Spring naar bijdragen

Wat staat er in jouw boekenkast?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 428
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ah, sorry dan. Heb de achternaam van C.S. en de voornaam van Caroll door elkaar gehaald. Laatstgenoemde Lewis was wèl wiskundige. ('Lewis Carroll' was trouwens een pseudoniem, lees ik. Zijn echte naam was Charles Dodgson).

Maar dan bezie ik C.S. Lewis toch in een ander licht, nu ik de vergissing inzie.

Wiki: Lewis was a close friend of J. R. R. Tolkien, the author of The Lord of the Rings. Both authors were leading figures in the English faculty at Oxford University and in the informal Oxford literary group known as the "Inklings". Dat is dan weer wel leuk om te weten!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Sinds denet toegevoegd:

Peter Jones - Latijn Voor Beginners

Arthur Schopenhauer - De Kunst Van Het Gelijk Krijgen

Als verrassing, Karin Slaughter - Onbegrepen.

Ik heb het eigenlijk niet zo op fictie, ik moet ook al een Robin Hobb boek van mijn vriendin lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laatste 2 maanden toegevoegd:

Dr. Don Colbert

- Dodelijke emoties

Mike Bickle met Michael Sullivant

- Groeien in de profetische bediening

Derek Prince

- Gods plan voor uw geld

- Gods Kerk herontdekt

Edgar Holder

- Gods krachthuis

John Osteen

- Zo maken we aanspraak op de zegeningen van het testament

- Zo komt u in de stroom van het superbovennatuurlijke

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn een aantal aspecten die mij vooral aanspraken. Ten eerste waarom dat allemaal moest gebeuren en dat het niet anders kan dan op deze manier. Verder de zeven keer dat hij bloedde, daar heb ik nooit zo bij stil gestaan. Het raakte me nogal de manier waarop de kruisiging is beschreven, ineens werden bepaalde dingen helder.

Ik vier zelf al enige jaren Pesach. En tijdens de Pesach maaltijd komen er een aantal bekers aan bod die voor bepaalde dingen staan, zoals redding, uittocht, verlossing etc. Deze bekers zie ik heel duidelijk terugkomen op de manier waarop hij het beschrijft.

De laatste 18 uur van het leven van Jezus vind ik dat hij het zeer goed beschrijft en het boek heeft mij zeker een aantal handvatten gegeven en mij aangemoedigd dit verder uit te zoeken. Bij de laatste Pesach viering heb ik ook de 7 wonderen gebruikt in de vorm van 7 bekers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed, wat ik aan grrrristelijke meuk heb:

- Bijbels (NBG, GNB, NBV (met deutro boeken)

- Augustinus, belijdenissen

- McGrath, 2000 jaar christendom

- McGrath, Christelijke theologie

- McGrath, Toekomst voor het christelijk geloof (ivloed en betekenis van het evangelicalisme)

- Lewis, Het probleem van het lijden

- Lewis, onversneden christendom

- Lewis, de afschaffing van de mens (al hoewel, dat is meer filosofisch boek)

- Lewis, brieven uit de hel

- Lewis, de grote scheiding

- Lewis, al die Narnia boeken

- Lewis, die ruimte triologie boeken

- Dante, goddelijke komedie (ik zet ‘m er toch maar bij……..)

Verder nog wat boekjes waarvan ik het noemen niet zo relevant vind.

Geschiedenis meuk:

- van der Spek, een kennismaking met de oude wereld

- Meijer, de oudheid is nog niet voorbij

- Gibbon, the decline and fall of the roman empire

- Bejczy, een kennismaking met de middeleeuwse wereld

- Jansen, geschiedenis van de middeleeuwen

- Duby, het jaar duizend

- Duby, edelvrouwen in de twaalfde eeuw

- Duby, ridder, vrouw en priester

- Duby, de kathedralenbouwers

- Duby, de drie orden

- Ganshof, feudalism

- LeGoff, de intellectuelen in de middeleeuwen

- Barber, the knight and chivalry

- Pleij, dromen van cocagne

- Brandt, kruisvaarders naar Jeruzalem

- Huizinga, herfsttij der middeleeuwen

- de boer ea., Delta1, nederlands verleden in vogelvlucht: de middeleeuwen: 300 tot 1500

- Burke, the italian renaissance

- Blom ea., geschiedenis van de Nederlanden

- Palmer ea., a history of the modern World

- Lewis (Bernard, niet CS!), het middenoosten

- Morgan, the oxford ilustrated history of Britain

- McManners, the oxford history of Christianity

- Schryver, historiografie

- Lorenz, de constructive van het verleden (theorie van de geschiedenis)

Verder heb ik nog een stel boeken die ik het noemen niet waard vind of omdat het meer literatuur is en niet geschiedwetenschap (Geert Mak bijv.). Verder heb ik nog wat primaire bronnen en heb ik literatuur uit het verleden (denk aan Homeros, Machiavelli, Marx, Koran, Darwin, ed.)

Dat was het zo’n beetje.

Fictie boeken:

Ik ben gek op Tolkien, dus, LOTR, Hobbit, The silmarillion, the childeren of Hurin, the unfinished tales, tales from the perilious realm en Roverandom.

C.S. Lewis noemde ik al eerder, ga ik niet nog een keer doen.

Frank Herbert’s Duin serie (6 delen) zijn zeer aan te raden. Pas op voor Brains boeken

Scott, Traxas. Zeer vermakelijke luchtige fantasy. Leuke boekjes voor als je vindt dat de fantasy wereld zich zelf te serieus neemt.

Voor de rest laat ik het hier bij. Tad Williams Anderland is wel vernieuwend, maar soms wat langdradig. Nu houd ik er echt mee op…

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nieuwste atheïstische aanwinsten:

Christopher Hitchens - God is not Great ('t is maar dat je het weet, vond zelf het boek niet zo heel sterk. Hitchens is in debatten veel beter).

Sam Harris - The End of Faith - een aanrader, heel scherp en doordacht boek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mjah, valt mij ook altijd op. Leest iedereen alleen boeken die binnen het straatje van zijn/haar overtuigingen passen? En dan bedoel ik niet specifiek Think ofzo, maar iedereen lijkt alleen bevestiging te zoeken in hun overtuigingen en kijkt niet verder dan de neus lang is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mjah, valt mij ook altijd op. Leest iedereen alleen boeken die binnen het straatje van zijn/haar overtuigingen passen? En dan bedoel ik niet specifiek Think ofzo, maar iedereen lijkt alleen bevestiging te zoeken in hun overtuigingen en kijkt niet verder dan de neus lang is.

ja sorry, ik heb niet zo veel geld. Ik heb nog een lang verlanglijstje van boeken die in mijn straatje passen en die ik nog wil aanschaffen. Boeken die niet in mijn straatje passen haal ik wel uit de bieb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mjah, valt mij ook altijd op. Leest iedereen alleen boeken die binnen het straatje van zijn/haar overtuigingen passen? En dan bedoel ik niet specifiek Think ofzo, maar iedereen lijkt alleen bevestiging te zoeken in hun overtuigingen en kijkt niet verder dan de neus lang is.

Dat valt mij ook wel op ja, overigens niet bij alle users. Zelf heb ik slecht een paar religieuze boeken (op 1 hand te tellen), de rest zijn studieboeken en gewone leesboeken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid