Spring naar bijdragen

Wat staat er in jouw boekenkast?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 428
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Mjah, valt mij ook altijd op. Leest iedereen alleen boeken die binnen het straatje van zijn/haar overtuigingen passen? En dan bedoel ik niet specifiek Think ofzo, maar iedereen lijkt alleen bevestiging te zoeken in hun overtuigingen en kijkt niet verder dan de neus lang is.

Ik heb anders wel een maand geleden 'Mere Christianity' gekocht, om me meer te verdiepen in de gedachtenwereld van o.a. christelijke forumleden hier. noparty.gif

Had ik overigens twee pagina's terug, op 12-05, al verteld dat ik deze besteld had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ene keer koop ik boeken om mijn geloof te verdiepen, de andere keer boeken om mijn geloof te verbreden. Ik koop dus niet zozeer boeken die in mijn straatje passen, maar boeken waarbij ik nog meer over één onderwerp kan leren óf juist over nieuwe onderwerpen kan leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een schrijver wiens boeken ik erg waardeer is Immanuel Livestro.

Zijn laatste boeken "Gij zult kracht ontvangen" en "Naar de hel met de duivel" vind ik heerlijke boeken om te lezen.

Maar zijn beste boek ooit vind ik "Tranen in een kruik". Dit boek wil ik aanbevelen aan een ieder die te maken heeft met rouwverwerking of zeer verdrietige momenten uit het verleden. Een boek vol troost om het zo maar te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal es kijken, op willekeurige volgorde:

NBV Bijbel

Boek van Mormon

Nieuwe wereldvertaling

Das Kapital - Karl Marx

Institutie (1536) - Johannes Calvijn

Perestroijka - Michael Gorbatsjov

Mijn leven - Bill Clinton

Brandpunt Jeruzalem - Pinchas Lapide

Wie waren er schuldig aan de dood van Jezus? - Pinchas Lapide

Jezus van Nazareth - Joseph Ratzinger

De kern van ons geloof - Joseph Ratzinger

Waarden in tijden van ommekeer - Joseph Ratzinger

De opstand der horden - Jose Ortega y Gasset

Margaret Thatcher; Hard tegen hart - Hugo Young

Geografie van goed & kwaad - Andreas Kinneging

Carl Romme; biografie 1896-1946 - J. Bosmans

De RKK (het complete handboek) - Hans Wortelboer

Het Thomas Evangelie - J. Slavenburg

Slobodan Milosevic - Adam LeBor

Getuigenissen van Saddam's lijfarts - Ala Bashir

Het huwelijk gewogen - J. van Bruggen

Emancipatie en de Bijbel - J. van Bruggen

Een woord voor elke dag - Dietrich Bonhoeffer

De katholieke Kerk in de loop der eeuwen - W. Helwig

De stad van de mens - Harvey Cox

Mussert, een politiek leven - Jan Meyers

Een geschiedenis van God - Karen Armstrong

Buitenaardse beschaving - Stefan Denaerde

The rise of Christianity - Rodney Stark

Een psychologisch portret van Adolf Hitler - Walter C. Langer

Walging - J. P. Sartre

De Drie podagristen - Van der Scheer, Lesturgeon & Boom

Brieven uit de hel - C.S. Lewis

Paulus van Tarsus - Tom Wright

Het Concilie in kort bestek - V. Heijlen e.a.

Bid om vrede - Huub Oosterhuis

Louis Bonaparte - J.G. Kikkert

De ondergang van het atheisme - Alistair McGrath

Het Vietnam tribunaal - Van Dullemen & Regtien

Israel en de Kerk - Willem Ouweneel

Lijnen naar de eindtijd - Piet Borst

Geboren en getogen (over doop en belijdenis)- W. van der Zee

Het verzet der Nederlandse bisschoppen - J. Stokman

Mercator - Nicolas Crane

De Derde Wereldoorlog - John Hackett

Geschiedenis van het Oude Testament - Wolfenbuttel & van Royen

Geschiedenis van het Nieuwe Testament - Wolfenbuttel & van Royen

Bijbelsche Encyclopaedie - J.H. Kok

Woorden schieten te kort - H. Schrijver

Wat romans & literatuur:

Brug over de Drina - Ivan Andric

De bezoeker - Györgi Konrad

De laatste Adam - Heinrich Böll

De geschonden eer van Katharina Blum - Heinrich Böll

Nader tot u - Gerard Reve

Bloemlezing - Guido Gezelle

De leeuw van Vlaanderen - Hendrik Conscience

Buitenstaanders - Renate Dorresteijn

Terug tot Ina Damman - Simon Vestdijk

Onder ijsbergen - J. Bernlef

Sneeuw - J. Bernlef

Meeuwen - J. Bernlef

Vooral over de liefde - Meir Shalev

Het complot tegen Amerika - Philip Roth

De Zesde mei - Tomas Ross

120 dagen van Sodom - Markies de Sade

Oorlogsbelevenissen - Elka Schrijver

Dit zo uit het hoofd, er is nog wel meer, en natuurlijk nog een hoop pulp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog even in reactie op de constatering van AndreasJ dat mensen bevestiging zoeken voor hun overtuiging: een quote van mijn mijzelf, die ik tegenkwam toen ik mijn eigen verhaal nog even inzag op Freethinker:

"In de tijd dat ik met geloof en mystiek bezig was heb ik drie meter aan boeken over geloof, spiritualiteit en mystiek gelezen, op zoek naar bevestiging, op zoek naar de ervaring van God, op zoek naar een overtuigende visie op de vraag waarom de wereld is zoals ze is. Sinds ik atheïst ben heb ik pas een halve meter aan boeken over evolutie, boeken met atheïstische filosofieën en boeken die het geloof vanuit een ongelovig perspectief verklaren gelezen. En dat gaf een veel coherenter en overtuigender beeld van waarom de wereld is zoals ze is."

Ik heb dus aardig mijn best gedaan om me in geloofsboeken te verdiepen en kan me ook van velen nog wel voor de geest halen wat er in stond. Maar het was 'gewogen en te licht bevonden'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is ook best verwonderlijk idd, dat verband tussen atheïsme en evolutie.
smile.gif

Het is toch verwonderlijk dat er een gigantische groep mensen is die wetenschappelijk bewijs negeert in naam van een religieuze doctrine.. dat lijkt mij voor veel mensen, vaak atheïsten, best interessant.. smile.gif

En sjah, zonder een religieuze doctrine moet je als atheïst ook op andere manieren antwoorden op vragen vinden; en via evolutionaire banen is er veel te verklaren aangaande ons bestaan en de manier hoe wij ons gedragen..


Samengevoegd:

Quote:

Ok, ok, ok, iedereen was wat dramatisch geformuleerd, maar jullie snappen me wel, verdorie!

Ik heb ooit meegedaan aan een cursus 'Waarom Jezus?'.. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jij bent dan volgens mij ook de zoekende uitzondering. Je bewijst het op kleine schaal door te beamen dat na je atheïstische levenskeuze je een halve meter aan boeken erbij hebt. En
waarom is er altijd een verband tussen atheïsme en evolutie?
puh2.gif

Omdat religie zich manifesteert als verklarende theorie van waarom de wereld is zoals ze is. En dat evolutie door natuurlijke selectie een krachtiger verklaringsmodel is, waarom het leven is zoals ze is.

Eigenlijk jammer dat de biogenese (de wetenschap die probeert te verklaren waarom er überhaupt leven is, dat evolueerde, maar die nog in de kinderschoenen staat) en de kosmologie, die verklaart hoe het heelal zo is geworden zoals het is - en dan zou er nog eigenlijk kosmogenese als wetenschappelijke discipline moeten bestaan, is dat er, PascalPas? - zo weinig aandacht krijgen in christelijk-atheïstische discussies.

Overigens ook een kwestie van wie de schoen past trekke hem aan, want als het om atheïsme gaat, wordt op het internet door christenen juist vaak de associatie met evolutie gelegd en déze aangevallen en verruild voor aan bijbelse mythen ontleende creationistische theoriën.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid