo over in het ongewisse laat? Ik begrijp wel wat u bedoelt en je ziet het ook alleen bij Paulus terug, maar ook Petrus spreekt over de geestelijke Jezus Christus (1 Petr 2,5) en spreekt niet over Christus Jezus. Uit de volgende vers blijkt dat Grieken en joden bij elkaar kwamen om de
Heere Jezus
groot te maken.

Het is inderdaad echt belangrijk, mohamed! Wie in de persoon van Jezus Chistus gelooft, als zijnde de Zoon van God, wordt daardoor nog geenszins gerechtvaardigd, van hoe groot belang het ook is, om dit te geloven.Nee, het gaat er bij Paulus om, dat we in Christus Jezus geloven d.w.z. dat we geloven, dat de Geest die in Jezus was, ook in onszelf woont! Dat is toch alleszins begrijpelijk?

Quote:
Hand 19,17
      

En dit werd allen bekend, beiden Joden en Grieken, die te Éfeze woonden; en er viel een vrees over hen allen,
en de Naam van de Heere Jezus
werd groot gemaakt.

Hier zie je, dat met het geloof in C.J. het geloof in J.C. als de Zoon van God, niet vervalt.

Quote:
Denkt u dat het volgende vers een profetie uitsluitend over de joden was?

Jes 40,11
      

Hij zal Zijn kudde weiden gelijk een herder; Hij zal de lammeren in Zijn armen vergaderen, en in Zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij zachtjes leiden.

'Ik zal
een
herder verwekken'(zach 11,16)

Vergelijk die verzen eens met elkaar, het gaat duidelijk over één God. Doch als je ze los van elkaar leest, wordt men op een totaal ander spoor gezet.

Dit gaat uitsluitend over het volk Israel!

Quote:
'en het zal worden één kudde, en één Herder.'(Joh 10,16)

Ja, dat is ook Israel!

Quote:
Bovenstaande zijn de woorden van Jezus Zelf en we lezen in de Bijbel dat Christus de hoeksteen is van de apostelen (Ef 2,20) dus ook van de heilige apostel Paulus. Het kan dus nooit zo zijn dat Paulus van mening verschilde met Jezus, want dan zou het fundament instorten.

Hier zie je hoe nauwkeurig we moeten lezen, want Paulus bedoelde in Efeze 2.20 niet Jezus, maar de Christus als Gods Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 28 augustus 2008 22:35:55 schreef mohamed het volgende:

[...]

Het is inderdaad echt belangrijk, mohamed! Wie in de
persoon
van Jezus Chistus gelooft, als zijnde de Zoon van God, wordt daardoor nog geenszins gerechtvaardigd, van hoe groot belang het ook is, om dit te geloven.Nee, het gaat er bij Paulus om, dat we in Christus Jezus geloven d.w.z. dat we geloven, dat de Geest die in Jezus was, ook in
onszelf
woont! Dat is toch alleszins begrijpelijk?

[...]

Hier zie je, dat met het geloof in C.J. het geloof in J.C. als de Zoon van God, niet vervalt.

[...]

Dit gaat uitsluitend over het volk Israel!

[...]

Ja, dat is ook Israel!

[...]

Hier zie je hoe nauwkeurig we moeten lezen, want Paulus bedoelde in Efeze 2.20 niet
Jezus,
maar de Christus als Gods
Geest.

Ik begrijp er niks meer van, Petrus sprak ook over Christus als Geest van God.

'Tot Wie komende, als tot een levende Steen, door de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en dierbaar'(1 pet 2,4)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Namen kunnen een onderwijzende betekenis hebben. Maar er kan ook heel makkelijk een bepaalde betekenis in gelegd worden. En dat gebeurt dan oa door bepaalde verhalen verkeerd te beoordelen, zoals je doet ivm die rechtzaak. Want stel jezelf met de teksten in handen nog eens de vragen die je ons hier stelt en kijk of het werkelijk over die naam gaat, zoals jij veronderstelt. De teksten zijn namelijk prima anders te begrijpen, zoals al eerder is aangetoond. Misschien is het dus handig om het idee eens los te laten dat jouw zienswijze persé de enige schriftuurlijke is...

Vertel jij ons dan eens,HenkG, wat Paulus nu precies bedoeld heeft met Efeze 3.1, waar hij schreef:

Daarom is het, dat ik, Paulus, die ter wille van Christus Jezus, voor u, heidenen, in gevangenschap ben'

Vraag 1)Waarom zat Paulus uitgerekend ter wille van Christus Jezus in de gevangenis?

Vraag 2)Waarom dan niet ter wille van Jezus Christus?

Vraag 3 Waarom hebben wij (de heidenen) volgens Paulus steeds te maken met het onderwerp: Het geloof in Christus Jezus?

Ik zie jouw exegese met belangstelling tegemoet!


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik begrijp er niks meer van, Petrus sprak ook over Christus als Geest van God.

'Tot Wie komende, als tot een levende Steen, door de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en dierbaar'(1 pet 2,4)

Ja, mohamed,dat is de Christus als Gods Geest!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vertel jij ons dan eens,HenkG, wat Paulus nu precies bedoeld heeft met Efeze 3.1, waar hij schreef:

Daarom is het, dat ik, Paulus, die ter wille van Christus Jezus, voor u, heidenen, in gevangenschap ben'

HenkG is het toch nooit met me eens, dus ik neem aan dat u zijn exegese nog wel zal ontvangen.

Quote:

Vraag 1)Waarom zat Paulus uitgerekend
ter wille van Christus Jezus
in de gevangenis?

Omdat Paulus de joden het bloed onder de nagels vandaan haalde (Hand 13,45) en zo in vervulling ging waar Jezus (Mat 5,25) voor gewaarschuwd had. De joden waren immers vijanden van het evangelie (Rom 11,28) en daarom namen ze niet alleen Paulus gevangen (Hand 12,5) maar ook Petrus. En daarvoor immers ook al Johannes de Doper en Jezus Zelf werd ook gevangen genomen. Later Paulus dus ook, want zijn banden met hen waren stukken minder warm dan de innige vriendschap die er nu bestaat tussen sommige christenen en joden:

2 Kor 11

24 Van de Joden heb ik vijfmaal de veertig-min-één-slagen ontvangen, 25 driemaal ben ik met de roede gegeseld, eens ben ik gestenigd, driemaal heb ik schipbreuk geleden, een etmaal heb ik doorgebracht in volle zee

Dat is geen kattepis geweest.

Als Paulus gevangen zat om Christus Jezus, zult u het met mij eens zijn denk ik, dat hij ook gemarteld is om Christus Jezus. Desondanks onthult Paulus even verderop 'De God en Vader van onze Here Jezus'(2 Kor 11,31) en u weet dat Here een veelgebruikte naam was voor God in het vlees. Waar u volgens mij wel gelijk in heeft is dat God Zichzelf vernederde (Fil 2,8) in het vlees. Doch moeten we goed opmerken dat Jezus in het vlees, God behaagde (Mat 3,17) in tegenstelling tot ieder (Rom 8,8) ander. Het verschil wat u maakt tussen de Mens Jezus Christus en de Geest is er wel, maar de woorden die Jezus in het vlees sprak waren Geest.

Joh 6,63

De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit leert ons dus weer duidelijk dat u de Bijbel alleen maar gebruikt als excuus om een één of ander vreemd gnostisch verhaal op te hangen.
nosmile.gif

Daarom ook niet reageren. strootman gaat dan ook steeds tegen de forumregel in van de 12 Artikelen.

Kreeg strootman maar Geloof in Jezus Christrus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daarom ook niet reageren. strootman gaat dan ook steeds tegen de forumregel in van de 12 Artikelen.

Kreeg strootman maar Geloof in Jezus Christrus.

Ik geloof, Sacerdos, dat Jezus de Zoon van God was! Geen twijfel mogelijk!Ik heb dat nooit tegengesproken! Maar het gaat erom of wij geloven, dat de Geest, die in Jezus woonde, ook in onszelf woont. Alleen dit geloof, maakt ons voor God rechtvaardig.

Mag dit niet gezegd worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vertel jij ons dan eens,HenkG, wat Paulus nu precies bedoeld heeft met Efeze 3.1, waar hij schreef:

Daarom is het, dat ik, Paulus, die ter wille van Christus Jezus, voor u, heidenen, in gevangenschap ben'

Vraag 1)Waarom zat Paulus uitgerekend
ter wille van Christus Jezus
in de gevangenis?

Vraag 2)Waarom dan niet ter wille van Jezus Christus?

Vraag 3 Waarom hebben wij (de heidenen) volgens Paulus steeds te maken met het onderwerp: Het geloof in Christus Jezus?

Ik zie jouw exegese met belangstelling tegemoet!

Paulus was een vurig prediker om mensen tot Jezus te brengen. En ja, als er dan Joden zijn die daar moeite mee hebben, dan ontstaat er op een gegeven een situatie van verstoring van de openbare orde, wat weer kan leiden tot arrestatie. Is toch echt niet zo moeilijk te begrijpen (zelfs Mohamed snapt het...al is het jammer dat hij het in een sneer verpakt).

Waarom de volgorde er zo staat van die namen/titels, is, het is je de afgelopen jaren al zo vaak uitgelegd, werkelijk niet van belang. Er is op meerdere manieren al aangegeven en bewezen vanuit het naast elkaar leggen van diverse teksten dat de volgorde van die namen/titels geheel willekeurig is.

Wij hebben als mensen allemaal te maken met Jezus. Hij is immers voor de zonden der wereld gestorven. Hij heeft daarmee redding gebracht die voor iedereen toegankelijk is. Daar is Paulus in zijn verkondiging toch vrij helder in.

Eigenlijk ben ik ook gek ook dat ik weer op jouw stokpaardje inga, want het is al bewezen dat je ondanks allerlei weerleggingen en alternatieven gewoonweg niet wenst in te gaan op deze zaken. Niet voor niets is er al zo'n 5 jaar aan materie terug te vinden op deze site en forum.gkv.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

rofl.gif

Overigens was het geen sneer, want je bent het ook nooit met me eens!

Dat zijn jouw woorden. Misschien toch tijd voor een brilletje en een keppeltje party.gif

Quote:

[...]

Ik geloof, Sacerdos, dat Jezus de Zoon van God was! Geen twijfel mogelijk!Ik heb dat
nooit
tegengesproken!

Niet? Werkelijk verbazingwekkend dat je al die literatuur die je zowel hier als op forum.gkv.nl hebt achtergelaten (en er zijn vast nog meer fora...) al niet eens meer kent, want je gaat nu toch echt jezelf tegenspreken als je Jezus de Zoon van God noemt (al heb je hier wel gelijk in flower.gif ). De Zoon van God hebben wij van jou toch altijd als de Geest moeten zien? Hoe kan Jezus (let wel: je spreekt hier over de mens Jezus en niet Christus Jezus, om even in je eigen gedachtenpatroon door te gaan) nu dan ineens de Zoon van God zijn???

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nunc (e.a.)schreef:

Quote:
oude griekse manuscripten werden de namen "Jezus" en "Christus" geregeld afgekort tot "Js" en "Cs" (eerste en laatste letter), en stond er zoiets als "JsCs" of juist "CsJs". Geen wonder dat ze zo nu en dan omgedraaid werden.

De namen J.C. en C.J. en H.J.C worden nooit ongericht gebruikt. Integendeel, zij drukken bepaalde functies en eigenschappen van de personen uit en worden steeds cóntextueel bepaald. Als de Schrift bijvoorbeeld zegt, dat er in er in Christus Jezus geen sprake is van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk, kan er géén Jézus Christus staan, want die werd uitsluitend een dienaar van besnedenen.

Quote:
In de twee Korintebrieven gebeurt het zo'n 6 keer, in Efeze 3 keer, in Galaten 3 keer, in Romeinen ruim 10 keer, in Filippenzen 5 keer en in de twee Timoteus-brieven ook zo'n 10 keer. Daarbij komt het ook nog geregeld voor dat het "Heer" in "Heer Jezus Christus" (of varianten daarvan) er wel of juist niet staat (bron). Dus wellicht kan P.Strootman aangeven welk manuscript dan precies wel de juiste volgorde heeft?

Het zou té ver voeren, om alle teksten te gaan bespreken,omdat zij contextueel verklaard moeten worden Een paar voorbeelden wil ik graag geven: Als Paulus in Galaten 1.1 schrijft:

Paulus, een apostel van, niet vanwege mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus en God de Vader, die Hem opgewekt heeft uit de doden,

dan is dit voor ons een zéér raadselachtige tekst. Paulus is dus óók niet door de méns Jezus van Nazareth geroepen! Het is je kennelijk nooit opgevallen, dat Paulus de ‘historische’ Jezus eigenlijk nooit met name genoemd heeft. Hij heeft bijvoorbeeld nooit iets gezegd over Jozef en Maria, noch over Bethlehem, noch over Golgotha. Hij heeft Hem dus nooit verbónden aan zogenaamde historische gebeurtenissen. Kennelijk had hij in de 15 brieven die hij schreef, ook ábsoluut geen belangstelling voor de prediking van Jezus, of voor de opzienbarende wonderen die Hij verricht had. Kortom, de Jezus of Jezus Christus, die Paulus verkondigde, was nooit Jezus van Nazareth, maar de méns als zodanig, namelijk de

mens, waarin Gods Geest woont. En dát bedoelde hij in de bewuste tekst, die ik zojuist citeerde. Hij werd dan ook niet geroepen door een mens, Jezus, maar door Jezus Christus, de mens als een spiritueel wezen. In 2 Korinhe 13.5 wees hij er zelfs op,dat Jezus Christus in ons is. Geloof je dit niet dan ben je verwerpelijk! En wat die drievoudige naam Here Jezus Christus betreft, dat is de Here (Geest) die mens werd én weer tot Here en Christus gemaakt(Hand.5.3 en Kor.15.45b)

Quote:
en, aangezien P.Strootman nog nooit ingegaan is op het volgende, plaats ik het hier maar weer:

Wie is Jezus Christus? Mens of niet?

"veel meer is de genade Gods en de gave, bestaande in de genade van de ene mens, Jezus Christus, voor zeer velen overvloedig geworden" (Rom.5:15)

"Want ik heb het ook niet van een mens ontvangen of geleerd, maar door openbaring van Jezus Christus." (Gal 1,12)

Het is inderdaad aan Paulus geopenbaard WIE Jezus Christus is, namelijk de mens, waarin Gods Geest woont. Dus niet Jezus van Nazareth! Maar Jezus wás inderdaad een mens! Dat heb ik nooit ontkend. En Hij heeft inderdaad als méns aan zijn Vader én aan ons laten zien, dat de mens als zodanig zijn Doel kán bereiken!

Quote:
"Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus" (1 Tim.2:5)

Ja, hóe lees je dat? Zou Paulus er ineens op terugkomen, dat Jezus alléén zijn lichaam offerde voor zijn eigen volk?(Galaten 4.4) Een engel vroeg eens aan een Ethiopier: Verstaat gij wat gij leest?

WIE wordt er bedoeld met die middelaar, Nunc? De méns Jezus? Dan zou het er rampzalig uitzien voor de wereld. Althans voor de mensheid die nooit geen kans gehad hebben, om de mens Jezus te leren kennen. Nee, Nunk, dán zou Paulus in deze tekst wel de naam Jezus Christus gebruikt hebben. En dan zou een méns de enige middelaar zijn tussen God en mensen. Maar dat deed hij niet, want hij had het over de mens Christus Jezus en dát is de ménsgeworden Géést van God. En niet alleen in Jezus, maar in ieder mens!

Quote:
"en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus." (Rom.3:24)

"Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn." (Rom.8:1)

"opdat ook zij het heil in Christus Jezus verkrijgen met eeuwige heerlijkheid." (2 Tim.2:10)

Geweldig,toch? Het is al Geest, waardoor wij het Heil kunnen bereiken!

Quote:
Wie is de heiland?

"aan Titus, mijn waar kind krachtens (ons) gemeenschappelijk geloof: genade zij u en vrede van God, de Vader, en van Christus Jezus, onze Heiland." (Tit 1,4)

"die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door Jezus Christus, onze Heiland" (Tit 3,6)

Ik heb er ook geen moeite mee. In elk geval kan het Jezus van Nazareth niet geweest zijn. Schreef Paulus zijn brieven niet véél eerder dan de evangeliën geschreven werden? Het werpt van wat ik geschreven heb, absoluut niets omver. Het moet wél met het overige in het evangelie van Paulus overeenstemmen, ánders zou hij zichzelf tegenspreken.

Quote:
Van wie is Paulus nu een apostel?

"Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus" (2 Kor 1,1)

"Paulus, een dienstknecht van God, een apostel van Jezus Christus" (Tit 1,1)

Van Jezus van Nazareth? Onmogelijk! Lees 2 Korinthe 13.5 nog eens een keer?Daarin is er sprake van, dat íeder mens een Jezus Christus is!

Quote:

in Wie is de waarheid?

"Ik spreek de waarheid in Christus, ik lieg niet, want mijn geweten betuigt mij dit mede door de heilige Geest" (Rom.9:1)

"Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus" (Ef.4:1)

Wat is het probleem? De waarheid ís toch in Jezus!

Quote:
en van wie is Paulus een dienaar?

"Want wij prediken niet onszelf, maar Christus Jezus als Here, en onszelf als uw dienaren om Jezus' wil." (2 Kor.4:5)

"Toch heb ik u hier en daar bij wijze van herinnering ietwat vrijmoedig geschreven, krachtens de mij van God geschonken genade, om een dienaar van Christus Jezus voor de heidenen te zijn in de heilige dienst van het evangelie Gods" (Rom.15:15-16)

Hij wás toch ook de apostel van de Géést, die in Jezus was?

Quote:
conclusie:

Paulus gebruikt de namen in willekeurige volgorde. Van vrijwel alle uitspraken die Paulus over de ene volgorde doet, is met gemak een zelfde uitspraak met de andere volgorde te vinden, en andersom. Wat blijft er dan over van de hypothese dat de volgorde ontzettend belangrijk is? NIKS, NOPPES, NADA.

(bron)

Je weet ábsoluut niet wat je zegt, Nunk!!! Je degradeert de bijbel hiermee! En ik denk, dat je het wél ziet, maar het niet wílt zien. Ik wil dat ene voorbeeld nog eens geven, waarvan élke onpartijdige lezer zou zeggen: Juist!

Als Paulus in Galaten 3.26 schrijft, dat die heidengelovigen zonen van God zijn dóór het geloof in Christus Jezus, dan zegt Paulus:

Dat jullie zonen zijn - God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept:Abba, Vader,

Paulus identificeerde Christus Jezus in 3.26 dus met de Géést zijn Zoons in 4.5.

Piet


Samengevoegd:

Op vrijdag 29 augustus 2008 15:33:04 schreef HenkG het volgende:]

Quote:
Dat zijn jouw woorden. Misschien toch tijd voor een brilletje en een keppeltje
party.gif

Niet? Werkelijk verbazingwekkend dat je al die literatuur die je zowel hier als op forum.gkv.nl hebt achtergelaten (en er zijn vast nog meer fora...) al niet eens meer kent, want je gaat nu toch echt jezelf tegenspreken als je Jezus de Zoon van God noemt (al heb je hier wel gelijk in
flower.gif
). De Zoon van God hebben wij van jou toch altijd als de Geest moeten zien? Hoe kan Jezus (let wel: je spreekt hier over de mens Jezus en niet Christus Jezus, om even in je eigen gedachtenpatroon door te gaan) nu dan ineens de Zoon van God zijn???

Ik heb alleen onderscheid gemaakt tussen de mens Jezus en de Christus als Gods Geest, die in Hem woonde. Dat deed Paulus toch ook, toen hij het in Galaten 4.6 over de Geest zijns Zoons had, die God in onze harten uitgezonden heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid