Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

ik begrijp wel wat Pius bedoelt, en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik t ook kan (he, ZVNNA knipoog_dicht.gif)

Ik heb op school inderdaad gesprekstechniek gehad, en ja, daar leer ik vaardigheden om mensen aan het praten te krijgen, daar leer ik (open) vragen te stellen, te vragen naar hoe iemand zich voelt enzovoorts.. Ik zou alleen zeggen dat wanneer t kunstamtig overkomt, het dan juist niet goed is. Dan hebben die mensen misschien wel geleerd wat ze moeten doen, dan doen ze het alleen niet op de goede manier, dat ten eerste. Ten tweede denk ik dat het ook gewoon belangrijk is om als je het merkt bij iemand, het tegen diegene te zeggen, dan moet die er ook mee kunnen stoppen smile.gif

Ik blijf erbij: soms is het handig, het moet alleen wel het moment en de tijd ervoor zijn, anders moet je het als het ware ook 'uit kunnen schakelen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb op school inderdaad gesprekstechniek gehad, en ja, daar leer ik vaardigheden om mensen aan het praten te krijgen, daar leer ik (open) vragen te stellen, te vragen naar hoe iemand zich voelt enzovoorts..

dat leer ik dus op therapie.. voor de 4de keer ofzo... puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik heb geen cursus gedaan, maar al die dingen die je zegt gebruik ik ook wel vaak. Ik ben iemand die er altijd is voor mijn vrienden en soms vraag ik hem ook wil je erover praten, hoe voel jeje nu... Maar ik probeer om het niet lastig te maken. 1 vraag waar ik niet tegen kan is deze: als er iets is, je stil bent en iemand vraagt je, aan wat ben je nu aan het denken, dat vind ik zo'n afschuwelijke vraag, das effe dan van, laat me gwn effe met rust...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Weet je wat mij vaak opvalt? Dat je mensen kan herkennen die in therapie/assertiviteitstraining o.i.d. gesprekstechnieken hebben geoefend. Het is dan net alsof ze heel kunstmatig beginnen te praten, als robots bijna, zodra ze die technieken toepassen.

Ik weet het niet, maar ik erger me er altijd wat aan, het is dan net alsof mensen niet mét je praten, maar declameren. Eigenlijk ben je dan nog geen stap verder heb ik hsloten in jezelf.

Het kan inderdaad heel irritant zijn, maar ik denk dat het ook prima kan gaan.

Wanneer je vertrouwd bent met deze manier, zal het denk ik niet irritant zijn omdat die persoon het dan op een natuurlijke wijze toepast/ eigen heeft gemaakt.

Mensen die het er te dik bovenop leggen kunnen zeker ongeloofwaardig overkomen omdat het dan inderdaad kunstmatig is en niet eigen gemaakt.

Eigenlijk wat snuffie al zei, daar kan ik me wel in vinden.

Eigenlijk weet ik niet hoe ik ermee omga, heb wel het een en ander gehad qua gesprekstechniek, maar ik geloof niet dat ik het op een ieder los laat. Wel gebruik ik ze op momenten dat ik een “moeilijk†gesprek heb, dan geeft het je houvast. Juist wanneer iemand met problemen bij je komt, is het niet goed om maar van alles te zeggen en dan denk ik onbewust wel meer over mijn antwoorden en de manier van antwoorden na.

Wat ik wel merk aan mezelf en ook wel eens terug krijg via feedback, is dat ik door mijn werk over kan komen alsof ik tegen kinderen praat. Ik heb mijn scriptie toendertijd gericht op communicatie en kinderen en vergeet soms te switchen, dan praat ik niet tegen een kind maar bijvoorbeeld een ouder...

Communicatie moet niet een geforceerd iets zijn, waarbij je het gevoel krijgt dat je niet geaccepteerd wordt, geen oprechte aandacht krijgt of dat je een oefen object bent ofzo. Maar de andere kant vind ik ook belangrijk om op te letten, door er te onbewust mee om te gaan waardoor je dingen zegt die heel verkeerd aan kunnen komen. De simpele dingen die we soms zeggen kunnen vele kapot maken bij de personen waar we ze aan richten doordat het niet doordacht is. (In dit geval denk ik dan aan mensen met een hulpvraag).

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid