Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Weet je wat mij vaak opvalt? Dat je mensen kan herkennen die in therapie/assertiviteitstraining o.i.d. gesprekstechnieken hebben geoefend. Het is dan net alsof ze heel kunstmatig beginnen te praten, als robots bijna, zodra ze die technieken toepassen.

Ik weet het niet, maar ik erger me er altijd wat aan, het is dan net alsof mensen niet mét je praten, maar declameren. Eigenlijk ben je dan nog geen stap verder heb ik hsloten in jezelf.

Maar goed, misschien ben ik er te negatief over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herken het wel, wat je schrijft, Pius. Twee voorbeelden die iedereen wel kent en in mijn omgeving enkel spottend worden gebruikt zijn 'Wil je er over praten?' en 'Hoe voel je je nu?'.

Ik heb een vriendin die een opleiding doet waarbij ze ook veel van die gesprekstechnieken aangeleerd krijgt en zij vond dat best lastig. Ze vond dat je ze heel vaak ook in hele gewone 'vriendinnen-onder-elkaar'-gesprekken gaat gebruiken en had het gevoel dat je niet gewoon lekker kon praten maar dat er altijd weer van die gesprekstechnieken naar boven kwamen.

Anderzijds kan het ook wel makkelijk zijn voor mensen die niet zo goed weten hoe ze dingen moeten verwoorden en hoe ze moeten reageren in een gesprek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, volgens mij verschilt dat per persoon, maar ligt het ook aan hoe dicht die persoon bij je staat.

Een oud-klasgenote die tijden SVT heeft gehad praat inderdaad redelijk vaak 'technisch', een hele goede vriendin met dezelfde cursus juist helemaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk eigenlijk dat, in geval van mensen met assertiviteitstraining of therapie, dat het meer een opstapje is voor een gesprek. Ik kan wel een klein beetje uit ervaring praten zegmaar puh2.gif. Soms is het heel moeilijk om een gesprek te beginnen, omdat ik niet durf. Of het gesprek loopt niet zo, daar wordt ik onzeker van. Dan is het heel handig om een beetje handvatten te hebben, een beetje houvast zodat het allemaal een beetje beter op gang komt. Het helpt me zelf om opener te zijn en niet dicht te klappen, begrijp je?

Ik vind het ook jammer om te lezen dat het storend is, ik gebruik ze niet voor niets natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het ook jammer om te lezen dat het storend is, ik gebruik ze niet voor niets natuurlijk.

Ja nu ja, misschien overdrijf ik het wat ook, ik vind het vooral storend als het wordt gebruikt om kunstmatig afstand te houden zeg maar. knipoog_dicht.gif Middel & doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het veel mensen met zo'n achtergrond ook onbewust "overkomt". Het eenvoudigste is er gewoon wat van te zeggen. Ik heb het idee dat je nu etc.... De ander zal je er meestal dankbaar voor zijn, want vaak is het niet de bedoeling. Als het dat wel was, dan zal het schaamrood ze misschien naar de kaken vliegen, maar dan kun je er iig over praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van die script methodes komen nogal onecht op me over en ik voel me er enigszins door gemanipuleerd. Ik ben er niet zo fan voor.

Anderzijds is een beetje kennis wel handig als je niet zo taalvaardig bent en je niet staat te wachten dat je mensen onbedoeld tegen je in het harnas helpt of dat mensen dicht klappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gesprekstechnieken zijn handig om al handvatten in je 'Hulp bij moeilijke gesprekken'-kistje te hebben. Je moet alleen wel kijken of een techniek bij je eigen persoonlijkheid past. Anders lijkt het inderdaad heel gemaakt en is het heel irritant.

Wat ikzelf handig vind van het hebben geleerd van de verschillende gesprekstechnieken is dat je in gesprekken signalen eerder oppikt en daar dus effectiever op kunt reageren. Dat komt de kwaliteit van een gesprek meestal ten goede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

Weet je wat mij vaak opvalt? Dat je mensen kan herkennen die in therapie/assertiviteitstraining o.i.d. gesprekstechnieken hebben geoefend. Het is dan net alsof ze heel kunstmatig beginnen te praten, als robots bijna, zodra ze die technieken toepassen.

Ik weet het niet, maar ik erger me er altijd wat aan, het is dan net alsof mensen niet mét je praten, maar declameren. Eigenlijk ben je dan nog geen stap verder heb ik hsloten in jezelf.

Maar goed, misschien ben ik er te negatief over.

Dat merk ik heel erg bij hulpverleners etc. Het lijkt wel of die hele horde: advocaten, artsen, hulpverleners, leraren, logopedisten, zelfs vrijwilligers die bij je thuis komen om met je administratie te helpen (in werkelijkheid is het bedoeld om ervor te zorgen dat allochtonen en andere misbaksels netjes hun rekeningen aan de bedrijven betalen, dat de mensen in kwestie daardoor niet in de schulden verdrinken is een bijgevolg dat als hoofdmotief wordt gepresenteerd) allemaal één training hebben doorlopen. Om te beginnen scheppen ze op over een of andere traning, directer kan bijna niet. En ze gebruiken dezelfde woorden, intonaties, gezichtsuitdrukkingen en manipulatietechnieken, die noch aan toeval kunnen worden toegeschreven, noch deel uitmaken van normale algemene menselijke communicatie (in tegenstelling tot normale vastgesteld manieren van praten, zoals "Tjongejongejonge!").

Irritant. En eng. Alsof ze allemaal door een soort machine zijn gegaan waarin het in hun hersens is geïnstalleerd.

Het probleem is dat ze die technieken gebruiken waar ze niet van toepassing zijn en je onbillijk behandelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid